RTV forum PL | NewsGroups PL

Montaż układu miękkiego startu dla silnika 18V z wkrętarki - pytania i schemat

miekki start silnika dc

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Montaż układu miękkiego startu dla silnika 18V z wkrętarki - pytania i schemat

Goto page 1, 2  Next

ptoki
Guest

Fri Jul 16, 2010 9:16 am   



Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
Znalazlem to:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
(wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
tutaj sam schemat:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

I moje pytania:

-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.

Pomoze ktos?
Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
wlasnorecznie.
--
Lukasz Sczygiel

Desoft
Guest

Fri Jul 16, 2010 9:16 am   



Quote:
Znalazlem to:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
(wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
tutaj sam schemat:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

Mam mieszane uczucia

Quote:
I moje pytania:

-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?

Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

Quote:
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

Quote:
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
zalaczac?

Quote:
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.

Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
szczególnie w przypadku czestych wlaczen.

Quote:
Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
wlasnorecznie.

Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
kondensatora do istniejacego ukladu.

--
Desoft

J.F.
Guest

Fri Jul 16, 2010 10:24 am   



Uzytkownik "ptoki" <sczygiel@gmail.com> napisal
Quote:
Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)

Quote:
-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac
jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?

Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
plus zasilania,
czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor
wytrzymuje tylko 20V Ugs.

Zeby go zamknac trzeba dojsc z bramka prawie do potencjalu zrodla -
czyli powinno byc tam prawie napiecie zasilania.

Sa to parametry dosc typowe dla "zwyklych" tranzystorow mosfet
mocy.

W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie
wyrobi, trzeba jakos "wzmocnic sygnal"

Quote:
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

A nie widac ? 15V.

Quote:
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
nodze 6.
100k*47uF = ~5s. Dasz 10uf, bedzie sekunda.

W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na potencjal
masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
przez opor ~1M, a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.
Calosc trwa tez ok 5s.

Quote:
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym.

I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
dziadka za kierownica ? :-)

To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
zastosuj PWM.

J.

Desoft
Guest

Fri Jul 16, 2010 10:28 am   



Quote:
Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu

zasilania lub masy uC.

Mylisz pojecia. Wyjscia maja stany 0V - Zasilanie bez stanów posrednich. Aby
taki stan uzyskac mozna dac dwa tranzystory i naprzemian je zalaczac. Jeden
zwiera do zasilania drugi do masy. Mozna dac jeden tranzystor i rezystor
który symuluje podciaganie. Poszukaj w dokumentacji uC slowa pull-up.


Quote:
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go

stamtad pozbyc.

I dac uC na napiecie 5V?

Quote:
A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
zalaczac?

Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo

przynajmniej go nie katowal silnika.

Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
PWM.

Quote:
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.

Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?

Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.

555 tylko czeka.

Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
"wyrywny".
Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.

--
Desoft

J.F.
Guest

Fri Jul 16, 2010 10:30 am   



Uzytkownik "ptoki" <sczygiel@gmail.com> napisal w
Quote:
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde
pózniej
zalaczac?

Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika.
Albo
przynajmniej go nie katowal silnika.

Przeciez efekt bedzie odwrotny - on w gaz, a auto nie rusza .. wiec
co robimy ?
Mocniej w gaz :-)

Wstaw mu pod pedal jakis amortyzator z pralki czy z bramy - to sie
nauczy ze im szybciej sie wciska tym bardziej noga sie meczy Smile
Oczywiscie musialaby byc plynnna regulacja obrotow.

Quote:
Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki Smile

Moze nie wystarczyc, bo tu tranzystor liniowo pracuje.

J.

ptoki
Guest

Fri Jul 16, 2010 11:58 am   



On 16 Lip, 11:06, "Desoft" <N...@interia.pl> wrote:
Quote:

Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu

zasilania lub masy uC.

Quote:
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go

stamtad pozbyc.

Quote:
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
zalaczac?

Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo

przynajmniej go nie katowal silnika.

Quote:
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.

Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
szczególnie w przypadku czestych wlaczen.

Ok. rozumiem.

Ten miekki start zrobie na przekazniku - to umiem.

Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki :)

Quote:
Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
wlasnorecznie.

Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
kondensatora do istniejacego ukladu.

Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem

generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.

--
Lukasz Sczygiel

J.F.
Guest

Fri Jul 16, 2010 1:17 pm   



Uzytkownik "ptoki" <sczygiel@gmail.com> napisal w
On 16 Lip, 12:24, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
plus zasilania,
czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze
byc
nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten
tranzystor
wytrzymuje tylko 20V Ugs.

czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie
przewodzi?

"calkowicie" to nie jest najlepsze slowo w tak plynnym przypadku
Smile
Spojrz na charakterystyki w karcie katalogowej
przy Ugs=-10V sie nasyca na pradzie 50A. Dopuszczalny ciagly
przypominam 23A. z kolei przy 20A wplyw na Uds wyzszych napiec
bramkowych jest i to wcale nie taki maly. Wiec czasem jest sens
wysterowac wiekszym napieciem, szczegolnie jesli bez problemu
mozesz to zrobic.

Z kolei przy Ugs=-4.5V on puszcza jeszcze calkiem spory ulamek
ampera. I tu znow kazdy wolt sie liczy ..

Quote:
W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na
potencjal
masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje
sie
przez opor ~1M, a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy
prad.
Calosc trwa tez ok 5s.

Pieknie wyjasnione. Dziekuje.

Szczerze mowiac to zupelnie niepotrzebnie - w miedzyczasie moc sie
wydziela powazna i tranzystor zaczyna dymic :-)

Quote:
I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
dziadka za kierownica ? :-)

Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki
tryb to
mus.
Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna
w
srodku jest w stanie zabuksowac Smile na mniej czepnym podlozu Smile

Soft start tak, opoznienie nie - po co ci opoznienie ?

W dodatku wez pod uwage co sie bedzie dzialo po chwilowym
puszczeniu pedalu i wcisnieciu z powrotem - autor nie zadbal o
rozladowanie kondensatora bramkowego, no ale tez samochodzik w
miejscu nie stanie :-)

J.

ptoki
Guest

Fri Jul 16, 2010 1:44 pm   



On 16 Lip, 12:24, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Uzytkownik "ptoki" <sczyg...@gmail.com> napisal

Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)

mozliwe, innego sensownego nie znalazlem zeby mozna bylo czesci kupic

u mnie w kiosku :)

Quote:
-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac
jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?

Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
plus zasilania,
czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor
wytrzymuje tylko 20V Ugs.

czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie

przewodzi?


Quote:
Zeby go zamknac trzeba dojsc z bramka prawie do potencjalu zrodla -
czyli powinno byc tam prawie napiecie zasilania.

Sa to parametry dosc typowe dla "zwyklych" tranzystorow mosfet
mocy.

W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie
wyrobi, trzeba jakos "wzmocnic sygnal"

-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

A nie widac ? 15V.

No, ja jestem "klockowacz", nie widzialem Smile


Quote:
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
nodze 6.
100k*47uF = ~5s.  Dasz 10uf, bedzie sekunda.

O! i fajnie.


Quote:
W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na potencjal
masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
przez opor ~1M,  a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.
Calosc trwa tez ok 5s.

Pieknie wyjasnione. Dziekuje.


Quote:
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym.

I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
dziadka za kierownica ? :-)

Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki tryb to

mus.
Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna w
srodku jest w stanie zabuksowac Smile na mniej czepnym podlozu :)

Quote:
To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
zastosuj PWM.

I w tym kierunku kombinuje ale magia tranzystora niestety jest dla

mnie dalej magia. Ale juz wiecej rozumiem.

--
Lukasz Sczygiel

ptoki
Guest

Fri Jul 16, 2010 1:50 pm   



On 16 Lip, 12:28, "Desoft" <N...@interia.pl> wrote:
Quote:
Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
zasilania lub masy uC.

Mylisz pojecia. Wyjscia maja stany 0V - Zasilanie bez stanów posrednich.. Aby
taki stan uzyskac mozna dac dwa tranzystory i naprzemian je zalaczac. Jeden
zwiera do zasilania drugi do masy. Mozna dac jeden tranzystor i rezystor
który symuluje podciaganie. Poszukaj w dokumentacji uC slowa pull-up.

A to wiem. i wiem ze napisalem po barbarzynsku. Smile


Quote:
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
stamtad pozbyc.

I dac uC na napiecie 5V?
Tak, ale oczywiscie odpowiednio zasilany i pewnie przez dodatkowy

tranzystor odpowiednio polaryzujacy ten tranz mocy. I wtedy by sie
dalo zrobic ladny pwm.

Quote:

A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
zalaczac?

Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
przynajmniej go nie katowal silnika.

Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
PWM.

Jestem swiadom. Ale to narazie prototyp wiec sie ucze.


Quote:
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.

Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?

Ale tam pewnie masz silnik 6v czy cos kolo tego. W tym autku tez bylo

6V i nawet po dywanie jezdzilo kiepsko.
A tu robie wersje 18V bo tylko taka wkretarke mam (znaczy sie tylko
taki silnik).
No i silnik ma cala glowice z wkretarki ze sprzeglem co powoduje ze
jak nie ma zasilania to hamuje. Ale nie wymyslilem jak zrobic zeby
kola sie toczyly i mozliwa byla jazda przod-tyl...

Quote:
Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.

555 tylko czeka.

Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
"wyrywny".
Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.

No tu jest wlasnie pies pogrzebany bo proste rzeczy sa trudne do

dostania.
Nie znalazlem nigdzie ladnego pedalu z potencjometrem. To by duzo
uproscilo.
Ale nie wykluczam ze takie cos zrobie jak tylko znajde i uda sie
kupic.

--
Lukasz Sczygiel

Desoft
Guest

Mon Jul 19, 2010 8:19 am   



Quote:
Z wrodzonego lenistwa wyszperalem ten spust co byl fabrycznie we
wkretarce i zajrzalem do srodka.
Nie rozebralem calkiem bo zobaczylem tam co najlmniej dwa scalaki smd
i potencjometr na laminacie.
Do tego jest jakis mosfet z radiatorem. Chyba zrobie z tego pedal i
zamontuje omijajac calkowicie problem montowania wlasnego rozwiazania
narazie.

I zrobiisz to co wszyscy radzili:
Sterowanie PWM i zadnego opóznienia startu. :-)

--
Desoft

ptoki
Guest

Mon Jul 19, 2010 10:04 am   



On 16 Lip, 09:16, ptoki <sczyg...@gmail.com> wrote:
Quote:
Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
Znalazlem to:http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
(wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
tutaj sam schemat:http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

I moje pytania:

-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.

Pomoze ktos?
Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
wlasnorecznie.

Z wrodzonego lenistwa wyszperalem ten spust co byl fabrycznie we
wkretarce i zajrzalem do srodka.
Nie rozebralem calkiem bo zobaczylem tam co najlmniej dwa scalaki smd
i potencjometr na laminacie.
Do tego jest jakis mosfet z radiatorem. Chyba zrobie z tego pedal i
zamontuje omijajac calkowicie problem montowania wlasnego rozwiazania
narazie.

--
Lukasz Sczygiel

Desoft
Guest

Mon Jul 19, 2010 3:59 pm   



Quote:
I zrobiisz to co wszyscy radzili:
Sterowanie PWM i zadnego opóznienia startu. :-)

No wiem Smile

Opoznienie bylo emulatorem proporcjonalnosci dzialania bo nie
wiedzialem jak zrobic proporcjonalny pedał.

Daj w miarę mocą sprężynę pod pedał - będzie emulacja siły nacisku do
prędkości. Noga nie jest tak precyzyjna jak ręka.

--
Desoft

Waldemar Krzok
Guest

Mon Jul 19, 2010 4:59 pm   



Am 19.07.2010 18:35, schrieb ptoki:
Quote:
On 19 Lip, 17:59, "Desoft"<N...@interia.pl> wrote:
I zrobiisz to co wszyscy radzili:
Sterowanie PWM i zadnego opóznienia startu. :-)

No wiem Smile
Opoznienie bylo emulatorem proporcjonalnosci dzialania bo nie
wiedzialem jak zrobic proporcjonalny pedał.

Daj w miarę mocą sprężynę pod pedał - będzie emulacja siły nacisku do
prędkości. Noga nie jest tak precyzyjna jak ręka.

Wiesz ze mnie molestujesz?
Moj problem:
gdzie zdobyc taki mechanizm ktory bedzie sie skladal z:
-mocowania do otworu w podlodze
-potencjometru przyczepionego i poruszanego za pomoca
-ruchomego kawalka "czegos" wygodnie deptalnego nogą

Juz z czasow robienie wah-wah z AVT zrobienie sensownego pedała było
dla mnie kosmosem totalnym.
Do dzis nie wiem jak zrobic dobry pedał. Pisze powaznie bo pomyslow
mam mase:
-potencjometr z kolem zebatym i listwa zebata
-jakis optyczny przetwornik (enkoder, przyciemniona klisza itp
-drabinka rezystorow (potencjometr dyskretny)
Ale kazdy z pomyslow trudno zrealizowac sprawnie w zaciszu domowym w
warsztacie hobbysty...

Rzucisz we mnie jakims linkiem fajnego typu pedała?

Ja mogę rzucić, ale się pod tymi pedałami nie pozbierasz, tyle tego w
googlu jest. Możesz w muzycznych kupić różniste. Zbudowanie tego to
problem mechaniczny, jaką elektronikę do tego wciepnąć to w sumie wsio
rawno. Możesz poszukać w sklepach z maszynami do szycia, tam też to używają.
Jak masz mechanikę pedalską, to wszystkie twoje pomysły się nadają.
Możesz nawet przerobić myszę lub joystick.
A do pewnego ustrojstwa z silnikiem (napęd kondensatora w antenie
magnetycznej) zrobiłem kiedyś następującą prowizorkę:
Składniki:
- potencjometr
- przekładnia 1:3 (miałem w szufladzie, z ośką 6mm po obu stronach)
- dwie deski z zawiasem, duża i mała
- pianka poliuretanowa z materaca

Gotowanie:
na dużej desce przykręciłem kątownikiem potencjometr, przekładnia
"wolnowisząca" i do zawiasu tak, coby się kręciło (czyli do tej części,
która była przykręcona do małej deseczki). Między dechy pianka i pedał
gotowy. Niestety nie mogę zrobić zdjęcia, bo ustrojstwo zostało
zniknięte w czasie przeprowadzki. Miałem zamiar zrobić dwupedałowe, by
nie trzeba było przełączać kierunku, ale nie zrobiłem ;-)

Waldek

ptoki
Guest

Mon Jul 19, 2010 5:06 pm   



On 19 Lip, 10:19, "Desoft" <Des...@interia.pl> wrote:
Quote:
Z wrodzonego lenistwa wyszperalem ten spust co byl fabrycznie we
wkretarce i zajrzalem do srodka.
Nie rozebralem calkiem bo zobaczylem tam co najlmniej dwa scalaki smd
i potencjometr na laminacie.
Do tego jest jakis mosfet z radiatorem. Chyba zrobie z tego pedal i
zamontuje omijajac calkowicie problem montowania wlasnego rozwiazania
narazie.

I zrobiisz to co wszyscy radzili:
Sterowanie PWM i zadnego opóznienia startu. :-)

No wiem Smile

Opoznienie bylo emulatorem proporcjonalnosci dzialania bo nie
wiedzialem jak zrobic proporcjonalny pedał.
--
Lukasz Sczygiel

Desoft
Guest

Mon Jul 19, 2010 5:55 pm   



Wiesz ze mnie molestujesz?

Tia... rozmawiamy o pedale Smile))

Rzucisz we mnie jakims linkiem fajnego typu pedała?

Wyobraziłem sobie to tak?
Mechanizm regulacji obrotów od wiertarki, kawałek blachy na zawiasie,
sprężyna.
Układ regulacji zamontować tak aby dało się go dociskać tą blachą podstawić
sprężynę.

--
Desoft

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Montaż układu miękkiego startu dla silnika 18V z wkrętarki - pytania i schemat

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map