Andrzej Litewka
Guest
Wed Jun 29, 2005 6:09 pm
Przy nagrywaniu z wynyli wyczuwa się dużą zawartość częstotliwości poniżej
20 Hz - widać jak skaczą membrany.
Próbowałem to ciąć Cool Edit ale coś nie do końca daje oczekiwany efekt
(słaby obsługujący

).
Więc stwierdziłem, że zrobię aktywny filtr górnoprzepustowy.
W dokumencie
http://www.national.com/an/AN/AN-346.pdf
na stronie 7 rysunek nr 11. widać propozycję filtru infradźwięków,
który -3dB osiąga dla 15Hz.
Poszukałem jeszcze i znalazłem coś takiego
http://sound.westhost.com/project99.htm
Widzę to tak:
Zrobiłem sobie ten premp:
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho5.html
Wykonałem go na wzmacniaczu operacyjnym NE5534
Z niego wchodzę prosto na LINE IN
Planuję na jego wyjście zapiąć dodatkowo filtr subsoniczny aby wyeliminować
ten efekt telepania membran niskotonowych.
Który filtr subsoniczny będzie optymalny?
Może jakieś inne schematy takich subsonicznych filtrów ktoś posiada?
A może ktoś cięcie wszystkiego poniżej 20 Hz ładnie opanował programowo?
PAndy
Guest
Wed Jun 29, 2005 6:29 pm
"Andrzej Litewka" <andx3wytnij@poczta.onet.pl> wrote in message
news:d9v2ls.1g4.1@and.krakow...
Quote:
Który filtr subsoniczny będzie optymalny?
Może jakieś inne schematy takich subsonicznych filtrów ktoś posiada?
A może ktoś cięcie wszystkiego poniżej 20 Hz ładnie opanował programowo?
Yyyyyyyy bo nie rozumiem? w czym jest problem z tym cooleditem ? ja wycinam
czesto ponizej 24Hz i nie ma problemu...uzyj filtru FFT i po klopocie...
cooledit ma jakies swoje ograniczenia, pewne nowe adobe audition ich nie ma
(pewnie ma ich mniej) ale na poczatek jednak uzylbym cooledita bo nawet on
powienien dac satysfakcjonujace efekty...
Andrzej Litewka
Guest
Wed Jun 29, 2005 8:00 pm
"PAndy" news:d9uss7$3gg$1@news.dialog.net.pl
Quote:
Yyyyyyyy bo nie rozumiem? w czym jest problem z tym cooleditem ?
Nie potrafię tak mocno stłumić tych niskich częstotliwości.
Mimo stłumienia o kilka dB nadal tamten wycinek pasma (poniżej 20Hz) ma
większe amplitudy niż średnia amplituda pasma akustycznego - widać to
dokładnie analizując widmo częstotliwości.
Czy możesz mi dokładnie napisać co i jak mam ustawić aby to ręce i nogi
miało?
Tak aby po takiej obróbce wynikowy wave miał podobne widmo do wave zrzucone
np. z CD gdzie wyraźnie poniżej 20 Hz jest spadek amplitudy.
Tomasz Piasecki
Guest
Wed Jun 29, 2005 8:46 pm
Andrzej Litewka wrote:
Quote:
A może ktoś cięcie wszystkiego poniżej 20 Hz ładnie opanował programowo?
A może pogrzebać w gramofonie? To może być brum od silnika czy
generalnie napędu.
TP.
--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ @poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |
Marcin Sławicz
Guest
Thu Jun 30, 2005 4:52 am
Użytkownik "Andrzej Litewka" <andx3wytnij@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:d9v95u.138.1@and.krakow...
Quote:
"PAndy" news:d9uss7$3gg$1@news.dialog.net.pl
Nie potrafię tak mocno stłumić tych niskich częstotliwości.
Mimo stłumienia o kilka dB nadal tamten wycinek pasma (poniżej 20Hz) ma
większe amplitudy niż średnia amplituda pasma akustycznego - widać to
dokładnie analizując widmo częstotliwości.
Kilka dB, to za mało, aby pozbyć się latania membran. Zgadzam się z PAndym,
że CoolEdit będzie tu najlepszym rozwiązaniem. Filtr elektroniczny warto
jedynie zastosować, jeśli chciałbyś bezpośrednio odtwarzać płyty. Jeśli
natomiast maż to już na komputerze - użyj komputera.
W CoolEdit na pewno wykorzystując FFT da się stłumić pasmo o co najmniej
kilkadziesiąt dB. Być może jest nawet przedefiniowane ustawienie takiego
filtru (poszukaj czegoś jak "remove subsonic rumble").
Pozdrawiam,
Marcin
PAndy
Guest
Thu Jun 30, 2005 6:01 am
"Andrzej Litewka" <andx3wytnij@poczta.onet.pl> wrote in message
news:d9v95u.138.1@and.krakow...
Quote:
"PAndy" news:d9uss7$3gg$1@news.dialog.net.pl
Yyyyyyyy bo nie rozumiem? w czym jest problem z tym cooleditem ?
Nie potrafię tak mocno stłumić tych niskich częstotliwości.
Mimo stłumienia o kilka dB nadal tamten wycinek pasma (poniżej 20Hz) ma
większe amplitudy niż średnia amplituda pasma akustycznego - widać to
dokładnie analizując widmo częstotliwości.
Czy możesz mi dokładnie napisać co i jak mam ustawić aby to ręce i nogi
miało?
Tak aby po takiej obróbce wynikowy wave miał podobne widmo do wave
zrzucone
np. z CD gdzie wyraźnie poniżej 20 Hz jest spadek amplitudy.
Zrob sobie prosty test, wygeneruj tak z 60 sekund tone (logsweep od 1 do
50Hz) teraz filtr FFT od najnizszej mozliwej - u mnie to ok 24 Hz (to
wlasnie niedorobka ce) - okno ma 8192 punktow, charakterystyka blackman
harris.