Guest
Thu Feb 22, 2007 8:34 am
uszkodził sie regulator rozbiegowy do szlifierki katowej duzej
mocy(2kW) (Bosch) i czy jest sens naprawy tego regulatora jak
"jednorazówka" , czy ktoś zna miejsce ,gdzie to można kupić
wysylkowo?
Marek Lewandowski
Guest
Thu Feb 22, 2007 9:17 am
On 22 Feb., 08:34, dziad...@o2.pl wrote:
Quote:
uszkodził sie regulator rozbiegowy do szlifierki katowej duzej
mocy(2kW) (Bosch) i czy jest sens naprawy tego regulatora jak
"jednorazówka" , czy ktoś zna miejsce ,gdzie to można kupić
wysylkowo?
Jedno, czy trojfazowy?
Jednofazowy to pewnie sie nie oplaca naprawiac, bo moze to byc nawet
taka bzdura, jak regulator fazowy na triaku i paru el. biernych, wiec
jak leci to mozesz zbudowac od nowa. Jak cos bardziej skomplikowanego,
to i tak bedzie problem z obczajeniem, co to robi i dlaczego (chyba,
ze zbudowane jest serwisowalnie, ale pewnie bys nie pytal, gdyby bylo)
--
Marek Lewandowski
Desoft
Guest
Thu Feb 22, 2007 10:15 am
Użytkownik <dziad_ek@o2.pl> napisał w wiadomości
news:1172129690.844241.37030@q2g2000cwa.googlegroups.com...
uszkodził sie regulator rozbiegowy do szlifierki katowej duzej
mocy(2kW) (Bosch) i czy jest sens naprawy tego regulatora jak
"jednorazówka" , czy ktoś zna miejsce ,gdzie to można kupić
wysylkowo?
Nie wiem czy mówimy o tym samym...
U mnie w firmie w szlifierkach Bosch są regulatory rozbiegowe złożone z
opornika 6R8 i odpowiedniej konstrukcji włącznika.
Desoft
Stasiek_T
Guest
Thu Feb 22, 2007 10:40 am
dziad_ek@o2.pl wrote:
Quote:
uszkodził sie regulator rozbiegowy do szlifierki katowej duzej
mocy(2kW) (Bosch) i czy jest sens naprawy tego regulatora jak
"jednorazówka" , czy ktoś zna miejsce ,gdzie to można kupić
wysylkowo?
Serwis jest tu:
http://www.bosch-pt.com/pl/pl/hw/customerservice/index.htm
Ale nie wiem, czy koszt tej części zamiennej nie przekroczy ceny
szlifierki...
Naprawa regulatora we własnym zakresie może być trudna, choćby dlatego,
że układ elektroniczny pewnie będzie zahermetyzowany żywicą, którą
trudno usunąć.
Pozdrawiam.
--
Stasiek_T
Desoft
Guest
Thu Feb 22, 2007 11:20 am
Quote:
Naprawa regulatora we własnym zakresie może być trudna, choćby dlatego, że
układ elektroniczny pewnie będzie zahermetyzowany żywicą, którą trudno
usunąć.
to nie jest to zrobione na oporniku?
A jeżeli już nie można ominąć układu rozruchowego?
Jeżeli szlifierkma iść w kosz.....
Desoft
Pan_Tarej
Guest
Thu Feb 22, 2007 12:06 pm
Użytkownik "Desoft" <desoft@interia.pl> napisał w wiadomości
news:erjqpq$rve$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Naprawa regulatora we własnym zakresie może być trudna, choćby dlatego,
że
układ elektroniczny pewnie będzie zahermetyzowany żywicą, którą trudno
usunąć.
to nie jest to zrobione na oporniku?
A jeżeli już nie można ominąć układu rozruchowego?
Jeżeli szlifierkma iść w kosz.....
Desoft
Gdzieś tak w roku 1999 w szlifierce kątowej Black&Decker fi 125 widziałem
element rozruchowy w postaci termistora PTC. Nie zwróciłbym na niego uwagi,
gdyby nie to, że włączony był w szereg z silnikiem i umiejscowiony przy
włączniku.
Po prawdzie to ja wtedy reperowałem włącznik, albowiem mojemu majstrowi,
którego to narzędzie było, tak jakoś sam się zepsuł (majster murarz).
Element oczywiście wyjąłem i poćwiczyłem go na stole. Zachowywał się jak
PTC.
--
Pan_Tarej
Stasiek_T
Guest
Thu Feb 22, 2007 12:23 pm
Desoft wrote:
Quote:
Naprawa regulatora we własnym zakresie może być trudna, choćby
dlatego, że układ elektroniczny pewnie będzie zahermetyzowany żywicą,
którą trudno usunąć.
to nie jest to zrobione na oporniku?
A jeżeli już nie można ominąć układu rozruchowego?
Jeżeli szlifierkma iść w kosz.....
Desoft
Nie wiem tak naprawdę o co pyta autor.
1. W niektórych szlifierkach jest stosowany układ łagodnego startu (o
którym Ty piszesz), w którym jest zastosowany specjalny, "zwłoczny",
łącznik. Początkowo silnik jest zasilany przez szeregowy rezystor, który
po chwili (ok. 1 sek) jest zwierany. Rezystor ogranicza prąd rozruchowy,
dzięki czemu nie zadziałają zabezpieczenia nadprądowe w instalacji , a
co chyba ważniejsze zmniejsza szarpnięcie mechaniczne, wynikające z
rozpędzania posiadającej duży moment bezwładności tarczy szlifierskiej.
Duża szlifierka z dużą tarczą potrafi nieźle szarpnąć, słyszałem o
przypadku, że ktoś spadł z drabiny przy uruchamianiu takiej maszyny.
2. W bardziej zaawansowanych szlifierkach jest stosowany układ
elektroniczny, który może realizować różne funkcje, w tym łagodny
rozruch, zabezpieczenie przeciążeniowe ale także stabilizację prędkości
obrotowej. Układ może mierzyć prąd (rezystorem bocznikowym) i wartość
prędkości obrotowej (tachoprądnicą) , przeważnie stosowane były układy
specjalizowane w rodzaju U2010. Elementem wykonawczym jest triak,
realizujący regulację fazową.
Stabilizacja prędkości polega na ograniczaniu napięcia zasilaniu silnika
na biegu luzem , a następnie zwiększaniu tego napięcia wraz ze wzrostem
obciążenia, tak aby prędkość obrotowa była niezależna od obciążenia. W
szlifierkach utrzymanie znamionowej prędkości obrotowej jest ważne z
dwóch powodów: zbyt wysoka prędkość może doprowadzić do uszkodzenia
(rozerwania) tarczy , co jest b. niebezpieczne, natomiast przy zbyt
niskiej prędkości tarcza nie szlifuje odpowiednio.
Tak więc ominąć układ rozruchowy z rezystorem się da, ale kosztem co
najmniej szarpania przy załączaniu i "wylatywania" bezpieczników,
natomiast ominięcie układu elektronicznego może spowodować dodatkowo
zbyt wysoką prędkość obrotową na biegu luzem.
Pozdrawiam.
--
Stasiek_T
Desoft
Guest
Thu Feb 22, 2007 3:00 pm
Użytkownik "Stasiek_T" <temels@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:erjud0$svt$1@news.onet.pl...
Quote:
2. W bardziej zaawansowanych szlifierkach jest stosowany układ
elektroniczny, który może realizować różne funkcje, w tym łagodny rozruch,
zabezpieczenie przeciążeniowe ale także stabilizację prędkości obrotowej.
Układ może mierzyć prąd (rezystorem bocznikowym) i wartość prędkości
obrotowej (tachoprądnicą) , przeważnie stosowane były układy
specjalizowane w rodzaju U2010. Elementem wykonawczym jest triak,
realizujący regulację fazową.
Stabilizacja prędkości polega na ograniczaniu napięcia zasilaniu silnika
na biegu luzem , a następnie zwiększaniu tego napięcia wraz ze wzrostem
obciążenia, tak aby prędkość obrotowa była niezależna od obciążenia. W
szlifierkach utrzymanie znamionowej prędkości obrotowej jest ważne z dwóch
powodów: zbyt wysoka prędkość może doprowadzić do uszkodzenia (rozerwania)
tarczy , co jest b. niebezpieczne, natomiast przy zbyt niskiej prędkości
tarcza nie szlifuje odpowiednio.
No takich szlifierek to nie widziałem, mówię o tych z wyższej półki np.:
Bosch.
Quote:
Tak więc ominąć układ rozruchowy z rezystorem się da, ale kosztem co
najmniej szarpania przy załączaniu i "wylatywania" bezpieczników,
natomiast ominięcie układu elektronicznego może spowodować dodatkowo zbyt
wysoką prędkość obrotową na biegu luzem.
Jeżeli jest układ regulacji obrotów, to już inna sprawa. W pytaniu było jak
naprawić
układ rozruchowy.
Desoft
Stasiek_T
Guest
Thu Feb 22, 2007 3:17 pm
Desoft wrote:
Quote:
2. W bardziej zaawansowanych szlifierkach jest stosowany układ
elektroniczny, który może realizować różne funkcje, w tym łagodny
rozruch, zabezpieczenie przeciążeniowe ale także stabilizację
prędkości obrotowej.
No takich szlifierek to nie widziałem, mówię o tych z wyższej półki
np.: Bosch.
Poszukaj szlifierek Boscha z układem Constant Electronic np. tutaj:
http://plptocs.bosch-pt.com/boptocs-pl/Product.jsp;jsessionid=A579FD746C94B7BC139F2F97F9FE3C11?division=hw&ccat_id=9662&prod_id=8364
adres po spakowaniu:
http://tiny.comm.pl/?1M
To właśnie jest to co opisywałem.
Pozdrawiam.
--
Stasiek_T
Guest
Thu Feb 22, 2007 6:31 pm
dzięki za podpowiedzi...ale ...chyba jest to najnowsze opracowanie
albo prototyp doświadczalny...sama szlifierka jest tego typu opisana
jednak z rezystorem...natomiast tutaj w tym egzemplarzu jest
prawdopodobnie na triaku (prąd jest rzędu 12A) uklad łagodnego startu
jak ktos podał...uszkodzenie polega na "połowie mocy " i polowie
obrotów...czyli chyba triak uszkodzony w jedną stronę... całość jest
w postaci trzykońcówkowej kostki typu hybryd z aluminiowym radiatorem
i widocznym nitem chyba od triaka...stąd jest szansa na wymianę
triaka o ile bedzie jakiś ślad napisu...kostka ma oznaczenie
RT230-12A.
dzięki za pomoc
lwh
Guest
Thu Feb 22, 2007 7:01 pm
Użytkownik <dziad_ek@o2.pl> napisał w wiadomości
news:1172165513.112062.170200@p10g2000cwp.googlegroups.com...
triaka o ile bedzie jakiś ślad napisu...kostka ma oznaczenie
RT230-12A.
Niewiele będzie kosztować wymiana triaka na pospolity 12A
Triaki już tak bardzo między sobą się nie różnią
Skoro padł w tych samych obudowach TO220 są także 25A BTB24/800 . Wytrzymają
dłużej. Może było przepięcie w sieci i padł, bo był na 600V ?
maian
Guest
Thu Feb 22, 2007 9:53 pm
Użytkownik <dziad_ek@o2.pl> napisał w wiadomości
news:1172129690.844241.37030@q2g2000cwa.googlegroups.com...
uszkodził sie regulator rozbiegowy do szlifierki katowej duzej
mocy(2kW) (Bosch) i czy jest sens naprawy tego regulatora jak
"jednorazówka" , czy ktoś zna miejsce ,gdzie to można kupić
wysylkowo?
Najprawdopodobniej triak miałem coś pobobnego.
Zamontowałem BT139/800 - 16 amperowy.