krychu
Guest
Sat Oct 20, 2007 12:26 pm
witam,
pytam na p.m.e, ponieważ na elektrodzie jak dotąd otrzymałem dwie rozbieżne
odpowiedzi

Otóż mam taki układ:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html , za pomocą którego chce
sterować silnikiem DC. Silnik jest trwale połączony z masą z jednej strony,
dlatego pasowało by mi, aby znalazł się w obwodzie źródła a nie drenu, jak
jest to na schemacie. Czy w przypadku MOS-a obowiązują podobne zasady jak w
bipolarnych, czy też mogę podłączyć bez problemu silnik w szereg z S?
--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm
J.F.
Guest
Sat Oct 20, 2007 12:39 pm
On Sat, 20 Oct 2007 13:26:09 +0200, krychu wrote:
Quote:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html , za pomocą którego chce
sterować silnikiem DC. Silnik jest trwale połączony z masą z jednej strony,
dlatego pasowało by mi, aby znalazł się w obwodzie źródła a nie drenu, jak
jest to na schemacie. Czy w przypadku MOS-a obowiązują podobne zasady jak w
bipolarnych, czy też mogę podłączyć bez problemu silnik w szereg z S?
obowiazuja wieksze problemy niz przy bipolarnych.
Zeby dobrze otworzyc mosfeta musisz mu przylozyc na bramke
z 5-15V [w zaleznosci od typu] wiecej niz na S.
A na S po otwarciu masz +12V. Czyli potrzebujesz jakies +20V.
albo stosujesz mosfeta z kanalem P i odwracasz uklad odpowiednio,
albo uzywasz nietrywialny uklad sterowania bramka.
J.
Bogdan G
Guest
Sat Oct 20, 2007 1:02 pm
Quote:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html , za pomocą którego chce
sterować silnikiem DC. Silnik jest trwale połączony z masą z jednej
strony, dlatego pasowało by mi, aby znalazł się w obwodzie źródła a nie
drenu, jak jest to na schemacie. Czy w przypadku MOS-a obowiązują podobne
zasady jak w bipolarnych, czy też mogę podłączyć bez problemu silnik w
szereg z S?
Roznica jest taka, ze miedzy bramka a drenem jest wieksze napiecie niz
miedzy emiterem a baza. Dlatego musisz zmienic uklad sterowania tranzystora.
Proponowalbym uklady z pompa ladunku International Rectifier serii IR.... .
Jak dobrze wsrod nich poszukasz to chyba znajdziesz cos jak 555 + uklad
sterowania gornym kluczem.
Innym prostszym rozwiazaniem jest zmiana typu MOSFET-a na odpowiednik z
kanalm p. Wtedy G bez zmian, S na +, D na silnik.
krychu
Guest
Sat Oct 20, 2007 1:22 pm
Bogdan G <b_gutknecht_usunto@interia.pl> wrote:
Quote:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html , > Innym prostszym
rozwiazaniem jest zmiana typu MOSFET-a na odpowiednik
z kanalm p. Wtedy G bez zmian, S na +, D na silnik.
ale wtedy musze "odwrócić" układ tak jak napisał J.F. Wystarczy negacja
wyjścia 555?
--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm
krychu
Guest
Sat Oct 20, 2007 1:29 pm
krychu <elstach@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
ale wtedy musze "odwrócić" układ tak jak napisał J.F. Wystarczy
negacja wyjścia 555?
coś takiego mam na myśli:
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/gif/pic6_935.gif
--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm
J.F.
Guest
Sat Oct 20, 2007 2:12 pm
On Sat, 20 Oct 2007 14:22:53 +0200, krychu wrote:
Quote:
ale wtedy musze "odwrócić" układ tak jak napisał J.F. Wystarczy negacja
wyjścia 555?
Moze wystarczy tylko inaczej opisac galke potencjometru :-)
J.
krychu
Guest
Sat Oct 20, 2007 3:26 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
On Sat, 20 Oct 2007 14:22:53 +0200, krychu wrote:
Moze wystarczy tylko inaczej opisac galke potencjometru :-)
kurka wodna, o odwróceniu potencjometru nie pomyślałem :)
--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm