EM
Guest
Thu Apr 16, 2009 9:13 am
Witam
Ostatnio się spotykam z uszkodzeniem niedużych kondensatorów
tantalowych, rzędu 10u/20V przy zasilaniu np. 16V. Uszkodzenie jest
destrukcyjne. Kondensator jest wypalony, tak jak przy odwrotnym
podłączeniu lub podaniu znacznie za dużego napięcia.
Czym to może być spowodowane?
Warunki pracy:
1. Podwyższona temperatura - możliwe, że ok. 80-100*C.
2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego źródła
napięcia - np. dużego akumulatora.
3. Może lutowanie (przegrzanie) wpływa tak destrukcyjnie na kondensator
Inna sprawa, to czy taki kondensator powinien być wystarczający w
środowisku zasilania w instalacji samochodowej 12V? Też zdarzyły mi się
problemy. Zdaję sobie sprawę, że taka instalacja bywa silnie zakłócona,
ale chyba bez przesady. Nie mam możliwości dodania jakiś elementów
dodatkowych typu dławik.
Z moich dotychczasowych obserwacji wynika, że jeśli taki sam kondensator
jest zasilany przez diodę prostowniczą, to uszkodzenia w takich
warunkach nie zaobserwowałem.
Robie testy z napięciem z zasilacza 20V i też nic się złego nie dzieje,
tak więc zakładam, że same kondensatory są raczej OK.
--
Pozdrawiam
EM
J.F.
Guest
Thu Apr 16, 2009 9:41 am
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gs6pcg$q8a$1@news.onet.pl...
Quote:
Ostatnio się spotykam z uszkodzeniem niedużych kondensatorów
tantalowych, rzędu 10u/20V przy zasilaniu np. 16V.
Czym to może być spowodowane?
Warunki pracy:
1. Podwyższona temperatura - możliwe, że ok. 80-100*C.
2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego
źródła napięcia - np. dużego akumulatora.
A to przylaczenie to jak ? Da sie pomylic przewody ?
J.
Piotr Gałka
Guest
Thu Apr 16, 2009 10:11 am
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gs6pcg$q8a$1@news.onet.pl...
Quote:
Robie testy z napięciem z zasilacza 20V i też nic się złego nie dzieje,
tak więc zakładam, że same kondensatory są raczej OK.
Standardowa norma dla mieszkaniówki (EN 61000-6-1) wymaga testowania wejścia
zasilania DC impulsami Surge 0.5kV jeśli kabel połączeniowy może być dłuższy
od 10m.
Przypuszczam, że normy samochodowe (nie znam) mogą wymagać takiego testu bez
względu na długość kabla.
P.G.
EM
Guest
Thu Apr 16, 2009 12:00 pm
Quote:
A to przylaczenie to jak ? Da sie pomylic przewody ?
Zakładam powód inny niż mylne - odwrotne podłączenie. Ale to może
właśnie to założenie jest błędne.
--
Pozdr
EM
Piotr Curious Gluszenia S
Guest
Thu Apr 16, 2009 1:28 pm
EM wrote:
Quote:
Inna sprawa, to czy taki kondensator powinien być wystarczający w
środowisku zasilania w instalacji samochodowej 12V? Też zdarzyły mi się
Z moich dotychczasowych obserwacji wynika, że jeśli taki sam kondensator
jest zasilany przez diodę prostowniczą, to uszkodzenia w takich
warunkach nie zaobserwowałem.
napiecia w aucie raczej 'skacza' wiec mozliwe ze problemem jest to ze silne
udary pradowe wywoluje jakies urzadzenie w samochodzie (rozrusznik, silnik
wycieraczek etc) (tzn. kondensatory obciazone sa nie urzadzeniem ktore
zabezpieczaja, ale ich pojemnosc jest wykorzystywana przez np. silnik do
wycieraczek instalacji samochodu)
silniki komutatorowe moga tez powodowac pojawianie sie ujemnych szpilek
napiecia na liniach zasilajacych, a w autach czesto nie ma praktyki
montowania kondensatorow odsprzegajacych zaklocenia z tego typu urzadzen.
rowniez sprzet radiowy , np. CB moze wywolywac pojawienie sie pradow
zmiennych na liniach zasilania.
dioda prostownicza + kondensator odsprzegajacy (ew jesli dioda prostownicza
nie wchodzi w gre to solidnej mocy kondensator odsprzegajacy) powinny
zalatwic sprawe.
--
entroper
Guest
Thu Apr 16, 2009 1:29 pm
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gs6pcg$q8a$1@news.onet.pl...
Quote:
Ostatnio się spotykam z uszkodzeniem niedużych kondensatorów
tantalowych, rzędu 10u/20V przy zasilaniu np. 16V. Uszkodzenie jest
destrukcyjne. Kondensator jest wypalony, tak jak przy odwrotnym
podłączeniu lub podaniu znacznie za dużego napięcia.
Czym to może być spowodowane?
Warunki pracy:
1. Podwyższona temperatura - możliwe, że ok. 80-100*C.
tak, sprzyja uszkodzeniom
Quote:
2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego źródła
napięcia - np. dużego akumulatora.
jak najbardziej, prądy wytrzymywane przez tantale nie są jakieś rewelacyjne,
choćby z racji wymiarów. Owszem, ESR jest niski, ale zdolność do
rozpraszania mocy też.
Dodam jeszcze, że bardzo łatwo jest ubić tantala (na zwarcie oczywiście)
przez nawet niewielkie przepięcie ponad wartość max. napięcia i przez
odwrotne podanie zasilania. Zauważyłem też pewne różnice pomiędzy
kondensatorami różnych producentów. Żółte AVX-y wytrzymują więcej od
dziwnych czarnych bezfirmowych badziewi, chętnie sprzedawanych przez
"wiodące" sklepy.
Poza tym tantal na 20V w samochodówce na zasilaniu to chyba jakieś poważne
nieporozumienie.
e.
PP
Guest
Thu Apr 16, 2009 4:09 pm
Quote:
destrukcyjne. Kondensator jest wypalony, tak jak przy odwrotnym
podłączeniu lub podaniu znacznie za dużego napięcia.
Kiedyś ubiłem trochę tanatali w wersji SMD, jakoś tak się przyzwyczaiłem że
pasek na elektrolicie to minus.... a tu niespodzianka bo jest odwrotnie.
Czasami można odruchowo źle to wsadzić mimo świadomości jak powinno być.
Piotr
J.F.
Guest
Fri Apr 17, 2009 9:57 am
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gs735l$l88$1@news.onet.pl...
Quote:
A to przylaczenie to jak ? Da sie pomylic przewody ?
Zakładam powód inny niż mylne - odwrotne podłączenie. Ale to może
właśnie to założenie jest błędne.
Tantale eksploduja blyskawicznie.
A jak sam piszesz - jak jest dioda to nie ma problemow ..
J.
EM
Guest
Fri Apr 17, 2009 3:35 pm
Quote:
2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego źródła
napięcia - np. dużego akumulatora.
jak najbardziej, prądy wytrzymywane przez tantale nie są jakieś rewelacyjne,
choćby z racji wymiarów. Owszem, ESR jest niski, ale zdolność do
rozpraszania mocy też.
No właśnie zastanawiam się czy to nie jest przyczyna uszkodzenia. Ale
przecież nawet duży prąd udarowy nie powoduje zbyt dużej energii, ze
względu na bardzo mały czas - niską energię do kondensatora. Dioda
szeregowo w dużym stopniu może zmniejszyć udar.
Quote:
Dodam jeszcze, że bardzo łatwo jest ubić tantala (na zwarcie oczywiście)
przez nawet niewielkie przepięcie ponad wartość max. napięcia i przez
odwrotne podanie zasilania. Zauważyłem też pewne różnice pomiędzy
kondensatorami różnych producentów. Żółte AVX-y wytrzymują więcej od
dziwnych czarnych bezfirmowych badziewi, chętnie sprzedawanych przez
"wiodące" sklepy.
Poza tym tantal na 20V w samochodówce na zasilaniu to chyba jakieś poważne
nieporozumienie.
Ogólnie są to układy do zasilania napięciem załóżmy do 18V - głównie
zasilanie z baterii/akumulatorów. Jak mam przekonać użytkownika, że nie
za bardzo to się nadaje do bezpośredniego włączenia do instalacji
samochodowej?
--
Pozdrawiam
EM
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Apr 17, 2009 3:49 pm
Hello EM,
Friday, April 17, 2009, 4:35:25 PM, you wrote:
[...]
Quote:
Poza tym tantal na 20V w samochodówce na zasilaniu to chyba jakieś poważne
nieporozumienie.
Ogólnie są to układy do zasilania napięciem załóżmy do 18V - głównie
zasilanie z baterii/akumulatorów. Jak mam przekonać użytkownika, że nie
za bardzo to się nadaje do bezpośredniego włączenia do instalacji
samochodowej?
Nie przekonuj. Zastosuj na wejściu zasilania solidny filtr PI LC z
dobrymi kondensatorami.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.squadack.na.allegro.pl/
Piotr Gałka
Guest
Fri Apr 17, 2009 4:43 pm
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gsa45f$dro$1@news.onet.pl...
Quote:
Jak mam przekonać użytkownika, że nie za bardzo to się nadaje do
bezpośredniego włączenia do instalacji samochodowej?
Nie znam szczegółów, ale na pewno jest cała gama przepisów, które musi
spełnić każde urządzenie instalowane w samochodzie.
Fakt, że dane urządzenie ich nie spełnia dla normalnego użytkownika powinien
być wystarczający, aby nie instalować czegoś, co potencjalnie grozi pożarem.
Ale to dla normalnego użytkownika, nie wiem, czy takiego masz na myśli.
P.G.
entroper
Guest
Fri Apr 17, 2009 4:59 pm
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gsa45f$dro$1@news.onet.pl...
Quote:
Ogólnie są to układy do zasilania napięciem załóżmy do 18V - głównie
zasilanie z baterii/akumulatorów. Jak mam przekonać użytkownika, że nie
za bardzo to się nadaje do bezpośredniego włączenia do instalacji
samochodowej?
jeśli użytkownikowi nic nie mówi fakt, że wszystkie porządne urządzenia
samochodowe (12V oczywiście) wytrzymują napięcia rzędu 30-40V a czasem i
więcej, a napięcia mierzone przez elektronikę samochodową mają zwykle zakres
do ok. 20V i użytkownik ten nie posiada własnego rozumu, to niestety
pozostaje Ci tylko wyciągnąć normy szczegółowe.
e.
entroper
Guest
Fri Apr 17, 2009 5:14 pm
Użytkownik "EM" <edim123@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gsa45f$dro$1@news.onet.pl...
Quote:
No właśnie zastanawiam się czy to nie jest przyczyna uszkodzenia. Ale
przecież nawet duży prąd udarowy nie powoduje zbyt dużej energii, ze
względu na bardzo mały czas - niską energię do kondensatora. Dioda
szeregowo w dużym stopniu może zmniejszyć udar.
przepraszam za podwójną odpowiedź, ale nie mogę tego tak zostawić ;)
otóż z tą energią niezupełnie jest tak jak mówisz, czasy są małe, ale prądy
są duże lub bardzo duże a więc i I2 też jest ogromne. Owszem, średnio daje
to niewielką moc, ale małe elementy nie są w stanie sobie tej mocy uśrednić,
one widzą kilowaty w ciągu mikrosekund i to jest ostatnie co widzą

.
Problem polega na tym, że prądy te można łatwo zmniejszyć "czymś" w szereg,
ale wtedy to "coś" musi odebrać energię przeładowywania kondensatorów i to
praktycznie 100% tej energii, co zwykle znaczy "niemało" (Twoja szeregowa
diodka zapewne ostro dostaje w d.., na szczęscie diody akurat potrafią
wytrzymać wiele). Jeśli moc strat w stanie stabilnym nie stanowi problemu,
można dać rezystor o dużej mocy chwilowej. Byłbym bardzo ostrożny w
stosowaniu filtrów z indukcyjnościami, bezmyślne zastosowanie takowego
filtra (czyli np. brak tłumienia) może wprawdzie zmniejszyć przetężenia ale
za to wywołać bardzo duże przepięcia, ale to już szerszy temat.
e.