RTV forum PL | NewsGroups PL

Lodówka sprężarkowa 60L w samochodzie: zasilanie, przetwornice i pobór prądu

Lodówka

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Lodówka sprężarkowa 60L w samochodzie: zasilanie, przetwornice i pobór prądu

Goto page 1, 2  Next

Tata
Guest

Mon May 17, 2010 5:25 pm   



Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
wewnętrzną.
1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
wystarczające?
2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

Z poważaniem
MJ

Michał Baszyński
Guest

Mon May 17, 2010 6:49 pm   



W dniu 2010-05-17 19:25, Tata pisze:
Quote:
Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
sprężarkową

...

Quote:
2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?

poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są
zasilane bezpośrednio z 12V

--
Pozdr.
Michał

Tata
Guest

Mon May 17, 2010 7:16 pm   



Quote:
poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są zasilane bezpośrednio z 12V

Problem w tym, czy w proponowanych lodówkach uzyskam trwałą temperaturę
ujemną, gdy w kabinie samochodu będzie temperatura ok. 25 stopni C
powyżej zera (lato)? W lodówkach z ogniwem Peltiera, różnica temperatur
(teoretyczna), to maksimum 20 stopni C i o temperaturach ujemnych nie ma
mowy.

Z uszanowaniem
MJ

Guest

Mon May 17, 2010 7:47 pm   



Quote:
Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
wewnętrzną.
1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
wystarczające?
2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

Z poważaniem
MJ
Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę. Niestety lodówka

nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Michał Baszyński
Guest

Mon May 17, 2010 8:43 pm   



W dniu 2010-05-17 21:16, Tata pisze:
Quote:

poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są
zasilane bezpośrednio z 12V

Problem w tym, czy w proponowanych lodówkach uzyskam trwałą temperaturę
ujemną, gdy w kabinie samochodu będzie temperatura ok. 25 stopni C
powyżej zera (lato)? W lodówkach z ogniwem Peltiera

sprężarkową..
są takie na 12V

--
Pozdr.
Michał

Dariusz K. Ładziak
Guest

Mon May 17, 2010 10:01 pm   



Użytkownik Tata napisał:
Quote:
Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
wewnętrzną.
1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
wystarczające?

Na ogół tak.

Quote:
2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?

A po diabła ci przetwornica? Jak to ma być w samochodzie to po pierwsze
musisz mieć agregat odporny na warunki mobilne - delikatny do warunków
domowych długo pewnie nie pożyje. Jak już lodówka z takim agregatem - to
są lodówki sprężarkowe zasilane z 12V DC - szukaj po katalogacy firm z
wyposażeniem jachtów lub bezpośrednio u producentów - zaczynajac od
Webasto, Ebeschprecher i Truma.

Quote:
3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

W podanych źródłach znajdziesz. Gdybyś chciał zasilać lodówkę z
akumulatora na postoju to nie od rzeczy byłoby zastosowanie odrębnego
aakumulatora do tego celu (i ewentualnie do innych potrzeb bytowych)
ładowanego przez przełącznik zwany VSR (Voltage Sensitive Relay) -
przyłącza akumulator bytowy do obwodu alternator - akumulator rozruchowy
tylko wtedy gdy napięcie w tym obwodzie przekracza 13.2 do 13.5 V (różni
producenci różnie to robią (czyli jest niższe od napięcia ładowania typu
stanby ale wyższe niż maksymalne napięcie nieładowanego akumulatora - w
efekcie podłączenie następuje tylko przy pracującym alternatorze (i aku
bytowy jest wówczas ładowany) a na postoju separacja uniemożliwia pobór
z aku rozruchowego (co zapewnia jego przydatność do rozruchu).

W ogóle jak chcesz zdobyć wiedzę o instalacjach 12V do zastosowań
bytowych (np. w kamperach) to najłatwiej właśnie w katalogach
wyposażenia jachtów się tego doszukać.

--
Darek

Kabelek
Guest

Tue May 18, 2010 2:27 am   



Quote:
Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę. Niestety
lodówka
nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.

Tak? Dziwne, bo ja wożę lodówke już 10 lat (ciągle tą samą) i jakoś się nic nie

urwało.
A robie dziennie po 500 km "TIR-m", więc nieźle ją wytrzęsie.

Kup sobie lodówkę sprężarkową, a jak chcesz żeby mroziła, to musisz
odłączyć/zmostkować termostat lub wymienić na zamrażalkowy.
Oryginalny termostat nie utrzyma ujemnej temperatury, nie ten zakres pracy.
Zmostkowanie termostatu działa. Sprwdzone, potrzebowała dużo czasu, ale wszystko
zamroziła.
Więc wkładając zamrożone, to z utrzymaniem minusowej temperatury nie ma
problemu.

Pozdrawiam
Kabelek

qlphon
Guest

Tue May 18, 2010 12:25 pm   



Quote:
Gdybyś chciał zasilać lodówkę z akumulatora na postoju to nie od rzeczy
byłoby zastosowanie odrębnego aakumulatora do tego celu (i ewentualnie do
innych potrzeb bytowych) ładowanego przez przełącznik zwany VSR (Voltage
Sensitive Relay) - przyłącza akumulator bytowy do obwodu alternator -
akumulator rozruchowy tylko wtedy gdy napięcie w tym obwodzie przekracza
13.2 do 13.5 V (różni producenci różnie to robią (czyli jest niższe od
napięcia ładowania typu stanby ale wyższe niż maksymalne napięcie
nieładowanego akumulatora - w efekcie podłączenie następuje tylko przy
pracującym alternatorze (i aku bytowy jest wówczas ładowany) a na postoju
separacja uniemożliwia pobór z aku rozruchowego (co zapewnia jego
przydatność do rozruchu).

a nie wystarczą 2 diody?

Dariusz K. Ładziak
Guest

Tue May 18, 2010 4:12 pm   



Użytkownik qlphon napisał:
Quote:
Gdybyś chciał zasilać lodówkę z akumulatora na postoju to nie od
rzeczy byłoby zastosowanie odrębnego aakumulatora do tego celu (i
ewentualnie do innych potrzeb bytowych) ładowanego przez przełącznik
zwany VSR (Voltage Sensitive Relay) - przyłącza akumulator bytowy do
obwodu alternator - akumulator rozruchowy tylko wtedy gdy napięcie w
tym obwodzie przekracza 13.2 do 13.5 V (różni producenci różnie to
robią (czyli jest niższe od napięcia ładowania typu stanby ale wyższe
niż maksymalne napięcie nieładowanego akumulatora - w efekcie
podłączenie następuje tylko przy pracującym alternatorze (i aku bytowy
jest wówczas ładowany) a na postoju separacja uniemożliwia pobór z aku
rozruchowego (co zapewnia jego przydatność do rozruchu).

a nie wystarczą 2 diody?

Wystarczy nawet jedna - wysokoprądowa dioda Shottky'ego ale jednak
straty energii na VSR są mniejsze - aktywnie sterowany klucz z
wysokoprądowym MOSFET-em da o rząd wielkości mniejsze spadki napięcia i
lepsze ładowanie akumulatora hotelowego.
W bardziej zaawansowanej wersji stosuje się VSR dwustronne - czyli
włączane po pojawieniu się napięcia ładowania po którejkolwiek ze stron
- można wówczas do jednego segmentu przypiąć alternator, do drugiego
fotoogniwa, do trzeciego (na łajbie byłby to segment akumulatorów
nawigacyjnych zapewne) wiatrak - a wszystkie VSR bocznikować można
dodatkowo (i to się robi) łącznikami awaryjnymi pozwalającymi w
sytuacjach szczególnych na pobór z akumulatorów innego segmentu (np.
wykorzystanie aku hotelowego do rozruchu silnika jak rozruchowy za słaby
czy zasilenie elementarnych potrzeb nawigacyjnych (w pierwszej
kolejności radiostacja) z akumulatora rozruchowego.

--
Darek
Quote:



J.F.
Guest

Wed May 19, 2010 11:11 am   



Użytkownik "Tata" <kocityno.usuntoteraz@kki.net.pl> napisał
Quote:
Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę
(zamrażarkę) sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać
ujemną temperaturę

Nie wejdzie :-)

Quote:
1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
wystarczające?

podczas jazdy to z alternatora .. lodowka ma ~100W, powinien
wystarczyc.

Quote:
2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji
elektrycznej samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko
z gniazdka 230V?

Warto by sprawdzic. Jest kilka niuansow.

Quote:
3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas
uruchomienia i jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

Dawne z wylacznikiem odsrodkowym przez chwile braly duzo. Nie wiem
czy to nadal sie stosuje.

J.

J.F.
Guest

Wed May 19, 2010 11:12 am   



Użytkownik "Michał Baszyński" <mbaszyns@ga.ze.ta.pl> napisał w
Quote:
poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo
jachtowych - są
zasilane bezpośrednio z 12V

I moze poszukac turystycznej absorbcyjnej. Zasilanie z butli
gazowej.

J.

J.F.
Guest

Wed May 19, 2010 11:13 am   



Użytkownik <kogutek44@op.pl> napisał w wiadomości
news:27d1.00000013.4bf19d5d@newsgate.onet.pl...
Quote:
Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę.
Niestety lodówka
nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.

Skoro tak .. to moze by fabryczna klime przerobic ? Weze wydluzyc i
do bagaznika doprowadzic.

J.

Dariusz K. Ładziak
Guest

Wed May 19, 2010 3:29 pm   



Użytkownik J.F. napisał:
Quote:
Użytkownik "Michał Baszyński" <mbaszyns@ga.ze.ta.pl> napisał w
poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są
zasilane bezpośrednio z 12V

I moze poszukac turystycznej absorbcyjnej. Zasilanie z butli gazowej.

Jarku, a gdzie można dostać absorbcyjną zamrażarkę?

--
Darek

J.F.
Guest

Wed May 19, 2010 4:51 pm   



On Wed, 19 May 2010 17:29:08 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:
Quote:
Użytkownik J.F. napisał:
I moze poszukac turystycznej absorbcyjnej. Zasilanie z butli gazowej.

Jarku, a gdzie można dostać absorbcyjną zamrażarkę?

Tam gdzie maja wszystko, w USA:
http://www.bensdiscountsupply.com/dometicdrc40003-wayportablerefrigerator.aspx

http://www.bensdiscountsupply.com/propane-freezer.aspx
http://www.bensdiscountsupply.com/rvrefrigerators.aspx

Albo naftowa
http://www.bensdiscountsupply.com/keroseneappliances.aspx

Oczywiscie poszukalbym cos blizej.

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed May 19, 2010 6:32 pm   



Hello J,

Wednesday, May 19, 2010, 6:51:43 PM, you wrote:

Quote:
On Wed, 19 May 2010 17:29:08 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:
Użytkownik J.F. napisał:
I moze poszukac turystycznej absorbcyjnej. Zasilanie z butli gazowej.

Jarku, a gdzie można dostać absorbcyjną zamrażarkę?

Tam gdzie maja wszystko, w USA:
http://www.bensdiscountsupply.com/dometicdrc40003-wayportablerefrigerator.aspx

http://www.bensdiscountsupply.com/propane-freezer.aspx
http://www.bensdiscountsupply.com/rvrefrigerators.aspx

Albo naftowa
http://www.bensdiscountsupply.com/keroseneappliances.aspx

Oczywiscie poszukalbym cos blizej.

Patrz Ty mnie na usta: ZAMRAŻARKĘ nie chłodziarkę.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Lodówka sprężarkowa 60L w samochodzie: zasilanie, przetwornice i pobór prądu

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map