Goto page 1, 2 Next
Paweł Paroń
Guest
Thu Sep 07, 2006 2:40 pm
Przymierzam się do zrobienia jasnej tylnej lampki do roweru, założenie jest
takie, żeby światło było dobrze widoczne nie tylko w ciemności, ale i w
dzień, no może nie w pełnym słońcu, ale przy pochmurnej pogodzie żeby już
się rzucało w oczy. Pytanie do tych, którzy sami mieli okazję przetestować
różne LEDy: zakładając określoną moc lampki (np. 2W), które diody pozwolą
uzyskać najlepszy efekt? Do wyboru mam "zwykłe" LEDy 5mm i 10mm (różne z
Allegro, może ktoś poleci konkretnego sprzedawcę), "Luxeonopodobne",
SuperFlux, i takie o szerokim kącie świecenia:
http://allegro.pl/item125864768_led_3w_markowa_edison_czerwona_zamiast_zarowek.html
http://allegro.pl/item125864760_led_flux_czerwona_100st_prad_100ma_11cd_3_90zl.html
http://allegro.pl/item125864778_led_10mm_czerwona_kat_180st_prad_100ma_13000mcd.html
Ilość LED-ów będzie tak dobrana, żeby optymalnie wykorzystać założoną moc,
zasilanie przez przetwornicę, chodzi mi o wydajność samych LEDów, nie o inne
szczegóły konstrukcyjne.
Paweł
--
Rowerem nie tylko na Północ:
http://acn.waw.pl/pawelp/
Japonia, Kanada, Góry Skaliste, Alaska, Szkocja, Islandia, Norwegia
PAndy
Guest
Thu Sep 07, 2006 2:40 pm
"Paweł Paroń" <pawelpBEZSPAMU@freeland.lublin.pl> wrote in message
news:slrneg06km.olp.pawelpBEZSPAMU@144-mo6-3.acn.waw.pl...
Quote:
http://allegro.pl/item125864768_led_3w_markowa_edison_czerwona_zamiast_zarowek.html
Bralbym te uzupelniona o:
http://allegro.pl/item124563593_soczewka_kolimator_do_diod_1_3_5w_10st_wyprzedaz.html
lub
http://allegro.pl/item125076431_kolimatory_6_15_i_30_dla_led_1_3_i_5w_new_.html
lub
http://allegro.pl/item125869631_soczewki_kolimatory_10_do_diod_firmy_lumileds.html
btw 3W zielone ledy sa po ok 17 - 18zl - ewidetnie widac ze czerwone LED
o tej mocy maja wyzsza cene ze wzgledu na wieksza popularnosc -
szukalbym nie na allegro ale w jakims sklepie gdzie kieruja sie realnymi
cenami - allegro nie zawsze jest najtansze...
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 07, 2006 2:40 pm
Hello Paweł,
Thursday, September 7, 2006, 3:09:41 PM, you wrote:
Quote:
Przymierzam się do zrobienia jasnej tylnej lampki do roweru, założenie jest
takie, żeby światło było dobrze widoczne nie tylko w ciemności, ale i w
dzień, no może nie w pełnym słońcu, ale przy pochmurnej pogodzie żeby już
się rzucało w oczy.
Wystarczy, że będzie migające światło i już się będzie rzucać w oczy.
Quote:
Pytanie do tych, którzy sami mieli okazję przetestować
różne LEDy: zakładając określoną moc lampki (np. 2W),
Takim LEDem będziesz w nocy oślepiał kierowców.
Quote:
które diody pozwolą uzyskać najlepszy efekt? Do wyboru mam "zwykłe"
LEDy 5mm i 10mm (różne z Allegro, może ktoś poleci konkretnego
sprzedawcę), "Luxeonopodobne", SuperFlux, i takie o szerokim kącie
świecenia:
Zdecydowanie SuperFlux o szerokim kącie świecenia. Tanie, trwałe i
dobre.
[...]
Quote:
Ilość LED-ów będzie tak dobrana, żeby optymalnie wykorzystać założoną moc,
zasilanie przez przetwornicę, chodzi mi o wydajność samych LEDów, nie o inne
szczegóły konstrukcyjne.
Technologia czerwonych LEDów jest dobrze opanowana nawet przez
najtandetniejsze, chińskie fabryczki. Ich wydajność jest kilkakrotnie
wyższa od wydajności żarówek a sytuację poprawia jeszcze kierunkowość
wiązki. Moim zdaniem 8 czerwonych diod SuperFlux (łącznie ok. 300 mW)
wystarczy w zupełności, szczególnie gdy będą migać.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 07, 2006 2:40 pm
Hello PAndy,
Thursday, September 7, 2006, 3:30:55 PM, you wrote:
Quote:
http://allegro.pl/item125864768_led_3w_markowa_edison_czerwona_zamiast_zarowek.html
Bralbym te uzupelniona o:
[... kolimatory ...]
Proponujesz budowę oślepiacza a nie pozycyjnego światła do roweru.
Chyba sobie nie zdajesz sprawy z tego, jak świeci dodia 3W z
kolimatorem. Na dokładkę kolimator spowoduje zupełny brak widoczności
tego swiatła przy większych kątach - np. na zakręcie.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 07, 2006 2:40 pm
Hello Paweł,
Thursday, September 7, 2006, 4:00:59 PM, you wrote:
Quote:
Wystarczy, że będzie migające światło i już się będzie rzucać w oczy.
Migające będzie i tak, ale zobacz zwykłą migającą lampkę do roweru, w dzień
praktycznie nic nie widać. A światła samochodowe widać w dzień, chociaż nie
migają.
Pytanie do tych, którzy sami mieli okazję przetestować
różne LEDy: zakładając określoną moc lampki (np. 2W),
Takim LEDem będziesz w nocy oślepiał kierowców.
Jaką moc mają żarówki w tylnych światłach samochodowych? Nie orientuję się,
ale pewnie co najmniej kilka W.
Pozycyjne 5W i potężną powierzchnię rozpraszającą światło. Na dokładkę
klosz mocno pochłania.
Quote:
Zdecydowanie SuperFlux o szerokim kącie świecenia. Tanie, trwałe i
dobre.
Też wydaje mi się, że kilka mniejszych led-ów będzie lepsze niż jeden duży,
ale ciekawy jestem jak z wydajnością. Bo dla "luxeonopodobnych" zwykle jest
podawana sprawność lm/W, a dla pozostałych tylko kandele (czyli
prawdopodobnie ściema).
Na pewno ściema. Ale na pewno mają wyższą wydajność od żarówek. No i
nie tracisz na filtrze.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
PAndy
Guest
Thu Sep 07, 2006 3:00 pm
"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:31886989.20060907153952@pik-net.pl...
Quote:
Hello PAndy,
Thursday, September 7, 2006, 3:30:55 PM, you wrote:
http://allegro.pl/item125864768_led_3w_markowa_edison_czerwona_zamiast_zarowek.html
Bralbym te uzupelniona o:
[... kolimatory ...]
Proponujesz budowę oślepiacza a nie pozycyjnego światła do roweru.
Chyba sobie nie zdajesz sprawy z tego, jak świeci dodia 3W z
kolimatorem. Na dokładkę kolimator spowoduje zupełny brak widoczności
tego swiatła przy większych kątach - np. na zakręcie.
Nie, bazuje na obserwacjach zarowno jako kierowca jak i rowerzysta - 3W
led z kolimatorem nie oslepi mnie bardziej niz 100W zarowki wpieprzone w
klosze + wlaczone 100W przeciwmgielne...
Paweł Paroń
Guest
Thu Sep 07, 2006 3:31 pm
Dnia 07.09.2006 PAndy <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał/a:
Quote:
Kolimatora nie potrzebuję, bo chcę mieć jak najszerszy kąt świecenia,
dlatego zastanawiam się nad tamtymi mniejszymi, które rzekomo mają 180
stopni. Zależy mi na widoczności nie tylko na wprost, ale i pod możliwie
dużym kątem z boku.
Paweł
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 07, 2006 3:35 pm
Hello PAndy,
Thursday, September 7, 2006, 5:00:41 PM, you wrote:
Quote:
http://allegro.pl/item125864768_led_3w_markowa_edison_czerwona_zamiast_zarowek.html
Bralbym te uzupelniona o:
[... kolimatory ...]
Proponujesz budowę oślepiacza a nie pozycyjnego światła do roweru.
Chyba sobie nie zdajesz sprawy z tego, jak świeci dodia 3W z
kolimatorem. Na dokładkę kolimator spowoduje zupełny brak widoczności
tego swiatła przy większych kątach - np. na zakręcie.
Nie, bazuje na obserwacjach zarowno jako kierowca jak i rowerzysta - 3W
led z kolimatorem nie oslepi mnie bardziej niz 100W zarowki wpieprzone w
klosze + wlaczone 100W przeciwmgielne...
Ale o czym Ty w ogóle piszesz? Bo tu chodzi o światła pozycyjne.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Paweł Paroń
Guest
Thu Sep 07, 2006 3:40 pm
Dnia 07.09.2006 RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał/a:
Quote:
Wystarczy, że będzie migające światło i już się będzie rzucać w oczy.
Migające będzie i tak, ale zobacz zwykłą migającą lampkę do roweru, w dzień
praktycznie nic nie widać. A światła samochodowe widać w dzień, chociaż nie
migają.
Quote:
Pytanie do tych, którzy sami mieli okazję przetestować
różne LEDy: zakładając określoną moc lampki (np. 2W),
Takim LEDem będziesz w nocy oślepiał kierowców.
Jaką moc mają żarówki w tylnych światłach samochodowych? Nie orientuję się,
ale pewnie co najmniej kilka W.
Quote:
Zdecydowanie SuperFlux o szerokim kącie świecenia. Tanie, trwałe i
dobre.
Też wydaje mi się, że kilka mniejszych led-ów będzie lepsze niż jeden duży,
ale ciekawy jestem jak z wydajnością. Bo dla "luxeonopodobnych" zwykle jest
podawana sprawność lm/W, a dla pozostałych tylko kandele (czyli
prawdopodobnie ściema).
Paweł
PAndy
Guest
Thu Sep 07, 2006 8:41 pm
"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:15310031037.20060907173502@pik-net.pl...
Quote:
Ale o czym Ty w ogóle piszesz? Bo tu chodzi o światła pozycyjne.
heh - rower nie ma swiatel pozycyjnych - wiemy ze chodzi o to by z
daleka bylo widac faceta jak jedzie zeby nie wjechal mu ktos w dupsko -
czerwony led z kolimatorem nie oslepi kierowcy ale bez watpienia zwroci
jego uwage - jako kierowca chce byc oslepiany swiatlami rowerow... skoro
robia to debile jezdzacy na przeciwmgielnych w nocy bez mgly, z
zarowkami bez homologacji, ze zla linia odciecia to jesli zobacze na tle
jasnej plamy samochodu z przeciwka ktora oslepia i powoduje ze
praktycznie nie widze nic, jasniejsza plame czerwieni z roweru to mam
szanse nie stuknac czlowieka a tylko o to mi chodzi...
Marek Wodzinski
Guest
Thu Sep 07, 2006 10:25 pm
Paweł Paroń wrote:
Quote:
Przymierzam się do zrobienia jasnej tylnej lampki do roweru, założenie jest
takie, żeby światło było dobrze widoczne nie tylko w ciemności, ale i w
dzień, no może nie w pełnym słońcu, ale przy pochmurnej pogodzie żeby już
się rzucało w oczy.
Ja używam 5mm super jasne w ilości 6 sztuk. 2 są w lampce na błotniku, 4
na bagażniku. Światło i widoczność jest na poziomie samochodowych
pozycyjnych (porównywane na oko w nocy i pochmurny dzień).
Mechanicznie zastosowałem patenty:
- dolna lampka: zeszlifowane i zmatowane soczewki dla większego kąta i
powierzchni świecenia. Dodatkowo zaklejenie tego klejem z pistoletu
pomaga w bocznym rozchodzeniu się światła
- górna: dwa ledy 'patrzące' przez szybkę tak jak w dolnej, dwa
pozostałe bez modyfikacji, natomiast podświetlają od spodu odblask.
Całość daje dobrze oświetlony prostokąt wielkości całego czerwonego
szkiełka.
Wszystko zasilane z prądnicy.
Pewnie lepsze byłyby ledy super flux świecące całkiem na około, ale nie
miałem w 'szufladzie'.
pozdrawiam
majek
--
"If you want something done...do yourself!"
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg
EM
Guest
Fri Sep 08, 2006 6:14 am
Quote:
Przymierzam się do zrobienia jasnej tylnej lampki do roweru, założenie
jest
takie, żeby światło było dobrze widoczne nie tylko w ciemności, ale i w
dzień, no może nie w pełnym słońcu, ale przy pochmurnej pogodzie żeby już
się rzucało w oczy. Pytanie do tych, którzy sami mieli okazję przetestować
Jeśli to ma zwiększyć bezpieczeństwo to raczej zaniechałbym jakis super led
wynalazków.
Po prostu polecam kamizelkę odblaskową. Wielu motocyklistów, mimo
obowiązkowej jazdy na światłach twierdzi, że w ten sposób znacznie poprawia
się 'zauważalność'. Do jazdy na rowerze też będzie ok.
--
Pozdr
EM
PAndy
Guest
Fri Sep 08, 2006 7:24 am
"EM" <edim123@poczta.onet.pl> wrote in message
news:edr1nf$fk9$1@news.onet.pl...
Quote:
Jeśli to ma zwiększyć bezpieczeństwo to raczej zaniechałbym jakis
super led wynalazków.
Bo?
Quote:
Po prostu polecam kamizelkę odblaskową. Wielu motocyklistów, mimo
obowiązkowej jazdy na światłach twierdzi, że w ten sposób znacznie
poprawia się 'zauważalność'. Do jazdy na rowerze też będzie ok.
Praktyczne doswiadczenia rowerzystow wskazuja na to ze mimo zrobienia z
roweru i siebie choinki (wieksza czesc powierzchni roweru oklejona
samoprzylepna folia odblaskowa - taka z jakiej wykonuje sie reklamy i
znaki drogowe, jaskrawy stroj z masa odblaskow, wiecej niz przepisowe
oswietlenie) nie sa Oni zauwazani przez kierowcow i staja sie ofiarami
wypadkow drogowych.
Zauwazenie przez kierowce to co najmniej halogen lub porownywalne z nim
zrodlo swiatla kierowcow + oczojebne swiatlo czerwone z tylu...
Szansa na bycie zuwazonym posiada rower wyposazony w jaskrawe i
nieprzyjemne pod wzgledem natezenia oswietlenie - glownie punktowe,
dajecie wyrazny sygnal juz kilkaset metrow zanim dojdzie do zblizenia
sie samochodu do roweru...
J.F.
Guest
Fri Sep 08, 2006 10:47 am
On Fri, 8 Sep 2006 09:24:54 +0200, PAndy wrote:
Quote:
Praktyczne doswiadczenia rowerzystow wskazuja na to ze mimo zrobienia z
roweru i siebie choinki (wieksza czesc powierzchni roweru oklejona
samoprzylepna folia odblaskowa - taka z jakiej wykonuje sie reklamy i
znaki drogowe, jaskrawy stroj z masa odblaskow, wiecej niz przepisowe
oswietlenie) nie sa Oni zauwazani przez kierowcow i staja sie ofiarami
wypadkow drogowych.
Oj, ilu takich mialo wypadki i w jakich sytuacjach ?
Quote:
Zauwazenie przez kierowce to co najmniej halogen lub porownywalne z nim
zrodlo swiatla kierowcow + oczojebne swiatlo czerwone z tylu...
Noca to zwracaja uwage nawet odblaski w pedalach, choc przyznaje ze
slabo. Najwiekszy problem to rowerzysci ktorzy w ogole nic nie maja,
a pojazdy z naprzeciwka oslepia.
Choc przyznaje ze w specyficznych sytuacjach faktycznie mocny halogen
by sie przydal.
J.
PAndy
Guest
Fri Sep 08, 2006 11:38 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:99i2g2pe8regqpo9orm08epcl0e73b146n@4ax.com...
Quote:
Oj, ilu takich mialo wypadki i w jakich sytuacjach ?
Sa wypadki z udzialem poprawnie a nwet wiecej niz poprawnie
oswietlonychm, oznakowanych itp rowerzystow - najgorsze ze trudno zrobic
cos wiecej przy dosc ograniczonym budzecie (tak finansowym jak i
wagowym - wyzsze klasy osprzetu to nic wiecej jak zredukowana waga -
moze to kogos rozbawi ale w kolarstwie szosowym czesto walak idzie o 20
gram w masie roweru...)
Quote:
Noca to zwracaja uwage nawet odblaski w pedalach, choc przyznaje ze
slabo. Najwiekszy problem to rowerzysci ktorzy w ogole nic nie maja,
a pojazdy z naprzeciwka oslepia.
Zgadza sie ale tu wyrazny problem jest z policja ktora nie potrafi lub
nie chce ekzekwowac by na drogach nie bylo rowerow nieoswietlonych z
czesto co gorsza wypitymi rowerzystami...
Quote:
Choc przyznaje ze w specyficznych sytuacjach faktycznie mocny halogen
by sie przydal.
Lub HID tylko ze taka przyjemnosc to ok 1200 - 1500zl...
Goto page 1, 2 Next