Goto page 1, 2 Next
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Thu Jul 04, 2013 1:14 am
Czy mógłby mnie ktoś oświecić, jak są zbudowane te falowniki, które
chwalą się wyjściem sinusoidalnym?
Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny do
"aproksymowanej" sinusoidy. Ale są też takie, które mają na wyjściu
prawdziwą sinusoidę. Jak to jest zrobione?
Jack
Guest
Thu Jul 04, 2013 6:17 am
Quote:
Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny do
"aproksymowanej" sinusoidy.
Czyli zwykły PWM
Quote:
Ale są też takie, które mają na wyjściu
prawdziwą sinusoidę. Jak to jest zrobione?
Tak samo, tylko jest filtr na wyjściu.
Jack
J.F
Guest
Thu Jul 04, 2013 7:58 am
Użytkownik "Jack" napisał w wiadomości
Quote:
Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny
do
"aproksymowanej" sinusoidy.
Czyli zwykły PWM
Nie wiem jak w falownikach do silnikow, ale w UPS takie napisy
oznaczaja:
0, +320V, 0, - 320V, 0, itd
Czasy tak dobrane, aby czestotliwosc wyszla 50Hz, a napiecie skuteczne
230V.
PWM bym tego nie nazwal, a "aproksymacja" sinusoidy jak widac.
W silnikowych dochodzi dodatkowy problem - jak w jakiejs fazie
wlaczamy napiecie, to w conajmniej jednej innej fazie nalezy wlaczyc
napiecie, aby prad mial ktoredy przeplynac. Wiec nie tak prosto z tym
PWM.
Cewki silnika i diody co prawda powinny sobie poradzic, ale wolalbym
dolozyc filtr.
J.
Michoo
Guest
Thu Jul 04, 2013 9:04 am
On 04.07.2013 09:58, J.F wrote:
Quote:
W silnikowych dochodzi dodatkowy problem - jak w jakiejs fazie wlaczamy
napiecie, to w conajmniej jednej innej fazie nalezy wlaczyc napiecie,
aby prad mial ktoredy przeplynac. Wiec nie tak prosto z tym PWM.
Cewki silnika i diody co prawda powinny sobie poradzic, ale wolalbym
dolozyc filtr.
Nowoczesne drivery silników krokowych (constant current) działają jak
zwykłe step-down używające uzwojenia silnika jako dławika.
To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla trzyfazowca
trzy mostki H - jeden zamknięty, jeden do - jeden do PWM.
--
Pozdrawiam
Michoo
Jack
Guest
Thu Jul 04, 2013 9:10 am
Falowniki produkują takie coś (dolny przebieg):
http://pcbheaven.com/wikipages/images/pwmmodulation_1236720219.jpg
z częstotliwością prostokąta zwykle od 3kHz do 20kHz (często można ją
zmienić w menu co praktycznie nie wpływa na pracę napędu).
Zwykłe UPSy są dużo prostsze - mają na wyjściu prostokąt 50Hz, więc
tutaj żadne pwm nie występuje.
Więc podsumowując - zwykły UPS od falownika ZNACZNIE się różni.
Jack
Krzysztof Kajstura
Guest
Thu Jul 04, 2013 9:20 am
W dniu 2013-07-04 11:04, Michoo pisze:
Quote:
On 04.07.2013 09:58, J.F wrote:
W silnikowych dochodzi dodatkowy problem - jak w jakiejs fazie wlaczamy
napiecie, to w conajmniej jednej innej fazie nalezy wlaczyc napiecie,
aby prad mial ktoredy przeplynac. Wiec nie tak prosto z tym PWM.
Cewki silnika i diody co prawda powinny sobie poradzic, ale wolalbym
dolozyc filtr.
Nowoczesne drivery silników krokowych (constant current) działają jak zwykłe step-down używające
uzwojenia silnika jako dławika.
To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla trzyfazowca trzy mostki H - jeden
zamknięty, jeden do - jeden do PWM.
Trzy mostki H? Po co? Wystarczą trzy gałęzie z dwoma tranzystorami i diodami zwrotnymi (IGBT mają je
z reguły zabudowane). Górny tranzystor zwiera fazę silnika z "+" a dolny z "-". Modulacja jest dość
prosta. Największy sens w obecnych czasach ma modulacja wektorowa (nie mylić ze sterowaniem
wektorowym - FOC, DTC), którą prosto implementuje się w mikrokontrolerach.
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Thu Jul 04, 2013 9:26 am
W dniu 2013-07-04 11:10, Jack pisze:
Quote:
Falowniki produkują takie coś (dolny przebieg):
http://pcbheaven.com/wikipages/images/pwmmodulation_1236720219.jpg
z częstotliwością prostokąta zwykle od 3kHz do 20kHz (często można ją
zmienić w menu co praktycznie nie wpływa na pracę napędu).
Zwykłe UPSy są dużo prostsze - mają na wyjściu prostokąt 50Hz, więc
tutaj żadne pwm nie występuje.
Chodzi mi właśnie o te, które nie mają prostokąta tylko sinus. Czy ten
sinus powstaje z wygładzenia prostokąta czy wygładzenia PWM-u? I jakim
filtrem?
Jack
Guest
Thu Jul 04, 2013 9:59 am
Quote:
Chodzi mi właśnie o te, które nie mają prostokąta tylko sinus. Czy ten
sinus powstaje z wygładzenia prostokąta czy wygładzenia PWM-u? I jakim
filtrem?
Z wygładzenia PWMu oczywiście ze względu na wysoką f kluczowania. Można
dać kluczowanie np 40kHz i zastosować filtr LC. I tak to się robi,
chociaż w falownikach taki filtr zwykle nie jest potrzebny, bo prąd jest
ładnie wygładzony przez indukcyjność uzwojeń silnika. Daje się go czasem
ze względu na zakłócenia promieniowane przez kabel lub dla ochrony
izolacji silnika przed szpilkami napięcia.
Jack
yabba
Guest
Thu Jul 04, 2013 11:56 am
Użytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:51d52b22$0$1267$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Użytkownik "Jack" napisał w wiadomości
Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny do
"aproksymowanej" sinusoidy.
Czyli zwykły PWM
Nie wiem jak w falownikach do silnikow, ale w UPS takie napisy oznaczaja:
0, +320V, 0, - 320V, 0, itd
Oglądałem kiedyś UPS true one-line firmy BPS. Na podłączonym oscyloskopie
dawał ładną sinusoidę.
--
Pozdrawiam,
yabba
J.F
Guest
Thu Jul 04, 2013 12:02 pm
Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości
On 04.07.2013 09:58, J.F wrote:
Quote:
W silnikowych dochodzi dodatkowy problem - jak w jakiejs fazie
wlaczamy
napiecie, to w conajmniej jednej innej fazie nalezy wlaczyc
napiecie,
aby prad mial ktoredy przeplynac. Wiec nie tak prosto z tym PWM.
Cewki silnika i diody co prawda powinny sobie poradzic, ale
wolalbym
dolozyc filtr.
Nowoczesne drivery silników krokowych (constant current) działają jak
zwykłe step-down używające uzwojenia silnika jako dławika.
W krokowcu latwiej - fazy rozdzielone.
Quote:
To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla
trzyfazowca trzy mostki H - jeden zamknięty, jeden do - jeden do PWM.
Nie bardzo rozumiem. Trzy, ale nie mostki H, tylko polmostki.
Kazdy na osobna faze. Kazdy przelacza w swoim rytmie.
Silnik w trojkat. Albo w gwiazde z wolnym zerem.
No w sumie ... faktycznie, cewce tam prawie zadna roznica ze na jednym
koncu sobie polmostek cos przelacza, i na drugim cos przelacza w
sposob frywolny.
Wezmie roznice, scalkuje, usredni, i poplynie co trzeba.
Ale czy straty na przelaczaniu nie beda zbyc duze ?
J.
J.F
Guest
Thu Jul 04, 2013 12:10 pm
Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
Użytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Quote:
Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię
impulsów
szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny
do
"aproksymowanej" sinusoidy.
Czyli zwykły PWM
Nie wiem jak w falownikach do silnikow, ale w UPS takie napisy
oznaczaja:
0, +320V, 0, - 320V, 0, itd
Oglądałem kiedyś UPS true one-line firmy BPS. Na podłączonym
oscyloskopie dawał ładną sinusoidę.
Moze jest nie pisza na nim "aproximated sinusoid", a moze nie powinni
pisac true on-line :-)
J.
Jack
Guest
Thu Jul 04, 2013 1:08 pm
Quote:
Oglądałem kiedyś UPS true one-line firmy BPS. Na podłączonym
oscyloskopie dawał ładną sinusoidę.
Ale był w tym czasie włączony do sieci?

)
yabba
Guest
Thu Jul 04, 2013 2:28 pm
Użytkownik "Jack" <Jackd@wp.pl> napisał w wiadomości
news:51d573c9$0$1264$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Oglądałem kiedyś UPS true one-line firmy BPS. Na podłączonym
oscyloskopie dawał ładną sinusoidę.
Ale był w tym czasie włączony do sieci?

)
Nie, działał z akumulatorów. Robiliśmy próby z urządzeniami bardzo
wrażliwymi na kształt napięcia zasilania i specjalnie szukaliśmy UPS-a z
prawdziwą sinusoidą.
--
Pozdrawiam,
yabba
yabba
Guest
Thu Jul 04, 2013 2:30 pm
Użytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:51d56631$0$1449$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
Użytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny do
"aproksymowanej" sinusoidy.
Czyli zwykły PWM
Nie wiem jak w falownikach do silnikow, ale w UPS takie napisy
oznaczaja:
0, +320V, 0, - 320V, 0, itd
Oglądałem kiedyś UPS true one-line firmy BPS. Na podłączonym oscyloskopie
dawał ładną sinusoidę.
Moze jest nie pisza na nim "aproximated sinusoid", a moze nie powinni
pisac true on-line :-)
Sinusoida na wyjściu była przy pracy z akumulatorów.
--
Pozdrawiam,
yabba
Michoo
Guest
Fri Jul 05, 2013 9:03 am
On 04.07.2013 11:20, Krzysztof Kajstura wrote:
Quote:
To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla
trzyfazowca trzy mostki H - jeden
zamknięty, jeden do - jeden do PWM.
Trzy mostki H? Po co? Wystarczą trzy gałęzie z dwoma tranzystorami i
diodami zwrotnymi (IGBT mają je z reguły zabudowane). Górny tranzystor
zwiera fazę silnika z "+" a dolny z "-".
Czyli pół mostka.
Jak teraz sobie wyobrazisz zaciski ABC te trzy półmostki tworzą trzy
"użyteczne" mostki H:
- AB
- BC
- AC
Natomiast to co napisałem o sterowaniu odnosi się oczywiście do półmostków.
--
Pozdrawiam
Michoo
Goto page 1, 2 Next