Mart
Guest
Wed Dec 12, 2007 1:13 pm
Padła mi Sigma 20W /akumulator/ po 5 latach ciężkiej pracy /oświetlenie do
roweru - a w nocy z małym bzdzidełkiem nie da się jeździć po lesie!/ .
Skłoniło mnie to do pomyślenia o zbudowaniu oświetlenia xenonowego.
Testowałem kiedyś 13 Watt
Lampę z akumulatorem 13.2 V 3800 NiMH. Efekt był piorunujący - tak samo
zresztą jak cena. A może /i tu pytanie do osób obeznajmionych z elektroniką,
elektryką/ samemu udało by sie cos takiego zbudować? Tylko gdzie szukać
komponentów i jak połączyć je w konkretną całość? A może Ktoś ma już
doświadczenia w tej dziedzinie i podzieli się informacjami?
--
MART
"The way out"
G 60Csx
Dykus
Guest
Wed Dec 12, 2007 1:28 pm
Witam,
Dnia 12.12.07 (środa), 'Mart' napisał(a):
Quote:
Tylko gdzie szukać
komponentów i jak połączyć je w konkretną całość? A może Ktoś ma już
doświadczenia w tej dziedzinie i podzieli się informacjami?
Poszukaj na pl.rec.rowery, są tam ludzie, którzy takie rzeczy wykonują.
Obecnie (prawie) wszyscy przechodzą na diody dużej mocy. Poczytaj:
http://groups.google.pl/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/8d1beca513491f67?hl=pl
http://groups.google.pl/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/fbb2008d092e4d5a?hl=pl
http://groups.google.pl/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/dff886f26efc42c0?hl=pl
I test lampek do roweru:
http://dominik.magma-net.pl/mod/
Powodzenia w konstrukcjach! :)
--
Pozdrawiam,
Dykus.
Mart
Guest
Wed Dec 12, 2007 1:50 pm
Quote:
Poszukaj na pl.rec.rowery, są tam ludzie, którzy takie rzeczy wykonują.
Obecnie (prawie) wszyscy przechodzą na diody dużej mocy. Poczytaj:
Łatwiej zrobić faktycznie na diodach tylko czy efekt będzie podobny?
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic357047-0.html
--
MART
"The way out"
G 60Csx
J.F.
Guest
Wed Dec 12, 2007 5:07 pm
On Wed, 12 Dec 2007 13:13:05 +0100, Mart wrote:
Quote:
Padła mi Sigma 20W /akumulator/ po 5 latach ciężkiej pracy /oświetlenie do
roweru - a w nocy z małym bzdzidełkiem nie da się jeździć po lesie!/.
Skłoniło mnie to do pomyślenia o zbudowaniu oświetlenia xenonowego.
Testowałem kiedyś 13 Watt
Lampę z akumulatorem 13.2 V 3800 NiMH. Efekt był piorunujący - tak samo
zresztą jak cena. A może /i tu pytanie do osób obeznajmionych z elektroniką,
elektryką/ samemu udało by sie cos takiego zbudować?
Chyba juz nie warto. Zainwestuj w diody Cree XR-E
Na malych mocach sa lepsze niz ksenony.
Quote:
Tylko gdzie szukać komponentów i jak połączyć je w konkretną całość?
http://www.walamp.com/lpd/webstore/searchbylamp.tpl?SKU=12413818101355
Mieli male lampy wyladowcze i nadal maja balasty 10W do nich,
wiec pewnie i lampki maja.
Ceny byly zniechecajace, kolor byc moze sodowy, robic samemu - chyba
nie tak latwo, wydajnosc ustepujaca LED .. chyba nie warto.
J.
BartekK
Guest
Wed Dec 12, 2007 5:38 pm
Mart pisze:
Quote:
Padła mi Sigma 20W /akumulator/ po 5 latach ciężkiej pracy /oświetlenie do
roweru - a w nocy z małym bzdzidełkiem nie da się jeździć po lesie!/ .
Skłoniło mnie to do pomyślenia o zbudowaniu oświetlenia xenonowego.
Testowałem kiedyś 13 Watt
Lampę z akumulatorem 13.2 V 3800 NiMH. Efekt był piorunujący - tak samo
zresztą jak cena. A może /i tu pytanie do osób obeznajmionych z elektroniką,
elektryką/ samemu udało by sie cos takiego zbudować? Tylko gdzie szukać
Jak chcesz naprawde xenona/hid, to najtaniej i najprościej będzie kupić
zestaw "tuningowy" do samochodu (przetwornica + xenon z oprawką pasującą
zamiast żarówki np h1 lub h7). Komplet (2szt) można kupić za 300zł,
czyli światełko 150zł + reflektor (klosz). Znajdziesz klosze samochodowe
'przeciwgielne' lub 'dalekosiężne' (choćby z wessem) na żarównki H1, to
masz już komplecik (a w zasadzie dwa, drugi na zapas).
Jedyny problem jest taki, iż taki samochodowy zestaw ma 35W mocy na
palniku, pobiera podczas pracy ~3.5-3.7A (przy 13.5v), a podczas
rozruchu potrzebuje przez sekundę 10-13A - tego ci żadne małe
akumulatorki nie dadzą. Musiałbyś jeździć z aku 12v 12Ah
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Dykus
Guest
Wed Dec 12, 2007 6:30 pm
Witam,
Dnia 12.12.07 (środa), 'Mart' napisał(a):
Quote:
Diody uzyskują nieco ponad 100lm/W, ile lampy HID - nie wiem. Na tych
zdjęciach przedstawione są chyba lampy o mocy kilkadziesiąt Watów.

No i
wiązka jest bardzo skupiona, co akurat nie jest (wg mnie) zawsze porządane
przy jeździe w lesie. Poza tym, mało osób pragnie zabierać ze sobą duże
akumulatory żelowe, by zasilić takie lampy (przez kilka godzin). Z tego co
zauważyłem, dla diod ludzie najczęściej wybierają małe aku żelowe (6V) lub
pakiety Li-Ion, albo Ni-MH.
Uważaj, aby nie było to za mocne - tzn. miej na względzie osoby jadące z
przeciwka... ;)
--
Pozdrawiam,
Dykus.
J.F.
Guest
Wed Dec 12, 2007 7:55 pm
On Wed, 12 Dec 2007 18:30:59 +0100, Dykus wrote:
Quote:
Dostepne w sprzedazy to chyba ciagle ponizej 80.
Quote:
ile lampy HID - nie wiem.
Sodowe do 150. Ale duzej mocy, maluchy sa znacznie gorsze.
Quote:
Na tych
zdjęciach przedstawione są chyba lampy o mocy kilkadziesiąt Watów.
Niektore nawet ponad 100W. I waga "latarki" 10kg ..
Quote:
No i wiązka jest bardzo skupiona, co akurat nie jest (wg mnie) zawsze porządane
przy jeździe w lesie.
Latwiej zle skupic niz dobrze :-)
Tu akurat jakas liniowa HID moze byc niezla, bo da szeroka wiazke.
Tylko musi byc bokiem ustawiona .
J.
Dykus
Guest
Wed Dec 12, 2007 9:39 pm
Witam,
Dnia 12.12.07 (środa), 'J.F.' napisał(a):
Quote:
Diody uzyskują nieco ponad 100lm/W,
Dostepne w sprzedazy to chyba ciagle ponizej 80.
Już niekoniecznie.

Dostępne na Allegro (i nie tylko) 7090XR-E bin Q4 ma
100lm przy 3.3V/350mA (1.16W) -> 93lm/W, a słyszałem o takich, co używali
bin Q5 lub R2 (kiedyś podobno były na Allegro).
http://groups.google.pl/group/pl.rec.rowery/msg/e7d9379061d654c5
3 diody bin Q5 lub R2 poganiane prądem 1A dadzą ponad 600lm (ktoś tam
podpisuje się, że na 3 diodach R2 uzyskuje ponad 900lm), a to już chyba
niezły wynik... :)
Quote:
Latwiej zle skupic niz dobrze
Niby tak, ale jeśli optyka to jakiś gotowiec, to w pewnym stopniu trudno
może być uzyskać wymaganą szerokość wiązki. Przy kilku diodach możemy
wstawić różne soczewki, a przy HID - nie bardzo. I nadal żal mi zwierzyny,
która przypadkiem dostanie w nocy po oczach od takiej lampy... :)
--
Pozdrawiam,
Dykus.
Mart
Guest
Thu Dec 13, 2007 1:35 pm
Quote:
Diody uzyskują nieco ponad 100lm/W, ile lampy HID - nie wiem. Na tych
zdjęciach przedstawione są chyba lampy o mocy kilkadziesiąt Watów.

No i
wiązka jest bardzo skupiona, co akurat nie jest (wg mnie) zawsze porządane
przy jeździe w lesie.
To prawda ale dodatkowo mam jeszcze lampę z regulowaną mocą bliskiego
zasięgu i światłem rozproszonym. Potrzebuję właśnie lampy która ma skupioną
wiązkę i świeci na "duże" odległości.
Poza tym, mało osób pragnie zabierać ze sobą duże
Quote:
akumulatory żelowe, by zasilić takie lampy (przez kilka godzin). Z tego co
zauważyłem, dla diod ludzie najczęściej wybierają małe aku żelowe (6V) lub
pakiety Li-Ion, albo Ni-MH.
Żelowe sa jedank sporo cieższe i większe chciałbym zastosować coś takigo:
http://tinyurl.com/24vx26
Quote:
Uważaj, aby nie było to za mocne - tzn. miej na względzie osoby jadące z
przeciwka...
Tam gdzie jeżdżę o tej porze można spotkać prędzej dzika, łosia lub zająca

)
--
MART
"The way out"
G 60Csx
Mart
Guest
Thu Dec 13, 2007 1:42 pm
Quote:
Niby tak, ale jeśli optyka to jakiś gotowiec, to w pewnym stopniu trudno
może być uzyskać wymaganą szerokość wiązki. Przy kilku diodach możemy
wstawić różne soczewki, a przy HID - nie bardzo. I nadal żal mi zwierzyny,
która przypadkiem dostanie w nocy po oczach od takiej lampy... :)
Nie upieram się przy HID-zie. Zwierzyny jest trochę w lasach po których
jeżdżę ale ona też ma swój rozum i jak słyszy rower poruszający się po
ścieżce to chowa się raczej głębiej a tym samym nigdy /prawie/ nie jest tak,
że taka wiązka padnie jej bezpośrednio w oczy. Skupienie wiązki zresztą to
nie będzie kilka cm bo mijałoby się to z celem ale szkoda aby rozpraszała
się gdzieś po koronach drzew.
--
MART
"The way out"
G 60Csx
Mart
Guest
Thu Dec 13, 2007 1:49 pm
Quote:
Chyba juz nie warto. Zainwestuj w diody Cree XR-E
Na malych mocach sa lepsze niz ksenony.
Tylko gdzie szukać komponentów i jak połączyć je w konkretną całość?
http://www.walamp.com/lpd/webstore/searchbylamp.tpl?SKU=12413818101355
Mieli male lampy wyladowcze i nadal maja balasty 10W do nich,
wiec pewnie i lampki maja.
Ceny byly zniechecajace, kolor byc moze sodowy, robic samemu - chyba
nie tak latwo, wydajnosc ustepujaca LED .. chyba nie warto.
Już mnie przekonałeś do LED

)) Ceny to mają zaporowe!!! problem jest tylko
taki że jestem elektronicznym "analfabetą" i potrzebuję wskazówek:
- jakie to mają być LED /diody/
- czy może byc takie źródło prądu
http://tinyurl.com/24vx26
- jakiś stabilizator?
- co jeszcze?
- jak skupić taka wiazkę z LED
--
MART
"The way out"
G 60Csx
Mart
Guest
Thu Dec 13, 2007 1:53 pm
Quote:
Jedyny problem jest taki, iż taki samochodowy zestaw ma 35W mocy na
palniku, pobiera podczas pracy ~3.5-3.7A (przy 13.5v), a podczas
rozruchu potrzebuje przez sekundę 10-13A - tego ci żadne małe
akumulatorki nie dadzą. Musiałbyś jeździć z aku 12v 12Ah
Nie to nie przejdzie

) Musi to być lekkie. Akumulator NiMH 6 V 4AH:
http://tinyurl.com/24vx26
Przeszła mi już ochota na HID skoro piszecie o LED-ach które daja
porównywalne światło a jednak dużo prościej złożyć to w sensowną całość
--
MART
"The way out"
G 60Csx
Robson Cholo
Guest
Fri Dec 14, 2007 9:34 pm
Użytkownik "Mart" <quadic@op.pl> napisał w wiadomości
news:fjojaj$ti$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Skłoniło mnie to do pomyślenia o zbudowaniu oświetlenia xenonowego.
http://arbiter.pl/galeria/lampa.xenon
chociaz ja bym chyba pomyslal jednak o ledach :)
pozdro,
cholo