RTV forum PL | NewsGroups PL

Wielkość dawki paliwa w silniku Diesla SDI: Jak ECU ocenia właściwy stosunek?

O co chodzi z wielkością dawki paliwa w si lniku Diesla?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Wielkość dawki paliwa w silniku Diesla SDI: Jak ECU ocenia właściwy stosunek?

Maksymilian Dutka
Guest

Tue Dec 14, 2010 2:28 pm   



Witam grupowiczów, dręczy mnie takie pytanie:
O co chodzi z wielkością dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).

Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni".
Co pominąłem?

Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
(poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)


--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

J.F.
Guest

Tue Dec 14, 2010 2:52 pm   



Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>
napisał
Quote:
O co chodzi z wielkością dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).
Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według
mnie silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia
mocy przy której stosunek paliwa do powietrza będzie
"odpowiedni".
Co pominąłem?

Dawka paliwa w dieslu jest na kazdy cykl. I nie ma "odpowiedniej" -
stare silniki ssaly powietrza ile ssaly, a paliwa mozna bylo wlac
mniej lub wiecej.
Jak mniej to auto zwalnia, jak wiecej to przyspiesza Smile
Stosunek do powietrza w dieslu byl zmienny - byle nie przekroczyc
dawki maksymalnej, wyniklej z ilosc tlenu w cylindrze, bo wtedy
czarny dym leci. I to sie odpowiednim ogranicznikiem ustawialo.

Ale to bylo dawno temu i juz nieprawda - chyba nadal zasada ogolna
o zmiennym stosunku obowiazuje, ale komputer ma do dyspozycji
przeplywomierz powietrza, sonde lambda, sterowanie zaworem EGR,
czasem jakas klapka na dolocie powietrza, czasem kierownica w
turbinie. A wszystko w celu czystych spalin

Quote:
Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
(poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)

SDI ? To jest VAG ? Jest tam w ogole pompa czy pompowtryskiwacze ?
Raczej nie mierzy, tylko sam otwiera wtryskiwacz na zadany czas.
Mozna obejrzec czy do wtryskiwaczy dochodza kabelki.

J.

Maksymilian Dutka
Guest

Tue Dec 14, 2010 3:14 pm   



W dniu 2010-12-14 14:52, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com> napisał
O co chodzi z wielkością dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).
Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni".
Co pominąłem?

Dawka paliwa w dieslu jest na kazdy cykl. I nie ma "odpowiedniej" -
stare silniki ssaly powietrza ile ssaly, a paliwa mozna bylo wlac mniej
lub wiecej.
Jak mniej to auto zwalnia, jak wiecej to przyspiesza Smile
Stosunek do powietrza w dieslu byl zmienny - byle nie przekroczyc dawki
maksymalnej, wyniklej z ilosc tlenu w cylindrze, bo wtedy czarny dym
leci. I to sie odpowiednim ogranicznikiem ustawialo.


To rozumie.

Quote:
Ale to bylo dawno temu i juz nieprawda - chyba nadal zasada ogolna o
zmiennym stosunku obowiazuje, ale komputer ma do dyspozycji
przeplywomierz powietrza, sonde lambda, sterowanie zaworem EGR, czasem
jakas klapka na dolocie powietrza, czasem kierownica w turbinie. A
wszystko w celu czystych spalin


Z tego wszystkiego SDI ma tylko EGR i klapę na dolocie, ale ona raczej
służy tylko do gaszenia silnika (ma tylko 2 położenia).

Quote:
Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
(poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)

SDI ? To jest VAG ? Jest tam w ogole pompa czy pompowtryskiwacze ?

SDI, VAG, nie ma pompo-wtryskiwaczy.

Quote:
Raczej nie mierzy, tylko sam otwiera wtryskiwacz na zadany czas. Mozna
obejrzec czy do wtryskiwaczy dochodza kabelki.


Jest jeden wtryskiwacz z pomiarem położenia iglicy - do niego idzie
kabel. Reszta wtryskiwaczy nie jest okablowana.

Moje pytanie powstało z potrzeby dobrania się do nastawnika (serwa)
pompy wtryskowej w silniku SDI, ale najpierw chciałbym zrozumieć o co
chodzi z dawkami paliwa i dlaczego precyzja ustawienia tego nastawnika
jest tak ważna.


Przepraszam za wysłanie postu na złą grupę, już ją anulowałem (widać
zbyt późno), i wysłałem na pl.misc.samochody.

Ale jak widać na tej grupie nie tylko można się dowiedzieć o
elektronice, chodź to o co pytam to w końcu coś na pograniczu mechatroniki.



--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

J.F.
Guest

Tue Dec 14, 2010 6:58 pm   



Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>
napisał w
Quote:
W dniu 2010-12-14 14:52, J.F. pisze:
SDI, VAG, nie ma pompo-wtryskiwaczy.
Raczej nie mierzy, tylko sam otwiera wtryskiwacz na zadany czas.
Mozna
obejrzec czy do wtryskiwaczy dochodza kabelki.
Jest jeden wtryskiwacz z pomiarem położenia iglicy - do niego
idzie kabel. Reszta wtryskiwaczy nie jest okablowana.

No to byc moze masz racje - mierzy czas otwarcia przez cisnienie.
A moze to jednak inny parametr mierzy ten kabelek ?

Quote:
Moje pytanie powstało z potrzeby dobrania się do nastawnika
(serwa) pompy wtryskowej w silniku SDI, ale najpierw chciałbym
zrozumieć o co chodzi z dawkami paliwa i dlaczego precyzja
ustawienia tego nastawnika jest tak ważna.

IMO - w wiekszosci zakresu pracy to ona wcale nie jest wazna.
Dawniej sterowal dawka pedal gazu plus ewentualnie odsrodkowy
regulator - co by latwiej bylo stabilna predkosc uzyskac, oraz zeby
silnik sie nie rozbiegal.

Bardzo istotna jest w gornym zakresie - bo troche za duzo i czarne
leci, a przepisy nie pozwalaja. Tylko przy braku innych czujnikow
to nie bardzo widze jak oni chca tym sterowac.

Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

J.

Tomasz Myrta
Guest

Tue Dec 14, 2010 8:18 pm   



J.F. napisal 2010-12-14 18:58:
Quote:
Użytkownik "Maksymilian Dutka" <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com> napisał w
W dniu 2010-12-14 14:52, J.F. pisze:
SDI, VAG, nie ma pompo-wtryskiwaczy.
Raczej nie mierzy, tylko sam otwiera wtryskiwacz na zadany czas. Mozna
obejrzec czy do wtryskiwaczy dochodza kabelki.
Jest jeden wtryskiwacz z pomiarem położenia iglicy - do niego idzie
kabel. Reszta wtryskiwaczy nie jest okablowana.

No to byc moze masz racje - mierzy czas otwarcia przez cisnienie.
A moze to jednak inny parametr mierzy ten kabelek ?

Czujnik wzniosu iglicy (cewka) daje informację o momencie otwarcia
wtryskiwacza. W połączeniu z czujnikiem położenia wału - mamy sprzężenie
zwrotne weryfikujące, czy zadany kąt wyprzedzenia wtrysku pokrywa się ze
zmierzonym.

--
Pozdrawiam,
Tomasz Myrta

Maksymilian Dutka
Guest

Tue Dec 14, 2010 9:13 pm   



W dniu 2010-12-14 18:58, J.F. pisze:
(...)
Quote:
Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

Od tego jest raczej układ regulacji oparty o obroty silnika, gdyż bez
dodawania gazu można bez problemu wyjechać pod dosyć dużą górkę.

--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

J.F.
Guest

Tue Dec 14, 2010 10:11 pm   



On Tue, 14 Dec 2010 21:13:32 +0100, Maksymilian Dutka wrote:
Quote:
W dniu 2010-12-14 18:58, J.F. pisze:
(...)
Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

Od tego jest raczej układ regulacji oparty o obroty silnika, gdyż bez
dodawania gazu można bez problemu wyjechać pod dosyć dużą górkę.


Ale na zimno cos sie robi w pompie.

J.

Jerry1111
Guest

Wed Dec 15, 2010 12:29 am   



On 14/12/2010 21:11, J.F. wrote:
Quote:
On Tue, 14 Dec 2010 21:13:32 +0100, Maksymilian Dutka wrote:
W dniu 2010-12-14 18:58, J.F. pisze:
(...)
Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

Od tego jest raczej układ regulacji oparty o obroty silnika, gdyż bez
dodawania gazu można bez problemu wyjechać pod dosyć dużą górkę.


Ale na zimno cos sie robi w pompie.

Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
'ssanie' w dizlach.


--
Jerry1111

Marcin S.
Guest

Wed Dec 15, 2010 9:24 am   



Quote:
Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
'ssanie' w dizlach.

Nie ssanie - zmiana kąta wtrysku.

Pozdrawiam
Marcin S.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Szumek
Guest

Wed Dec 15, 2010 9:29 am   



Użytkownik "Jerry1111" <jerry1111alwaysattackedbyspam@wp.pl.pl.wp> napisał w
wiadomości news:ie8ula$rmm$1@news.onet.pl...
Quote:
On 14/12/2010 21:11, J.F. wrote:
On Tue, 14 Dec 2010 21:13:32 +0100, Maksymilian Dutka wrote:
W dniu 2010-12-14 18:58, J.F. pisze:
(...)
Byc moze istotny jest tez dolny zakres - gdy trzeba jalowe obroty
stabilizowac tak zeby silnik nie zgasl nawet jak jest zimny.

Od tego jest raczej układ regulacji oparty o obroty silnika, gdyż bez
dodawania gazu można bez problemu wyjechać pod dosyć dużą górkę.


Ale na zimno cos sie robi w pompie.

Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
'ssanie' w dizlach.


dla ścisłości te ssanie to nie większa dawka ale ręczna zmiana wyprzedzenia
kąta wtrysku Smile
żeby lepiej załapał
pompa miała nastawnik ciśnieniowy kąta wtrysku
w zależności od obrotów zminiało sie cisnienie paliwa które zmieniało kąt
wtrysku

Jerry1111
Guest

Wed Dec 15, 2010 9:52 pm   



On 15/12/2010 08:29, Szumek wrote:

Quote:
Wieksza dawka. W niektorych samochodach (AFAIR stary Golf II) bylo nawet
'ssanie' w dizlach.


dla ścisłości te ssanie to nie większa dawka ale ręczna zmiana wyprzedzenia
kąta wtrysku Smile

Wydawalo mi sie ze wieksza dawka, bo zaczynal tak 'twardo' pracowac -
ale nie rozbieralem tego, wiec pewnie masz racje.

--
Jerry1111

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Wielkość dawki paliwa w silniku Diesla SDI: Jak ECU ocenia właściwy stosunek?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map