Adam Wysocki
Guest
Mon Jul 23, 2012 10:17 pm
Hej,
Chcę zrobić miernik temperatury oleju do motocykla. Potrzebuję przepustu,
którym można będzie wyprowadzić styk czujnika przez korek oleju (czujnik
w postaci DS1820 w TO-92 będzie zanurzony w oleju). Korek jest z aluminium,
wygląda tak:
http://allegro.pl/i2494494352.html
http://allegro.pl/listing.php/search?string=korek+oleju+gsxf
Przepust powinien być hermetyczny, odporny na olej silnikowy, na temperaturę
do 120 stopni i na wysokie ciśnienie (nie mam pojęcia jakie - serwisówka do
motocykla podaje jedynie ciśnienie w głównym przewodzie olejowym).
Cena nie jest krytyczna, to ma być jedna sztuka i ma być niezawodne.
Pomożecie? :)
--
Gof
http://www.chmurka.net/
John Smith
Guest
Tue Jul 24, 2012 11:30 am
Quote:
Chcę zrobić miernik temperatury oleju do motocykla. Potrzebuję przepustu,
którym można będzie wyprowadzić styk czujnika przez korek oleju (czujnik
w postaci DS1820 w TO-92 będzie zanurzony w oleju). Korek jest z aluminium,
wygląda tak:
http://allegro.pl/i2494494352.html
http://allegro.pl/listing.php/search?string=korek+oleju+gsxf
Przepust powinien być hermetyczny, odporny na olej silnikowy, na temperaturę
do 120 stopni i na wysokie ciśnienie (nie mam pojęcia jakie - serwisówka do
motocykla podaje jedynie ciśnienie w głównym przewodzie olejowym).
Cena nie jest krytyczna, to ma być jedna sztuka i ma być niezawodne.
Pomożecie? :)
Nie pomożemy

. Bo to razem niebanalne wymagania.
Pomiar lepiej wykonać pośrednio, trzeba znaleźć punkt blisko miejsca
tego oleju i umocować tam czujnik temperatury pod ciśnieniem atmosferycznym.
Metale dobrze przewodzą ciepło, temperatura obudowy będzie zbliżona do
temperatury oleju, o ile w czasie jazdy, wybrany punkt nie będzie dobrze
chłodzony. Inaczej zrobi się spory gradient temperatury, jak duży łatwo
sprawdzić poprzez zatrzymanie chłodzenia, czyli najczęściej jazdy.
K.
j.r.
Guest
Tue Jul 24, 2012 2:42 pm
Adam Wysocki wrote:
Quote:
Hej,
Chcę zrobić miernik temperatury oleju do motocykla. Potrzebuję
przepustu, którym można będzie wyprowadzić styk czujnika przez korek
oleju (czujnik
w postaci DS1820 w TO-92 będzie zanurzony w oleju). Korek jest z
aluminium, wygląda tak:
http://allegro.pl/i2494494352.html
http://allegro.pl/listing.php/search?string=korek+oleju+gsxf
Przepust powinien być hermetyczny, odporny na olej silnikowy, na
temperaturę do 120 stopni i na wysokie ciśnienie (nie mam pojęcia
jakie - serwisówka do motocykla podaje jedynie ciśnienie w głównym
przewodzie olejowym).
Witam,
w misce nie powinno być ciśnienia, pompa tłoczy olej na wał itp a w misce
pozostaje resztka oleju i to raczej w postaci mgły olejowej która opada
tworząc cienką warstwę na dnie, przy7najmniej tak to kojarzę.
Lepszym rozwiązanie będzie zastosowanie czujnika z zewnątrz
miski lokalnie zaiziolowanego.
--
pzdr, j.r.
wowa
Guest
Tue Jul 24, 2012 3:45 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" <gophi.at.chmurka.net@nospam.invalid> napisał w
wiadomości news:pme.1343074659@news.chmurka.net...
Quote:
Cena nie jest krytyczna, to ma być jedna sztuka i ma być niezawodne.
Pomożecie? :)
Kupić czujnik fabryczny do samochodu?
Wojtek
--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę
dla dobra pacjenta...
np. dr Sowa, dr House...
John Smith
Guest
Wed Jul 25, 2012 9:05 am
W dniu 2012-07-25 09:12, Adam Wysocki pisze:
Quote:
John Smith<dam9723@buziaczek.pl> wrote:
Pomiar lepiej wykonać pośrednio, trzeba znaleźć punkt blisko miejsca
tego oleju i umocować tam czujnik temperatury pod ciśnieniem atmosferycznym.
To wszystko jest tak zaprojektowane, że jest chłodzone w czasie jazdy.
Boję się że przez to będą przekłamania. Chcę to zrobić raz a dobrze
Metoda którą Ci zaproponowałem jest właśnie "raz *i* dobrze".
Uszczelnianie czujników pod ciśnieniem w warunkach substancji aktywnych
chemicznie nie jest sprawą prostą, właśnie ze względu na utratę
szczelności w najmniej oczekiwanym momencie.
K.
Adam Wysocki
Guest
Wed Jul 25, 2012 9:12 am
John Smith <dam9723@buziaczek.pl> wrote:
Quote:
Pomiar lepiej wykonać pośrednio, trzeba znaleźć punkt blisko miejsca
tego oleju i umocować tam czujnik temperatury pod ciśnieniem atmosferycznym.
To wszystko jest tak zaprojektowane, że jest chłodzone w czasie jazdy.
Boję się że przez to będą przekłamania. Chcę to zrobić raz a dobrze :)
--
Gof
http://www.chmurka.net/
Adam Wysocki
Guest
Wed Jul 25, 2012 9:17 am
j.r. <jacek.rutkowskil@gazeta.pl> wrote:
Quote:
w misce nie powinno być ciśnienia, pompa tłoczy olej na wał itp a w misce
pozostaje resztka oleju i to raczej w postaci mgły olejowej która opada
tworząc cienką warstwę na dnie, przy7najmniej tak to kojarzę.
To tym lepiej...
Quote:
Lepszym rozwiązanie będzie zastosowanie czujnika z zewnątrz
miski lokalnie zaiziolowanego.
A jak to jest zrobione w samochodach? One są chłodzone cieczą - jest pomiar
temperatury cieczy przez czujnik zanurzony w tej cieczy?
Mój motocykl ma chłodzenie olejowe (dwa obiegi - wysokociśnieniowy, który
smaruje i niskociśnieniowy, który chłodzi).
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Advanced_Cooling_System
--
Gof
http://www.chmurka.net/
j.r.
Guest
Wed Jul 25, 2012 9:48 am
Adam Wysocki wrote:
Quote:
j.r. <jacek.rutkowskil@gazeta.pl> wrote:
w misce nie powinno być ciśnienia, pompa tłoczy olej na wał itp a w
misce pozostaje resztka oleju i to raczej w postaci mgły olejowej
która opada tworząc cienką warstwę na dnie, przy7najmniej tak to
kojarzę.
To tym lepiej...
Lepszym rozwiązanie będzie zastosowanie czujnika z zewnątrz
miski lokalnie zaiziolowanego.
A jak to jest zrobione w samochodach? One są chłodzone cieczą - jest
pomiar temperatury cieczy przez czujnik zanurzony w tej cieczy?
http://allegro.pl/czujnik-temperatury-silnika-ford-transit-86-00-i2449109330.html
Czujnik jest zanurzony w czynniku ale całość wkręcana do środka jest
jednolita.
Jeśli chcesz zrobić dobrze to może zamów u tokarza odpowiednik swojego korka
z wydrążeniem po środku na czujnik lub zastosuj taki ja w fordzie czy w
innym
aucie tam jest rezystor NTC.
--
pzdr, j.r.
qlphon
Guest
Thu Jul 26, 2012 10:46 am
Quote:
Chcę zrobić miernik temperatury oleju do motocykla.
http://www.jpcycles.com/motorcycle-oil-gauges
Adam Wysocki
Guest
Mon Jul 30, 2012 3:50 pm
John Smith <dam9723@buziaczek.pl> wrote:
Quote:
To wszystko jest tak zaprojektowane, że jest chłodzone w czasie jazdy.
Boję się że przez to będą przekłamania. Chcę to zrobić raz a dobrze :)
Metoda którą Ci zaproponowałem jest właśnie "raz *i* dobrze".
Przeprowadziłem test i nie jest dobrze

silnik ma ogromną bezwładność
termiczną - aż się zdziwiłem. Przykręciłem tam TC74 i mierzy, ale z dużym
opóźnieniem - jak silnik jest już gotowy do pracy i wkręca się na obroty
(zimny się nie wkręca), to czujnik nadal pokazuje temperaturę otoczenia.
Cylindry są gorące a reszta silnika zimna - a nie chcę przykręcać czujnika
do cylindrów, bo z kolei może być za wysoka temperatura...
Chodzi mi o temperaturę oleju :)
Quote:
Uszczelnianie czujników pod ciśnieniem w warunkach substancji aktywnych
chemicznie nie jest sprawą prostą, właśnie ze względu na utratę
szczelności w najmniej oczekiwanym momencie.
Wymyśliłem, że kupię PT100 w osłonie i z przewodami odpornymi na wysoką
temperaturę, wywiercę w korku otwory na przewody (i na coś, co usztywni
PT100, żeby nie latał podczas jazdy) i zaleję przejście masą epoksydową.
To powinno wystarczyć?
--
Gof
http://www.chmurka.net/
John Smith
Guest
Mon Jul 30, 2012 4:12 pm
Quote:
Przeprowadziłem test i nie jest dobrze

silnik ma ogromną bezwładność
termiczną - aż się zdziwiłem. Przykręciłem tam TC74 i mierzy, ale z dużym
opóźnieniem - jak silnik jest już gotowy do pracy i wkręca się na obroty
(zimny się nie wkręca), to czujnik nadal pokazuje temperaturę otoczenia.
Tak bywa, gdy czujnik jest za daleko od źródła ciepła.
Quote:
Cylindry są gorące a reszta silnika zimna - a nie chcę przykręcać czujnika
do cylindrów, bo z kolei może być za wysoka temperatura...
Może to nie jest zły pomysł, to cylindry spalając mieszankę wytwarzają
ciepło. Pomiar przy cylindrach mógłby być bardziej wiarygodny niż oleju,
tym bardziej, że piszesz już o pomiarach czujnikiem PT100.
Quote:
Chodzi mi o temperaturę oleju
Jeśli tak, to się bawimy dalej.

Quote:
Wymyśliłem, że kupię PT100 w osłonie i z przewodami odpornymi na wysoką
temperaturę, wywiercę w korku otwory na przewody (i na coś, co usztywni
PT100, żeby nie latał podczas jazdy) i zaleję przejście masą epoksydową.
To powinno wystarczyć?
Jak pisali wcześniej Koledzy, pod korkiem nie powinno być ciśnienia, co
ułatwia sprawę,
chociaż, nie raz widziałem korek pobrudzony olejem.
Każdy klej może "erodować" z czasem pod wpływem substancji chemicznych,
z olejami nie mam doświadczenia, ale doradzę Ci zastosowanie dwóch
warstw, epoksydu jako warstwy uszczelniającej i dodatkowo warstwę
osłonową epoksydu. Jaką? Sam musisz dobrać substancję odporną na olej.
Całość tak zabezpiecz, aby w czasie jazdy i niespodziewanego
rozszczelnienia, nic się nie stało.
Ale polecałbym umieszczenie PT100 przy cylindrach.
K.