RTV forum PL | NewsGroups PL

Pieszczenie sie z akumulatorem ;)

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Pieszczenie sie z akumulatorem ;)

Goto page 1, 2  Next

Yerine Ictimai
Guest

Thu Jan 01, 1970 2:00 am   



Kontunuujac z sasiedniego watku

Aby skompensowac nieregularne czeste wylaczenia pradu w sieci
energetycznej improwizuje w domu swoisty snecyficzny i nieco
chaotyczny "UPS" ogolnodomowy

Ladowarka aka prostownik do akumulatora samochodowego, 4A

Akumulator samochodowy 60Ah 580A (En)

Przetwornica 12V => nap regulowane w zakresie 11-24V
oraz 1 wyjscie USB 5V

Byc noze sie zdecyduje potem na inwerter na 220V dla wiekszego
repertuaru odbiornikow energii

Pytania dotycza jak pielegnowac akumulator?
Gdzie go umiescic, czy temperatura ma znaczenie, np. dobrze zeby
stal obok grzejnika centralnego ogrzewania czy na
balkonie?

Ladowarka/prostownik wskazuje bez przerwy podczas ladowania
napiecie. Np teraz po godzinnym ladowaniu 14.3V

Czy jest niebezpieczenstwo PRZEladowania?
Czy im wiecej tym lepiej?

Wiem juz ze podczas korzystania ze zmagazynowanej energii trzeba
uwazac zeby napiecie w akumulatorze nie zblizylo sie do
11V
bo to bo go jakos uszkodzilo?

Moze dobrym pomyslem jest aby na stale byl podlaczony jakis
woltomierz do stykow akumulatora, w dostepnym miejscu zawsze
widoczny zeby w razie czego reagowac kiedy owe napiecie zblizac
sie zacznie do 11V,
albo w ogole ponizej 12V?

Moze macie jeszcze jakies inne pomocne uwagi?


----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

Yerine Ictimai
Guest

Thu Jan 01, 1970 2:00 am   



Zenek Kapelinder <4kogutek44_at_gmail.com> Wrote in message:

Quote:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah. To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.


Ojej, nie mogles wczesniej tego napisac?
Teraz juz mam kupiony i podlaczony samochodowy. Trudno. Cos trzeba
wymyslec zeby posluzyl jak najdluzej.
A potem moze zarobie na taki jak mowisz.
Jezeli w ogole sytuacja nie zacznie sie poprawiac...


----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

Yerine Ictimai
Guest

Thu Jan 01, 1970 2:00 am   



Zenek Kapelinder <4kogutek44_at_gmail.com> Wrote in message:
Quote:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby
zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah.

Ale jak to jest w samochodzie?
Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.


Quote:
To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.


Jqk to sie nazywa oficjalnie/marketingowo/handlowo i gdzie kupic?


----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

Yerine Ictimai
Guest

Thu Jan 01, 1970 2:00 am   





Yerine Ictimai
Guest

Thu Jan 01, 1970 2:00 am   



"J.F" <jfox_xnospamx_at_poczta.onet.pl> Wrote in message:
Quote:
On Tue, 24 Jan 2023 19:11:10 +0100 (GMT+01:00), Yerine Ictimai wrote:
Zenek Kapelinder <4kogutek44_at_gmail.com> Wrote in message:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah. To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.


Ojej, nie mogles wczesniej tego napisac?

A nie mogles wczesniej napisac, o co chodzi?

Teraz juz mam kupiony i podlaczony samochodowy. Trudno. Cos trzeba
wymyslec zeby posluzyl jak najdluzej.

a) moze przerwy w dostawie prądu nie będa takie częste/długie,
i wytrzyma pare lat,

b) kupic "trakcyjny". Te lepiej znoszą glębokie wyładowania.
a ten ... ladowac co miesiac, i trzymac - moze sie przyda w
samochodzie,

c) jesli to mialo byc dla kilku urzadzen malej mocy, to moze
będą to płytkie wyładowania.


Jak na razie jest tak wlasnie. Ale kto wie jak sytuacja ogolna sie
zmieni...

BTW
Bardzo dziekauje za Wasze porady ale jeszcze powiedzcie, czy
jezeli akumulator nieuzywany pare dni, np z powodu wyjazdu, moze
to caly czas tam pozostawac podlaczone do ladowarki/prostownika?

Innymi slowy, jest jakies niebezpieczenstwo PRZELADOWANIA
akumulatora, czy raczej im wiecej tym lepiej?


----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

LOLek
Guest

Tue Jan 24, 2023 6:51 pm   



Prostownik buforowy CV 13,6 - 13,8V zależnie od akumulatora +
ograniczenie prądu ładowania. Odcięcie odbioru przy 10,5V.
Temperatura w okolicy 20 stopni celsjusza a nawet niżej. Temperatura to
coś co bardzo ogranicza żywotność aku ołowiowych.


W dniu 24.01.2023 o 18:40, Yerine Ictimai pisze:
Quote:
Kontunuujac z sasiedniego watku

Aby skompensowac nieregularne czeste wylaczenia pradu w sieci
energetycznej improwizuje w domu swoisty snecyficzny i nieco
chaotyczny "UPS" ogolnodomowy

Ladowarka aka prostownik do akumulatora samochodowego, 4A

Akumulator samochodowy 60Ah 580A (En)

Przetwornica 12V => nap regulowane w zakresie 11-24V
oraz 1 wyjscie USB 5V

Byc noze sie zdecyduje potem na inwerter na 220V dla wiekszego
repertuaru odbiornikow energii

Pytania dotycza jak pielegnowac akumulator?
Gdzie go umiescic, czy temperatura ma znaczenie, np. dobrze zeby
stal obok grzejnika centralnego ogrzewania czy na
balkonie?

Ladowarka/prostownik wskazuje bez przerwy podczas ladowania
napiecie. Np teraz po godzinnym ladowaniu 14.3V

Czy jest niebezpieczenstwo PRZEladowania?
Czy im wiecej tym lepiej?

Wiem juz ze podczas korzystania ze zmagazynowanej energii trzeba
uwazac zeby napiecie w akumulatorze nie zblizylo sie do
11V
bo to bo go jakos uszkodzilo?

Moze dobrym pomyslem jest aby na stale byl podlaczony jakis
woltomierz do stykow akumulatora, w dostepnym miejscu zawsze
widoczny zeby w razie czego reagowac kiedy owe napiecie zblizac
sie zacznie do 11V,
albo w ogole ponizej 12V?

Moze macie jeszcze jakies inne pomocne uwagi?


----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/


Zenek Kapelinder
Guest

Tue Jan 24, 2023 7:54 pm   



wtorek, 24 stycznia 2023 o 18:41:03 UTC+1 Yerine Ictimai napisał(a):
Quote:
Kontunuujac z sasiedniego watku

Aby skompensowac nieregularne czeste wylaczenia pradu w sieci
energetycznej improwizuje w domu swoisty snecyficzny i nieco
chaotyczny "UPS" ogolnodomowy

Ladowarka aka prostownik do akumulatora samochodowego, 4A

Akumulator samochodowy 60Ah 580A (En)

Przetwornica 12V => nap regulowane w zakresie 11-24V
oraz 1 wyjscie USB 5V

Byc noze sie zdecyduje potem na inwerter na 220V dla wiekszego
repertuaru odbiornikow energii

Pytania dotycza jak pielegnowac akumulator?
Gdzie go umiescic, czy temperatura ma znaczenie, np. dobrze zeby
stal obok grzejnika centralnego ogrzewania czy na
balkonie?

Ladowarka/prostownik wskazuje bez przerwy podczas ladowania
napiecie. Np teraz po godzinnym ladowaniu 14.3V

Czy jest niebezpieczenstwo PRZEladowania?
Czy im wiecej tym lepiej?

Wiem juz ze podczas korzystania ze zmagazynowanej energii trzeba
uwazac zeby napiecie w akumulatorze nie zblizylo sie do
11V
bo to bo go jakos uszkodzilo?

Moze dobrym pomyslem jest aby na stale byl podlaczony jakis
woltomierz do stykow akumulatora, w dostepnym miejscu zawsze
widoczny zeby w razie czego reagowac kiedy owe napiecie zblizac
sie zacznie do 11V,
albo w ogole ponizej 12V?

Moze macie jeszcze jakies inne pomocne uwagi?


----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah. To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.


LordBluzg®🇵🇱
Guest

Tue Jan 24, 2023 8:27 pm   





Zenek Kapelinder
Guest

Tue Jan 24, 2023 9:50 pm   



wtorek, 24 stycznia 2023 o 19:19:00 UTC+1 Yerine Ictimai napisał(a):
Quote:
Zenek Kapelinder <4kogu...@gmail.com> Wrote in message:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby
zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah.
Ale jak to jest w samochodzie?
Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.
To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.

Jqk to sie nazywa oficjalnie/marketingowo/handlowo i gdzie kupic?
----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/
Nazywa się akumulator LiFePO4 i można kupić na allegro.


Zenek Kapelinder
Guest

Tue Jan 24, 2023 9:52 pm   



wtorek, 24 stycznia 2023 o 19:19:00 UTC+1 Yerine Ictimai napisał(a):
Quote:
Zenek Kapelinder <4kogu...@gmail.com> Wrote in message:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby
zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah.
Ale jak to jest w samochodzie?
Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.
To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.

Jqk to sie nazywa oficjalnie/marketingowo/handlowo i gdzie kupic?
----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/
Policz ile amperogodzin ubywa z samochodowego akumulatora w czasie typowego rozruchu sprawnego silnika.


Dariusz Dorochowicz
Guest

Wed Jan 25, 2023 8:44 am   



W dniu 24.01.2023 o 19:16, Yerine Ictimai pisze:
Quote:
Zenek Kapelinder <4kogutek44_at_gmail.com> Wrote in message:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby
zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah.

Ale jak to jest w samochodzie?
Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.

Kwestia doboru konkretnego typu akumulatora to jest w ogóle sztuka.
Akumulatory ołowiowe (ogólnie) doczekały się wielu różnych wersji, o
bardzo różnych parametrach. Na dodatek potrzebujesz je wykorzystywać w
sposób dość niestandardowy, bo ze stosunkowo niewielkim prądem
rozładowania.
Do Twoich potrzeb bardziej będzie pasował akumulator trakcyjny, czyli do
pracy cyklicznej, przykładowy ma typowo 600 cykli przy 80% rozładowaniu:
https://www.emu.com.pl/files/pdf/produkty/AMG50_12.pdf

Do pracy buforowej są inne, o zupełnie innych charakterystykach:
https://www.emu.com.pl/files/pdf/produkty/EV50_12.pdf

Samochodowe z kolei są jeszcze inne, bo muszą mieć przede wszystkim
szeroki zakres temperatur, bardzo duże prądy pobierane przez krótki czas
itd.

W każdym z tych przypadków do optymalnej pracy jest inny sposób
ładowania. Ba, o tych sposobach ładowania różnie piszą sami producenci
akumulatorów i ładowarek.

Na ile znam tę firmę (dawno z nimi nie rozmawiałem, mam nadzieję że na
gorsze się nie zmieniło), to warto się z nimi skontaktować i powiedzieć
jaki jest temat. Są na rynku od bardzo wielu lat, mają bardzo duże
doświadczenie.
https://www.emu.com.pl/kontakt/


Pozdrawiam

DD

J.F
Guest

Wed Jan 25, 2023 11:54 am   



On Tue, 24 Jan 2023 19:11:10 +0100 (GMT+01:00), Yerine Ictimai wrote:
Quote:
Zenek Kapelinder <4kogutek44_at_gmail.com> Wrote in message:
Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można wykorzystywac ok 20Ah. To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.


Ojej, nie mogles wczesniej tego napisac?

A nie mogles wczesniej napisac, o co chodzi?

Quote:
Teraz juz mam kupiony i podlaczony samochodowy. Trudno. Cos trzeba
wymyslec zeby posluzyl jak najdluzej.

a) moze przerwy w dostawie prądu nie będa takie częste/długie,
i wytrzyma pare lat,

b) kupic "trakcyjny". Te lepiej znoszą glębokie wyładowania.
a ten ... ladowac co miesiac, i trzymac - moze sie przyda w
samochodzie,

c) jesli to mialo byc dla kilku urzadzen malej mocy, to moze
będą to płytkie wyładowania.


a moze sobie UPS po prostu kup, jakis model z wiekszymi bateriami.

Co prawda te akumulatory niby "z lepszego gatunku", a tez dziwnie
krótko zyją ...

Quote:
A potem moze zarobie na taki jak mowisz.
Jezeli w ogole sytuacja nie zacznie sie poprawiac...

Z tym litowym to ostroznie - trzeba specjalnej ladowarki.



J.

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Wed Jan 25, 2023 12:15 pm   





RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Jan 25, 2023 3:01 pm   



Hello Yerine,

Wednesday, January 25, 2023, 2:47:26 PM, you wrote:

[...]

Quote:
Bardzo dziekauje za Wasze porady ale jeszcze powiedzcie, czy
jezeli akumulator nieuzywany pare dni, np z powodu wyjazdu, moze
to caly czas tam pozostawac podlaczone do ladowarki/prostownika?
Innymi slowy, jest jakies niebezpieczenstwo PRZELADOWANIA
akumulatora, czy raczej im wiecej tym lepiej?

Akumulator ołowiowy podłączony do zwykłego prostownika bez
ograniczenia napięcia wysuszysz. Osobiście zniszczyłem w ten sposób
nowy akumulator samochodowy 72 Ah - podłączony na stałe do zwykłego
prostownika i UPSa.

Zasilacze z ograniczeniem napięcia do 13.8V są bezpieczne.

--
Best regards,
RoMan

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Wed Jan 25, 2023 3:15 pm   





Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Pieszczenie sie z akumulatorem ;)

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map