RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie wybrać topologię przetwornicy flyback dla zasilania silnika BDC 24V?

Topologia przetwornicy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie wybrać topologię przetwornicy flyback dla zasilania silnika BDC 24V?

RobertG
Guest

Sat Oct 09, 2004 7:49 am   



Proszę o pomoc przy wyborze topologii przetwornicy:

Wymagania:
Uniwersalne wejście: 90-265 [VAC] 50-60 [Hz]
Wyjście 1: 28 [VDC] 2 [A] 48 [W] chwil. 6 [A] maks. 168 [W]
Wyjście 2: 6 [VDC] 0,5 [A]
Izolowane galwanicznie wyjścia.

Uwagi dadatkowe:
Chcę nim zasilać regulator PWM (główne wyjście). Ten z kolei
będzie zasilał silnik BDC, 24 [VDC]. Pobór prądu silnika będzie
ograniczony do 2 [A], i w kontrolowany sposób na ściśle
określony (krótki) czas może wzrastać do 6 [A].
Drugie wyjście zasili regulator LDO 5 [V] i resztę układu.

Podoba mi się flyback na IRIS40xx (konkretnie IRIS4015) ale
tutaj właśnie mam wątpliwości czy to będzie dobry układ dla
takiej przetwornicy. Problem polega na tym że potrzebuję
żeby przetwornica była mała i się nie grzała (wiem że będzie
to wymagać przewymiarowanych podzespołów).

Wszystkie uwagi (ale na temat Smile mile widziane.

TIA,
RobertG.
--

The three most dangerous things are:
- a programmer with a soldering iron
- a manager who codes
- a user who gets ideas.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Oct 09, 2004 9:12 am   



Hello RobertG,

Saturday, October 9, 2004, 10:49:29 AM, you wrote:

Quote:
Proszę o pomoc przy wyborze topologii przetwornicy:
Wymagania:
Uniwersalne wejście: 90-265 [VAC] 50-60 [Hz]
Wyjście 1: 28 [VDC] 2 [A] 48 [W] chwil. 6 [A] maks. 168 [W]
Wyjście 2: 6 [VDC] 0,5 [A]
Izolowane galwanicznie wyjścia.

Dość duża moc... TOP227 się nie nada - może się wyłączyć podczas
przeciążenia. Aż się prosi o push-pull (forward).

Quote:
Uwagi dadatkowe:
Chcę nim zasilać regulator PWM (główne wyjście). Ten z kolei
będzie zasilał silnik BDC, 24 [VDC]. Pobór prądu silnika będzie
ograniczony do 2 [A], i w kontrolowany sposób na ściśle
określony (krótki) czas może wzrastać do 6 [A].
Drugie wyjście zasili regulator LDO 5 [V] i resztę układu.

Nie licz na drugim wyjściu na tak stabilne napięcie, żeby dało się
zastosować LDO.

Quote:
Podoba mi się flyback na IRIS40xx (konkretnie IRIS4015) ale
tutaj właśnie mam wątpliwości czy to będzie dobry układ dla
takiej przetwornicy.

Flyback jest sympatyczny, jeśli chodzi o pracę w szerokim zakresie
napięć wejściowych. Jednak nie zapominaj, że nawet idealnie wyliczony
flyback będzie pracowa z dużymi prądami w uzwojeniu wtórnym. A tutaj
dochodzi jeszcze 3-krotna zmiana napięcia wejściowego.

Gdybym ja miał to robić, to zrobiłbym najpierw PFC dającą na wyjściu
360V DC a z tego na push-pull.

Quote:
Problem polega na tym że potrzebuję żeby przetwornica była mała i
się nie grzała (wiem że będzie to wymagać przewymiarowanych
podzespołów).

Nie tak bardzo przewymiarowanych.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

J.F.
Guest

Sat Oct 09, 2004 10:24 am   



On Sat, 9 Oct 2004 10:49:29 +0200, RobertG wrote:
Quote:
Proszę o pomoc przy wyborze topologii przetwornicy:
Wymagania:
Uniwersalne wejście: 90-265 [VAC] 50-60 [Hz]
Wyjście 1: 28 [VDC] 2 [A] 48 [W] chwil. 6 [A] maks. 168 [W]

Uwagi dadatkowe:
Chcę nim zasilać regulator PWM (główne wyjście). Ten z kolei
będzie zasilał silnik BDC, 24 [VDC]. Pobór prądu silnika będzie
ograniczony do 2 [A], i w kontrolowany sposób na ściśle
określony (krótki) czas może wzrastać do 6 [A].

Jak krotki - sekunda, 10 ms ?

Quote:
Podoba mi się flyback na IRIS40xx (konkretnie IRIS4015) ale
tutaj właśnie mam wątpliwości czy to będzie dobry układ dla
takiej przetwornicy. Problem polega na tym że potrzebuję
żeby przetwornica była mała i się nie grzała (wiem że będzie
to wymagać przewymiarowanych podzespołów).

No to delikatnie odradzam. Flyback swietnie sie nadaje do tych
90-265V, ale rdzen musi byc wielki na tych 168W. No chyba
ze tych 6A dasz rade z kondensatorow pociagnac.
Natomiast forwardowa mozesz policzyc na mniejsza moc -
krotka chwila 168W tylko podgrzeje trafo, ale potem wystygnie.

A moze troche inaczej - jedna przetwornice na 5V [jak maly prad to
nawet niekoniecznie przetwornica], a druga przetwornice regulowana
do silnika.

A - do sterowania mosfetami to ci moze byc potrzebne wieksze napiecie
niz 5V ..

J.

RobertG
Guest

Sat Oct 09, 2004 2:38 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał

Quote:
Drugie wyjście zasili regulator LDO 5 [V] i resztę układu.

Nie licz na drugim wyjściu na tak stabilne napięcie, żeby dało się
zastosować LDO.

Czekałem na to zdanie, czułem bardziej niż policzyłem że tak
będzie, no i masz ... nie pomyliłem się.

Quote:
Flyback jest sympatyczny, jeśli chodzi o pracę w szerokim zakresie
napięć wejściowych. Jednak nie zapominaj, że nawet idealnie wyliczony
flyback będzie pracowa z dużymi prądami w uzwojeniu wtórnym. A tutaj
dochodzi jeszcze 3-krotna zmiana napięcia wejściowego.

Gdybym ja miał to robić, to zrobiłbym najpierw PFC dającą na wyjściu
360V DC a z tego na push-pull.


PFC i tak miało być bo takie mam wymagania.
Jakieś godne polecenia sterowniki do takiej przetwornicy? Obawiam się
projektowania takowej.

Martwię się też trochę o wykonanie "transformatora" do przetwornicy -
nigdy nie musiałem- gdzie się takie da wykonać (około 1k/miesiąc) ???

Pozdrawiam,
RobertG.

--

The three most dangerous things are:
- a programmer with a soldering iron
- a manager who codes
- a user who gets ideas.

RobertG
Guest

Sat Oct 09, 2004 2:40 pm   



Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:

Quote:
Jak krotki - sekunda, 10 ms ?

Mniej niż 1 sekunda (tyle tylko aby przyśpieszyć silnikiem do
obrotów znamionowych według zadanego profilu ruchu).
Celem nie jest dynamika ruchu, więc w ostateczności mogę
tak sterować silnikiem aby nie przekraczać prądu znamionowego
zasilacza.

Quote:
No to delikatnie odradzam. Flyback swietnie sie nadaje do tych
90-265V, ale rdzen musi byc wielki na tych 168W. No chyba
ze tych 6A dasz rade z kondensatorow pociagnac.
Natomiast forwardowa mozesz policzyc na mniejsza moc -
krotka chwila 168W tylko podgrzeje trafo, ale potem wystygnie.

Jeszcze wszystko na etapie projektu, ale poruszyłeś kwestię która
mnie męczy - jedna to pojemność pomiedzu zasilacz a kontroler i druga
przed silnikiem.

Jakieś dobre rady? Wiem że mechanika mimo że samohamowna nieźle
mi podniesie napięcie przy ruchu w dół.

Quote:
A moze troche inaczej - jedna przetwornice na 5V [jak maly prad to
nawet niekoniecznie przetwornica], a druga przetwornice regulowana
do silnika.

Izolacji galwanicznej potrzebuję co do reszty jestem otwarty na
propozycje.

Cały czas szukam jakiegoś mądrego rozwiązania - istotna jest temperatura
układu i miejsce jakie to zajmie ...

Quote:
A - do sterowania mosfetami to ci moze byc potrzebne wieksze napiecie
niz 5V ..

Nie będę udawał mądrego - o to się martwi International Rectifier ...

Pozdrawiam,
RobertG.
--

The three most dangerous things are:
- a programmer with a soldering iron
- a manager who codes
- a user who gets ideas.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Oct 09, 2004 3:12 pm   



Hello RobertG,

Saturday, October 9, 2004, 5:38:25 PM, you wrote:

Quote:
Drugie wyjście zasili regulator LDO 5 [V] i resztę układu.
Nie licz na drugim wyjściu na tak stabilne napięcie, żeby dało się
zastosować LDO.
Czekałem na to zdanie, czułem bardziej niż policzyłem że tak
będzie, no i masz ... nie pomyliłem się.

Szczególnie we flybacku można się spodziewać wszystkiego na
dodatkowych wyjściach tylko nie założonego napięcia. Od razu możesz
przyjąć, że na dodatkowym wyjściu będzie np. 12V i 'zbijesz' je np. za
pomocą LM2675-5 (obudowa SO-Cool.

Quote:
Flyback jest sympatyczny, jeśli chodzi o pracę w szerokim zakresie
napięć wejściowych. Jednak nie zapominaj, że nawet idealnie wyliczony
flyback będzie pracowa z dużymi prądami w uzwojeniu wtórnym. A tutaj
dochodzi jeszcze 3-krotna zmiana napięcia wejściowego.
Gdybym ja miał to robić, to zrobiłbym najpierw PFC dającą na wyjściu
360V DC a z tego na push-pull.
PFC i tak miało być bo takie mam wymagania.
Jakieś godne polecenia sterowniki do takiej przetwornicy? Obawiam się
projektowania takowej.

PFC jest wbrew pozorom banalna. Na upartego da się zrobić nawet na
NE555 + MOSFET z układem formującym dla MOSFETa. Są oczywiście
specjalizowane układy do tego, ale IMHO przy tak małej mocy można
sobie darować takie fanaberie. Dowolny sterownik PWM (czyli MC34063
średnio się nadaje - za dużo PFM za mało PWM), MOSFET na stosunkowo
niskie napięcie (w PFC praktycznie nie ma przepięć) i dławik - prąd
średni 0.5A też nie stanowi problemu.

Quote:
Martwię się też trochę o wykonanie "transformatora" do przetwornicy -

Dlaczego w cudzysłowiu? To jest jak najbardziej rasowy transformator.

Quote:
nigdy nie musiałem- gdzie się takie da wykonać (około 1k/miesiąc) ???

Niech no tylko potencjalni wykonawcy dowiedzą, że potrzebujesz 1000
sztuk miesięcznie, to się z ofertami będą o Ciebie bili ;-)

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

jerry1111
Guest

Sat Oct 09, 2004 7:45 pm   



On Sat, 9 Oct 2004 18:12:14 +0200, RoMan Mandziejewicz
<roman@pik-net.pl> wrote:

Quote:
Niech no tylko potencjalni wykonawcy dowiedzą, że potrzebujesz 1000
sztuk miesięcznie, to się z ofertami będą o Ciebie bili Wink

Hehe - zabijac to ja sie nie bede, ale w razie czego moge pomoc.


--
Jerry

J.F.
Guest

Sat Oct 09, 2004 9:07 pm   



On Sat, 9 Oct 2004 18:12:14 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Drugie wyjście zasili regulator LDO 5 [V] i resztę układu.
Nie licz na drugim wyjściu na tak stabilne napięcie, żeby dało się
zastosować LDO.
Czekałem na to zdanie, czułem bardziej niż policzyłem że tak
będzie, no i masz ... nie pomyliłem się.

Szczególnie we flybacku można się spodziewać wszystkiego na
dodatkowych wyjściach tylko nie założonego napięcia.

Nie jest tak zle :-)

Quote:
Od razu możesz
przyjąć, że na dodatkowym wyjściu będzie np. 12V i 'zbijesz' je np. za
pomocą LM2675-5 (obudowa SO-Cool.

a nie lepiej stabilizowac przetwornica 5V, a silniki i tak beda
regulowane osobno PWM.

Quote:
Gdybym ja miał to robić, to zrobiłbym najpierw PFC dającą na wyjściu
360V DC a z tego na push-pull.
PFC i tak miało być bo takie mam wymagania.
Jakieś godne polecenia sterowniki do takiej przetwornicy? Obawiam się
projektowania takowej.

PFC jest wbrew pozorom banalna. Na upartego da się zrobić nawet na
NE555 + MOSFET z układem formującym dla MOSFETa.

W zasadzie .. to przy flybacku mozna by chyba zintegrowac PFC i
przetwornice w jednym stopniu. Kwestia wylacznie sterowania..

P.S. Czy dla mocy ~70W jest sens pchac PFC ?

Quote:
Martwię się też trochę o wykonanie "transformatora" do przetwornicy -
Dlaczego w cudzysłowiu? To jest jak najbardziej rasowy transformator.

Eee, rdzen nie skladany z blaszek i rasowy ? :-)

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Oct 09, 2004 9:18 pm   



Hello J,

Sunday, October 10, 2004, 12:07:47 AM, you wrote:

Quote:
Drugie wyjście zasili regulator LDO 5 [V] i resztę układu.
Nie licz na drugim wyjściu na tak stabilne napięcie, żeby dało się
zastosować LDO.
Czekałem na to zdanie, czułem bardziej niż policzyłem że tak
będzie, no i masz ... nie pomyliłem się.
Szczególnie we flybacku można się spodziewać wszystkiego na
dodatkowych wyjściach tylko nie założonego napięcia.
Nie jest tak zle Smile

Bywa koszmarnie - uzwojenie liczone na 5V a było ponad 20V...
kondensatory zmieniły się w beczułki.

Quote:
Od razu możesz
przyjąć, że na dodatkowym wyjściu będzie np. 12V i 'zbijesz' je np. za
pomocą LM2675-5 (obudowa SO-Cool.
a nie lepiej stabilizowac przetwornica 5V, a silniki i tak beda
regulowane osobno PWM.

Nie lepiej - moja praktyka wskazuje, że stabilizować należy na
uzwojeniu najmocniejszym.

Quote:
Gdybym ja miał to robić, to zrobiłbym najpierw PFC dającą na wyjściu
360V DC a z tego na push-pull.
PFC i tak miało być bo takie mam wymagania.
Jakieś godne polecenia sterowniki do takiej przetwornicy? Obawiam się
projektowania takowej.
PFC jest wbrew pozorom banalna. Na upartego da się zrobić nawet na
NE555 + MOSFET z układem formującym dla MOSFETa.
W zasadzie .. to przy flybacku mozna by chyba zintegrowac PFC i
przetwornice w jednym stopniu. Kwestia wylacznie sterowania..

Nie - musiałbyś mieć na wyjściach DC kondensatory o naprawdę dużej
pojemności - nie opłaca się. Poza tym - musiałbyć liczyć dla pracy
'nieciągłej' czyli trafo z potężnym zapasem i to dla najgorszego
przypadku. Ogólnie - fuj!

Quote:
P.S. Czy dla mocy ~70W jest sens pchac PFC ?

Dla 70W nie. Dla 170W tak. Szczególnie w pełnym zakresie napięć
wejściowych.

Quote:
Martwię się też trochę o wykonanie "transformatora" do przetwornicy -
Dlaczego w cudzysłowiu? To jest jak najbardziej rasowy transformator.
Eee, rdzen nie skladany z blaszek i rasowy ? Smile

;-)

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

RobertG
Guest

Sun Oct 10, 2004 8:51 am   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

Quote:
PFC jest wbrew pozorom banalna. Na upartego da się zrobić nawet na
NE555 + MOSFET z układem formującym dla MOSFETa. Są oczywiście
specjalizowane układy do tego, ale IMHO przy tak małej mocy można
sobie darować takie fanaberie. Dowolny sterownik PWM (czyli MC34063
średnio się nadaje - za dużo PFM za mało PWM), MOSFET na stosunkowo
niskie napięcie (w PFC praktycznie nie ma przepięć) i dławik - prąd
średni 0.5A też nie stanowi problemu.

Muszę przemyśleć tą sprawę - znalazłem wyjątkowo proste w stosowaniu
scalone PFC firmy IR - cena jest do zakceptowania. W sensie
geometrycznym
prawie go nie ma (takie malutkie). Teraz potrzebuję tylko trochę czasu.

Quote:
Martwię się też trochę o wykonanie "transformatora" do
przetwornicy -

Dlaczego w cudzysłowiu? To jest jak najbardziej rasowy transformator.

Transformator w cudzysłowiu, ponieważ ściśle rzecz biorąc to _nie_ jest
transformator tylko element magazynujący energię w szczelinie - należy
go traktować jak cewkę z nawiniętym dodatkowym uzwojeniem (cytat
z pamięci za Horowitzem i Hillem bodajże).

Pozdrawiam,
RobertG.
--

The three most dangerous things are:
- a programmer with a soldering iron
- a manager who codes
- a user who gets ideas.

RobertG
Guest

Sun Oct 10, 2004 9:22 am   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

Quote:
Szczególnie we flybacku można się spodziewać wszystkiego na
dodatkowych wyjściach tylko nie założonego napięcia.
Nie jest tak zle :-)

Bywa koszmarnie - uzwojenie liczone na 5V a było ponad 20V...
kondensatory zmieniły się w beczułki.

O takich rzeczach nie to nie napiszą w podręcznikach ...

Długo się wahałem, wielekrotnie bezpośrednio i pośrednio trafiałem
na uwagi typu "nie projektuj od zera zasilacza impulsowego kup -
gotowy" albo "zasilacze impulsowe są wysokosprawne, małe ale
bardzo trudne w projektowaniu". Dotychczas nie musiałem/nie chciałem
się za taki brać, teraz muszę/chcę, co nie zmienia faktu że się trochę
o jakość moich wypocin obawiam.

Ile kosztował by projekt takiej przetwornicy według konkretnych
wymagań?

Quote:
Od razu możesz
przyjąć, że na dodatkowym wyjściu będzie np. 12V i 'zbijesz' je np.
za
pomocą LM2675-5 (obudowa SO-Cool.
a nie lepiej stabilizowac przetwornica 5V, a silniki i tak beda
regulowane osobno PWM.

Nie lepiej - moja praktyka wskazuje, że stabilizować należy na
uzwojeniu najmocniejszym.

To by się zgadzało z zaleceniami teoretycznymi (vide zasilacz od PC-ta).

Pozdrawiam,
RobertG.
--

The three most dangerous things are:
- a programmer with a soldering iron
- a manager who codes
- a user who gets ideas.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sun Oct 10, 2004 10:15 am   



Hello RobertG,

Sunday, October 10, 2004, 11:51:54 AM, you wrote:

Quote:
PFC jest wbrew pozorom banalna. Na upartego da się zrobić nawet na
NE555 + MOSFET z układem formującym dla MOSFETa. Są oczywiście
specjalizowane układy do tego, ale IMHO przy tak małej mocy można
sobie darować takie fanaberie. Dowolny sterownik PWM (czyli MC34063
średnio się nadaje - za dużo PFM za mało PWM), MOSFET na stosunkowo
niskie napięcie (w PFC praktycznie nie ma przepięć) i dławik - prąd
średni 0.5A też nie stanowi problemu.
Muszę przemyśleć tą sprawę - znalazłem wyjątkowo proste w stosowaniu
scalone PFC firmy IR - cena jest do zakceptowania. W sensie
geometrycznym
prawie go nie ma (takie malutkie). Teraz potrzebuję tylko trochę czasu.

Dławik do PFC będzie takiej wielkości, że rozmiar scalaka traci
jakiekolwiek znaczenie.

Quote:
Martwię się też trochę o wykonanie "transformatora" do
przetwornicy -
Dlaczego w cudzysłowiu? To jest jak najbardziej rasowy transformator.
Transformator w cudzysłowiu, ponieważ ściśle rzecz biorąc to _nie_ jest
transformator tylko element magazynujący energię w szczelinie - należy
go traktować jak cewkę z nawiniętym dodatkowym uzwojeniem (cytat
z pamięci za Horowitzem i Hillem bodajże).

Ale mowa już o push-pull a nie o flyback. W push-pull nie ma
szczeliny.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sun Oct 10, 2004 10:17 am   



Hello RobertG,

Sunday, October 10, 2004, 12:22:54 PM, you wrote:

Quote:
Szczególnie we flybacku można się spodziewać wszystkiego na
dodatkowych wyjściach tylko nie założonego napięcia.
Nie jest tak zle Smile
Bywa koszmarnie - uzwojenie liczone na 5V a było ponad 20V...
kondensatory zmieniły się w beczułki.
O takich rzeczach nie to nie napiszą w podręcznikach ...

Napisz na priva.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

entroper
Guest

Mon Oct 11, 2004 9:03 am   



"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:810028765.20041009121205@pik-net.pl...
(...)

Quote:
Dość duża moc... TOP227 się nie nada - może się wyłączyć podczas
przeciążenia. Aż się prosi o push-pull (forward).

dodam tylko, ze pracujacy w trybie pradowym

pozdrawiam
entrop3r

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie wybrać topologię przetwornicy flyback dla zasilania silnika BDC 24V?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map