Eneasz Pącki
Guest
Mon Dec 21, 2009 7:09 pm
Witam!
Ostatnio byłem świadkiem rozmowy : "trzeba wsadzić bezpiecznik 20A do
żarówki w TIRze 100/90W bo jakaś fujara wsadziła 10A i nie świeci
się...". Z fizyki pamiętam, że P= U*I. Instalacja w ciężarówce
przystosowana na 24V. Skoro żarówka 100W to wychodzi ok 4,1A. Zatem moim
zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik 5-10A. Luki w moim rozumowaniu?
Pozdrawiam!
J.F.
Guest
Mon Dec 21, 2009 7:17 pm
Użytkownik "Eneasz Pącki" <ascoNOSPAM@wp.pl>
Quote:
Ostatnio byłem świadkiem rozmowy : "trzeba wsadzić bezpiecznik
20A do żarówki w TIRze 100/90W bo jakaś fujara wsadziła 10A i nie
świeci się...". Z fizyki pamiętam, że P= U*I. Instalacja w
ciężarówce przystosowana na 24V. Skoro żarówka 100W to wychodzi
ok 4,1A. Zatem moim zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik
5-10A. Luki w moim rozumowaniu?
W ogolnosci wspolczynnika temperaturowego oporu zapomniales.
Zimna zarowka ma opor ~10 razy mniejszy, czyli bierze 40A.
Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.
No i zarowki moga byc dwie na jednym bezpieczniku. Albo i wiecej,
jesli dochodza jakies obrysowe przyczepy.
Tak czy inaczej - jesli sie bezpiecznik przepala przy wlaczeniu, to
trzeba dac wiekszy, choc oczywiscie umiar przy tym zachowac :-)
J.
Dariusz K. Ładziak
Guest
Mon Dec 21, 2009 8:56 pm
Użytkownik Eneasz Pącki napisał:
Quote:
Witam!
Ostatnio byłem świadkiem rozmowy : "trzeba wsadzić bezpiecznik 20A do
żarówki w TIRze 100/90W bo jakaś fujara wsadziła 10A i nie świeci
się...". Z fizyki pamiętam, że P= U*I. Instalacja w ciężarówce
przystosowana na 24V. Skoro żarówka 100W to wychodzi ok 4,1A. Zatem moim
zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik 5-10A. Luki w moim rozumowaniu?
Zwłoczny i to bardzo! Prąd rozruchowy żarówki halogenowej 100W 24V to
coś blisko 80A.
--
Darek
Dariusz K. Ładziak
Guest
Mon Dec 21, 2009 8:58 pm
Użytkownik J.F. napisał:
Quote:
W ogolnosci wspolczynnika temperaturowego oporu zapomniales.
Zimna zarowka ma opor ~10 razy mniejszy, czyli bierze 40A.
Jarku, ile???
Współczynnik 14 razy to się przyjmuje dla żarówki o temperaturze włókna
2900K. Dla halogena 3200 to będzie bliżej 20 razy!
--
Darek
J.F.
Guest
Tue Dec 22, 2009 12:07 am
On Mon, 21 Dec 2009 20:58:29 +0100, Dariusz K. Ładziak wrote:
Quote:
Użytkownik J.F. napisał:
W ogolnosci wspolczynnika temperaturowego oporu zapomniales.
Zimna zarowka ma opor ~10 razy mniejszy, czyli bierze 40A.
Jarku, ile???
Współczynnik 14 razy to się przyjmuje dla żarówki o temperaturze włókna
2900K. Dla halogena 3200 to będzie bliżej 20 razy!
Hm, samochodowego nie zmierze, ale halogenik 42W @ 230V ma 92 ohm.
a powinien miec 1260 .. czyli 13.7 raza.
J.
PeJot
Guest
Tue Dec 22, 2009 7:15 am
J.F. pisze:
Quote:
Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.
ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone charakterystyki
czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko czy to w ogóle jest ujęte
w jakieś normy.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
J.F.
Guest
Tue Dec 22, 2009 10:01 am
Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości
news:hgpo5m$t53$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
J.F. pisze:
Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.
ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone charakterystyki
czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko czy to w ogóle jest
ujęte w jakieś normy.
Mysle ze jest, ale tak czy inaczej to one wszystkie takie same :-)
A swoja droga .. z czego sie robi bezpieczniki ? Cos niskotopliwego
... cynk, ZnAl, czy musza jakos jeszcze bardziej kombinowac zeby
zejsc ponizej 200 C ?
J.
PeJot
Guest
Tue Dec 22, 2009 10:11 am
J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości
news:hgpo5m$t53$1@inews.gazeta.pl...
J.F. pisze:
Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.
ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone charakterystyki
czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko czy to w ogóle jest
ujęte w jakieś normy.
Mysle ze jest, ale tak czy inaczej to one wszystkie takie same
Takie same ? Nawet 100, 200 A w obwodzie rozrusznika ? Takie cudo mam
dopiero w pierwszym aucie.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
J.F.
Guest
Tue Dec 22, 2009 10:30 am
Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości
news:hgq2fc$1ou$2@inews.gazeta.pl...
Quote:
J.F. pisze:
ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone
charakterystyki czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko
czy to w ogóle jest ujęte w jakieś normy.
Mysle ze jest, ale tak czy inaczej to one wszystkie takie same
:-)
Takie same ? Nawet 100, 200 A w obwodzie rozrusznika ? Takie cudo
mam dopiero w pierwszym aucie.
Mam na mysli te "zwykle". Faktycznie - przybywa innych, do ABS, do
wspomagania kierownicy ..
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Dec 22, 2009 12:18 pm
Hello PeJot,
Tuesday, December 22, 2009, 10:11:08 AM, you wrote:
Quote:
Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.
ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone charakterystyki
czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko czy to w ogóle jest
ujęte w jakieś normy.
Mysle ze jest, ale tak czy inaczej to one wszystkie takie same
Takie same ? Nawet 100, 200 A w obwodzie rozrusznika ? Takie cudo mam
dopiero w pierwszym aucie.
Bezpiecznik w obwodzie rozrusznika? W jakim samochodzie jest coś
takiego?
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
PC
Guest
Tue Dec 22, 2009 1:36 pm
Np. Toyota Yaris. Bezpośrednio na klemie są bezpieczniki.
PC
PeJot
Guest
Tue Dec 22, 2009 1:58 pm
PC pisze:
Quote:
Np. Toyota Yaris. Bezpośrednio na klemie są bezpieczniki.
Fabia II, skrzynka na te bezpieczniki jest na akumulatorze.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem