Goto page Previous 1, 2
yabba
Guest
Fri Apr 08, 2022 9:49 am
W dniu 08.04.2022 o 08:54, Marek pisze:
Quote:
On Fri, 8 Apr 2022 04:39:09 +0200, sundayman <sundayman@poczta.onet.pl
wrote:
Sztuczna głowa MUSI odwzorowywać budowę ucha możliwie dokładnie. Na
tym polega całe zjawisko.
https://supersound.pl/58419-neumann-ku-100-dummy-head-neumann
Za moich czasów właśnie na tym polegało prawidłowo zgrane stereo, więc
ciągle nie rozumiem po co wprowadzać nowe pojęcia/odkrycia?
Nagranie binauralne można określić jako stereo bardzo mocno
zoptymaliziowane do odsłuchu w słuchawkach w konkretnym miejscu sceny
muzycznej.
Dwa mikrofony, dwa kanały rejestracji. Różnica jest w ustawieniu mikrofonów.
Osoby z pierwszym stopniem słuchu muzycznego mogą nie słyszeć różnicy.
--
Pozdrawiam,
yabba
Marek
Guest
Fri Apr 08, 2022 9:49 am
On Fri, 8 Apr 2022 10:38:35 +0100, Cezar <cezar91@tlen.pl.invalid>
wrote:
Quote:
Zdefiniuj "prawidłowo zrobione stereo"
Definicje podawano juz tu wielokrotnie (Sandayman, lordbkuzg) a
przekład nagrania podał J.F.
--
Marek
Marek
Guest
Fri Apr 08, 2022 9:51 am
On Fri, 8 Apr 2022 11:45:24 +0200, "J.F"
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
A przez sluchawki sluchasz?
To posluchaj przez
Kurr... no oczywiście że przez słuchawki. Prawidłowo zrobione stereo
z odczuciem kierunku i przestrzeni słychać tylko przez słuchawki.
--
Marek
J.F
Guest
Fri Apr 08, 2022 10:17 am
On Fri, 08 Apr 2022 11:51:52 +0200, Marek wrote:
Quote:
On Fri, 8 Apr 2022 11:45:24 +0200, "J.F"
jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
A przez sluchawki sluchasz?
To posluchaj przez :-)
Kurr... no oczywiście że przez słuchawki. Prawidłowo zrobione stereo
z odczuciem kierunku i przestrzeni słychać tylko przez słuchawki.
I nie slyszysz tej mnogosci kierunkow, w tym z tyłu?
Przez glosniki tego nie usłyszysz, no ale to wina głośników :-)
Przy pomocy dwoch przypadkowo ustawionych mikrofonów przy nagraniu
też IMO nie uzyskasz tego efektu.
A szczegolnie przy nagraniu w radiu, gdzie mikrofony sa np 4,
po jednym dla kazdego wykonawcy, kazdy mono,
a realizator decyduje jak je zmiksowac.
Tak swoja droga - niedawno pytalem o test stereo, ten o
fazie/polaryzacji głosników.
https://youtu.be/nVDCUFwdKbY?t=106
co w zasadzie nasz mózg slyszy, przeciez nie analizuje próbki po
próbce, ucho dokonuje czegos w rodzaju rozkladu widmowego,
predkosc analizy przez nerwy jest mała ... co w tych szumach jest
wykrywane inaczej ?
Fazy sygnałów sinusoidalnych uszy praktycznie nie rozrózniaja.
J.
LordBluzgÂŽ
Guest
Fri Apr 08, 2022 10:23 am
Marek
Guest
Fri Apr 08, 2022 5:43 pm
On Fri, 8 Apr 2022 12:17:33 +0200, "J.F"
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
I nie slyszysz tej mnogosci kierunkow, w tym z tyłu?
Oczywiście, że słyszę.
Quote:
Przy pomocy dwoch przypadkowo ustawionych mikrofonów przy nagraniu
też IMO nie uzyskasz tego efektu.
Oczywiście, ale ja mówię o semantyce. Dla mnie to biourynocośtam to
po prostu dobrze zestawiona stereofonia. Nie widzę potrzeby nowego
słowotwórstwa.
--
Marek
Mirek
Guest
Fri Apr 08, 2022 6:30 pm
On 08.04.2022 04:39, sundayman wrote:
Quote:
Sztuczna głowa MUSI odwzorowywać budowę ucha możliwie dokładnie. Na tym
polega całe zjawisko.
Ale miałem tu na myśli _konkretnego_ słuchacza - każdy ma przecież
trochę inną głowę i inny kształt uszu, a sztuczna głowa jest oczywiście
uśredniona i uproszczona.
--
Mirek.
Mirek
Guest
Fri Apr 08, 2022 6:48 pm
On 08.04.2022 19:43, Marek wrote:
Quote:
Oczywiście, ale ja mówię o semantyce. Dla mnie to biourynocośtam to po
prostu dobrze zestawiona stereofonia. Nie widzę potrzeby nowego
słowotwórstwa.
Nie no zastanów się trochę: binauralne znaczy nagrane za pomocą
sztucznej głowy i przeznaczone do odsłuchu na słuchawkach - z reguły źle
brzmią na zestawach głośnikowych.
To nie jest "dobrze zestawiona" stereofonia tylko jej konkretna odmiana.
Nie wszystko da się tak nagrać i nie wszystko ma sens tak nagrywać i
jednak zdecydowana większość nagrań jest realizowana pod kątem odsłuchu
na głośnikach.
--
Mirek.
Krzysztof Gajdemski
Guest
Fri Apr 08, 2022 8:15 pm
sundayman
Guest
Sat Apr 09, 2022 2:05 am
Quote:
Nie wiem kiedy były te "twoje czasy", ale kiedy ja pracowałem jako
realizator studyjny ( czyli od 1990 roku wzwyż ) to nikt nie nagrywał
stereo za pomocą sztucznej głowy - ponieważ uszy wprowadzają właśnie
określone zniekształcenia, które poza nagraniami binauralnymi nie są
pożądane.
Ponadto do sztucznej głowy stosuje się specjalne mikrofony, które nie
nadają się do zwykłej pracy z powodu charakterystyk kierunkowych.
Dlatego cena profesjonalnej dummy head nie jest mała.
Wszelkie nagrania stereofoniczne robi się oczywiście dwoma mikrofonami,
ale w żadnym wypadku nie ten sposób. Przykładowo - kwartet muzyczny na
scenie nagrywaliśmy dwoma AKG C411 ustawionymi około 2m przed muzykami,
rozstawionymi mniej więcej na 1.5m. Przy czym mikrofony skierowane są
oczywiście do przodu a nie na boki.
Jednym słowem nagrania binauralne to osobna technika - i nie jest ona
stosowana do nagrań przeznaczonych na głośniki.
Są co prawda specjalne wtyczki programowe pozwalające na to, żeby jakąś
cześć tego efektu usłyszeć na głośnikach, ale w praktyce to daje
jakikolwiek efekt na porządnych monitorach w studio tylko.
sundayman
Guest
Sat Apr 09, 2022 2:10 am
Quote:
scenie nagrywaliśmy dwoma AKG C411 ustawionymi około 2m przed muzykami,
rozstawionymi mniej więcej na 1.5m. Przy czym mikrofony skierowane są
oczywiście do przodu a nie na boki.
C414 oczywiście :)
Tu na przykład parę sposobów nagrywania w studio - ale nawet w takich,
gdzie mikrofony są obok siebie nie stosuje się "uszu".
https://www.youtube.com/watch?v=_pRH5Q2fByQ
Irek.N.
Guest
Sat Apr 09, 2022 7:57 am
Quote:
Kurr... no oczywiście że przez słuchawki. Prawidłowo zrobione stereo z
odczuciem kierunku i przestrzeni słychać tylko przez słuchawki.
Jak się ma chu...y sprzęt to tylko przez słuchawki. Winę (na czuja)
zrzucam głównie na niechlujnie zaprojektowane i wykonane kolumny, choć
zdarzają się wyjątki i to bardzo zaskakujące. Zadziwiająco dobrze
"znikają" głośniki z zestawu komputerowego, który używam od chyba 10
lat, dobrze też budowana jest scena w samochodzie którym się poruszam. W
zasadzie to jedyny taki znany mi przypadek, w którym w samochodzie scena
jest poukładana z przodu przed kierowcą dosyć precyzyjnie, głośników nie
wyczuwa się wcale, a i barwa nie razi. Zwykłe seryjne głośniki, jakimś
cudem tak się zgrały.
Przykładzik do testów na dobrze zestrojonym domowym sprzęcie?
Andreas Vollenweider, Book Of Roses, realizacja na tyle dobrze zrobiona,
że już na samym początku coś krukopodobnego oblatuje słuchającego z
lewej strony i znika za głową. Zwykłe stereo.
Miłego.
Irek.N.
Marek
Guest
Sat Apr 09, 2022 10:36 am
On 08 Apr 2022 20:15:31 GMT, Krzysztof Gajdemski
<songo-u@debian.org.pl> wrote:
Quote:
nie nagra się tak koncertu orkiestry symfonicznej. Tu potrzebny (na
ogół) cały zestaw mikrofonów i odpowiednia technika nagraniowa, żeby
dało się uzyskać właściwy miks.
ale żeby wysłuchać tego koncertu na żywo to mi wystarczy moja
nie-sztuczna głowa i dwoje uszu- więc?
--
Marek
Cezar
Guest
Sat Apr 09, 2022 11:32 am
On 09/04/2022 11:36, Marek wrote:
Quote:
On 08 Apr 2022 20:15:31 GMT, Krzysztof Gajdemski <songo-u@debian.org.pl
wrote:
nie nagra się tak koncertu orkiestry symfonicznej. Tu potrzebny (na
ogół) cały zestaw mikrofonów i odpowiednia technika nagraniowa, żeby
dało się uzyskać właściwy miks.
ale żeby wysłuchać tego koncertu na żywo to mi wystarczy moja
nie-sztuczna głowa i dwoje uszu- więc?
hint - dynamika (i jej zakres). Mikrofony (i ich wzmacniacze) są raczej
przystosowane do działania z bliskiej odległości od źródła dzwięku.
Nie da się nagrać za pomocą jednego mikrofonu w wysokiej dynamice
kontrabas który stoi na dole i plumkającego trójkąta na górze orkiestry.
To samo jest z obrazem. Dynamika oka jest na razie nie do osiągnięcia
dla żadnych sensorów.
c.
Krzysztof Gajdemski
Guest
Sat Apr 09, 2022 11:57 am
Goto page Previous 1, 2