RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie parametry śmigła i silnika potrzebne do odchylenia klapki 10x10 cm o 70 stopni?

smiglo

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie parametry śmigła i silnika potrzebne do odchylenia klapki 10x10 cm o 70 stopni?

Goto page Previous  1, 2

Pitlab
Guest

Mon Aug 09, 2010 11:11 am   



Quote:
Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

Jarku, nie mam pojęcia jakie powinno być śmigło oraz napęd, ale jest
dostępne oprogramowanie do liczenia napędów elektrycznych np Drive Calc albo
Motocalc. Dobierasz silnik, smigło, zasilanie (głównie bateryjne, ale
również DC z zasilacza). Program liczy między innymi siłę ciągu w gramach,
sprawność, prędkość strumienia powietrza. Podejrzewma że mając te dane sam
sobie oszacujesz to czego potrzebujesz.


--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Michoo
Guest

Mon Aug 09, 2010 12:01 pm   



J.F. pisze:
Quote:

potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.

wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
grubosci plastik].

Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

Co do śmigła - nie wiem, co do silnika - całkiem spory - czym innym jest

odpychanie modelu od powietrza (gdzie silnik jest umocowany do modelu) a
czym innym podnoszenie czegoś strumieniem powietrza - o ile strumień
powietrza nie będzie naprawdę szybki to klapka się lekko uchyli,
powietrze się po niej "ześlizgnie", ciśnienie spadnie i tyle. (No i
warto pamiętać, że siła działająca na klapkę spada mniej-więcej z
cosinusem kąta odchylenia, bo maleje pole powierzchni prostopadłej do
pędu powietrza.)

Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią
obrotu koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym
i na górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.




--
Pozdrawiam
Michoo

marko1a
Guest

Mon Aug 09, 2010 12:24 pm   



Użytkownik "Michoo" <michoo_news@vp.pl> napisał w wiadomości
news:i3oqmd$jkm$1@news.onet.pl...
Quote:
Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią obrotu
koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym i na
górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.

Wystarczy półsfera i problem ten będzie niezauważalny. Tak samo jak
wystarczy zamontować śmigło w niewielkim tunelu to wtedy ciąg znacznie
wzrasta.


Marek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Aug 09, 2010 12:34 pm   



Hello marko1a,

Monday, August 9, 2010, 2:24:16 PM, you wrote:

Quote:
Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią obrotu
koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym i na
górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.
Wystarczy półsfera i problem ten będzie niezauważalny. Tak samo jak
wystarczy zamontować śmigło w niewielkim tunelu to wtedy ciąg znacznie
wzrasta.

Nic nie wystarczy - pisałem - wentylator osiowy 20W, rura 100mm,
klapka z mocowaniem tuż ponad środkiem ciężkości i ledwie się uchyla.
Nie dość, że wydajność wentylatora jest taka sobie, to jeszcze po
zdławieniu spada mocno :(

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Piotr Gałka
Guest

Mon Aug 09, 2010 1:26 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:1323240015.20100809143437@pik-net.pl...
Quote:
Hello marko1a,

Monday, August 9, 2010, 2:24:16 PM, you wrote:

Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią
obrotu
koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym i na
górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.
Wystarczy półsfera i problem ten będzie niezauważalny. Tak samo jak
wystarczy zamontować śmigło w niewielkim tunelu to wtedy ciąg znacznie
wzrasta.

Nic nie wystarczy - pisałem - wentylator osiowy 20W, rura 100mm,
klapka z mocowaniem tuż ponad środkiem ciężkości i ledwie się uchyla.
Nie dość, że wydajność wentylatora jest taka sobie, to jeszcze po
zdławieniu spada mocno :(

Skrzydło samolotu jest (podobno) ciągnięte do góry dlatego, że powietrze

nad nim ma większą prędkość niż pod nim. Jak się dmuchnie nad trzymaną
poniżej ust kartką to ona się podniesie do góry.
Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie pod nią) to
zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje siła ciągnąca ją w dół
?
Według informacji o działaniu skrzydła też tak by wychodziło - powietrze pod
klapką (gdy już się troszkę odchyli) porusza się szybciej niż nad nią więc
powinna powstać siła ciągnąca klapkę w dół.
Cały czas wyobrażam sobie klapkę mniej więcej tej wielkości co cały
strumień. Jeśli klapka byłaby znacznie mniejsza od strumienia to nie można
mówić o dmuchaniu pod nią, ani o większej szybkości pod niż nad.
Dynamika płynów to dla mnie czarna magia.
P.G.

J.F.
Guest

Mon Aug 09, 2010 3:59 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał
Quote:
Skrzydło samolotu jest (podobno) ciągnięte do góry dlatego, że
powietrze nad nim ma większą prędkość niż pod nim. Jak się
dmuchnie nad trzymaną poniżej ust kartką to ona się podniesie do
góry.
Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie
pod nią) to zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje
siła ciągnąca ją w dół ?

Cos w tym jest, ale jak sie dmuchnie w trzymana powyzej ust karke,
to ona sie podnosi :-)

Quote:
Dynamika płynów to dla mnie czarna magia.

Tez je kiepsko rozumiem. Ale znam pare ciekawych przykladow.

P.S. elektrony w polprzewodnikach .. a czy one tez nie powinny
podlegac prawu Bernouliego ?

J.

Piotr Gałka
Guest

Mon Aug 09, 2010 4:36 pm   



Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:i3p8l3$pv1$1@news.onet.pl...
Quote:
Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie pod nią)
to zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje siła ciągnąca ją
w dół ?

Cos w tym jest, ale jak sie dmuchnie w trzymana powyzej ust karke, to ona
sie podnosi Smile

Z tego by wychodziło, że poziome dmuchanie zawsze przeciwdziała grawitacji
;-)

Quote:
P.S. elektrony w polprzewodnikach .. a czy one tez nie powinny podlegac
prawu Bernouliego ?

Nie wiem, czy to to, czy inne prawo, ale gdyby elektrony zachowywały się jak

płyny to prąd płynący szybko (czyli dużo A) jednym przewodnikiem powinien
zasysać elektrony z podłączonego do niego pod kątem prostym przewodnika.
Co z tego by dalej wynikało......?
P.G.

Jerry1111
Guest

Mon Aug 09, 2010 8:09 pm   



On 09/08/2010 11:12, J.F. wrote:
Quote:
P.S. co to jest smiglo 10x5 ? 10cm srednicy, 5cm skoku ?

10 _cali_ srednicy, 5 cali skoku. Na silnik 0.3 in^3 jak znalazl.


--
Jerry1111

emil
Guest

Mon Aug 09, 2010 8:47 pm   



J.F. pisze:
Quote:

potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.

wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
grubosci plastik].

Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.


Oblicz prędkość potrzebną do utrzymania w powietrzu płata o rozpiętości

,1m i cięciwie ,1m i kącie natarcia 20*.
Potem znajdź silnik który na 6" śmigle ma taką prędkość strumienia
zaśmigłowego.
Pewno to 10m/s spokojnie wystarczy.

marko1a
Guest

Tue Aug 10, 2010 7:30 am   



Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał w
wiadomości news:4c602e8b$1@news.home.net.pl...
Quote:

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:i3p8l3$pv1$1@news.onet.pl...
Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie pod nią)
to zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje siła ciągnąca
ją w dół ?

Cos w tym jest, ale jak sie dmuchnie w trzymana powyzej ust karke, to ona
sie podnosi :-)

Z tego by wychodziło, że poziome dmuchanie zawsze przeciwdziała grawitacji

Dmuchając pod kartką zwiększasz ilość powietrza pod nią a więc rośnie
ciśnienie które wypycha kartkę do góry.
W sumie nie ważne czy poziomo czy pionowo zawsze tworzy się różnica ciśnień
odpychająca kartkę.

Marek

Dariusz K. Ładziak
Guest

Tue Aug 10, 2010 9:36 am   



Użytkownik marko1a napisał:

Quote:
Dmuchając pod kartką zwiększasz ilość powietrza pod nią a więc rośnie
ciśnienie które wypycha kartkę do góry.
W sumie nie ważne czy poziomo czy pionowo zawsze tworzy się różnica
ciśnień odpychająca kartkę.

Do czasu aż zacznie się tworzyć różnica ciśnień przyciągająca kartkę...
Weź dwie kartki, zbliż do siebie i dmuchnij miedzy nie. A potem napisz
co zobaczyłeś.

--
Darek

marko1a
Guest

Tue Aug 10, 2010 10:14 am   



Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał w
wiadomości news:4c611db9$0$27037$65785112@news.neostrada.pl...
Użytkownik marko1a napisał:

Quote:
Dmuchając pod kartką zwiększasz ilość powietrza pod nią a więc rośnie
ciśnienie które wypycha kartkę do góry.
W sumie nie ważne czy poziomo czy pionowo zawsze tworzy się różnica
ciśnień odpychająca kartkę.

Do czasu aż zacznie się tworzyć różnica ciśnień przyciągająca kartkę...
Weź dwie kartki, zbliż do siebie i dmuchnij miedzy nie. A potem napisz
co zobaczyłeś.

A to oczywiste że tak się dzieje bo nie ma wtedy zawirowań gdyż powietrze
tylko się przeciska między kartkami zmniejszając ciśnienie.
Gdzieś widziałem taką fajną animację jak wygięta powierzchnia skrzydła
tworzy większe zawirowania pod jej spodem niż na górze i to zwieksza efekt
"podnoszenia" takiego wyprofilowanego skrzydła.


Marek

ptoki
Guest

Tue Aug 10, 2010 11:52 pm   



On 9 Sie, 10:11, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.

wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
grubosci plastik].

Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

Zgrubnie przeczytalem i brakuje mi paru informacji:

-Czy ta klapka bedzie w jakims kanale czy luzem?
-Jaka odleglosc klapki od wentylatora?
-Co bedzie nad klapka? ten sam tunel co przed czy pusta przestrzen?

Z tych danych trzeba by policzyc ciag jaki bedzie potrzebny do
podniesienia klapki i z tego dopiero dobrac smiglo+silnik.

Na pocieszenie dodam ze jest taki miernik:
http://www.paralotnie.atomnet.pl/sprzet/wiatromierz.html

Z niego wynika ze moze byc trudno tak wysoko klapke podniesc. Tam
pileczka pingpongowa przy 20m/s sie do tych 70stopni podnosi.

--
Lukasz Sczygiel

Dino
Guest

Mon Aug 16, 2010 5:43 pm   



W dniu 2010-08-09 22:47, emil pisze:
Quote:
J.F. pisze:

potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.

wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
grubosci plastik].

Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.


Oblicz prędkość potrzebną do utrzymania w powietrzu płata o rozpiętości
,1m i cięciwie ,1m i kącie natarcia 20*.

Krytyczny kąt natarcia na płaskiej plytce, to będzie max. 15 stopni.
Przyjąłbym raczej 10-12. Cz (współczynnik siły nośnej) to przy tym
kącie 0,6-0,7. Cx (współczynnik oporu) pewnie gdzieś zbliżony do 0,1 - 0,15.
Pz=1/2(ro*V^2)*S*Cz - jak zamienimy współczynnik na Cx - siła oporu.
ro - gęstość powietrza, V - prędkość przepływu,
S - pow. płytki.

Profile aerodynamiczne mają jeszcze jedną ciekawą złośliwość,
że prócz siły nośnej i oporu istnieje moment aerodynamiczny,
który również zmienia się wraz z kątem natarcia i próbuje
'ukręcić' skrzydło.
W omawianym przypadku nie byłoby problemu z policzeniem siły i momentu
dla warunków ustalonych. Niestety - ruszenie klapki ze stanu spoczynku
to już lekki hardkor. Ja za mało uważałem na aerodynamice,
żeby coś porachować.

pozdro
Dino

Andgro
Guest

Fri Aug 20, 2010 1:20 am   



Z modelarskiej praktyki sądzę, że będziesz potrzebował porządnego napędu
o mocy pobieranej ponad 50W. Będzie niezły podmuch i trochę hałasu
(buczenie, szum).
Chyba że klapka i napęd w tunelu, wtedy opędzisz się częścią tej mocy.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

Goto page Previous  1, 2

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie parametry śmigła i silnika potrzebne do odchylenia klapki 10x10 cm o 70 stopni?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map