Shreek
Guest
Sun May 09, 2004 6:53 pm
Witam
Chcę zrobić podświetlenia tablicy rozdzielczej w samochodzie z diod LED.
Jaki układ zmontować aby z niestabilnego napięcia w instalacji samochodowej
(11 - 14V) otrzymać stabilny prąd zasilający diody?
Nie jestem mocny w projektowaniu układów więc proszę o pomoc.
Chciałbym do takiego układu podłączać po kilka diod (szereg lub równolegle)
--
Mirosław P.
GG 1119311
Władysław Skoczylas
Guest
Sun May 09, 2004 7:20 pm
Quote:
Chcę zrobić podświetlenia tablicy rozdzielczej w samochodzie z diod LED.
Jaki układ zmontować aby z niestabilnego napięcia w instalacji
samochodowej
(11 - 14V) otrzymać stabilny prąd zasilający diody?
Przyjmij do obliczeń 12,6V
Nie musisz stabilizować prądu płynącego przez diody.
Tylko jedna ważna sprawa. Nie wiem jaki to jest samochód.
Ale często się zdarza(zdarzało) że kontrolka ładowania akumulatora
musiała być ściśle określona.
Władysław
--
Archiwum grupy:
http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
Guest
Sun May 09, 2004 7:45 pm
Witaj!
S> Chcę zrobić podświetlenia tablicy rozdzielczej w
S> samochodzie z diod LED. Jaki układ zmontować aby z
S> niestabilnego napięcia w instalacji samochodowej (11 -
S> 14V) otrzymać stabilny prąd zasilający diody?
S> Chciałbym do takiego układu podłączać po kilka diod
S> (szereg lub równolegle)
ródło pršdowe. Stabilny pršd w zakresie zmian napięcia np
5-20 V.
--
Pozdrowienia,
rc72 mailto:rc72@op.pl
--
Archiwum grupy:
http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
Hippoo
Guest
Sun May 09, 2004 10:12 pm
Quote:
Nie musisz stabilizować prądu płynącego przez diody.
Nie trzeba? A nic się nie stanie z diodą jak puści się przez nią wyższe
napięcie? A może napięcie ustalane jest automatycznie, tylko w zależności od
opornika i napięcia pierwotnego dobiera sobie natężenie prądu przez nią
płynącego? Zatem dla 11V potrzebny byłby inny opornik niż dla 14V. Choć
pewnie się mylę... Planuję zrobić coś takiego na rower, ale tam będzie
powiedzmy 0-8V i zamierzam to zrobić na mostku prostowniczym i właśnie
stabilizatorze, aby mieć cały czas takie samo napięcie...
(kiedyś na białą diodę 3,6V puściłem napięcie 6V - tyle, że bez opornika.
Świeciła na zielono i zaczęła się mocno grzać - ostry prąd musiał iść z tego
akumulatora... Chyba nie było dla niej zbyt dobre...)
P.S. Przepraszam za wtrącanie się do wątku i za te herezje elektryczne
--
Pozdrawiam
Hippoo
Shreek
Guest
Mon May 10, 2004 6:17 am
Użytkownik <rc72@op.pl> napisał w wiadomoci
news:1064020391.20040509224429@op.pl...
Quote:
ródło pršdowe. Stabilny pršd w zakresie zmian napięcia np
5-20 V.
A jak to zrobić? Może jaki schemacik?
--
Mirosław P.
GG 1119311
Shreek
Guest
Mon May 10, 2004 6:20 am
Użytkownik "Władysław Skoczylas" <desoft@interia.pl> napisał w wiadomości
news:002401c43603$11c8f180$0c00a8c0@wladyslaw...
Quote:
Tylko jedna ważna sprawa. Nie wiem jaki to jest samochód.
Ale często się zdarza(zdarzało) że kontrolka ładowania akumulatora
musiała być ściśle określona.
To jest VW passat. Wszystkie kontrolki już są na diodach. Tylko oświetlenie
zegarów jest badziewne bo są trzy zielone żarówki, które chciałbym wymienić
na diody UV co w połączeniu z białymi cyframi i wskazówkami dałoby niezły
efekt - no i byłoby trwalsze (jakoś mam pecha do tych żarówek bo już mi dwa
razy w ciągu miesiąca jedna z nich siadła a trzeba rozbierać sporo aby je
wymienić)
--
Mirosław P.
GG 1119311
Oracz
Guest
Mon May 10, 2004 6:50 am
Quote:
Chcę zrobić podświetlenia tablicy rozdzielczej w samochodzie z diod LED.
Jaki układ zmontować aby z niestabilnego napięcia w instalacji
samochodowej
(11 - 14V) otrzymać stabilny prąd zasilający diody?
Nie sadze by byla az taka potrzeba kombinowania. Zmiany napiecie w granicach
11-14V da ci zmiany pradu o ok 3 mA - i prawie tago nie zauwazysz, jesli
wszystkie diody leciutko przygasna.Dobierz natomiast odpowiedni uklad
polaczen (szereg-rownol) oraz rezystory tak, aby wszystkie diody swiecily
mniej wiecej tym samym swiatlem (bo rozrzut parametrow diod jest czasami
makabryczny).
Marek
Shreek
Guest
Mon May 10, 2004 6:57 am
Użytkownik "Oracz" <orimanUSUŃ@interia.pl> napisał w wiadomości
news:c7nc4e$12ss$1@news2.ipartners.pl...
Quote:
Nie sadze by byla az taka potrzeba kombinowania. Zmiany napiecie w
granicach
11-14V da ci zmiany pradu o ok 3 mA - i prawie tago nie zauwazysz, jesli
wszystkie diody leciutko przygasna.Dobierz natomiast odpowiedni uklad
polaczen (szereg-rownol) oraz rezystory tak, aby wszystkie diody swiecily
No właśnie! Jak to dobrać?
Jak obliczyć potrzebne oporniki?
--
Mirosław P.
GG 1119311
J.F.
Guest
Mon May 10, 2004 9:31 am
On Mon, 10 May 2004 09:20:45 +0200, Shreek wrote:
Quote:
To jest VW passat. Wszystkie kontrolki już są na diodach. Tylko oświetlenie
zegarów jest badziewne bo są trzy zielone żarówki, które chciałbym wymienić
na diody UV co w połączeniu z białymi cyframi i wskazówkami dałoby niezły
efekt - no i byłoby trwalsze (jakoś mam pecha do tych żarówek bo już mi dwa
razy w ciągu miesiąca jedna z nich siadła a trzeba rozbierać sporo aby je
wymienić)
Do tego ci z powodzeniem wystarczy szeregowy opornik. Zmiany napiecia
nie sa duze, a jesli beda zmiany jasnosci to i lepiej - bedziesz
wiedzial ze cos zlego sie dzieje. Sensownie byloby polaczyc do 4 LED
szeregowo i uzyc jeden opornik..
Problem moze byc inny - sprawdz koniecznie czy zegary wykorzystuja
swiatlo "od czola" czy raczej "na boki" z zarowki.
Bo moze sie okazac ze trzeba zmontowac taka hybrydke z 3-4 diodek
SMD zamiast kazdej zarowki.
J.
Oracz
Guest
Mon May 10, 2004 10:48 am
Quote:
No właśnie! Jak to dobrać?
Jak obliczyć potrzebne oporniki?
Tu juz troszke musisz pokombinowac. łacz 2-4 diody szeregowo, przez opornik
ok 600 om (470-820)/0,5 wata, sprawdzaj czy swieca rowno, moze bedzie
konieczne zmatowienie soczewki obudowy by swiecily troszke szerszym katem a
nie tak punktowo, bo bedzie to licho wygladalo.
Władysław Skoczylas
Guest
Mon May 10, 2004 3:15 pm
Quote:
Nie trzeba? A nic się nie stanie z diodą jak puści się przez nią wyższe
napięcie?
To zdanie jest bez sensu, mylisz pojęcia
Quote:
A może napięcie ustalane jest automatycznie, tylko w zależności od
opornika i napięcia pierwotnego dobiera sobie natężenie prądu przez nią
płynącego?
Tak, to prawda
Quote:
Zatem dla 11V potrzebny byłby inny opornik niż dla 14V.
Niezupełnie, biorąc pod uwagę tolerancję rezystorów itd, tak mała zmiana
napięcia nie gra roli.
Quote:
Planuję zrobić coś takiego na rower,
Też mam diody w rowerze

Quote:
ale tam będzie powiedzmy 0-8V i zamierzam to zrobić na mostku
prostowniczym i
właśnie stabilizatorze, aby mieć cały czas takie samo napięcie...
To znaczy przy 0V z dynama na diodzie będzie 2V ???
A straty na stabilizatorze?
Quote:
(kiedyś na białą diodę 3,6V puściłem napięcie 6V - tyle, że bez opornika.
Świeciła na zielono i zaczęła się mocno grzać - ostry prąd musiał iść z
tego
akumulatora... Chyba nie było dla niej zbyt dobre...)
Bo to jest dioda, przeanalizuj jej charakterystykę
Władysław
--
Archiwum grupy:
http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
J.F.
Guest
Mon May 10, 2004 4:26 pm
On 10 May 2004 18:15:07 +0200, Władysław Skoczylas wrote:
Quote:
Nie trzeba? A nic się nie stanie z diodą jak puści się przez nią wyższe
napięcie?
To zdanie jest bez sensu, mylisz pojęcia
Nie czepiajcie sie slowek, bo kolega metliku dostanie.
Owszem - LED wymaga w obwodzie ogranicznika pradu, zasilanie prosto ze
zrodla napieciowego prowadzi do wielkich zmian pradu i czesto do
uszkodzenia diody.
Z tym ze nie musi to byc "stabilizacja" w znaczeniu "staly prad z
dokladnoscia do 0.5mA". Czesto z powodzeniem wystarczy zwykly opornik,
ktory ograniczy prad diody do np 20mA.
J.
Hippoo
Guest
Tue May 11, 2004 8:09 am
Quote:
Źródło prądowe. Stabilny prąd w zakresie zmian napięcia np
5-20 V.
A jak to zrobić? Może jaki schemacik?
Znowu się wtrącam nie wiedząc pewnie o co chodzi
Może to:
http://www.koloroweru.pl/strony/welektronika.html ?
--
Pozdrawiam
Hippoo