RTV forum PL | NewsGroups PL

Mała Li-Po i maksymalny prąd ładowania

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Mała Li-Po i maksymalny prąd ładowania

Arnold Ziffel
Guest

Mon Apr 11, 2022 12:13 am   



Cześć,

Uznaje się, że maksymalny bezpieczny prąd ładowania dla ogniw Li-Po to 1C.
Czy przekroczenie tej wartości może spowodować zapłon ogniwa, czy jedynie
skrócenie jego żywotności?

Konkretne wartości, o które mi chodzi, to ogniwo 40 mAh i urządzenie,
które ładuje je prądem 180 mA (czyli 4,5 C). Na ogniwie mi nie zależy (jak
padnie to trudno), ale zależy mi na tym, żeby się to nie zapaliło.

Można?

--
Zajączek miał ochotę na seks. Idzie przez las i szuka partnerki. Spotyka
zwiniętego w kłębek jeża. Obchodzi go dookoła i zupełnie nie może się
zorientować się, gdzie jest przód, a gdzie tył. Wreszcie mówi:
- Ty, jeż mógłbyś chociaż puścić baka, to miałbym jakiś punkt
odniesienia...!

Cezar
Guest

Mon Apr 11, 2022 7:45 am   



On 10/04/2022 23:13, Arnold Ziffel wrote:
Quote:
Cześć,

Uznaje się, że maksymalny bezpieczny prąd ładowania dla ogniw Li-Po to 1C.
Czy przekroczenie tej wartości może spowodować zapłon ogniwa, czy jedynie
skrócenie jego żywotności?

Konkretne wartości, o które mi chodzi, to ogniwo 40 mAh i urządzenie,
które ładuje je prądem 180 mA (czyli 4,5 C). Na ogniwie mi nie zależy (jak
padnie to trudno), ale zależy mi na tym, żeby się to nie zapaliło.

Można?


To nie jest jakoś dużo dla baterii LiPo. Jeśli się nie grzeje za bardzo
to jest OK.
Jeśli chodzi o żywotność to baterie LiPo mają ją najdłuższą w
temperaturach 15-40 stopni oraz przy ładowaniu do 0.8-0.9C
Wiele baterii spokojnie wytrzymuje ładowanie 30-50C

c.

Marek
Guest

Mon Apr 11, 2022 10:41 am   



On Mon, 11 Apr 2022 08:45:00 +0100, Cezar <cezar91@tlen.pl.invalid>
wrote:
Quote:
Jeśli chodzi o żywotność to baterie LiPo mają ją najdłuższą w
temperaturach 15-40 stopni oraz przy ładowaniu do 0.8-0.9C
Wiele baterii spokojnie wytrzymuje ładowanie 30-50C


Zestawiając te dwa zdania jak praktycznie to wygląda? Część
producentów wysokoprądowych lipo proponuje ładowanie pow. 1C (jawnie
określają to na metce). Jak praktycznie przez to spadnie trwałość i
czy będzie to widoczne w zastosowaniu modelarskim-lotniczym tj.duże
prądy rozładowania i uzyskiwany czas lotu?

Ostatnio "doktoryzuję" się w ładowaniu lipo budując tzw. ładowarki
równoległe izolowane galwanicznie dla każdej celi (w oparciu o
Chińskie moduły TPS* jak i hybrydowe w oparciu o LM2596 jako źródło
napięciowo-prądowe). W modułach TPS irytuje mnie małą precyzja trybu
CV tj. nie ładują do 4.20 (ale tak luźno około 4.17-4.1Cool i brak
kalibracji tego napięcia. W LM mam już możliwość kalibracji CC/CV co
daje pewną satysfakcję z ładowania.

--
Marek

Cezar
Guest

Mon Apr 11, 2022 11:08 am   



On 11/04/2022 11:41, Marek wrote:
Quote:
On Mon, 11 Apr 2022 08:45:00 +0100, Cezar <cezar91@tlen.pl.invalid> wrote:
Jeśli chodzi o żywotność to baterie LiPo mają ją najdłuższą w
temperaturach 15-40 stopni oraz przy ładowaniu do 0.8-0.9C
Wiele baterii spokojnie wytrzymuje ładowanie 30-50C


Zestawiając te dwa zdania jak praktycznie to wygląda? Część producentów
wysokoprądowych lipo proponuje ładowanie pow. 1C (jawnie określają to na
metce).

Może nie do końca jasno się wyraziłem. Chodziło mi o ładowanie energii
do 0.9C, czyli kończenie przy ok 4.10V.
Większość samochodów nie pozwala domyślnie na naładowanie powyżej 90%
całkowitej pojemności. Można to czasami obejść poprzez zaakceptowanie
sryliona ostrzeżeń o zmiejszeniu pojemności baterii.

c.

sirapacz
Guest

Mon Apr 11, 2022 12:50 pm   



Quote:

Zmniejszeniu pojemności czy żywotności?
Bo bez sensu byłoby ładowanie powyżej 90% pojemności, jeśli miałoby to powodować zmniejszenie pojemności...

Jak będziesz zarzynać ogniwo uszkadzając je każdorazowo w małym stopniu
to będzie ci spadać pojemność w czasie. Więc tankowanie do 90% po to by
te 90% w identycznej wartości w Wh było za rok jest celowe.

Dawid Rutkowski
Guest

Mon Apr 11, 2022 2:31 pm   



poniedziałek, 11 kwietnia 2022 o 13:08:12 UTC+2 Cezar napisał(a):
Quote:
On 11/04/2022 11:41, Marek wrote:
On Mon, 11 Apr 2022 08:45:00 +0100, Cezar <cez...@tlen.pl.invalid> wrote:
Jeśli chodzi o żywotność to baterie LiPo mają ją najdłuższą w
temperaturach 15-40 stopni oraz przy ładowaniu do 0.8-0.9C
Wiele baterii spokojnie wytrzymuje ładowanie 30-50C


Zestawiając te dwa zdania jak praktycznie to wygląda? Część producentów
wysokoprądowych lipo proponuje ładowanie pow. 1C (jawnie określają to na
metce).
Może nie do końca jasno się wyraziłem. Chodziło mi o ładowanie energii
do 0.9C, czyli kończenie przy ok 4.10V.
Większość samochodów nie pozwala domyślnie na naładowanie powyżej 90%
całkowitej pojemności. Można to czasami obejść poprzez zaakceptowanie
sryliona ostrzeżeń o zmiejszeniu pojemności baterii.

Zmniejszeniu pojemności czy żywotności?
Bo bez sensu byłoby ładowanie powyżej 90% pojemności, jeśli miałoby to powodować zmniejszenie pojemności...

Marek
Guest

Mon Apr 11, 2022 7:11 pm   



On Mon, 11 Apr 2022 14:50:24 +0200, sirapacz <newsy@sircomp.pl> wrote:
Quote:
Jak będziesz zarzynać ogniwo uszkadzając je każdorazowo w małym
stopniu
to będzie ci spadać pojemność w czasie. Więc tankowanie do 90% po
to by
te 90% w identycznej wartości w Wh było za rok jest celowe.

Jaki jest sens ładowania do 90% skoro chcę korzystać ze 100%
możliwej/deklarowanej/zaprojektowanej pojemności baterii? Skoro
kupuję baterie 4Wh to chcę z niej wyciągać te 4Wh, przynajmniej na
początku.

--
Marek

MKi
Guest

Tue Apr 12, 2022 7:35 am   



Quote:

Jaki jest sens ładowania do 90% skoro chcę korzystać ze 100%
możliwej/deklarowanej/zaprojektowanej pojemności baterii? Skoro kupuję
baterie 4Wh to chcę z niej wyciągać te 4Wh, przynajmniej na początku.

Masz wybór - 4Wh przez rok (a później powiedzmy 3Wh i mniej)

albo 3,6Wh przez 3 lata.
Twoja decyzja.

(Disclaimer: czasy podałem od czapy, chodzi o istotę zjawiska.)

Pozdrowienia,
MKi

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Apr 12, 2022 8:00 am   



Hello MKi,

Tuesday, April 12, 2022, 9:35:35 AM, you wrote:

Quote:

Jaki jest sens ładowania do 90% skoro chcę korzystać ze 100%
możliwej/deklarowanej/zaprojektowanej pojemności baterii? Skoro kupuję
baterie 4Wh to chcę z niej wyciągać te 4Wh, przynajmniej na początku.

Masz wybór - 4Wh przez rok (a później powiedzmy 3Wh i mniej)
albo 3,6Wh przez 3 lata.

Raczej 3.2 Wh - 80% z 4.

Quote:
Twoja decyzja.
(Disclaimer: czasy podałem od czapy, chodzi o istotę zjawiska.)

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Kaczin
Guest

Tue Apr 12, 2022 7:37 pm   



W dniu 12.04.2022 o 10:00, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello MKi,

Tuesday, April 12, 2022, 9:35:35 AM, you wrote:


Jaki jest sens ładowania do 90% skoro chcę korzystać ze 100%
możliwej/deklarowanej/zaprojektowanej pojemności baterii? Skoro kupuję
baterie 4Wh to chcę z niej wyciągać te 4Wh, przynajmniej na początku.

Masz wybór - 4Wh przez rok (a później powiedzmy 3Wh i mniej)
albo 3,6Wh przez 3 lata.

Raczej 3.2 Wh - 80% z 4.

Twoja decyzja.
(Disclaimer: czasy podałem od czapy, chodzi o istotę zjawiska.)


A skąd się urodziło 80%?

--
Kaczin

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Mała Li-Po i maksymalny prąd ładowania

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map