RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Nov 30, 2010 10:11 am
Hello fReLuZ,
Tuesday, November 30, 2010, 9:59:35 AM, you wrote:
Quote:
Duży. (jakie pytanie, taka odpowiedź)
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
qlphon
Guest
Tue Nov 30, 2010 11:02 am
Quote:
Potrzebuje zasilic netbooka z akumulatora (z wylaczonym ekranem - system
do zbierania danych) przez np. 7 dni.
odwoćmy problem:
jakie dane chcesz zbierać?
Mirek
Guest
Tue Nov 30, 2010 11:48 am
On wto, 30 lis 2010 10:11:25 in article news:<1762637063.20101130101125@pik-net.pl>
RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Niewiadomo konkretnie jaki model, niewiadomo jaki pobór prądu
Szacuję jakies 200Ah czyli tak do 50kg wagi.
Tylko jak to podłączy?
Piotr \"Curious\" Slawins
Guest
Tue Nov 30, 2010 8:09 pm
fReLuZ wrote:
Quote:
zakladajac pobor mocy 12W, P(moc)=U(napiecie)*I(prad),
napiecie znamy - 12V (akumulator) moc rowniez, wiec
prosty rachunek 1A poboru pradu.
1A przez godzine = 1Ah (1 ampero-godzina).
pojemnosc akumulatorow wlasnie tak jest podawana.
dalszy prosty rachunek 24 godziny * 7 dni = 168godzin.
potrzebny jest wiec akumulator minimum 168Ah ,
w praktyce w sprzedazy najblizszy to 200Ah, przy czym trzeba pamietac
ze to jest pojemnosc calkowita , tj. akumulatory nie lubia wyladowania do
"0".
btw. z tego co rozumiem to chcesz zbierac jakies dane odbierane przez CB w
aucie laptopem w srodku? a nie prosciej zainstalowac w aucie przekaznika -
np. na pasmo PMR (o ile nie jest przeladowane w okolicy), ew. 433mhz albo
bluetooth (np. sluchawka bluetooth) ?
dane zbierac w domu/garazu/czymkolwiek z gniazdkiem...
btw. netbooka bym raczej nie zostawial w aucie. juz sie nawet pojawial watek
raz o rabusiach ktorzy maja wykrywacze pola EM ktore potrafia wykryc nawet
uspionego laptopa w bagazniku auta... a co dopiero wlaczonego... wlaczonego
to byle lamus moze radiem AM wykryc ;p i wiadomo, brak szyby i netbooka rano
;)
--
fReLuZ
Guest
Tue Nov 30, 2010 9:33 pm
Quote:
Jaki musial by byc do tego akumulator?
zakladajac pobor mocy 12W, P(moc)=U(napiecie)*I(prad),
napiecie znamy - 12V (akumulator) moc rowniez, wiec
prosty rachunek 1A poboru pradu.
1A przez godzine = 1Ah (1 ampero-godzina).
pojemnosc akumulatorow wlasnie tak jest podawana.
dalszy prosty rachunek 24 godziny * 7 dni = 168godzin.
potrzebny jest wiec akumulator minimum 168Ah ,
w praktyce w sprzedazy najblizszy to 200Ah, przy czym trzeba pamietac
ze to jest pojemnosc calkowita , tj. akumulatory nie lubia wyladowania do
"0".
btw. z tego co rozumiem to chcesz zbierac jakies dane odbierane przez CB w
aucie laptopem w srodku? a nie prosciej zainstalowac w aucie przekaznika -
np. na pasmo PMR (o ile nie jest przeladowane w okolicy), ew. 433mhz albo
bluetooth (np. sluchawka bluetooth) ?
dane zbierac w domu/garazu/czymkolwiek z gniazdkiem...
btw. netbooka bym raczej nie zostawial w aucie. juz sie nawet pojawial watek
raz o rabusiach ktorzy maja wykrywacze pola EM ktore potrafia wykryc nawet
uspionego laptopa w bagazniku auta... a co dopiero wlaczonego... wlaczonego
to byle lamus moze radiem AM wykryc ;p i wiadomo, brak szyby i netbooka rano
Akurat nie bylo by to w samochodzie, a w pomieszczeniu gdzie nie ma
dostepu do zasilania.
Myslalem o takim akumulatorze:
http://allegro.pl/akumulator-zelowy-zasilanie-awaryjne-200ah-2-l-gw-i1309502639.html
Tylko, ze netbook ma takie parametry: 20V / 2 A... Wiec jakos z tych 12V
trzeba zrobic 20 V.
Tom
Guest
Wed Dec 01, 2010 12:53 am
On 1/12/2010 5:09 AM, Piotr "Curious" Slawinski wrote:
Quote:
btw. netbooka bym raczej nie zostawial w aucie. juz sie nawet pojawial watek
raz o rabusiach ktorzy maja wykrywacze pola EM ktore potrafia wykryc nawet
uspionego laptopa w bagazniku auta... a co dopiero wlaczonego... wlaczonego
to byle lamus moze radiem AM wykryc ;p i wiadomo, brak szyby i netbooka rano
;)
Wylaczonego czy w hibernacji tez potrafia wykryc?
Tomek
Yakhub
Guest
Wed Dec 01, 2010 9:27 am
Dnia Tue, 30 Nov 2010 21:33:59 +0100, fReLuZ napisał(a):
Quote:
Tylko, ze netbook ma takie parametry: 20V / 2 A... Wiec jakos z tych 12V
trzeba zrobic 20 V.
Najprościej, najpewniej i chyba najtaniej będzie użyć do tego celu
dedykowanego dla tego laptopa zasilacza samochodowego.
--
Yakhub
qlphon
Guest
Wed Dec 01, 2010 9:32 am
Quote:
Tylko, ze netbook ma takie parametry: 20V / 2 A... Wiec jakos z tych 12V
trzeba zrobic 20 V.
Najprościej, najpewniej i chyba najtaniej będzie użyć do tego celu
dedykowanego dla tego laptopa zasilacza samochodowego.
najprościej byłoby, zamiast kupować duże aku o odpowiedniej pojemności,
kupić dwa mniejsze odpowiedniki połowy pojemności i połączyć je w szereg.
to może nawet wyjść taniej...
trzeba tylko się upewnić czy 24V nie zrobi różnicy modułowi zasilania w
laptopie
Tomasz Myrta
Guest
Wed Dec 01, 2010 9:41 am
fReLuZ napisal 2010-11-30 21:33:
Quote:
Przy tak długim czasie pracy może warto pomyśleć o mniejszym zużyciu
prądu zamiast drogiego i dużego akumulatora?
- jeśli to ma być tylko zgrywanie dźwięku, to może wystarczy dyktafon
- coś wolniejszego na armie (palmtop, pseudo-netbook)
?
--
Pozdrawiam,
Tomasz Myrta
Piotr \"Curious\" Slawins
Guest
Fri Dec 03, 2010 2:35 pm
fReLuZ wrote:
Quote:
tak jak koledzy radza. albo dwa akku w szereg, albo pomyslec o czyms mniej
pradozernym (moze wystarczy jakis routerboard? ew. pogooglaj za beagle ,
gumstix, n800 , itd. )
jest sporo urzadzen na rynku ktore maja przyzwoite parametry a pobieraja
okolo ~5W. chyba warto kupic np. n800 za ~700pln niz dwa akumulatory za 2400
przy 5W pobor pradu to 0.42A, i nawet zakladajac pesymistycznie 0.5A ,
na tydzien pracy wystarczy akumulator 84Ah, a dodajac troche optymizmu -
n800 to po prostu 'pierwsze z brzegu' (nadal niestety niezbyt tanie)
urzadzonko , pobiera 5W z wlaczonym ekranem, i generalnie jest to juz
troszke przestarzaly sprzet.
btw. akumulator nie musi byc zelowy - zelowki niby sa mniej awaryjne, ale w
praktyce ich zycie skraca fakt ze nie mozna (a raczej jest b. trudno) im
uzupelnic wode, no i zwykly akumulator mozna o wiele szybciej naladowac -
nie piszesz jak to w ogole bedzie ladowane... ten akku ktory wkleiles
ma max prad ladowania 60A - z zaznaczeniem max. przyjmujac (optymistycznie)
ze 30A jako bezpieczne nominalne, ladowanie bedzie trwalo ponad 6 godzin
przy sprawnosci ladowania 100%, w rzeczywistosci (sprawnosc ladowania ~50%)
to bedzie 12h ladowania... i to wszystko optymistyczne zalozenia, bo znajac
zycie 'zalecany' (czyli taki jaki obejmuje gwarancja) przez producenta prad
ladowania to 20A ;p
--
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Dec 03, 2010 2:46 pm
Hello Piotr,
Friday, December 3, 2010, 2:35:13 PM, you wrote:
Quote:
[...]
Quote:
btw. akumulator nie musi byc zelowy - zelowki niby sa mniej awaryjne, ale w
praktyce ich zycie skraca fakt ze nie mozna (a raczej jest b. trudno) im
uzupelnic wode, no i zwykly akumulator mozna o wiele szybciej naladowac -
nie piszesz jak to w ogole bedzie ladowane... ten akku ktory wkleiles
ma max prad ladowania 60A - z zaznaczeniem max. przyjmujac (optymistycznie)
ze 30A jako bezpieczne nominalne, ladowanie bedzie trwalo ponad 6 godzin
przy sprawnosci ladowania 100%, w rzeczywistosci (sprawnosc ladowania ~50%)
to bedzie 12h ladowania... i to wszystko optymistyczne zalozenia, bo znajac
zycie 'zalecany' (czyli taki jaki obejmuje gwarancja) przez producenta prad
ladowania to 20A ;p
Szkoda, że alternatory samochodowe tego nie wiedzą i pakują grube
dziesiątki amperów w akumulatorki o pojemności ledwie tych dziesiątek
Ah pojedynczych... Ładowanie prądem 0.3C jest zupełnie normalne w
akumulatorach żelowych - tak się ładuje akumulatory w porządnych
UPSach. Tym bardziej takie ładowanie nie zaszkodzi akumulatorowi
"mokremu".
Sprawność ładowania 50%? Chyba jakiegoś strupieszałego, totalnie
zasiarczonego zewłoka a nie sprawnego akumulatora. Przy ładowaniu
prądem 0.3C akumulator powinien się naładować od stanu całkowitego,
dozwolonego rozładowania do pełnego naładowania w czasie poniżej 5
godzin. Co nie zmienia faktu, że zdecydowanie odradzam rozładowanie do
dozwolonych 1.8V/ogniwo.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Piotr \"Curious\" Slawins
Guest
Fri Dec 03, 2010 11:22 pm
RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
im uzupelnic wode, no i zwykly akumulator mozna o wiele szybciej
naladowac - nie piszesz jak to w ogole bedzie ladowane... ten akku ktory
wkleiles ma max prad ladowania 60A - z zaznaczeniem max. przyjmujac
(optymistycznie) ze 30A jako bezpieczne nominalne, ladowanie bedzie
trwalo ponad 6 godzin przy sprawnosci ladowania 100%, w rzeczywistosci
(sprawnosc ladowania ~50%) to bedzie 12h ladowania... i to wszystko
optymistyczne zalozenia, bo znajac zycie 'zalecany' (czyli taki jaki
obejmuje gwarancja) przez producenta prad ladowania to 20A ;p
Szkoda, że alternatory samochodowe tego nie wiedzą i pakują grube
dziesiątki amperów w akumulatorki o pojemności ledwie tych dziesiątek
Ah pojedynczych... Ładowanie prądem 0.3C jest zupełnie normalne w
akumulatorach żelowych - tak się ładuje akumulatory w porządnych
UPSach. Tym bardziej takie ładowanie nie zaszkodzi akumulatorowi
"mokremu".
czytanie ze zrozumieniem. tak jak pisze - zwykle akku mozna szybciej ladowac
niz zelowki. maja wieksza powierzchnie plyt.
nawet dosc 'brutalnie' uzywany akku samochodowy zwykle zyje ~4-5 lat. jesli
sie z nim dobrze obchodzic (niestety to oznacza juz ladowanie ponizej 0.5C)
moze pozyc nawet 7, jak ma zaawansowana elektronike , malo cykli i ostroznie
sie go laduje to pozyje ~5 a pozniej jeszcze drugie tyle ze zmniejszona
pojemnoscia.
ad ladowania 0.3C zelowek - owszem mozna. tyle ze wtedy po 3 latach akku sa
juz nie tylko wyschniete, ale i skorodowane. ten ktory wkleil mial 'trwalosc
do 12 lat' ale gwarancje tylko na 2

czyli generalnie sie zgadza.
Quote:
Sprawność ładowania 50%? Chyba jakiegoś strupieszałego, totalnie
zasiarczonego zewłoka a nie sprawnego akumulatora. Przy ładowaniu
prądem 0.3C akumulator powinien się naładować od stanu całkowitego,
dozwolonego rozładowania do pełnego naładowania w czasie poniżej 5
godzin. Co nie zmienia faktu, że zdecydowanie odradzam rozładowanie do
dozwolonych 1.8V/ogniwo.
50% to faktycznie troche pesymistycznie jesli chodzi o nowke, ale kwasowka
ma i tak ~300-500 cykli. po 100 cyklach to juz jest 'strupieszaly'
akumulator... no i tez nawet z nowka ponizej 80% ciezko zejsc, testowane.
zauwaz ze ktos tu chcial rozladowywac te 200Ah netbookiem tydzien czasu , w
dodatku przez konwerter dc-dc.
a sprawnosc ladowania spada im wiekszy prad ladowania i nadal nie wiemy nic
jakim pradem to bedzie jednak ladowane, temu pytam watkotworce. jak prad
bedzie maly a czas ladowania moze byc bardzo dlugi to faktycznie zelowka ma
sporo zalet
--
Wojciech_B
Guest
Tue Dec 07, 2010 1:07 am
Użytkownik "Yakhub" <yakhub@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:1ikels1515uw2.dlg@wazzenon.pl...
Quote:
Dnia Tue, 30 Nov 2010 21:33:59 +0100, fReLuZ napisał(a):
Tylko, ze netbook ma takie parametry: 20V / 2 A... Wiec jakos z tych 12V
trzeba zrobic 20 V.
Najprościej, najpewniej i chyba najtaniej będzie użyć do tego celu
dedykowanego dla tego laptopa zasilacza samochodowego.
--
Yakhub
Chyba Ci się pomyliło, bo to pewnie parametry ZASILACZA netbooka a nie
parametry BATERII. Ta jak sądzę typu LiJon będzie jakąś krotnością
standardowego ogniwa, czyli 3.6 Vx3=10.8V wzglednie 3.6 Vx4=14.4 V moze też
być 3.6Vx2=7.2V .Sprawdź parametry baterii i w jej miejsce kombinuj
akumulator lub zestaw akumulatorów (żelowych)