Goto page 1, 2 Next
bartekltg
Guest
Wed Aug 18, 2010 11:44 am
Witam.
Mam autotransformator o mocy 250W
230 : 0-250V.
Prąd, ktory mogę pobierać przy napieciu 250V to 1A.
A ile moge pobierać przy nastawieniu powiedzmy 50V?
Z mocy wyglada, że 5A, ale wydaje mi się, ze przeceiz
nadal leci to tym samym drucikiem, grzeje sie tak samo,
tylko na 1/5 dlugosci i nadal mozna pobierac tylko 1A.
A moze zalezy to od sposobu nawnięcia i innych szczegolow?
pozdrawiam
bartekltg
J.F.
Guest
Wed Aug 18, 2010 11:44 am
On Wed, 18 Aug 2010 02:44:02 -0700 (PDT), bartekltg wrote:
Quote:
Witam.
Mam autotransformator o mocy 250W
230 : 0-250V.
Prąd, ktory mogę pobierać przy napieciu 250V to 1A.
A ile moge pobierać przy nastawieniu powiedzmy 50V?
Z mocy wyglada, że 5A, ale wydaje mi się, ze przeceiz
nadal leci to tym samym drucikiem, grzeje sie tak samo,
tylko na 1/5 dlugosci i nadal mozna pobierac tylko 1A.
Tak gwoli scislosci - to grzeje sie na calej dlugosci - niekoniecznie
rowno, a prad moze pochodzic z obu czesci - z jednej amper, z drugiej
amper, razem dwa ampery.
Ale to przy ustawieniu na polowe.
J.
Desoft
Guest
Wed Aug 18, 2010 12:17 pm
Quote:
Mam autotransformator o mocy 250W
230 : 0-250V.
Prąd, ktory mogę pobierać przy napieciu 250V to 1A.
A ile moge pobierać przy nastawieniu powiedzmy 50V?
Z mocy wyglada, że 5A, ale wydaje mi się, ze przeceiz
nadal leci to tym samym drucikiem, grzeje sie tak samo,
tylko na 1/5 dlugosci i nadal mozna pobierac tylko 1A.
Patrząc na moc 5A, patrząc na drut być może mniej.
Prawidłowo wykonane autotrafo powinno oddać te 5A, w przeciwnym przypadku
powinno być jakieś ograniczenie na gałce lub nalepka typu "Imax 3A"
--
Desoft
EM
Guest
Wed Aug 18, 2010 12:26 pm
Użytkownik "Desoft" <Desoft@interia.pl> napisał w wiadomości
news:i4gj11$cq6$1@news.onet.pl...
Quote:
Mam autotransformator o mocy 250W
230 : 0-250V.
Prąd, ktory mogę pobierać przy napieciu 250V to 1A.
A ile moge pobierać przy nastawieniu powiedzmy 50V?
Z mocy wyglada, że 5A, ale wydaje mi się, ze przeceiz
nadal leci to tym samym drucikiem, grzeje sie tak samo,
tylko na 1/5 dlugosci i nadal mozna pobierac tylko 1A.
Tutaj podaj prąd znamionowy wtórny i tyle:
http://www.cyfronika.com.pl/dok/autotrafo_pl.pdf
nie ma to związku z mocą maksymalna oddawaną.
--
Pozdr
EM
EM
Guest
Wed Aug 18, 2010 12:29 pm
Jeszcze jedno z tej strony:
http://www.cyfronika.com.pl/autotrafo.htm
'Obniżanie napięcia w autotransformatorze nie idzie w parze z podwyższaniem
maksymalnej wartości natężenia prądu wtórnego jak ma to miejsce w zwykłych
transformatorach. Z teoretycznego punktu widzenia autotransformator nie jest
transformatorem, ponieważ jego działanie jest oparte na innej zasadzie,
zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne
połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji
galwanicznej.'
--
Pozdr
EM
J.F.
Guest
Wed Aug 18, 2010 2:59 pm
On Wed, 18 Aug 2010 14:29:18 +0200, EM wrote:
Quote:
http://www.cyfronika.com.pl/autotrafo.htm
'Obniżanie napięcia w autotransformatorze nie idzie w parze z podwyższaniem
maksymalnej wartości natężenia prądu wtórnego jak ma to miejsce w zwykłych
transformatorach. Z teoretycznego punktu widzenia autotransformator nie jest
transformatorem, ponieważ jego działanie jest oparte na innej zasadzie,
zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne
połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji
galwanicznej.'
Ale w kwestii mocy to jednak bardziej transformator niz dzielnik.
J.
Desoft
Guest
Wed Aug 18, 2010 6:10 pm
Quote:
'Obniżanie napięcia w autotransformatorze nie idzie w parze z
podwyższaniem maksymalnej wartości natężenia prądu wtórnego jak ma to
miejsce w zwykłych transformatorach.
Dokładnie tak jak w transformatorach.
Z wyjątkiem średnicy drutu, który trzeba liczyć na wspólne prądy.
Z teoretycznego punktu widzenia autotransformator nie jest
Quote:
transformatorem, ponieważ jego działanie jest oparte na innej zasadzie,
zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne
połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji
galwanicznej.'
Jednak sprzężenie magnetyczne jest decydujące o jego zasadzie działania.
Chwilowo można wziąść z autotransformaotra taki prąd jaki wynika z mocy.
Potem efekty cieplne zaczynają przeszkadzać.
--
Desoft
EM
Guest
Thu Aug 19, 2010 5:40 am
Quote:
Chwilowo można wziąść z autotransformaotra taki prąd jaki wynika z mocy.
Potem efekty cieplne zaczynają przeszkadzać.
Serio?
A jak ustawię na moim 2,5kW 5V to mogę wziąć 400A zamiast 10A??
Oczywiście jakieś przeciążenie jest możliwe, ale to pewnie kilkukrotne w
stosunku do prądu znamionowego.
--
Pozdr
EM
Desoft
Guest
Thu Aug 19, 2010 7:14 am
Quote:
Chwilowo można wziąść z autotransformaotra taki prąd jaki wynika z mocy.
Potem efekty cieplne zaczynają przeszkadzać.
Serio?
A jak ustawię na moim 2,5kW 5V to mogę wziąć 400A zamiast 10A??
Oczywiście jakieś przeciążenie jest możliwe, ale to pewnie kilkukrotne w
stosunku do prądu znamionowego.
Serio. Prąd jest ograniczony mocą - w tym wypadku 2,5kVA, i rezystancją
uzwojenia - bo dla tych 400A będzie znacząca. Wystarczy ustawić troszkę
wyższe napięcie i popłynie 400A ....
przez sekundę, dwie, może trzy.
Autotransformator nie będzie przeciążony, rdzeń nie będzie się nasycał, nie
będzie pracował w stanie zwarcia itp. Tylko że przy 400A gęstość prądu
uzwojenia przekroczona jest 40 razy.
Oczywiście zakładam, że nie ma on zabezpieczeń - a powinien mieć chociaż
jakiś bezpiecznik.
Trafił mi się transformator dosyć nietypowy. Moc z 200VA z tym większość
mocy "idzie" w uzwojenie 110V, niższe napięcia są jako dodatkowe. Nie
wykorzystując 110V, przeciążam ten transformator trzykrotnie (prądowo). Na
uzwojeniu 9V/1A pobieram prąd 3-4A długoterminowo, transformator zimny.
--
Desoft
William Bonawentura
Guest
Thu Aug 19, 2010 8:39 am
Użytkownik "Desoft" <Desoft@interia.pl> napisał w wiadomości
news:i4illi$94h$1@news.onet.pl...
Quote:
Autotransformator nie będzie przeciążony, rdzeń nie będzie się nasycał,
nie będzie pracował w stanie zwarcia itp. Tylko że przy 400A gęstość prądu
uzwojenia przekroczona jest 40 razy.
Dodajmy, że w (auto)transformatorze rdzeń nigdy się nie nasyca.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Aug 19, 2010 9:38 am
Hello William,
Thursday, August 19, 2010, 10:39:50 AM, you wrote:
Quote:
Autotransformator nie będzie przeciążony, rdzeń nie będzie się nasycał,
nie będzie pracował w stanie zwarcia itp. Tylko że przy 400A gęstość prądu
uzwojenia przekroczona jest 40 razy.
Dodajmy, że w (auto)transformatorze rdzeń nigdy się nie nasyca.
Jak mu dasz za wysokie napięcie na wejściu albo za niską
częstotliwość, to sie w końcu nasyci.
Natomiast prawdą jest, że na nasycenie nie ma wpływu (praktycznego)
stopień obciążenia.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
J.F.
Guest
Thu Aug 19, 2010 9:48 am
On Thu, 19 Aug 2010 09:14:53 +0200, Desoft wrote:
Quote:
Serio?
A jak ustawię na moim 2,5kW 5V to mogę wziąć 400A zamiast 10A??
Oczywiście jakieś przeciążenie jest możliwe, ale to pewnie kilkukrotne w
stosunku do prądu znamionowego.
Serio. Prąd jest ograniczony mocą - w tym wypadku 2,5kVA, i rezystancją
uzwojenia - bo dla tych 400A będzie znacząca. Wystarczy ustawić troszkę
wyższe napięcie i popłynie 400A ....
przez sekundę, dwie, może trzy.
Autotransformator nie będzie przeciążony,
No wlasnie bedzie. Z tym ze te 2.5kVA to moc nominalna - ograniczona
chlodzeniem uzwojen.
Ile wydoli takie autotrafo to nie wiem, ale uzwojenia projektowane na
~10A pracy ciaglej.
Przeciazyc parokrotnie przez krotki moment mozna.
Quote:
Trafił mi się transformator dosyć nietypowy. Moc z 200VA z tym większość
mocy "idzie" w uzwojenie 110V, niższe napięcia są jako dodatkowe. Nie
wykorzystując 110V, przeciążam ten transformator trzykrotnie (prądowo). Na
uzwojeniu 9V/1A pobieram prąd 3-4A długoterminowo, transformator zimny.
Ciekawe jaka temperatura izolacji drutu.
J.
Desoft
Guest
Thu Aug 19, 2010 11:52 am
Quote:
Trafił mi się transformator dosyć nietypowy. Moc z 200VA z tym większość
mocy "idzie" w uzwojenie 110V, niższe napięcia są jako dodatkowe. Nie
wykorzystując 110V, przeciążam ten transformator trzykrotnie (prądowo). Na
uzwojeniu 9V/1A pobieram prąd 3-4A długoterminowo, transformator zimny.
Ciekawe jaka temperatura izolacji drutu.
Mierzyłem, nie pamiętam już ile, ale stwierdzone: zimny.
Zresztą bardzo dobrze wykonany - nie chiński.
--
Desoft
J.F.
Guest
Thu Aug 19, 2010 11:58 am
On Thu, 19 Aug 2010 13:52:13 +0200, Desoft wrote:
Quote:
Trafił mi się transformator dosyć nietypowy. Moc z 200VA z tym większość
mocy "idzie" w uzwojenie 110V, niższe napięcia są jako dodatkowe. Nie
wykorzystując 110V, przeciążam ten transformator trzykrotnie (prądowo). Na
uzwojeniu 9V/1A pobieram prąd 3-4A długoterminowo, transformator zimny.
Ciekawe jaka temperatura izolacji drutu.
Mierzyłem, nie pamiętam już ile, ale stwierdzone: zimny.
Zimny, bo grzeje tylko jedno uzwojenie.
Pytanie jak mocno ono sie grzeje.
Quote:
Zresztą bardzo dobrze wykonany - nie chiński.
Ale nawet dobrze wykonane ma pewna temperature pracy przy pelnym
obciazeniu.
J.
Desoft
Guest
Thu Aug 19, 2010 2:24 pm
Quote:
Zresztą bardzo dobrze wykonany - nie chiński.
Ale nawet dobrze wykonane ma pewna temperature pracy przy pelnym
obciazeniu.
Ale jakie pełnym?
9V*5A=40VA
110V*1A=110VA
Nawet w 50% nieobciążony.
--
Desoft
Goto page 1, 2 Next