RTV forum PL | NewsGroups PL

Zrozumienie działania silnika krokowego Mikroma FB-20-4-1A i jego wyprowadzeń

Krokowiec

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zrozumienie działania silnika krokowego Mikroma FB-20-4-1A i jego wyprowadzeń

Pawel O'Pajak
Guest

Sat Oct 31, 2009 11:56 pm   



Powitanko,

Jest taki silniczek krokowy Mikroma FB-20-4-1A, ma 7 wyprowadzen.
Pomiedzy 2 jest kilkadziesiat kOhm, co to jest? Jakies wytworzenie
stalego pola, ktore w normalnym silniku jest magnesem stalym? Ile na to
podac V? Nie jest to polaczone z pozostalymi.
Pozostale 5 wyprowadzen jest polaczonych tak, ze 1 to wyprowadzenie
wspolne, a reszta to cewki, cos takiego:
http://cnc.4bb.ru/uploads/0002/2e/22/3554-1.jpg
Ani to bi-, ani unipolarne, jak sie to steruje?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Grzegorz Kurczyk
Guest

Sun Nov 01, 2009 9:25 am   



Użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
Quote:
Powitanko,

Jest taki silniczek krokowy Mikroma FB-20-4-1A, ma 7 wyprowadzen.
Pomiedzy 2 jest kilkadziesiat kOhm, co to jest? Jakies wytworzenie
stalego pola, ktore w normalnym silniku jest magnesem stalym? Ile na to
podac V? Nie jest to polaczone z pozostalymi.

Może to jakiś termistor do pomiaru temperatury silnika. Podgrzej silnik
suszarką i zobacz czy ta rezystancja się zmienia.

Quote:
Pozostale 5 wyprowadzen jest polaczonych tak, ze 1 to wyprowadzenie
wspolne, a reszta to cewki, cos takiego:
http://cnc.4bb.ru/uploads/0002/2e/22/3554-1.jpg
Ani to bi-, ani unipolarne, jak sie to steruje?


Typowo unipolarne.

Pozdrawiam
Grzegorz

Pawel \"O'Pajak\"
Guest

Mon Nov 02, 2009 2:47 am   



Powitanko,

Quote:
Może to jakiś termistor do pomiaru temperatury silnika. Podgrzej silnik
suszarką i zobacz czy ta rezystancja się zmienia.

Bingo, dzieki wielkie, tak wlasnie jest, silnik zagrzany wlasna praca R
ok. 47kOhm, zimny ok. 80.


Quote:
Typowo unipolarne.

Typowe maja 2 "srodki" wyprowadzone, ten ma jeden, ale racja, to
unipolarny. Jak chcialem sterowac dajac prad po dwie cewki (dla
wiekszego momentu), to niestety szybko sie zagrzal. Co dziwne zagrzaly
sie tez mocno IRFZ44, ktorymi to steruje. Trzeba bedzie po jednej cewce
sterowac, ale i tak kopa ma i dla mojego cnc wystarczy.


Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Grzegorz Kurczyk
Guest

Mon Nov 02, 2009 8:47 am   



Użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
Quote:
Typowo unipolarne.

Typowe maja 2 "srodki" wyprowadzone, ten ma jeden, ale racja, to
unipolarny.

Dwa środki mają silniki uniwersalne, które mogą być sterowane zarówno
jako unipolarne (środki zwieramy) jak i bipolarne (środki zostają
niepodłączone)

Jak chcialem sterowac dajac prad po dwie cewki (dla
Quote:
wiekszego momentu), to niestety szybko sie zagrzal. Co dziwne zagrzaly
sie tez mocno IRFZ44, ktorymi to steruje. Trzeba bedzie po jednej cewce
sterowac, ale i tak kopa ma i dla mojego cnc wystarczy.


Pewnie traktujesz go zbyt dużym prądem. To jest silnik reluktancyjny czy
z magnesami ?

Pozdrawiam
Grzegorz

J.F.
Guest

Mon Nov 02, 2009 11:21 am   



Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <grzegorz.usun.to@control.slupsk.pl>
Quote:
Użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
Typowo unipolarne.
Typowe maja 2 "srodki" wyprowadzone, ten ma jeden, ale racja, to
unipolarny.

Dwa środki mają silniki uniwersalne, które mogą być sterowane
zarówno jako unipolarne (środki zwieramy) jak i bipolarne (środki
zostają niepodłączone)

Sterowanie unipolarne moze byc ambitniejsze - np podajemy wyzsze
napiecie tylko na zmieniana sekcje.

A w zasadzie .. polaczone srodki nie powinny w bipolarnym
sterowaniu przeszkadzac, przynajmniej takim podstawowym.

J.

Pawel O'Pajak
Guest

Mon Nov 02, 2009 1:57 pm   



Powitanko,

Quote:
Pewnie traktujesz go zbyt dużym prądem.

Napis na nim glosi: skok 13 o, 0,2 Nm, 28 V, kl. izol. B.
12 V nie robi na nim zadnego wrazenia, ledwo drgnie, ale kroku nie
zrobi. Opornosc 1 "galezi" to ok. 20 Ohm, wiec te kilkadziesiat W daje w
palnik, ale co zrobic. Silnik ma nawet radiator.
Sterowalem go tak:
1100
0110
0011
1001
przy wykorzystaniu L297 i wspomnianych IRFZ44
Teraz szukam sterownika dajacego:
1000
0100
0010
0001
Ale jakos nie moge znalesc czegos gotowego wsrod kosci. Myslalem o
rejestrze przesuwnym dwukierunkowym, ale wsrod swoich zbiorow o dziwo
nie mam takiego. Trzeba bedzie chyba Atmelka.

Quote:
To jest silnik reluktancyjny czy
z magnesami ?

Wszystko wskazuje na to, ze z magnesami - chodzi lekko, wirnik zdaje sie
byc dobrze wywazony, ale rozbierac bym go nie chcial zeby miec pewnosc.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Pawel O'Pajak
Guest

Mon Nov 02, 2009 3:21 pm   



Powitanko,

Quote:
Robisz CNC? Masz jakiegoś linka albo szczegóły? Od dłuższego czasu chodzi
mi po głowie taki temat...

Gotowa frezarke przerabiam, proby z silniczkami z FDD 5,25'' (z
przekladnia) okazaly sie niezadowalajace i dlatego musze wsadzic
mocniejsze, nie wiem jeszcze jak rozwiaze os Z, ale bedzie dobrze jak
zrobie XY. Na cnc.info.pl jest sporo gratow/wiadomosci na ten temat.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Adam Wysocki
Guest

Mon Nov 02, 2009 3:23 pm   



"Pawel \"O'Pajak\"" <opajak1@gazeta.pl> wrote:

Quote:
ale i tak kopa ma i dla mojego cnc wystarczy.

Robisz CNC? Masz jakiegoś linka albo szczegóły? Od dłuższego czasu chodzi
mi po głowie taki temat...

--
http://www.gophi.pl/

Mirek
Guest

Mon Nov 02, 2009 10:04 pm   



Pawel O'Pajak wrote:
?
Quote:

Wszystko wskazuje na to, ze z magnesami - chodzi lekko,

Silnik z magnesami, czyli hybrydowy przy pokręcaniu ośką daje wyraźne
"zaskoki" magnesów, przy zwarciu wyprowadzeń jest jeszcze większy opór.
Reluktancyjny kręci się luźno - zwarty czy nie.

Mirek.

Pawel O'Pajak
Guest

Mon Nov 02, 2009 10:15 pm   



Powitanko,

Quote:
Reluktancyjny kręci się luźno - zwarty czy nie.

No to mam wlasnie ten, czy on sie rozni jakos w sterowaniu od hybrydowego?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Mirek
Guest

Mon Nov 02, 2009 11:06 pm   



Pawel O'Pajak wrote:

Quote:
No to mam wlasnie ten, czy on sie rozni jakos w sterowaniu od hybrydowego?


Niczym. Te silnik są wielkie i słabe - właściwie żeby cokolwiek z nich
wyciągnąć powinieneś zastosować źródło prądowe i zasilać z dosyć dużego
napięcia żeby przeciwstawiało się indukcyjności. Miałem do czynienia z
takimi silnikami od stołu X-Y - silnik był wielkości litrowej butelki,
miał jakieś 1-2 omy na uzwojenie a sterownik zasilany koło 60V.

Mirek.

Grzegorz Kurczyk
Guest

Tue Nov 03, 2009 8:58 am   



Użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
Quote:
Powitanko,

Reluktancyjny kręci się luźno - zwarty czy nie.

No to mam wlasnie ten, czy on sie rozni jakos w sterowaniu od hybrydowego?


W podstawowym sterowaniu jest podobnie. Poważniejsza różnica jest w tym,
że silnik reluktancyjny na ma momentu hamującego. Aby silnik utrzymał
pozycję wirnika, uzwojenia muszą być stale zasilane. Silnik taki do
"stepowania" potrzebuje zazwyczaj sporo większego prądu od silnika z
magnesami o podobnym momencie obrotowym. Ale w momencie gdy silnik stoi
na zadanej pozycji do wytworzenia momentu hamującego potrzebny jest już
mniejszy prąd bo na dłuższą metę silnik ugotuje się we własnym sosie.
Sterowanie prądem hamującym często realizowane było przez PWM (starsze
drukarki potrafiły koszmarnie piszczeć gdy nie drukowały).

Generalnie silnik reluktancyjny był prostszy/tańszy w produkcji. Czy
poza tą wątpliwą zaletą miał jakieś jeszcze ?


Pozdrawiam
Grzegorz

Pawel \"O'Pajak\"
Guest

Tue Nov 03, 2009 11:05 am   



Powitanko,

Quote:
Generalnie silnik reluktancyjny był prostszy/tańszy w produkcji. Czy
poza tą wątpliwą zaletą miał jakieś jeszcze ?

Wielkie dzieki za objasnienia, jestes lepszy niz Wikipedia i Google:-)
Co do zalet, to jest jedna: mam 2 takie motorki (od jakies starej
drukaki) z przekladniami, bardzo solidnie wykonane i nie musze kupowac;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Marek Lewandowski
Guest

Tue Nov 03, 2009 5:55 pm   



On Nov 3, 3:58 pm, Grzegorz Kurczyk
<grzegorz.usun...@control.slupsk.pl> wrote:

Quote:
Generalnie silnik reluktancyjny był prostszy/tańszy w produkcji. Czy
poza tą wątpliwą zaletą miał jakieś jeszcze ?

Może być precyzyjniejszy, bo frezowanie czy ciecie blach wychodzi
powtarzalniej od produkcji magnesów.
Poza tym może być stabilniejszy przy wysokich obrotach.
Wreszcie, odpowiednie sterowanie pozwala zakręcić szybciej przy
mniejszym napięciu (bo to, ile się indukuje, to zależy od tego, ile
się prądu właduje).

Marek

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zrozumienie działania silnika krokowego Mikroma FB-20-4-1A i jego wyprowadzeń

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map