Maks
Guest
Thu Sep 19, 2013 4:52 pm
Witam wszystkich,
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up -> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
2) step up -> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
--
Pozdrawiam
Maks
Zbych
Guest
Thu Sep 19, 2013 6:11 pm
W dniu 19.09.2013 18:52, Maks pisze:
Quote:
Witam wszystkich,
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up -> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
2) step up -> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Maja ulubiona toplogia (gotowiec):
http://www.ebay.com/itm/Universal-DC-10-30V-To-DC-12V-5A-Car-Voltage-Stabilizer-For-Car-Monitor-GPS-/200946377643
Rzuć okiem jeszcze na back boost (jeśli nie musisz mieć masy urządzenia
na masie akumulatora):
http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/ivw_smps_e.html
ewentualnie nieodwracający back boost.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 19, 2013 6:28 pm
Hello Maks,
Thursday, September 19, 2013, 6:52:38 PM, you wrote:
Quote:
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up ->> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
2) step up ->> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >>3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
Quote:
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
SEPIC.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 19, 2013 6:30 pm
Hello Zbych,
Thursday, September 19, 2013, 8:11:30 PM, you wrote:
Quote:
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up -> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
2) step up -> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Maja ulubiona toplogia (gotowiec):
http://www.ebay.com/itm/Universal-DC-10-30V-To-DC-12V-5A-Car-Voltage-Stabilizer-For-Car-Monitor-GPS-/200946377643
Za drogo i za żółto.
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Pszemol
Guest
Fri Sep 20, 2013 1:01 am
"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl.invalid> wrote in message
news:4610237652.20130919203006@pik-net.pl.invalid...
Quote:
Hello Zbych,
Thursday, September 19, 2013, 8:11:30 PM, you wrote:
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up -> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
2) step up -> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Maja ulubiona toplogia (gotowiec):
http://www.ebay.com/itm/Universal-DC-10-30V-To-DC-12V-5A-Car-Voltage-Stabilizer-For-Car-Monitor-GPS-/200946377643
Za drogo i za żółto.
No chyba żartujesz że zrobisz i przetestujesz jednostkowe
urządzenie w pudełku hermetycznie zalanym za mniej niż
te $20/60 złotych...
BartekK
Guest
Fri Sep 20, 2013 7:27 am
W dniu 2013-09-19 18:52, Maks pisze:
Quote:
Witam wszystkich,
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
(...)
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Zaproponuje zastanowienie się, czy potrzebujesz realnie 12.00v, do czego
to ma być?
Już tak się raz nakombinowałem, bo klient koniecznie chce 12V w
samochodzie. Musi być 12v, bo pisze że 12v, a w aucie 13.8v. A później
się okazało, że urządzenie (router 3G) zasilane 12v miało wewnątrz
przetworniczkę na 5v/3.3v, której było obojętnie co dostanie 8-20v...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Guest
Fri Sep 20, 2013 9:48 am
W dniu czwartek, 19 września 2013 20:30:06 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Hello Zbych,
Thursday, September 19, 2013, 8:11:30 PM, you wrote:
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego.. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up -> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
2) step up -> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Maja ulubiona toplogia (gotowiec):
http://www.ebay.com/itm/Universal-DC-10-30V-To-DC-12V-5A-Car-Voltage-Stabilizer-For-Car-Monitor-GPS-/200946377643
Za drogo i za żółto.
A co to niby ma znaczyć "za żółto"?
Maks
Guest
Fri Sep 20, 2013 4:31 pm
W dniu 2013-09-20 09:27, BartekK pisze:
Quote:
W dniu 2013-09-19 18:52, Maks pisze:
Witam wszystkich,
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
(...)
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Zaproponuje zastanowienie się, czy potrzebujesz realnie 12.00v, do czego
to ma być?
Zasilanie 3.5" dysku twardego... Można by dać 2.5", i pozbyć się +12V,
ale nie bardzo mi to pasuje...
--
Pozdrawiam
Maks
BartekK
Guest
Fri Sep 20, 2013 4:57 pm
W dniu 2013-09-20 18:31, Maks pisze:
Quote:
W dniu 2013-09-20 09:27, BartekK pisze:
W dniu 2013-09-19 18:52, Maks pisze:
Witam wszystkich,
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
(...)
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Zaproponuje zastanowienie się, czy potrzebujesz realnie 12.00v, do czego
to ma być?
Zasilanie 3.5" dysku twardego... Można by dać 2.5", i pozbyć się +12V,
ale nie bardzo mi to pasuje...
Ale dlaczemu? Przecież to jest najprostsze rozwiązanie, w dodatku
lżejsze i mniej energochłonne (a skoro z akumulatora...)
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Maks
Guest
Fri Sep 20, 2013 5:40 pm
W dniu 2013-09-20 18:57, BartekK pisze:
Quote:
W dniu 2013-09-20 18:31, Maks pisze:
W dniu 2013-09-20 09:27, BartekK pisze:
W dniu 2013-09-19 18:52, Maks pisze:
Witam wszystkich,
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z
tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
(...)
Prosił bym o doradzenie/odradzenie któregoś z wariantów, bądź
zaproponowanie czegoś innego.
Zaproponuje zastanowienie się, czy potrzebujesz realnie 12.00v, do czego
to ma być?
Zasilanie 3.5" dysku twardego... Można by dać 2.5", i pozbyć się +12V,
ale nie bardzo mi to pasuje...
Ale dlaczemu? Przecież to jest najprostsze rozwiązanie, w dodatku
lżejsze i mniej energochłonne (a skoro z akumulatora...)
Sprawa do przemyślenia... Z tym że pod ręką mam dyski 3.5"...
--
Pozdrawiam
Maks
BartekK
Guest
Fri Sep 20, 2013 7:07 pm
W dniu 2013-09-20 19:40, Maks pisze:
Quote:
Zasilanie 3.5" dysku twardego... Można by dać 2.5", i pozbyć się +12V,
ale nie bardzo mi to pasuje...
Ale dlaczemu? Przecież to jest najprostsze rozwiązanie, w dodatku
lżejsze i mniej energochłonne (a skoro z akumulatora...)
Sprawa do przemyślenia... Z tym że pod ręką mam dyski 3.5"...
Ale pod ręką nie masz zasilania do nich.
Łatwiej (i być może taniej) nawet kupić 2.5", niż doktoryzować się z
jednostkowej produkcji dziwnego zasilania, lub kupować bliżej
nieokreśloną chińską przetwornicę (która w środku może zawierać tylko
bezpiecznik i 7812)
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
J.F.
Guest
Sat Sep 21, 2013 10:47 am
Dnia Thu, 19 Sep 2013 18:52:38 +0200, Maks napisał(a):
Quote:
Potrzebuję uzyskać stabilizowane 12V@1.5A z akumulatora żelowego. Z tego
co znalazłem w internecie to w grę wchodzi:
1) step up -> powiedzmy 18V -> step down 12V, (potrzebna dosyć duża
ilość elementów),
Jest tez klasyczny uklad przetwornicy odwracajacej napiecie, za to
napiecie moze byc mniejsze lub wieksze.
To ze odwraca przy bateryjnym zasilaniu w zasadzie nie przeszkadza,
choc ktos moze zalozyc ze '-' akumulatora na masie, a tu
niespodzianka.
Quote:
2) step up -> 14V -> stabiliztor liniowy 12V, (tutaj będą dosyć duże
straty >3W, co przy zasilaniu bateryjnym jest dosyć istotne),
Ale jakosc lepsza, o ile ma znaczenie.
Quote:
3) flyback - przetwornica wyjdzie dosyć duża, i będę musiał nawijać
transformator,
Wszystkie powyzej to tez flyback, chyba ze masz na mysli kupienie
gotowej cewki.
Nawiasem mowiac to z transformatorem nie musi byc flyback, a izolacja
zasilania moze byc cenna - np jak ktos pomysli ze z samochodu zasili.
Quote:
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Sepic'a nie rozumiem, wiec sie nie wypowiem
Ale sa tez bardziej klasyczne rozwiazania
http://www.linear.com/products/Buck-Boost_Regulator
Np. DN369
http://www.linear.com/docs/8738
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sat Sep 21, 2013 3:12 pm
Hello J.F.,
Saturday, September 21, 2013, 12:47:05 PM, you wrote:
[...]
Quote:
4) SEPIC - wygląda bardzo sensownie, ale nigdy nie miałem do czynienia,
i podobno jest ciężka w stabilizacji. Mam obawy co do tego ile wytrzyma
kondensator przez który przekazywana jest energia,
Sepic'a nie rozumiem, wiec sie nie wypowiem
SEPIC na dławiku sprzężonym to flyback z przełożeniem 1:1 i
sprzężeniem pojemnościowym, dzięki któremu energia z indukcyjności
rozproszenia się nie marnuje.
SEPIC na dwóch niesprzężonych dławikach zachowuje się podobnie do
buck-boost (odwracającej) tyle, że zachowuje polaryzację.
Quote:
Quote:
J.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
J.F.
Guest
Sat Sep 21, 2013 5:16 pm
Dnia Fri, 20 Sep 2013 18:31:17 +0200, Maks napisał(a):
Quote:
Zaproponuje zastanowienie się, czy potrzebujesz realnie 12.00v, do czego
to ma być?
Zasilanie 3.5" dysku twardego... Można by dać 2.5", i pozbyć się +12V,
ale nie bardzo mi to pasuje...
Sprawdzic czy nie zadziala na 10V. Powinien.
Co prawda przy rozruchu (samochodu) bedzie mniej.
J.
Guest
Sat Sep 21, 2013 6:17 pm
użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
To by podchodzilo pod lt1070, str. 11.
http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/10701fe.pdf
Z tym LT jest tak, u jednego kosztuje 7pln, a u drugiego 45pln.
Jak chodzi o chinszczyzne, to bywa zaskakujaca, niestety. Taka ciekawostka jak atmega32, 2 kwarce, zlacze + nadajnik fm.
http://allegro.pl/oryg-transmiter-nadajnik-fm-sony-ericsson-mmr-70-i3495183020.html
W srodku wyglada tak:
http://www.mikrocontroller.net/attachment/139060/MMR-70_Vorderseite.jpg
I teraz pytanie, to jest kradzione i opychane na allegro, czy jakis odpad produkcyjny? Bo moje pojmowanie ekonomii w tym przypadku siada.