Atlantis
Guest
Fri Jan 22, 2016 9:06 pm
Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet ośmiobitowy)
zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.
Nie trzeba mówić, że na przechowywanie samej ramki wideo idzie sporo
pamięci RAM (której mikrokontrolery nie mają zbyt wiele) i trochę cykli
procesora. W lepszych MCU kwestię RAM-u można by rozwiązać przez
podpięcie dodatkowego scalaka do magistrali.
Może jednak jest lepsze, sprzętowe rozwiązanie? Jakiś układ scalony z
odpowiednią ilością wbudowanej pamięci, który generowałby sygnał wideo
na podstawie zawartości bufora, a zadaniem MCU byłoby jedyne wysyłanie
nowych danych do wyświetlenia?
Są w końcu układy dekodujące strumienie audio z wbudowanym DAC-iem, więc
może ktoś produkuje coś podobnego do wideo? A jeśli tak, to można to
gdzieś kupić na sztuki, nie wydając fortuny?
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jan 22, 2016 9:12 pm
On 2016-01-22 21:06, Atlantis wrote:
Quote:
Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet ośmiobitowy)
zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.
Nie trzeba mówić, że na przechowywanie samej ramki wideo idzie sporo
pamięci RAM
W tych projektach prawie nigdy nie ma framebuffera. Obraz generowany
jest w locie różnymi sztuczkami.
http://belogic.com/uzebox/index.asp
http://www.linusakesson.net/scene/craft/
http://www.linusakesson.net/scene/phasor/index.php
Wszystkie te projekty intensywnie wykorzystują sztuczki programistyczne
aby zmieścić się w małym ramie.
Quote:
Może jednak jest lepsze, sprzętowe rozwiązanie?
Druga atMega. Nie żartuje. Ewentualnie jakiś mały arm bo mają więcej
ramu w podobnej cenie.
Quote:
gdzieś kupić na sztuki, nie wydając fortuny?
Określ najpierw parametry rozdzielczość / kolory i czy na prawdę chcesz
operować per pixel.
PS. VGA właśnie umarło.
Atlantis
Guest
Fri Jan 22, 2016 9:26 pm
W dniu 2016-01-22 o 21:12, Sebastian Biały pisze:
Quote:
Określ najpierw parametry rozdzielczość / kolory
Wystarczy obraz monochromatyczny, rozdzielczość najchętniej 640x480,
ewentualnie mniej (szczególnie jeśli mowa o sterowaniu telewizorem przez
wyjście kompozytowe).
Quote:
i czy na prawdę chcesz operować per pixel.
Jaką alternatywę proponujesz?
Naprawdę nikt nie produkuje takich układów i jedynym wyjściem jest
samodzielne zaprogramowane sobie dodatkowego "procesora graficznego"?
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jan 22, 2016 9:46 pm
On 2016-01-22 21:26, Atlantis wrote:
Quote:
Określ najpierw parametry rozdzielczość / kolory
Wystarczy obraz monochromatyczny, rozdzielczość najchętniej 640x480,
ewentualnie mniej (szczególnie jeśli mowa o sterowaniu telewizorem przez
wyjście kompozytowe).
TV na pewno mniej. AtMega powinna się wyrobić po lekkim dopaleniu:
https://www.youtube.com/watch?v=DA1N-lE49q8
Quote:
i czy na prawdę chcesz operować per pixel.
Jaką alternatywę proponujesz?
Tileset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tile-based_video_game
Prawie nigdy nie jest potrzebny goły framebuffer.
Quote:
Naprawdę nikt nie produkuje takich układów i jedynym wyjściem jest
samodzielne zaprogramowane sobie dodatkowego "procesora graficznego"?
Nie wiem czy produkowane są, ale raczej wątpie. Po co to komu. Kiedys
było ich od groma.
TMS 9918 (cała rodzina)
Motorola 6845
MOS VIC/VIC2
MOS 6545
....
ale to wszystko historia i grzebanie na wysypiskach.
Marek
Guest
Sat Jan 23, 2016 11:07 am
On Fri, 22 Jan 2016 21:06:05 +0100, Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
wrote:
Quote:
Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet
ośmiobitowy)
zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo
telewizora.
Poszukaj książkę Lucio di Jasio exploring the pic32. Jest w niej
rozdział p.t. Youtube z przykładem prostego generatora sygnału
composite na pic32.
--
Marek
Marcin
Guest
Sun Jan 24, 2016 2:36 pm
W dniu 2016-01-22 o 21:06, Atlantis pisze:
Quote:
Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet ośmiobitowy)
zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.
Dawno temu też szukałem.
W końcu zrobiłem na ATMega, a finalnie na FPGA.
Źródła tutaj
http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/video2.php
Marek
Guest
Sun Jan 24, 2016 2:59 pm
On Sun, 24 Jan 2016 14:36:55 +0100, Marcin <marcin@xxx.xxx.pl> wrote:
Quote:
Jaki jest powód używania VGA skoro jest tyle gotowych i poręcznych
wyświetlaczy lcd interfejsowanych cyfrowo?
--
Marek
Marcin
Guest
Sun Jan 24, 2016 5:18 pm
W dniu 2016-01-24 o 14:59, Marek pisze:
Quote:
On Sun, 24 Jan 2016 14:36:55 +0100, Marcin <marcin@xxx.xxx.pl> wrote:
Dawno temu też szukałem.
W końcu zrobiłem na ATMega, a finalnie na FPGA.
Źródła tutaj
http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/video2.php :)
Jaki jest powód używania VGA skoro jest tyle gotowych i poręcznych
wyświetlaczy lcd interfejsowanych cyfrowo?
W moim przypadku chodziło o użycie oryginalnej nawigacji w aucie.
janusz_k
Guest
Sun Jan 24, 2016 9:09 pm
W dniu 2016-01-24 o 14:36, Marcin pisze:
Quote:
W dniu 2016-01-22 o 21:06, Atlantis pisze:
Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet ośmiobitowy)
zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.
Dawno temu też szukałem.
W końcu zrobiłem na ATMega, a finalnie na FPGA.
Źródła tutaj
http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/video2.php :)
Nooo kawał dobrej roboty, gratulacje

--
Pozdr
Janusz_K