RTV forum PL | NewsGroups PL

Optymalne ładowanie akumulatora 70Ah: prąd, napięcie i czas ładowania?

Jak dobrać prąd ładowania akumulatora

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Optymalne ładowanie akumulatora 70Ah: prąd, napięcie i czas ładowania?

Stolat
Guest

Sun May 20, 2007 11:38 am   



Witam wszystkich, mam taką sprawę do Was. Jest sobie akumulator
(samochodowy) 70Ah. Rozładowałem go ostanio, bo nie wyłączyłem świateł.
Mam w domu spory porstownik, którym nawet akumulatory od TIR-a się ładuje.
Jest możliwość regulacji napięcia ładowania i prądu ładowania. Oczywiście
ładuję na napięciu przeznaczonym dla akumulatorów 12V. Z tego co wiem,
powinno się ładować akumulator prądem od 0,07 do 0,1 pojemności
akumulatora.
Wiadomo, że na początku akumulator będzie brał tyle, ile mu się poda. W tym
prostowniku jest wbudowany amperomierz, który - jak mniemam - podaje prąd
pobierany przez akumulator.
Ładuję następująco:
Zaczynam ładować tak, aby na amperomierzu nie przekroczyć wartości 7A (tzn.
tak ustawiam przełączniki, by nie było na wskaźniku amperomierza więcej). Po
jakimś czasie amperomierz wskazuje 4A.

I właśnie! Czy robię prawidłowo, że podbijam w tym momencie znowu (kręcąc
przełacznikami) do 7A (tzn. żeby amperomierz tyle wskazywał)?

Po jakimś czasie prąd spada do 2A i dalsze podbijanie nie daje już efektu. I
teraz następne pytanie. Mój akumulator zatrzymuje się na prądzie 2A i nie
chce za cholerę niżej spaść. Ostatnio ładowałaem go tak 10 godzin. Czy to
oznacza, że akumulator jest już padnięty, czy trzeba go nadal ładować?

I jeszcze jedna kwestia związana z prądem ładowania. Dlaczego jest tak, że
po jakimś czasie ładowania, nawet gdy zwiększam prąd ładowania, akumulator i
tak bierze tylko jego część (jakiś procent podawanego prądu)?


Z góry dziekuję za wyjaśnienia.
Pozdrawiam,
Michał

Guest

Sun May 20, 2007 4:56 pm   



akumulatory szczególnie samochodowe mają rozładowanie dopuszczalne
jak pamiętam nawet do 1,8V na ogniwo...wielokrotnie to nawet nie jest
kontrolowane, ale to już sprawa użytkownika...akumulator w momencie
ładowania szybko się ładuje do napięcia 2V na ogniwo i jakiś czas ten
prąd trzymie...po przekroczeniu napięcia 2, 4 V zaczyna gazować i to
jest już kryterium około 70% naładowania...od tego momentu napiecie
rośnie na akumulatorze a prąd na skutektego stale maleje...napięcie
2,7 V liczone na ogniwo jest napięciem końcowym i trzymanie go w tym
stanie tylko może spowodować zniszczenie masy w płytach czyli robi
się z akumulatora SZMELC...akumulator można ładować też w zasadzie
awaryjnie prądem 1/5 pojemności nie przekraczając napięcia 2,4 V na
ogniwo i temperatury - mogę się tutaj mylić, ok 45 stopni(może być
ciepły ale nie gorący...)niektóre prostowniki nie pozwalają
przekroczyć napiecia 2,4V na ogniwo ...podstawowym parametrem dla
akumulatorów jest gęstość elektrolitu i to jest kryterium
naladowania(1,2 rozładowany, 1,25 naladowany)ale obecna konstrukcja
wręcz uniemożliwia prawidłowy pomiar ...koncowa wartość prądu jak się
już nie zmienia to może też świadczyć o końcu ladowania...ponadto
akumulator naladowany silnie gazuje...

Guest

Sun May 20, 2007 4:59 pm   



akumulatory szczególnie samochodowe mają rozładowanie dopuszczalne
jak pamiętam nawet do 1,8V na ogniwo...wielokrotnie to nawet nie jest
kontrolowane, ale to już sprawa użytkownika...akumulator w momencie
ładowania szybko się ładuje do napięcia 2V na ogniwo i jakiś czas ten
prąd trzymie...po przekroczeniu napięcia 2, 4 V zaczyna gazować i to
jest już kryterium około 70% naładowania...od tego momentu napiecie
rośnie na akumulatorze a prąd na skutektego stale maleje...napięcie
2,7 V liczone na ogniwo jest napięciem końcowym i trzymanie go w tym
stanie tylko może spowodować zniszczenie masy w płytach czyli robi
się z akumulatora SZMELC...akumulator można ładować też w zasadzie
awaryjnie prądem 1/5 pojemności nie przekraczając napięcia 2,4 V na
ogniwo i temperatury - mogę się tutaj mylić, ok 45 stopni(może być
ciepły ale nie gorący...)niektóre prostowniki nie pozwalają
przekroczyć napiecia 2,4V na ogniwo ...podstawowym parametrem dla
akumulatorów jest gęstość elektrolitu i to jest kryterium
naladowania(1,2 rozładowany, 1,25 naladowany)ale obecna konstrukcja
wręcz uniemożliwia prawidłowy pomiar ...koncowa wartość prądu jak się
już nie zmienia to może też świadczyć o końcu ladowania...ponadto
akumulator naladowany silnie gazuje...

Lukasz Sokol
Guest

Sun May 20, 2007 5:31 pm   



Stolat wrote:

Quote:
Witam wszystkich, mam tak spraw do Was. Jest sobie akumulator
(samochodowy) 70Ah. Rozadowaem go ostanio, bo nie wyczyem wiate.
Mam w domu spory porstownik, którym nawet akumulatory od TIR-a si aduje.
Jest moliwo regulacji napicia adowania i prdu adowania. Oczywicie
aduj na napiciu przeznaczonym dla akumulatorów 12V. Z tego co wiem,
powinno si adowa akumulator prdem od 0,07 do 0,1 pojemnoci
akumulatora.
Wiadomo, e na pocztku akumulator bdzie bra tyle, ile mu si poda. W tym
prostowniku jest wbudowany amperomierz, który - jak mniemam - podaje prd
pobierany przez akumulator.
aduj nastpujco:
Zaczynam adowa tak, aby na amperomierzu nie przekroczy wartoci 7A (tzn.
tak ustawiam przeczniki, by nie byo na wskaniku amperomierza wicej). Po
jakim czasie amperomierz wskazuje 4A.

Po jakim ?

Quote:

I wanie! Czy robi prawidowo, e podbijam w tym momencie znowu (krcc
przeacznikami) do 7A (tzn. eby amperomierz tyle wskazywa)?

Wg mnie nie (czytaj poniżej)
Quote:

Po jakim czasie prd spada do 2A i dalsze podbijanie nie daje ju efektu. I
teraz nastpne pytanie. Mój akumulator zatrzymuje si na prdzie 2A i nie
chce za choler niej spa. Ostatnio adowaaem go tak 10 godzin. Czy to
oznacza, e akumulator jest ju padnity, czy trzeba go nadal adowa?

To podtrzymanie, ale jeśli zrobiłeś to co powyżej, to... hmm.


Quote:
I jeszcze jedna kwestia zwizana z prdem adowania. Dlaczego jest tak, e
po jakim czasie adowania, nawet gdy zwikszam prd adowania, akumulator i
tak bierze tylko jego cz (jaki procent podawanego prdu)?


Z góry dziekuj za wyjanienia.
Pozdrawiam,
Micha


Z góry zastrzegam że to co piszę może być niekompletne (z pamięci).

Akumulatory kwasowe generalnie powinno ładować się stałym napięciem.
Akumulatorowi 12V podłącza się (poprawcie) 14 do 14.5 V. To że bierze
wtedy ile wlezie, to taki feature Wink nie błąd. Chociaż, ograniczenie do
0.1C szkody mu ne zrobi. Ograniczenie prądu działa jednakowóż na
zasadzie ... zmniejszania napięcia. Ale w miarę jak zachodzą reakcje
(te, co przy ładowaniu) napięcie rośnie, w związku z tym prąd maleje i
reakcje zwalniają. Jeśli wtedy podkręcisz prąd, to możesz spowodować, że
akumulator ci się zagotuje (może nie przy 0.1C, ale może). (choć z
drugiej strony, 7A to sporo, lepiej tego nie rób).

W momencie, kiedy stopień naładowania jest tak duży, że napięcie na
zaciskach akumulatora wzrasta aż do ok. 14 V, masz dwie możliwości :
- odłączyć (więcej nie naładuje,
- zmniejszyć napięcie do 13.8V - wtedy prąd będzie minimalny, akumulator
może na takim napięciu stać dowolnie długo i po odpięciu od ładowarki
będzie gotowy do użytku.

A te nastawy na ładowarce, no cóż.
Przełącznik napięć (24-12-6) to regulacja zgrubna napięcia. Ale pokrętło
nie-skokowe, to tak naprawdę nie regulacja prądu tylko właśnie napięcia.
Jedyne co porządna ładowarka kwasiaków robi z prądem, to go mierzy, ew.
ogranicza żeby się nie przegrzać.

Proszę grupę żeby się nie śmiać jeśli mam nieaktualne informacje :)

el es

Bogdan G
Guest

Mon May 21, 2007 8:26 am   



Zachowanie sie akumulatora zależy od charakterystyki prostownika i trudno
powiedzieć, czy możesz podnosić z 4 do 7A.
Generalnie możesz ładować pršdem 7A jeœli nie przekroczysz 14,4 V. Jeœli
tego nie mierzysz, a prostownik nie sprawdza to trzeba podładować akumulator
tak żeby odpalić samochód i jeŸdzić. Tam regulacja ładowania jest lepiej
zrobiona niż w prostym prostowniku (bo jej tak naprawdę nie ma).

Stolat
Guest

Mon May 21, 2007 11:04 am   



Quote:
Zachowanie sie akumulatora zależy od charakterystyki prostownika i trudno
powiedzieć, czy możesz podnosić z 4 do 7A.
Generalnie możesz ładować pršdem 7A jeœli nie przekroczysz 14,4 V. Jeœli
tego nie mierzysz, a prostownik nie sprawdza to trzeba podładować
akumulator tak żeby odpalić samochód i jeŸdzić. Tam regulacja ładowania
jest lepiej zrobiona niż w prostym prostowniku (bo jej tak naprawdę nie
ma).

Czyli 2,4 V na ogniwo. Ok a jak w takim razie sprawdzić stan naładowania.
Mam mierzyć napięcie ? czy gęstoœć elekkrolitu? A co się będzie jak
akumulator jest stary i elektrolit nie osišgnie już porzšdanej gęstoœci? Jak
jednoznacznie okreslić czy aku już kończy swój żywot, czy da jeszcze rade.
Pomijam takie elementy jak bršzowy nalot na klemach, który jednoznacznie
swiadczy o tym że trzeba szybko szukać akumulatora Smile

J.F.
Guest

Mon May 21, 2007 11:15 am   



On Sun, 20 May 2007 12:38:37 +0200, Stolat wrote:
Quote:
Zaczynam ładować tak, aby na amperomierzu nie przekroczyć wartości 7A (tzn.
tak ustawiam przełączniki, by nie było na wskaźniku amperomierza więcej). Po
jakimś czasie amperomierz wskazuje 4A.
I właśnie! Czy robię prawidłowo, że podbijam w tym momencie znowu (kręcąc
przełacznikami) do 7A (tzn. żeby amperomierz tyle wskazywał)?

Tak naprawde to pewnie niewielu wie. Hen 100 lat temu utarlo sie
powiedzenie o tym C/10 i jest ciagle przenoszone, a technologia
sie zmienia.

Przy samochodzie to pewnie jest zreszta bez znaczenia - ladujesz dwa
razy na rok, nie ma to wiekszego wplywu.

Natomiast szkodliwe jest przeladowywanie akumulatora. I tu kwestia
czy pilnujesz procesu czy idziesz spac. Bo jak spisz to rozsadniejsze
moze byc nie ruszanie pradu - ile naladuje to jego, wazne zeby nie
przeladowywal sie za dlugo.
I tu by sie przydal prostownik ze stabilizowanym napieciem. stale
14-14.5V na zaciskach .. i przeladowanie nie grozi, a akumulator sam
sobie prad ustawi. Dodatkowo ogranicznik pradu zeby na poczatku nie
plynelo zbyt duzo, ale to transformator sam o to zadba Smile
Tak zreszta jest w samochodzie -

Quote:
Po jakimś czasie prąd spada do 2A i dalsze podbijanie nie daje już efektu. I

A to chyba dziwne

Quote:
teraz następne pytanie. Mój akumulator zatrzymuje się na prądzie 2A i nie
chce za cholerę niżej spaść. Ostatnio ładowałaem go tak 10 godzin. Czy to
oznacza, że akumulator jest już padnięty, czy trzeba go nadal ładować?

Chyba jednak oznacza ze juz przeladowujesz aku i masz za duze
napiecie. Masz normalna elektrolize wody, prad sobie bedzie plynal az
do "wygotowania" wody. Zakonczyc proces trzeba przy "gazowaniu"
akumulatora.

Jesli natomiast aku byl poczatkowo prawie calkowicie wyladowany,
pilnowales tych 7A i jest to miernik godny zaufania, to z czasu
dojscia do tego momentu mozna oszacowac pojemnosc akumulatora.
Ale tym ze spadla o polowe nie ma sie jeszcze co przejmowac -
do zapalenia wystarczy drobny ulameczek. No chyba ze zima idzie,
a silnik ciezko zapala i wymaga dlugo krecenia.

Quote:
I jeszcze jedna kwestia związana z prądem ładowania. Dlaczego jest tak, że
po jakimś czasie ładowania, nawet gdy zwiększam prąd ładowania, akumulator i
tak bierze tylko jego część (jakiś procent podawanego prądu)?

Napiecie [SEM] na ogniwach rosnie. Prostownik ma jakies swoje
napiecie, ogniwa swoje, a ile plynie to zalezy od roznicy i
rezystancji obwodu. Dodatkowo dochodzi nieliniowosc diod, impedancja
transformatora ... oraz w przypadku "zwyklych prostownikow" napiecie
chwilowe - zmienia sie wraz z sinusoida sieci i zmniejsza sie czas w
ktorym jest wieksze niz SEM aku.

J.

Stolat
Guest

Mon May 21, 2007 12:43 pm   



Quote:
Po jakim ?


Hmm, chyba po 3 godzinach ?

Quote:

To podtrzymanie, ale jeśli zrobiłeś to co powyżej, to... hmm.

Tzn. że akumulator nawet jak sie naładuje to będzie zawsze jakiś prąd
pobierać?


Quote:

Akumulatory kwasowe generalnie powinno ładować się stałym napięciem.
Akumulatorowi 12V podłącza się (poprawcie) 14 do 14.5 V. To że bierze
wtedy ile wlezie, to taki feature Wink nie błąd. Chociaż, ograniczenie do
0.1C szkody mu ne zrobi. Ograniczenie prądu działa jednakowóż na zasadzie
... zmniejszania napięcia. Ale w miarę jak zachodzą reakcje (te, co przy
ładowaniu) napięcie rośnie, w związku z tym prąd maleje i reakcje
zwalniają. Jeśli wtedy podkręcisz prąd, to możesz spowodować, że
akumulator ci się zagotuje (może nie przy 0.1C, ale może). (choć z drugiej
strony, 7A to sporo, lepiej tego nie rób).

Czyli te pokrętła to regulują napięcie??? Zaraz to sprawdze bo na
tym ustrojstwu nie ma żadnych opisów tylko są 3 przełączniki i one działają
skokowo

Quote:

W momencie, kiedy stopień naładowania jest tak duży, że napięcie na
zaciskach akumulatora wzrasta aż do ok. 14 V, masz dwie możliwości :
- odłączyć (więcej nie naładuje,
- zmniejszyć napięcie do 13.8V - wtedy prąd będzie minimalny, akumulator
może na takim napięciu stać dowolnie długo i po odpięciu od ładowarki
będzie gotowy do użytku.

A te nastawy na ładowarce, no cóż.
Przełącznik napięć (24-12-6) to regulacja zgrubna napięcia. Ale pokrętło
nie-skokowe, to tak naprawdę nie regulacja prądu tylko właśnie napięcia.
Jedyne co porządna ładowarka kwasiaków robi z prądem, to go mierzy, ew.
ogranicza żeby się nie przegrzać.

Proszę grupę żeby się nie śmiać jeśli mam nieaktualne informacje Smile


No własnie chyba tak jest. To jest zespół prostownikowy BZA-24/25
Posiada 3 przełaczniki skokowe P1,P2,P3

P1 to mały 4 pozycyjny po lewej stornie (0,1,2,3)nim sie też włącza
P2 to mały 4 pozycyjny po prawej stronie (1,2,3,4)
P3 to duży centralnie umieszczony przełącznik (1,2,3,4)

Przed chwilą pomierzyłem wszytkie kombinacje tzn. mierzyłem napięcie na
krokodylkach ale nie podłączonych do akumulatora (patrz niżej).

Mam dobierać napięcie na krokodylkach podłączonych do aku czy na nie
podłączonych ???


Jeżeli na niepodłączonych to pozostają mi do wyboru 2 opcje P1-2,P2-3,P3-1
to daje 14.2V i P1-3,P2-3,P3-1 też 14.2V
Dobrze myślę ?


Pomiary

Pierwsza kolumna to przełacznik P1, druga kolumna P2, trzecia P3, natomiast
ostatnia to pomierzone wartości napięcia bez obciążenia.

111 11.09
112 19.26
113 27.04
114 36.03
121 11.56
122 20.09
123 28.65
124 37.9
131 12.1
132 21.0
133 29.9
134 39.5
141 12.7
142 22.0
143 31.3
144 41.3
211 12.8
212 22.3
213 31.7
214 42.0
221 13.5
222 23.4
223 33.3
224 44.0
231 14.2
232 24.6
233 35.1
234 46.3
241 15.0
242 26.0
243 37.0
244 49.0
311 12.8
312 22.2
313 31.6
314 41.7
321 13.5
322 23.3
323 33.1
324 43.8
331 14.2
332 24.6
333 35.0
334 46.25
341 15.0
342 25.9
343 36.9
344 48.8




Pozdrawiam Michał

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Optymalne ładowanie akumulatora 70Ah: prąd, napięcie i czas ładowania?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map