Pitoman
Guest
Wed Jul 18, 2007 9:16 pm
W jakich najwyzszych formatach zapisuja obraz i w jakim (oraz jakimi
wej/wyj) mozna to zgrac do kompa w celu dalszej obrobki?
A. Grodecki
Guest
Thu Jul 19, 2007 12:16 am
Pitoman napisał(a):
Quote:
W jakich najwyzszych formatach zapisuja obraz i w jakim (oraz jakimi
wej/wyj) mozna to zgrac do kompa w celu dalszej obrobki?
Kamery z HDD zwyczajowo komunikują się przez USB.
Z uwagi na format zapisu materiał z tych kamer nadaje się do obróbki w
ograniczonym stopniu.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
JerryKeey
Guest
Thu Jul 19, 2007 7:05 am
Użytkownik "A. Grodecki" <brak@adresu.com> napisał w wiadomości
news:f7m74n$dt8$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Pitoman napisał(a):
W jakich najwyzszych formatach zapisuja obraz i w jakim (oraz jakimi
wej/wyj) mozna to zgrac do kompa w celu dalszej obrobki?
Kamery z HDD zwyczajowo komunikują się przez USB.
Z uwagi na format zapisu materiał z tych kamer nadaje się do obróbki w
ograniczonym stopniu.
Czyli lepsze nadal pozostaja cyfrowki z Digital 8?
Remigiusz Zukowski
Guest
Thu Jul 19, 2007 7:21 am
A. Grodecki napisał(a):
Quote:
Kamery z HDD zwyczajowo komunikują się przez USB.
Z uwagi na format zapisu materiał z tych kamer nadaje się do obróbki w
ograniczonym stopniu.
Możesz rozwinąć myśl ? Moim zdaniem format zapisu tylko zawęża obróbkę
do programów supportujących ten format (z reguły mpeg2)
pozdrawiam
Remigiusz
A. Grodecki
Guest
Thu Jul 19, 2007 9:09 am
JerryKeey napisał(a):
Quote:
Kamery z HDD zwyczajowo komunikują się przez USB.
Z uwagi na format zapisu materiał z tych kamer nadaje się do obróbki w
ograniczonym stopniu.
Czyli lepsze nadal pozostaja cyfrowki z Digital 8?
Albo miniDV.
I w tej kwestii pewnie się nic nie zmieni, wręcz przeciwnie, bo sprzęt
amatorski ma coraz mocniejsza kompresję i materiał CORAZ MNIEJ nadaje
się do obróbki.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
JerryKeey
Guest
Thu Jul 19, 2007 9:11 am
Użytkownik "A. Grodecki" <brak@adresu.com> napisał w wiadomości
news:f7n6cd$4rh$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
JerryKeey napisał(a):
Kamery z HDD zwyczajowo komunikują się przez USB.
Z uwagi na format zapisu materiał z tych kamer nadaje się do obróbki w
ograniczonym stopniu.
Czyli lepsze nadal pozostaja cyfrowki z Digital 8?
Albo miniDV.
I w tej kwestii pewnie się nic nie zmieni, wręcz przeciwnie, bo sprzęt
amatorski ma coraz mocniejsza kompresję i materiał CORAZ MNIEJ nadaje się
do obróbki.
Czyli jednym slowem pozostac przy formacie zapisu DV (AVI)?
JerryKeey
Guest
Thu Jul 19, 2007 9:19 am
Quote:
Czyli jednym slowem pozostac przy formacie zapisu DV (AVI)?
PS. Chodzi mi o to czy do obrubki i przekodowywania nadal najlepszy
(elastyczny) jest format DV (AVI) czy moze pojawilo sie juz cos lepszego.
Generalnie mam bowiem juz kamerke Sony TRV-740E z zapisem formatu DV i
oprogramowanie Studio Pinnacla (i przy montarzu w tym programie chcialbym
pozostac) lecz zastanawialem sie czy moze opracowano juz cos lepszego...
PS II. Czy moze jest jakas kamerka z HDD nagrywajaca w formacie DV i
umozliwiajaca zgrywanie tegoz materialu z tego dysku kamery do komputera w
celu obrobki?
Remigiusz Zukowski
Guest
Thu Jul 19, 2007 9:29 am
Marek Lewandowski napisał(a):
Quote:
drobiazgi typu asynchroniczność dźwięku i obrazu,
Nie bardzo rozumiem co to znaczy, wedle mojej wiedzy asynchroniczność
dźwięku częściej występuje w DV w postaci zapisu dźwięku w postaci
"unlocked audio"
Quote:
kompresja interframe,
Tu prawda, w edycji jest to problemem.
Quote:
niski bitrate,
To akurat nie jest żadnym argumentem, kompresja interframe pozwala
osiągać większą jakość niż kompresowanie każdej klatki z osobna, w
rezultacie trudno powiedzieć czy się straci czy zyska.
Quote:
złożoność obliczeniowa
Prawda, czasami jednak wąskim gardłem okazują się transfery danych,
czyli czasami wygrywa mniejszy bitrate
Quote:
stratność banalnej operacji cięcia na klatce,
Sensowne programy przy cięciu dokonują tylko rekompresji kilku klatek
przed/po cięciu
Quote:
brak timestampów,
mpeg jak najbardziej zawiera timestampy
Quote:
niemożność łączenia materiału z różnych źródeł bez rekompresji strumienia...
Jak najbardziej jest to możliwe, poza rekompresją istnieje jeszcze
rekwantyzacja.
Założyłem, że porównujemy format DV do mpeg2, wszystko to jest moim
prywatnym zdaniem nabytym z pracy przy tworzeniu oprogramowania do
montażu video.
pozdrawiam
Remigiusz
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jul 19, 2007 9:42 am
Remigiusz Zukowski <wiewior@usunto.epf.pl> napisał(a):
Quote:
A. Grodecki napisał(a):
Kamery z HDD zwyczajowo komunikują się przez USB.
Z uwagi na format zapisu materiał z tych kamer nadaje się do obróbki w
ograniczonym stopniu.
Możesz rozwinąć myśl ?
A pogrzebać w archiwum nie łaska?
Quote:
Moim zdaniem format zapisu tylko zawęża obróbkę
do programów supportujących ten format (z reguły mpeg2)
drobiazgi typu asynchroniczność dźwięku i obrazu, kompresja interframe, niski
bitrate, złożoność obliczeniowa i stratność banalnej operacji cięcia na
klatce, brak timestampów, niemożność łączenia materiału z różnych źródeł bez
rekompresji strumienia...
Piętnaście minut materiału przy odpowiedniej dozie cierpliwości i małych
wymaganiach co do wyniku to się da zmontować, ale do sensownej pracy to to
się nie nadaje.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jul 19, 2007 10:41 am
Remigiusz Zukowski <wiewior@usunto.epf.pl> napisał(a):
Quote:
Nie bardzo rozumiem co to znaczy, wedle mojej wiedzy asynchroniczność
dźwięku częściej występuje w DV w postaci zapisu dźwięku w postaci
"unlocked audio"
unlocked audio ma tylko asynchroniczny zegar, ale mimo to audio jest frame-
locked, zestaw sampli audio dla danej klatki jest z nią scalony i wyrównany
do jej ram czasowych. W MPEG strumień audio nie jest przeplatany z
synchronizacją _danych_ do klatki.
Quote:
kompresja interframe,
Tu prawda, w edycji jest to problemem.
I to niebagatelny. DV jestem w stanie przewijać w obie strony w czasie duuużo
szybszym niż rzeczywisty i widzieć wszystkie klatki, podczas gdy MPEG wymaga
dużej mocy obliczeniowej już przy durnym odtwarzaniu wstecz.
Quote:
złożoność obliczeniowa
Prawda, czasami jednak wąskim gardłem okazują się transfery danych,
czyli czasami wygrywa mniejszy bitrate
3.5MB/s da się pogonić nawet po zwykłej miedzianej skrętce. Jeszcze nigdy
transfer mi nie dławił kompa. Jestem w stanie zrozumieć, że jak ktoś stawia
serwer plików na 486, to mu nie nadąży, ale ja nie widzę wtedy mocy
obliczeniowej w klientach zdolnej pogonić sensownie mpega
Quote:
stratność banalnej operacji cięcia na klatce,
Sensowne programy przy cięciu dokonują tylko rekompresji kilku klatek
przed/po cięciu
a w DV nie potrzebują rekompresować nic.
Quote:
brak timestampów,
mpeg jak najbardziej zawiera timestampy
Jak ostatni raz widziałem materiał z kamery hdd, to licznik poganiał za kazdą
sceną od zera, więc coś te timestampy takie sobie były...
Quote:
niemożność łączenia materiału z różnych źródeł bez rekompresji
strumienia...
Quote:
Jak najbardziej jest to możliwe, poza rekompresją istnieje jeszcze
rekwantyzacja.
podczas gdy w montażu cut-paste na DV potrzebne jest jedynie kopiowanie.
Quote:
Założyłem, że porównujemy format DV do mpeg2, wszystko to jest moim
prywatnym zdaniem nabytym z pracy przy tworzeniu oprogramowania do
montażu video.
A moje wypowiedzi opierają się na używaniu software do montażu video.
Okazjonalnym, przyznaję, ale dość intensywnym w tych okazjach.
Zdarzyło już mi się rekompresować materiał z MPEG do DV tylko po to, żeby
było go szybciej i łatwiej montować.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jul 19, 2007 10:41 am
JerryKeey <no@spam.pl> napisał(a):
Quote:
Czyli jednym slowem pozostac przy formacie zapisu DV (AVI)?
PS. Chodzi mi o to czy do obrubki
ObrÓbki.
Quote:
i przekodowywania nadal najlepszy
(elastyczny) jest format DV (AVI) czy moze pojawilo sie juz cos lepszego.
DVCPRO...
Quote:
Generalnie mam bowiem juz kamerke Sony TRV-740E z zapisem formatu DV i
oprogramowanie Studio Pinnacla (i przy montarzu w tym programie chcialbym
MontaŻu bo montage.
Quote:
pozostac) lecz zastanawialem sie czy moze opracowano juz cos lepszego...
na razie nie, a przynajmniej nie dla mas.
Quote:
PS II. Czy moze jest jakas kamerka z HDD nagrywajaca w formacie DV i
umozliwiajaca zgrywanie tegoz materialu z tego dysku kamery do komputera w
celu obrobki?
nie, żebym wiedział...
BTW: 1h w DV to coś 11GB, więc jest problem z miejscem... Dyski w 1.8" nie są
aż tak pojemne, jak 3.5"
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
A. Grodecki
Guest
Thu Jul 19, 2007 10:45 am
Marek Lewandowski napisał(a):
Quote:
A moje wypowiedzi opierają się na używaniu software do montażu video.
Okazjonalnym, przyznaję, ale dość intensywnym w tych okazjach.
Zdarzyło już mi się rekompresować materiał z MPEG do DV tylko po to, żeby
było go szybciej i łatwiej montować.
Z softem jest jeszcze ten problem, że powstają przekłanmania barw,
rozmydlenia obrazu itp. Dzieje się tak przy kompresji do mpeg2 na
pececie na wielu programach dostarczanych wraz z kontrolerami firewire
oraz kupowanymi osobno.
Lapsza jakość konwersji do mpeg2 łatwo uzyskać przy pomocy zwykłej
nagrywarki DVD z HDD. Najlepiej Sony oczywiście
Czyli zrzucamy dane DV na dysk twardy, montujemy w tym formacie dowolnym
programem, nawet najtańszym, następnie wynik wciągamy ponownie do kamery
(oczywiście kamera musi mieć wejście DV, a potem ponownie wywalamy
materiał przez DV na nagrywarkę, która robi z tego w locie mpeg2 w
żądanej jakości.
Oczywiście pewnie się da wypluć z peceta bezpośrednio na nagrywarkę -
kwestia softu PC, żeby urządzenia się dogadały.
Jeśli ktoś nie wymaga od rezultatów zbyt wiele, bardzo wygodnie i szybko
montuje się materiał w mpeg2 na wielu nagrywarkach z dyskiem. Nie ma to
jak dedykowane rozwiązania sprzętowe.
P.S.
Niezmiennie uważam, że najlepsze co obecnie można sobie obecnie kupić
miniaturowego do amatorskiego filmowania jest Sony HC96 za 2kzł z
groszami. Świetny przetwornik, świetna optyka, pełen zestaw złączy i
całkiem przyzwoity dźwięk (zawsze można podłączyć zewnętrzny mikrofon
dla bardzo wymagających).
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
JerryKeey
Guest
Thu Jul 19, 2007 12:30 pm
Quote:
i przekodowywania nadal najlepszy
(elastyczny) jest format DV (AVI) czy moze pojawilo sie juz cos lepszego.
DVCPRO...
Sory sa bledy ale dysotograficy tak czasem maja

A czy HDV zgrywa i
obrabia sie podobnie jak DV (bo rozumiem ze DV i miniDV to zasadniczo ten
sam format tylko sie roznia wielkoscia kasety)?
JerryKeey
Guest
Thu Jul 19, 2007 12:31 pm
Quote:
P.S.
Niezmiennie uważam, że najlepsze co obecnie można sobie obecnie kupić
miniaturowego do amatorskiego filmowania jest Sony HC96 za 2kzł z
groszami. Świetny przetwornik, świetna optyka, pełen zestaw złączy i
całkiem przyzwoity dźwięk (zawsze można podłączyć zewnętrzny mikrofon dla
bardzo wymagających).
Zerknelem na techniczne i faktycznie - kuszacy...