RTV forum PL | NewsGroups PL

Optymalne czujniki do autoalarmu: wyłączniki, ultradźwięki i wstrząsy

Autoalarm - czujniki

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Optymalne czujniki do autoalarmu: wyłączniki, ultradźwięki i wstrząsy

Guest

Mon Feb 26, 2007 10:20 am   



Czołem.

Parę pytań odnośnie czujników autoalarmu. Z wielu dyskusji wynika, że w
miarę optymalnym zestawem czujek są:

1. czujniki klap i drzwi ( zwykłe wyłączniki );
2. czujniki ultradźwiękowe (wyzwalają alarm w momencie wykrycia ruchu w
aucie, wybicia szyby);
3. czyjnik wstrzasowy (wyzwala alarm w momencie wykrycia wstrząsu, ruchu
auta).

Ad. 1. Nie ma problemu z wyłącznikami w drzwiach przednich, w przedziale
silnika i bagażniku ( są albo wyłaczniki oświetlenia, a w komorze
silnika fabryczne miejsca) , ale w drzwiach tylnych nie bardzo jak jest
owe wyłączniki założyć. Nie wiem nawet, czy wiercąc dziurę nie
przewiercę jakiejś wiązki kabli Neutral Druga sprawa - jeśli drzwi będą
traktowane przez włamywacza łomem, to ZTCW ( niestety ) rozpoczynają oni
nie od dołu, gdzie fabrycznie są wyłączniki, ale od góry, gdzie drzwi
łatwo dają się wygiąć. Może jednak założyć ekstra wyłączniki od góry -
łatwiej się tam dostać podczas instalacji. Poza tym czy 2) niejako nie
zastępuje 1 ) ? Poza tym - macie jakieś sprawdzone typy wyłączników do
tego celu - myślałem raczej o jakiejś przemysłówce.

Ad. 2. Słyszałem, że czujniki ultradźwiękowe powinny być wyłączane na
czas użytkowania auta, ultradźwięki są przyczyną podrażnień skóry itd.
Centralka nie ma wyprowadzonego sygnału Vcc do zasilania takiego
czujnika w stanie uzbrojonym, skąd zatem wziąć zasilanie ?

Ad 3. Gdzie taki czujnik się instaluje?

Dodatkowo, dla 2) i 3 ) jak powinien być dobrany próg wyzwalania ?


--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

blur
Guest

Mon Feb 26, 2007 1:47 pm   



Użytkownik <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości
news:45E2A667.EA77E354@o2.pl...
Quote:
Czołem.

Parę pytań odnośnie czujników autoalarmu. Z wielu dyskusji wynika, że w
miarę optymalnym zestawem czujek są:

1. czujniki klap i drzwi ( zwykłe wyłączniki );
2. czujniki ultradźwiękowe (wyzwalają alarm w momencie wykrycia ruchu w
aucie, wybicia szyby);
3. czyjnik wstrzasowy (wyzwala alarm w momencie wykrycia wstrząsu, ruchu
auta).

do klap stosuje się wyłączniki zwierające do masy, jestes pewien że w
tylnich drzwiach nie masz wyłączników co to za auto ja miałem nawet w 125p
Smile
ultradżwięki są do bani, mucha przeleci i pyk alarm, za ciepło w aucie i pyk
alarm, ja mam 2 strefową
mikrofalę i jest wszystko ok.

Monter
Guest

Tue Feb 27, 2007 2:36 pm   



Po 1 czujniki klap i drzwi zwieraja do masy, za wyjatkiem paru aut, np
Fordow czy Jaguarow, Mercow, i chyba jeszcze czegos, ktore podaja plus
zasilania. Jezeli nie ma wylacznika w danych drzwiach, to jakies dziwne auto
jest. Sprawdzales czy sie lampka nie zapala? Nowoczesne rozwiazania
posiadaja wylacznik wbudowany w zamek. Jezeli nie ma zupelnie nic, to
pozostaje wiercenie i montaz wylacznikow uniwersalnych, tu nie ma zlotego
srodka, kazda firma tak zrobi, bo inaczej sie nie da. Firmy 'krzak" nie
wierca nic, ale za to pozostawiaja dane drzwi nie zabezpieczone, liczac
na...

pkt 2 : czujniki ruchu. Osobiscie odradzam ultradzwieki. Po pierwsze ich
dzialanie zalezne jest od pogody, poza tym nie pokrywaja rownomiernie
przestrzeni w aucie. Montaz polega na umieszczeniu czujnika na jednym slupku
a odbiornika na drugim, i bywa, ze lekki stuk w tylna szybe spowoduje
wyzwolenie, a wlozenie reki z boku przez otwarte okno nie zawsze. Chyba, ze
przetniesz szybko wiazke fal. Czujniki te stosowane szeroko w latach 90-97,
dzis raczej omijane. Jak sie auto nagrzeje na sloncu, alarm potrafi wlaczyc
sie sam bez powodu, i inne cuda wianki. Polecam czujniki zblizeniowe
dzialajace na zasadzie mikrofali, minus to koniecznosc zamontowania
dokladnie na srodku auta. Najlepiej dwustrefowe, z pierwsza strefa podpieta
pod prealarm. Jak dobrze sie taki czujnik wyreguluje, to lapie takze poza
autem, gdyz przenika przez szyby, ultradzwieki nie. Mozna nim zabezpieczac
kabriolety, bo zupelnie nie zwraca uwagi na wiatr, deszcz, spadajace liscie,
itp. Ultradzwieki pod tym wzgledem sa do bani, poza tym jak zostawisz psa w
aucie i wlaczysz alarm z ultradzwiekami, to pies dostanie szalu. Sa tez
czujniki reagujace na dzwiek tluczenia szyby ale tego nie polecam, dziala
srednio (czytaj: nie zawsze).

Poza tym wiercac w slupku pod wylacznik raczej na kable sie nie nadziejesz,
chyba ze robisz to bardzo nisko (napinacze pasow). Dzis ramek od drzwi nikt
lomem nie wygina, chyba ze jakis wiesniak na zapomnianej wsi Wink Raczej
martwiil bym sie o wkladki zamkow, ale na to nie ma spsoobu (mozna odlaczyc
ciegna w drzwiach ale sami nie wejdziemy gdy zima centralny zamek odmowi
otwarcia zamka).

Jezeli nie masz w alarmie zadnego wyjscia do zasilania czujnikow w stanie
uzbrojenia to klops, poszukaj innego alarmu. Bezwzglednie czujniki nie
powinny byc zasilane caly czas a juz szczegolnie ultradzwiekowe. Jezeli
centralka ma jakies zasilanie przekaznika blokady zaplonu lub cos w tym
rodzaju, mozesz uzyc takiego wyjscia. Ewentualnie jakis elektronik moze Ci z
centralki odpowiedni sygnal wyprowadzic, ale nie wiem czy to sie oplaca
robic, zalezy jaki to alarm i czy nie stac Cie na lepszy. Dobre systemy maja
mozliwosc wylaczania czujnikow z pilota gdy np w zla pogode jest problem z
autem, lub gdy musisz zamknac auto i zabezpieczyc z psem lub dzieckiem w
srodku.

Jak sie uprzesz na ultradzwieki to nadajnik i odbiornik instaluje sie tak
jak pisalem na slupkach przednich i nakierowuje mikrofonami na tylnia szybe.
Poziom wysterowania regulujesz w ten sposob, ze (auto z pozamykanymi
drzwiami i szybami) lekkie pukanie w tylna szybe nie powinno alarmu
wyzwalac, natomiast silniejsze uderzenie juz tak. Potem sprawdzasz jak jest
z bocznymi i czy przy uchylonej szybie i wlozeniu reki alarm tez sie
wyzwala. Nie ma z tym filozofii.

Pozdrawiam.

Guest

Tue Feb 27, 2007 2:45 pm   



Monter napisał(a):
Quote:

Po 1 czujniki klap i drzwi zwieraja do masy, za wyjatkiem paru aut, np
Fordow czy Jaguarow, Mercow, i chyba jeszcze czegos, ktore podaja plus
zasilania. Jezeli nie ma wylacznika w danych drzwiach, to jakies dziwne auto
jest.

Felicja. Wyłączniki od lamki _tylko_ z przodu, komutujące masę, więc
można wykorzystać do alarmu (?)

Quote:
Nowoczesne rozwiazania
posiadaja wylacznik wbudowany w zamek. Jezeli nie ma zupelnie nic, to
pozostaje wiercenie i montaz wylacznikow uniwersalnych, tu nie ma zlotego
srodka, kazda firma tak zrobi, bo inaczej sie nie da.

Dziurę w blasze zrobić się da, ale krasnoludka który zamontował
wyłącznik w zamkniętej przestrzeni nie znam Smile Pozostaje więc okolica
zamka, tam pewnie dało by się upchać dodatkowy łącznik.

Quote:
Jezeli nie masz w alarmie zadnego wyjscia do zasilania czujnikow w stanie
uzbrojenia to klops, poszukaj innego alarmu. Bezwzglednie czujniki nie
powinny byc zasilane caly czas a juz szczegolnie ultradzwiekowe. Jezeli
centralka ma jakies zasilanie przekaznika blokady zaplonu lub cos w tym
rodzaju, mozesz uzyc takiego wyjscia. Ewentualnie jakis elektronik moze Ci z
centralki odpowiedni sygnal wyprowadzic, ale nie wiem czy to sie oplaca
robic, zalezy jaki to alarm i czy nie stac Cie na lepszy.

Stac to może i by mnie było, ale nie chcę przesadzić biorąc pod uwagę
wartość auta.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

Monter
Guest

Tue Feb 27, 2007 2:53 pm   



Quote:
Felicja. Wyłączniki od lamki _tylko_ z przodu, komutujące masę, więc
można wykorzystać do alarmu (?)

No tak, stara skoda... Tak, przednie czuniki od drzwi mozesz podlaczyc. Pod
maska musisz zalozyc swoj. Nie zapomnij odseparowac go dioda, bo inaczej
otwierajac maske bedziesz zapalac swiatlo w kabinie (chyba ze centrala
alarmu ma osobne wejscia dla drzwi i klap). Z tylna klapa jest podobnie -
chyba ze auto ma lampke w bagazniku - wtedy szukaj wylacznika w zamku albo
jeden z zestykow klapy nim jest juz fabrycznie - nie pamietam juz,
zajmowalem sie tym wiele lat temu :)


Quote:
Dziurę w blasze zrobić się da, ale krasnoludka który zamontował
wyłącznik w zamkniętej przestrzeni nie znam Smile Pozostaje więc okolica
zamka, tam pewnie dało by się upchać dodatkowy łącznik.

No to mow mi krasnoludek Wink A tak na powaznie - do tego celu sa wylaczniki
uniwersalne, gwint maja ostry i stozkowy: wiercisz dziure, przepychasz
kabek, wkrecasz wylacznik do oporu - sam sobie gwint zrobi. Ma podkladke na
koncu wiec wstepnie zabezpiecza przed korozja, nie mniej dobrze zabezpieczyc
tez od siebie taki otwor. Nosek taki wylacznik ma bardzo dlugi, i trzeba go
przyciac na odpowiednia dlugosc, tak zeby naciskaly go drzwi. To tyle
filozofii wylacznikow ;)

Pozdrawiam.

Monter
Guest

Tue Feb 27, 2007 3:13 pm   



Aha, zapomnialem o wstrzasowkach :)

generalnie dyskusyjne jest ich uzywanie, bo nic nie wkurza tak jak wyjace co
chwila auta gdy jest silna wichura... Alternatywa jest czujnik polozenia z
pamiecia, ale do Felicji raczej za drogi. Jezeli juz musisz uzyc
wstrzasowki, z obawy przed odkreceniem kol, to ustaw tak, zeby nie wzbudzal
sie byle czym, ale zeby tez nie zastac auta na kolkach Wink
Tu tez idealem bylaby czujka dwustrefowa z prealarmem, o ile centralka
alarmu posiada takie wejscie. Pierwsza strefa prealarm tylko wowczas
ostrzega, druga juz wyzwala.

Guest

Wed Feb 28, 2007 6:48 am   



Monter napisał(a):

Quote:
Dziurę w blasze zrobić się da, ale krasnoludka który zamontował
wyłącznik w zamkniętej przestrzeni nie znam Smile Pozostaje więc okolica
zamka, tam pewnie dało by się upchać dodatkowy łącznik.

No to mow mi krasnoludek Wink A tak na powaznie - do tego celu sa wylaczniki
uniwersalne, gwint maja ostry i stozkowy: wiercisz dziure, przepychasz
kabek, wkrecasz wylacznik do oporu - sam sobie gwint zrobi.

Montaż jest od środka czy od zewnątrz ?

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

Guest

Wed Feb 28, 2007 7:17 am   



Monter napisał(a):

Quote:
Jezeli nie masz w alarmie zadnego wyjscia do zasilania czujnikow w stanie
uzbrojenia to klops, poszukaj innego alarmu.

A czy przypadkiem siłownik master nie daje takiego sygnału ?

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

Guest

Wed Feb 28, 2007 10:23 am   



PeJot@o2.pl napisał(a):
Quote:

No to mow mi krasnoludek Wink A tak na powaznie - do tego celu sa wylaczniki
uniwersalne, gwint maja ostry i stozkowy: wiercisz dziure, przepychasz
kabek, wkrecasz wylacznik do oporu - sam sobie gwint zrobi.

Montaż jest od środka czy od zewnątrz ?

Poguglałem; są wyłączniki montowane od zewnątrz, ale okazuje się że Fela
ma fabryczne miejsca dla wyłaczników tylnych drzwi, w słupkach.


--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

Monter
Guest

Wed Feb 28, 2007 6:32 pm   



Quote:
Jezeli nie masz w alarmie zadnego wyjscia do zasilania czujnikow w stanie
uzbrojenia to klops, poszukaj innego alarmu.

A czy przypadkiem siłownik master nie daje takiego sygnału ?

Mialem wczesniej watpliwosci czy znasz sie na tym choc troche, tzn na
elektronice w aucie. Po tym pytaniu mam pewnosc, ze nie.
Silownik nie ma nic wspolnego z zasilaniem zewnetrzych czujnikow centrali
alarmowej.
Moze lepiej podjedz do jakiegos zakladu montazowego?
Przynajmniej uchronisz swoje auto przed splonieciem Wink
Pozdrawiam.

Guest

Thu Mar 01, 2007 7:02 am   



Monter napisał(a):
Quote:

Jezeli nie masz w alarmie zadnego wyjscia do zasilania czujnikow w stanie
uzbrojenia to klops, poszukaj innego alarmu.

A czy przypadkiem siłownik master nie daje takiego sygnału ?

Mialem wczesniej watpliwosci czy znasz sie na tym choc troche, tzn na
elektronice w aucie. Po tym pytaniu mam pewnosc, ze nie.
Silownik nie ma nic wspolnego z zasilaniem zewnetrzych czujnikow centrali
alarmowej.

To, że nie ma nic wspólnego _ z zasilaniem_, to wiem. W układzie gdy nie
ma alarmu, a tylko centralny zamek, master ( z wbudowanym
przełącznikiem ) steruje resztą. Jakim sygnałem to robi - skoro nie
chcesz mi odpowiedzieć, dowiem się sam. Co by to nie było, +12 czy masa,
być może da się odseparować i wykorzystać do zasilania czujników gdy
alarm jest uzbrojony.

Quote:
Moze lepiej podjedz do jakiegos zakladu montazowego?
Przynajmniej uchronisz swoje auto przed splonieciem Wink

Tak, znam taki zakład z ładnym szyldem, który doszczętnie spalił auto
klientowi. Może być ?

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

Monter
Guest

Thu Mar 01, 2007 6:20 pm   



95% zamkow centralnych sterowanych jest masa. Pozostale 4% to pneumatyki, 1%
inne szalone dziwne kombinacje (takie jak zamki firmy Silicon).

Bez urazy, ale pod sterowanie zamka nie polecam niczego podlaczac. To, ze
silownik master w jednej z ustalonych pozycji zwiera wewnetrzne styki i
odpowiedni stan podaje na wejscie centralki decydujac jaki ta ma podac
sygnal na wszystkie elementy wykonawcze (silowniki). To prawda, ze styk w
silowniku jest troche lepszy niz marna blaszka, ale nikt nie przewidzi jak
zareaguje centralka sterujaca samym zamkiem, gdy na "odwieszonym styku"
dostanie "cos" z zasilanego przez Ciebie urzadzenia.

Pokombinowac mozesz, ale na wlasne ryzyko. Prosciej byloby rozebrac
centralke autoalarmu, podpiac ja na stole pod zasilacz, zasymulowac
uzbrojenie i zobaczyc gdzie sie pojawi sygnal, podpiac sie tranzystorem i
juz masz gotowe wyjscie do zasilania czujnikow w momencie gdy alarm jest
uzbrojony. Opieranie sie na dzialaniu zamka centralnego jest o tyle zlym
pomyslem, ze nawet jak go recznie zamkniesz bez wlaczania alarmu, czujniki
zaczna dzialac.



Quote:
znam taki zakład z ładnym szyldem, który doszczętnie spalił auto
klientowi. Może być ?

Hahah, no NIESTETY takie sa na tym rynku rowniez, tak to jest gdy zaklad
otwiera osoba nieobeznana z instalacjami w aucie. Niby nie ma filozofii,
tylko potem zdziwienie "co tak dziwnie pachnie do cholery" Wink Na szczescie
jest ich coraz mniej, bo w nowszych modelach samochodow niewiele beda mogli
zdzialac, a juz w najnowszych z szyna CAN praktycznie nic, nawet podlaczyc
brakujacych halogenow. Chociaz pewnie tez bez paru pozarow sie nie obejdzie
Wink
Pozdrawiam.

Guest

Fri Mar 02, 2007 7:09 am   



Monter napisał(a):
Quote:

95% zamkow centralnych sterowanych jest masa.

Mój, ZTCW też.
Quote:

Bez urazy, ale pod sterowanie zamka nie polecam niczego podlaczac. To, ze
silownik master w jednej z ustalonych pozycji zwiera wewnetrzne styki i
odpowiedni stan podaje na wejscie centralki decydujac jaki ta ma podac
sygnal na wszystkie elementy wykonawcze (silowniki). To prawda, ze styk w
silowniku jest troche lepszy niz marna blaszka, ale nikt nie przewidzi jak
zareaguje centralka sterujaca samym zamkiem, gdy na "odwieszonym styku"
dostanie "cos" z zasilanego przez Ciebie urzadzenia.

"Coś" ewentualnie wisiało by przez przekaźnik, pewnie na fecie.
Quote:

Pokombinowac mozesz, ale na wlasne ryzyko. Prosciej byloby rozebrac
centralke autoalarmu, podpiac ja na stole pod zasilacz, zasymulowac
uzbrojenie i zobaczyc gdzie sie pojawi sygnal, podpiac sie tranzystorem i
juz masz gotowe wyjscie do zasilania czujnikow w momencie gdy alarm jest
uzbrojony.

Swego czasu rozmawiałem trochę z producentem centralki, może coś się
dowiem od niego.

Quote:
Opieranie sie na dzialaniu zamka centralnego jest o tyle zlym
pomyslem, ze nawet jak go recznie zamkniesz bez wlaczania alarmu, czujniki
zaczna dzialac.

W sumie przeszkadzało by to, szczególnie w sytuacji gdy CZ " z kluczyka"
od dawna nie jest używany ? Ale jest i prostsze wyjście, choć mniej
eleganckie, ale ZTCP miałem takie coś fabrycznie w Oplu Corsie:
_dodatkowy_ wyłącznik sterowany mechanicznie ryglem.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

Monter
Guest

Sat Mar 03, 2007 4:38 pm   



Quote:
"Coś" ewentualnie wisiało by przez przekaźnik, pewnie na fecie.

Nie wiem czy napiecie przechodzace wtedy przez cewke przekaznika i podane na
wejscie centralki od zamka (w chwili gdy na to wejscie silownik z drzwi nic
nie podaje) jakos nie bedzie jej oglupialo.

Quote:
W sumie przeszkadzało by to, szczególnie w sytuacji gdy CZ " z kluczyka"
od dawna nie jest używany?

Nie ma znaczenia "z czego" zamek jest uruchamiany. Zamkniecie czy kluczykiem
czy z pilota czy recznie od srodka powoduje przesuniecie silownika a on
wewnatrz ma zestyki, ktore zwiera. Innymi slowy jakkolwiek bys zamka nie
zamknal, zestyki pracuja.

Quote:
Ale jest i prostsze wyjście, choć mniej eleganckie, ale ZTCP
miałem takie coś fabrycznie w Oplu Corsie:
_dodatkowy_ wyłącznik sterowany mechanicznie ryglem.

To rozwiazanie z epoki kamienia lupanego. Z reszta tak samo jak wieszanie
kolejnego przekaznika (pierwsza propozycja) w instalacji, ktory podajac
zasilanie na czujniki sam bedzie pobieral jeszcze prad, i to niezaleznie czy
wlaczysz alarm, czy tylko zamkniesz na moment auto bez wlaczania alarmu.
Maly prad czy nie, nie istotne, w aucie ograniczanie poboru pradu jest jak
szukanie zlota - kazdy mA jest cenny. Docenisz to szczegolnie zima, jak auto
postoi w mrozie i sprawnosc baterii oslabnie, dodatkowo podjadanej przez
dziwne uklady zasilajace jeden - drugi.
Podtrzymuje swoja propozycje nie wynajdowania na nowo kola i uzupelnienie
centralki w odpowiednie wyjscie, lub jej wymiane na inna.
Pozdrawiam.

Guest

Mon Mar 05, 2007 7:19 am   



Monter napisał(a):
Quote:

"Coś" ewentualnie wisiało by przez przekaźnik, pewnie na fecie.

Nie wiem czy napiecie przechodzace wtedy przez cewke przekaznika

Przekaźnik na fecie nie zawiera przekaźnika elektromechanicznego.
Działać powinno, ale odpuszczam sobie tę opcję - szkoda kombinować,
prościej założyć alarm z zasilaniem czujnika a przy okazji mieć kilka
nowych możliwości.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Optymalne czujniki do autoalarmu: wyłączniki, ultradźwięki i wstrząsy

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map