Desoft
Guest
Sun Nov 07, 2010 4:36 pm
Quote:
Pisałem o filtrach spotykanych przed kilkunastu (i dawniej) laty.
Ja też.
Quote:
Najpierw były tylko pomarańczowe Muraty (pierwszy i aktualnie chyba
największy
producent takich podzespołów)
Używane były w większości japońskich i europejskich telewizorów i
radioodbiorników.
Później pojawili się inni producenci, np Matsushita - ich filtry i
rezonatory
spotykałem głównie w sprzętach Panasonica.
Sony zaczęło montować niebieskie matowe filtry, chyba Muraty.
Nie spotkalem nigdy niebieskiego filtru (nie mylić z trapem). stosowanego w
torze p.cz. Kojarzę (chyba) niebieskie filtry wejściowe na pasmo 88-108MHz.
Z tym że sprzętu audio praktycznie nigdy nie naprawiałem. To co podaję to na
podstawie VCR i TV.
Quote:
Ogólnie biorąc, ich funkcje w układzie nie zależały od koloru obudowy.
Filtr wejściowy można było zamiennie dawać za obwód dyskryminatora, na słuch
nie było różnicy.
--
Desoft
Wmak
Guest
Sun Nov 07, 2010 7:45 pm
Desoft <NICK@interia.pl> napisał(a):
Nie ma co się kłócić o kolorki, bo to wszystko zależy jakich marek i kiedy
produkowane sprzęty trafiały do moich i Twoich rąk.
Niebieskie (matowe, nie takie błyszczące) dwuogniwowe (wejście, masa, odstęp,
masa, wyjście) filtry były stosowane w stereofonicznych (A2) TV Sony.
Jeden filtr 5.5 a drugi 5.74 MHz.
W obwodach dyskryminatorów trój- albo dwu-nóżkowe na te same częstotliwości,
też niebieskie.
Jak się dokopię do dna szafy to mogę zrobić zdjęcia.
Niebieskie, ale w błyszczącej zalewie pojawiły się później.
Jeśli taki Sony miał dodatkowo system DK (dla nas fabrycznie robione) to na
dodatkowym module (6.5 MHz mono) bywały pomarańczowe Muraty SFE i CDA.
Akurat takie TV miewały źle (dla nas) oprogramowane procesory - po wyborze BG
szukały kanałów naziemnych i kablowych w standardzie CCIR a na DK "umiały"
tylko wyszukać kanały OIRT 1-12 i 21-69, tylko z fonią 6.5 MHz.
Nie było S-bandu i Hyper-bandu, bo oficjalnie w polskich normach nie istniało
takie pojęcie.
Aby zaprogramować TV do naszych kablówek należało wybrać BG i wtedy, czasem po
użyciu Fine Tuningu, znajdowały się wszystkie kanały ale bez fonii.
Trzeba było albo na stałe przelutować przełączanie modułów fonii, czasem
wystarczyło przełożyć zworkę przy procesorze syntezy a czasem najlepiej do
fonii 5.5 MHz w module A2 było dodać prosty konwerter z oscylatorem 1MHz albo
12 MHz.
Pozdrawiam,
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Guest
Sun Nov 07, 2010 9:48 pm
Wmak <w.mak@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
Quote:
Desoft <NICK@interia.pl> napisał(a):
Nie ma co się kłócić o kolorki, bo to wszystko zależy jakich marek i kiedy
produkowane sprzęty trafiały do moich i Twoich rąk.
Wsadziłem do skanera kilkanaście znalezionych na dnie pudełka filtrów:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/36b6a422a766fbb7.html
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Atlantis
Guest
Tue Nov 23, 2010 5:20 pm
BTW naszła mnie jeszcze jedna refleksja jeśli chodzi o te filtry. Dzięki
waszej pomocy udało mi się ustalić, iż te posiadane przeze mnie to
filtry Murata, wymagające obciążenia 330 omów.
Jakiś czas temu zabrałem się za składanie tunera FM wedle opisu z
"Młodego Technika":
http://www.mt.com.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowany_tuner_FM.pdf
Miałem z nim drobne problemy jeśli chodzi o dekoder stereo (nie mógł za
nic złapać sygnału stereo, za to dobrze odbierał w mono jeśli za T2
włączyło się wzmacniacz głośnikowy. Chwilowo odłożyłem ten projekt,
jednak przyszło mi do głowy, że może to być winą złego obciążenia
filtrów (nieodpowiednie pasmo przenoszenia).
Czy wymiana R3 w kolektorze T1 z 470 na 330 omów może pomóc?