Goto page Previous 1, 2
Adam Zielinski
Guest
Mon Jul 05, 2010 11:08 am
Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <curious@bwv190.internetdsl.tpnet.lp>
napisał w wiadomości news:4c3148ed$0$17090$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Adam Zielinski wrote:
DZIĘKUJĘ za bogate i treściwe, ciekawe informacje! - ale raczej samemu tego
przekonstruowania wózka nie zrobię...

Tym bardziej, że na
elektronice-mechanice nie znam się aż tak szczegółowo.
Quote:
ciezko to przewidziec, gdyz pobor mocy w czasie ruszania moze byc
wielokrotnie wiekszy, nawet do 10x - silniki takie sa mocno 'przeciazalne'
Tak, zgadzam sie z tym! - nawet z własnych obserwacji - najlepiej wózekiem
jechac plynnie i jednostajnie, z równą prędkością - nie ruszac i
zatrzymywac sie - wtedy najdalej sie pojedzie, akumulatory najlepiej
trzymaja! - bo... jak piszesz, prad pobierania jest staly, mniejszy - niz
przy wprawianiu silnika w ruch.
Quote:
ciezko powiedziec jakich uzyto akumulatorow AGM, ale wiekszosc
tanich 'AGM' jest raczej przeznaczona do wyladowania malymi pradami, maja
bowiem inna konstrukcje elektrod niz 'zwykle' kwasowe (tzn. zamiast blokow
cienkich plyt, maja kilka grubych 'kratek' wypelnionych pasta olowiowa)
powoduje to ze ogolnie sa trwalsze, o ile nie sa przeciazane.
Mam zamiar kupic w przyszłym roku, podobniez najlepsze i najtrwalsze do tego
typu zastosowań, akumulatory w pełni żelowe, amerykanskiej firmy MK
Battery - tyle że 1400zł kosztuje jeden, 100Ah - czy warto? Link do sklepu:
http://sklep.solarshop.pl/p36,akumulatory-zelowe-mk-battery-8g31-12v-97ah-c20.html
Quote:
z drugiej strony - akumulatory kwasowe maja ciensze plyty ktore szybciej
ulegaja korozji. zwykle wytrzymuja ~100 cykli ladowania, ale tez
paradoksalnie dzieki wiekszej powierzchni plyt toleruja o wiele szybsze
LADOWANIE (ladowanie wiekszymi pradami), a to juz zaleta.
Co do akumulatorów zelowych, kwasowych i AGM - jak pisalem - w poprzednim
wózku mialem akumulatory kwasowe, firmy Varta, 60Ah - i jezdziłem nimi 6
lat, przejechalem 7000km A te teraz AGM, wozek sporo szybszy, silnik troche
wiekszy - ale wytrzymaly zaledwie 500km - zeby choc 3000km, 3 lata - to
mogloby byc!!
Quote:
reasumujac wiec co mozna zrobic:
5)wywalic akumulatory, dolozyc maly agregat pradotworczy 'walizkowy' i
uzyc
tylko mniejszych akumulatorow 'buforowych' do ruszania z
miejsca/przemieszczania sie w strefach gdzie nie mozna uzywac silnikow
spalinowych (np. w zamknietych pomieszczeniach)
z punktu widzenia ekonomii - najtaniej. na takim agregacie powinienes moc
zrobic bezproblemowo paredziesiat tys km. paliwo jest dostepne bez
problemu
na kazdej stacji benzynowej.
wady - jesli spedzasz na wozku sporo czasu i jest on wprowadzany do
pomieszczen, to mieszanka olej+benzyna to gwarant raka w okolo rok
tak ze warto rozwazyc 'garazowanie' wozka i uzywanie drugiego do jezdzenia
np. po domu.
Jak napisalem, chyba nie bede na razie przerabial wózka - choc... pomysły są
ciekawe, podobają mi się! - może w przyszłości...

Jak napisałem, potrzeba
mi wlaśnie zasięgu okolo 60km - z prędkością 10-15 km/h - a z akumulatorami
troche ciezko to uzyskac... Wózka używam tylko na zewnątrz, w pełni
terenowy - w domu jeżdzę na ręcznym! Mogę nawet podac konstrukcje, wyglad
tego wózka, to Meryra Optimus 2, tu link:
http://www.allegro.pl/item1103590711_wozek_inwalidzki_elektryczny_meyra_optimus_2.html
Nie moja aukcja, ale wózek podobny ;)
A jeszcze pytanie dodatkowe, do akumulatorów - podobniez są tez mierniki
objętości, którymi można sprawdzic, bez obciążnia, np. UNIT UT-70A czy taki
akumulator ma pelna pojemnośc, jest nie zleżały - podobnie jak voltomierzem
napiecie. Na ile one są wiarygodne? - tyym bardziej że mierzą właśnie bez
obciążenia, ale są w dośc dostepnej cenie - bo.. jesli jakies głębsze,
specyjalistyczne badanie, to jak napisał kolega wyżej, najlepiej w jakims
serwisie motoryzacyjnym...
BARDZO DZIEKUJE za wszelką pomoc, wskazówki i odpowiedzi!!

Pozdrawiam
Adamos32
Adam Zielinski
Guest
Mon Jul 05, 2010 11:21 am
Użytkownik "Miłosz Skowyra" <mewashek@wyciecie.epf.pl> napisał w wiadomości
news:QciYn.50815$hS4.44390@newsfe26.ams2...
Quote:
W dniu 2010-07-05 10:43, Adam Zielinski pisze:
Nie zrozum mnie źle, ale na Twoim miejscu raczej sugerowałbym zapoznanie
się z prawami konsumenta. Czasem rozsądne pismo poparte zestawem
paragrafów zdziała więcej niż samodzielne ingerowanie w wózek.
Dopiero znacznie później zabierałbym się za grzebanie w elektryce
(elektronice).
No masz racje, z Rzecznikim Praw Konsumentów też już się konsultowalem -
tyle ze wcześniej, przy zakupie wózka - wiec teraz stałem się bardzie
ostrożny, podejrzliwy i "chucham na zimne"

) Ale też wlaśnie byłem
ciekawy, jak to jest z tym poborem prądu..., choc tez wiem, że tak na
odległośc to jest sprawa nie do jednoznacznego rozwiązania - ale choc tak
ogólnie, na przyszłośc - tym bardziej, że mialem porównanie, właśnie z tym
pierwszym wózkiem.... - który sprawował sie można powiedzic idealnie,
porównujac teraz z tym, tylko, że wolno jeździł - 6 km/h to jest stanowczo
zbyt wolno, tym bardziej jeśli się wyjeżdża w dłuższy teren, np. 30km - 5
godzin jezdy

, a pogoda niepewna

- 10-15 km/h to juz moze byc, lepszy
komfort jazdy, i czlowiek mniej zmęczony :)
Pozdrawiam.
Adam
Adam Zielinski
Guest
Mon Jul 05, 2010 1:41 pm
Użytkownik "Miłosz Skowyra" <mewashek@wyciecie.epf.pl> napisał w wiadomości
news:id5Yn.140218$Yb4.61182@hurricane...
Quote:
Po kolei:
Stary wózek:
550W/24V = 22.92A
60Ah/22.92A=2.62h
Nowy wózek:
700W/24V = 29.17A
100Ah/29.17A=3.43h
Tyle z matematyki.
Z życia może wynikać znacznie więcej.
Jeżeli w tym nowszym wózku faktycznie tak mocno spadł zasięg, to można
podejrzewać co najmniej 2 rzeczy. Słabą jakość akumulatorów lub
uszkodzenie silnika.
Należałoby sprawdzić jaki faktyczny pobór prądu generuje silnik wózka i
dopiero na tej podstawie można by coś wnioskować, inaczej to wróżenie z
fusów. Tym bardziej że nie wiemy czy jest to silnik komutatorowy, czy np
BLDC.
A jeszcze jedno - według danych prodcenta, niemieckiego, wózek z silnikiem
700Wat/24V, i akumulatorami 100Ah powinien/może przejechac 75km. Czy jest to
możliwe, aby brał tylko około 20A prądu, przy prędkości 15km/h? Czy ten dane
nie są lekko na wyrost... Też mnie to zastanawia.
Adamos32
Dariusz K. Ładziak
Guest
Mon Jul 05, 2010 2:35 pm
Użytkownik Miłosz Skowyra napisał:
Quote:
W dniu 2010-07-04 17:56, Adam Zielinski pisze:
[...]
przy silniku 550Wat, jazda z prędkością 6km/h. Czy można wybrac jakieś
optymalne rozwiązanie, żeby przejechały te akumulatory choc 3000km?
Znawców proszę o pomoc... :)
Po kolei:
Stary wózek:
550W/24V = 22.92A
60Ah/22.92A=2.62h
Nowy wózek:
700W/24V = 29.17A
100Ah/29.17A=3.43h
Tyle z matematyki.
Z życia może wynikać znacznie więcej.
Jeżeli w tym nowszym wózku faktycznie tak mocno spadł zasięg, to można
podejrzewać co najmniej 2 rzeczy. Słabą jakość akumulatorów lub
uszkodzenie silnika.
Cztery rzeczy.
Trzecią jest uszkodzony układ ładowania - albo nie doładowuje do pełna
albo (i na to może wskazywać sukcesywnie malejący zasięg) przeładowuje
robiąc stopniowo kuku akumulatorom.
Czwartą jest pogarszający się stan transmisji mocy mechanicznej - rosną
opory, więcej prądu idzie...
--
Darek
zbyszek
Guest
Mon Jul 05, 2010 4:00 pm
Przede wszystkim zainwestuj w porządny prostownik.
Do zwykłych akumulatorów kwasowych w przypadku przeładowania ubytek
elektrolitu można uzupełnić wodą.
W przypadku akumulatorów AGM i żelowych następuje poniekąd nieodwracalne
uszkodzenie akumulatora.
Zbyszek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Mirek
Guest
Mon Jul 05, 2010 5:14 pm
On pon, 05 lip 2010 15:41:32 in article news:<4c31e111$0$19161$65785112@news.neostrada.pl>
Adam Zielinski wrote:
Quote:
A jeszcze jedno - według danych prodcenta, niemieckiego, wózek z silnikiem
700Wat/24V, i akumulatorami 100Ah powinien/może przejechac 75km. Czy jest to
O ile doczytałem, to zasięg 75km @ 6km/h
Quote:
możliwe, aby brał tylko około 20A prądu, przy prędkości 15km/h? Czy ten dane
nie są lekko na wyrost... Też mnie to zastanawia.
Adam Zielinski
Guest
Mon Jul 05, 2010 5:47 pm
Użytkownik "Mirek" <pisz_na.mirek@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
wiadomości news:i0sst3$f0m$1@z-news.wcss.wroc.pl...
Quote:
A jeszcze jedno - według danych prodcenta, niemieckiego, wózek z
silnikiem
700Wat/24V, i akumulatorami 100Ah powinien/może przejechac 75km. Czy jest
to
O ile doczytałem, to zasięg 75km @ 6km/h
Wlasnie, ze odwrotnie! - wedlug danych producenta, wozek 6 km/h z
akumulatorami 60Ah miał trzymac 45 km, a trzymal ponad 50 km przez pierwszy
rok - a wozek 15 km/h z akumulatorami 100Ah ma trzymac 75km - ale trzymal
maksymalnie 60km, i to tez tylko przez 3 pierwsze ladowania - potem zaczal
szybko spadac! Gdyby tu bylo tylko 6 km/h, ze 100Ah - to w tej wersji,
wydajnosc jest 100km, wedlug producenta - ale tego wozka nie mam, bo...
chcialem szybszy! ;)
Pozdrawiam. Adamos32
Adam Zielinski
Guest
Mon Jul 05, 2010 5:53 pm
Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał w
wiadomości news:4c31eda7$0$2605$65785112@news.neostrada.pl...
Czwartą jest pogarszający się stan transmisji mocy mechanicznej - rosną
opory, więcej prądu idzie...
Dobry kierunek! - bo.... wlasnie poprzednio, gdy byl w serwisie, napisano
mi, ze jako srodki naprawcze, zapobiegawcze zastosowano "czyszczenie styków
instalacji elektrycznej" - i zasieg od razu skoczył mi z 35km do 50km - ale
to tez na pewien okres, i teraz znow to samo, nawet jak napisalem, spadl
jeszcze nizej, do 20km...
Pozdrawiam. Adamos32
Adam Zielinski
Guest
Mon Jul 05, 2010 6:00 pm
Użytkownik "zbyszek" <zbyszeksWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:47f6.000001a2.4c3201b6@newsgate.onet.pl...
Quote:
Przede wszystkim zainwestuj w porządny prostownik.
OK, tez o tym mysle! Np. ten:
http://www.allegro.pl/item1110133209_ladowarka_akumulator_zelowy_40a_marine_trakcja.html
lub ten;
http://www.allegro.pl/item1110133227_ladowarka_akumulatorow_zelowych_24v_12a_szybka.html
Dobry bedzie? Porzadna ładowarka i porzadne akumulatory, to jest chyba
najlepsze rozwiazanie, wyjscie! ;)
Pozdrawiam. Adamos32
Cezar
Guest
Mon Jul 05, 2010 6:30 pm
Quote:
O ile doczytałem, to zasięg 75km @ 6km/h
Wlasnie, ze odwrotnie! - wedlug danych producenta, wozek 6 km/h z
akumulatorami 60Ah miał trzymac 45 km, a trzymal ponad 50 km przez
pierwszy rok - a wozek 15 km/h z akumulatorami 100Ah ma trzymac 75km - ale
trzymal maksymalnie 60km, i to tez tylko przez 3 pierwsze ladowania -
potem zaczal szybko spadac! Gdyby tu bylo tylko 6 km/h, ze 100Ah - to w
tej wersji, wydajnosc jest 100km, wedlug producenta - ale tego wozka nie
mam, bo... chcialem szybszy!
chodzi o to ze byc moze maksymalny zasieg wozka nie jest osiagalny przy
maksymalnej predkosci (sprawnosc).
Tak samo jak w samochodach - Najnizsze spalanie samochody uzyskuja przy
predkosciach 90-100 km/h a nie przy maksymalnych.
c.
Jaroslaw Berezowski
Guest
Mon Jul 05, 2010 11:36 pm
Dnia Mon, 05 Jul 2010 13:08:25 +0200, Adam Zielinski napisał(a):
Quote:
Mam zamiar kupic w przyszłym roku, podobniez najlepsze i najtrwalsze do
tego typu zastosowań, akumulatory w pełni żelowe, amerykanskiej firmy MK
Battery - tyle że 1400zł kosztuje jeden, 100Ah - czy warto? Link do
sklepu:
http://sklep.solarshop.pl/p36,akumulatory-zelowe-mk-
battery-8g31-12v-97ah-c20.html
Zelowe (i AGM) sa niestety drogie, czy warto? Nie wiem, ale do niedawna
jak dolar byl slabszy, zelowy Trojan 6V 185Ah kosztowal ok 800 zl brutto,
a Trojan to firma z niezlym dorobkiem).
Quote:
Co do akumulatorów zelowych, kwasowych i AGM - jak pisalem - w
poprzednim wózku mialem akumulatory kwasowe, firmy Varta, 60Ah - i
jezdziłem nimi 6 lat, przejechalem 7000km A te teraz AGM, wozek sporo
szybszy, silnik troche wiekszy - ale wytrzymaly zaledwie 500km - zeby
choc 3000km, 3 lata - to mogloby byc!!
AGM i zelowe to tez kwasowe, tylko zywotnosc maja mniejsza od zalewajek
(zwlaszcza AGM) i sa jakies 2x drozsze.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Jaroslaw Berezowski
Guest
Mon Jul 05, 2010 11:38 pm
Dnia Mon, 05 Jul 2010 20:00:52 +0200, Adam Zielinski napisał(a):
Quote:
Dobry bedzie? Porzadna ładowarka i porzadne akumulatory, to jest chyba
najlepsze rozwiazanie, wyjscie!
Szukaj prostownika pracujacego w rezimie CC-CV,z nastawialnym limitem
napieciowym. Przeladowanie aku VRLA skutkuje nieodwracalna utrata wody (i
przedwczesna degradacja plyt dodatnich).
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Goto page Previous 1, 2