Goto page 1, 2 Next
Franc
Guest
Thu Dec 27, 2007 9:08 am
Mam automat do gier, ale bez mechanizmu typu "wrzuc monete". Nie wiem jak
jest zbudowany, ale mam schemat elektryczny.
Ponizej schemat zlacza do stykow
http://www.francmuz.webd.pl/arcade/sega/styki.JPG (dwa pierwsze styki -
CoinMeter i CoinSW)
Jak to działa (jak sa zbudowane takie przelaczniki - nie znam takiego
oznaczenia styku)
Polaczenie -1,2 to COIN METER.
Podlaczenie 3,4,5 - COIN SW
Czy ktos moze wie poza tym w jakiej kolejnosci moneta przelacza oba te
przelaczniki?
Pozdrawiam
Franc
LukaszS
Guest
Thu Dec 27, 2007 9:51 am
Z urzadzeniami, z którymi miałem do tej pory do czynienia komunikowało się przez
interfejs MDB. Jest to jakaś ustandaryzowana odmiana łącza szeregowego dla
urzadzeń ATM. Zwykle używam konwertera USB-MDB i odpowiedniej biblioteki.
http://www.bonusdata.net/analyzer/mdb_interface/mdb_interface.htm
Nie jestem elektronikiem, lecz programistą. na Twoim rysunku też są jakieś
sugestie do transmisji szeregowej. Więc strzelałbym, ze jest to raczej
komunikacja szeregowa.
--
Lukasz
Franc
Guest
Thu Dec 27, 2007 10:24 am
Użytkownik "LukaszS" <lstela@poczta.onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości
news:fkvp35$60o$1@news.onet.pl...
Quote:
Z urzadzeniami, z którymi miałem do tej pory do czynienia komunikowało się
przez interfejs MDB. Jest to jakaś ustandaryzowana odmiana łącza
szeregowego dla urzadzeń ATM. Zwykle używam konwertera USB-MDB i
odpowiedniej biblioteki.
http://www.bonusdata.net/analyzer/mdb_interface/mdb_interface.htm
Nie jestem elektronikiem, lecz programistą. na Twoim rysunku też są jakieś
sugestie do transmisji szeregowej. Więc strzelałbym, ze jest to raczej
komunikacja szeregowa.
No wlasnie tego nie jestem pewien.
To o czym piszesz bardziej kojarze ze sprzetem, ktory opiera sie na
komuterze.
Wiem, ze sa np. specjalizowane plyty glowne -"matki" Jamma, ktore maja
standaryzowane wyprowadzenia, ale to raczej nie ten przypadek.
Ja akurat mam dosc stara gre z roku 80 ktora w dodatku nie jest wyposazona
w glowny CPU, jak wiekszosc z tamtego okresu, ale z zestwu plyt
odpowiedzialnych za poszczegolne systemy (sterownie , grafika, dzwiek).
Cytat: "The game does not use a main processor. Supposedly it is entirely
logic gates. " (http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8733)
Mozesz mi wyjasnic jak dziala przelacznik COIN SW ? Bo nie znam tego:
http://www.francmuz.webd.pl/arcade/sega/styk1.JPG oznaczenia graficznego.
--
Franc
J.F.
Guest
Thu Dec 27, 2007 12:31 pm
On Thu, 27 Dec 2007 09:08:11 +0100, Franc wrote:
Quote:
Ponizej schemat zlacza do stykow
http://www.francmuz.webd.pl/arcade/sega/styki.JPG (dwa pierwsze styki -
CoinMeter i CoinSW)
Jak to działa (jak sa zbudowane takie przelaczniki - nie znam takiego
oznaczenia styku)
Polaczenie -1,2 to COIN METER.
Podlaczenie 3,4,5 - COIN SW
Czy ktos moze wie poza tym w jakiej kolejnosci moneta przelacza oba te
przelaczniki?
Na oko to ten Meter jest elektromagnesem. Pewnie przepuszcza po jednej
monecie.
J.
sundayman
Guest
Thu Dec 27, 2007 5:50 pm
Quote:
Nie jestem elektronikiem, lecz programistą. na Twoim rysunku też są jakieś
sugestie do transmisji szeregowej. Więc strzelałbym, ze jest to raczej
komunikacja szeregowa.
"transmission assy" to skrót od "transmission assembly" - czyli chodzi
"zestaw przełożenia (transportu ?)" - cokolwiek to znaczy.
pozdr.
sundayman
Guest
Thu Dec 27, 2007 5:54 pm
aha, a COIN METER to prawdopodobnie układ rozpoznawania monety - zapewne na
zasadzie indukcyjnej (cewka) - trochę jak w wykrywaczu metali. Krótko
mówiąc - układ, który ma zapobiec wytkaniu do maszyny guzików :)
pozdr.
Franc
Guest
Thu Dec 27, 2007 7:27 pm
Użytkownik "sundayman @poczta.onet.pl>" <sundayman<WYTNIJ> napisał w
wiadomości news:fl0lch$jbc$1@news.onet.pl...
Quote:
aha, a COIN METER to prawdopodobnie układ rozpoznawania monety - zapewne
na zasadzie indukcyjnej (cewka) - trochę jak w wykrywaczu metali. Krótko
mówiąc - układ, który ma zapobiec wytkaniu do maszyny guzików

to mozliwe
Znalazlem cos takiego
http://www.arcadeshop.de/index.php?cPath=82_94
i sam mikrostyk
http://www.arcadeshop.de/Microswitches-Coin-Switch-straight-wire_442.html
Z tego co wiem te przyciski dzialaja tak: gdy mikrostyk jest w stanie
spoczynku, to jest polaczenie miedzy stykami 1 i 2. Gdy nastepuje
wcisniecie - miedzy stykami 1 i 3.
Byc moze to wlasnie o taki sprzet chodzi.
Pozdrwiam
Franc
Krzysztof Rudnik
Guest
Fri Dec 28, 2007 2:53 am
Franc wrote:
Quote:
Ja akurat mam dosc stara gre z roku 80 ktora w dodatku nie jest
wyposazona w glowny CPU, jak wiekszosc z tamtego okresu, ale z zestwu plyt
Jakos tak w drugiej polowie lat 80-tych wspolpracowalem z firma naprawiajaca
takie rozne automaty do gier. Pamietam tylko jeden egzemplarz bez CPU -
'wyscigi samochodowe' - trzy spore plyty pelne TTL. Poza TTLami byl jeden
zestaw RAM (chyba dwie kostki 2114) jako pamiec Hi-Score.
Oczywiscie jeszcze sporo EPROMOW z grafikami.
Quote:
odpowiedzialnych za poszczegolne systemy (sterownie , grafika, dzwiek).
Cytat: "The game does not use a main processor. Supposedly it is entirely
logic gates. " (http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8733)
Nie pamietam bym wsrod tych wszystkich gier spotkal cos, co
potrzebowalo wiecej niz jedno wejscie na monety. Na moim 'stanowisku
naprawczym' mialem po prostu przycisk dajacy efekt wrzucenia monety.
Rozne plyty mialy rozne wyprowadzenia, ale byly one w sumie podobne,
w firmie dorabiali do kazdej plyty przejsciowke na jeden wybrany standard,
tak by mozna bylo wymieniac same plyty. O ile pamietam byl to standard
Conami.
Niektore gry dawalo sie przelaczyc DIP-Switchem na opcje darmowa.
Quote:
Ktos zasugerowal ze moze to byc wyjscie. Wtedy pewnie mozna olac, tj
zostawic niepodlaczone. Musze poszukac, moze jeszcze znajde jakies schematy
z dawnych czasow.
Krzysiek Rudnik
Franc
Guest
Fri Dec 28, 2007 8:18 am
Quote:
Jakos tak w drugiej polowie lat 80-tych wspolpracowalem z firma
naprawiajaca
takie rozne automaty do gier.

Dzisiaj w USA tez bys mial pewnie jeszcze szanse pracowac w tej branzy.
Rynek urzadzen tego typu jest tam "wiecznie zywy" no i pasjonatow wiecej niz
w Europie.
Quote:
Pamietam tylko jeden egzemplarz bez CPU -
'wyscigi samochodowe' - trzy spore plyty pelne TTL. Poza TTLami byl jeden
zestaw RAM (chyba dwie kostki 2114) jako pamiec Hi-Score.
Oczywiscie jeszcze sporo EPROMOW z grafikami.
www.klov.com
Moze tutaj ja znajdziesz. To chyba najwieksza baza tych gier. Napisz przy
jakich siedziales.
Quote:
odpowiedzialnych za poszczegolne systemy (sterownie , grafika, dzwiek).
Cytat: "The game does not use a main processor. Supposedly it is entirely
logic gates. " (http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8733)
Nie pamietam bym wsrod tych wszystkich gier spotkal cos, co
potrzebowalo wiecej niz jedno wejscie na monety. Na moim 'stanowisku
naprawczym' mialem po prostu przycisk dajacy efekt wrzucenia monety.
Rozne plyty mialy rozne wyprowadzenia, ale byly one w sumie podobne,
w firmie dorabiali do kazdej plyty przejsciowke na jeden wybrany standard,
tak by mozna bylo wymieniac same plyty. O ile pamietam byl to standard
Conami.
To musialo byc ciekawe doswiadcznenie. Kiedy sie skonczyl boom na te
automaty?
Quote:
Niektore gry dawalo sie przelaczyc DIP-Switchem na opcje darmowa.
Mozesz mi wyjasnic jak dziala przelacznik COIN SW ? Bo nie znam tego:
http://www.francmuz.webd.pl/arcade/sega/styk1.JPG oznaczenia graficznego.
Ktos zasugerowal ze moze to byc wyjscie. Wtedy pewnie mozna olac, tj
zostawic niepodlaczone. Musze poszukac, moze jeszcze znajde jakies
schematy
z dawnych czasow.
Chetnie bym skorzystal, jakbys cos znalazl.
--
Franc
Krzysztof Rudnik
Guest
Fri Dec 28, 2007 9:08 pm
Franc wrote:
Quote:
Pamietam tylko jeden egzemplarz bez CPU -
'wyscigi samochodowe' - trzy spore plyty pelne TTL. Poza TTLami byl jeden
zestaw RAM (chyba dwie kostki 2114) jako pamiec Hi-Score.
Oczywiscie jeszcze sporo EPROMOW z grafikami.
www.klov.com
Moze tutaj ja znajdziesz. To chyba najwieksza baza tych gier. Napisz przy
jakich siedziales.
Pierwsza jaka dostalem do naprawy byl Moon Patrol - nawet sie ucieszylem, bo
jakis czas wczesniej widzialem taki automat i spodobaly mi sie te koleczka
dokladnie odwzorujace nierownosci podloza. Chyba nawet jest na ebayu
identyczna wersja - dwie plytki, jedna wieksza (video) druga mniejsza
(audio). Z takich fajniejszych Karnov (M68K), 1942. Zawsze najfajniej bylo
sprawdzac po naprawie czy juz wszystko chodzi OK

))
Quote:
odpowiedzialnych za poszczegolne systemy (sterownie , grafika, dzwiek).
Cytat: "The game does not use a main processor. Supposedly it is
entirely logic gates. "
(http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8733)
To bylo to - walniety byl o ile dobrze pamietam multiplekser 74157
(te scalaki byly dosc czesto wymieniane).
Ta gre pamietam szczegolnie, bo zwykle dostawalem same plytki -
podlaczalem do mojego domowego zestawu naprawczego (zasilacz, monitor,
glosniki, zestaw przyciskow robiacy na peryferia (joystick, monety,
itp). Ta dostalem w calosci - cala szafe. Bo nie dalo sie tego
przerobic na nasz standard, pobor mocy itp.
Pamietam ze gra wypisuje zdobyte miejsce w HiScore az do kilkuset,
co mnie mocno zdziwilo, bo niby gdzie jakies TTL-e moga trzymac
tyle danych (wyswietla tylko kilka pierwszych).
Az w koncu znalazlem kostki RAM.
Byla to robota specjalna - nikt tego nie chcial naprawiac,
wiec i wynagrodzenie bylo extra - chyba 10USD.
Quote:
Nie pamietam bym wsrod tych wszystkich gier spotkal cos, co
potrzebowalo wiecej niz jedno wejscie na monety. Na moim 'stanowisku
naprawczym' mialem po prostu przycisk dajacy efekt wrzucenia monety.
Rozne plyty mialy rozne wyprowadzenia, ale byly one w sumie podobne,
w firmie dorabiali do kazdej plyty przejsciowke na jeden wybrany
standard, tak by mozna bylo wymieniac same plyty. O ile pamietam byl to
standard Conami.
To musialo byc ciekawe doswiadcznenie. Kiedy sie skonczyl boom na te
automaty?
Ja to robilem w czasie studiow, w ramach dorabiania sobie. Firme
prowadzil moj dawny instruktor z kolka elektronicznego z czasow
liceum. Nie traktowalem tego jako jakiejs regularnej pracy.
Po studiach poszedlem do normalnej pracy i juz nie bawilem sie w gry.
Kilkukrotnie odwiedzalem jeszcze tamta firme - stopniowo przeszli na
zabawy z CB (instruktor byl krotkofalowcem) itp.
Po prostu gry do lat 80-tych byly budowane na ogolnie dostepnych scalakach,
jakies Z80, M68000, 6502 plus troche RAMow (w kilku blokach), wiecej
EPROMOW i mnostwo TTLi.
Dawalo sie to naprawiac. Nowsze gry mialy coraz wiecej
specjalizowanych scalakow i mozliwosci naprawy byly coraz mniejsze.
Quote:
Niektore gry dawalo sie przelaczyc DIP-Switchem na opcje darmowa.
Mozesz mi wyjasnic jak dziala przelacznik COIN SW ? Bo nie znam tego:
http://www.francmuz.webd.pl/arcade/sega/styk1.JPG oznaczenia
graficznego.
Ktos zasugerowal ze moze to byc wyjscie. Wtedy pewnie mozna olac, tj
zostawic niepodlaczone. Musze poszukac, moze jeszcze znajde jakies
schematy
z dawnych czasow.
Chetnie bym skorzystal, jakbys cos znalazl.
Poszukalem troche i chyba juz niestety nic nie mam. Kilka gruntownych
sprzatan to przetrwalo, ale w koncu nastapil timeout i poszlo do smieci.
Razem z zasilaczem (taki wielki transformatorowy, dawal +5, -5 i +12V, razem
moze ze 100W - strasznie buczal), monitorem (gole chassis z kineskopem
(cz-b z naklejona bursztynowa folia, transformator odchylania mial
uszkodzony rdzen i obraz byl wyraznie nieliniowy), dwoma plytkami -
Qubert (taka kolorowa piramidka - na 8088 4,77MHz - pewnie uproszczony
PC) i jeszcze cos na trzech Z80.
Tak wiec sorki, ale nie mam juz nic. To bylo jakies 20 lat temu,
nawet tego co napisalem wyzej nie jestem tam do konca pewny.
Krzysiek Rudnik
analog
Guest
Fri Dec 28, 2007 10:19 pm
Krzysztof Rudnik pisze:
Quote:
Ja to robilem w czasie studiow, w ramach dorabiania sobie.
Ja czasami wciaz cos naprawiam. Mam wciaz grubo ponad setke pcb. A takze
wiekszosc dostepnych schematow i manuali ( glownei w wersji elektronicznej,
ale troche papierow tez sie znajdzie). Sporo ludzi kolekcjonuje taki sprzet
lub uzywa do grania.
Quote:
Po prostu gry do lat 80-tych byly budowane na ogolnie dostepnych scalakach,
jakies Z80, M68000, 6502 plus troche RAMow (w kilku blokach), wiecej
EPROMOW i mnostwo TTLi.
Dawalo sie to naprawiac. Nowsze gry mialy coraz wiecej
specjalizowanych scalakow i mozliwosci naprawy byly coraz mniejsze.
U nas w kraju akurat dosyc latwo bylo naprawiac automaty - wiekszosc plyt
to byly podrobki (glownie wloskie). Czasami majace niewiele wspolnego
(pod wzgledem hardware) z oryginalem.
Quote:
Qubert (taka kolorowa piramidka - na 8088 4,77MHz - pewnie uproszczony
PC)
Bynajmniej. Akurat pc byly wtedy zbyt drogie.
Nim PC stanialy, to z ogolnie dostepnego sprzetu uzywano zwykle hw bazujacego
na konsolach do gier czy sporadycznie - 8/16 bitowych komputerach.
Nawet Amiga miala swoje epizody (jesli ktos pamieta "oszalamiajace"
gry na LD (laserdiskach) robione przez American laser games (czyli
Mad Dog McCree 1/2, Crime Patrol ), to tam wlasnie amiga siedziala).
Co do monaco gp - nie grzebalem nigdy w bezprocesorowych grach. Wtedy jeszcze
stosowano unikalne rozwiazania w (prawie) kazdej grze.
Spojrz na schemat. Strona 25, 3 przerzutniki D po lewej stronie i okolice.
--
TS
Guest
Fri Dec 28, 2007 10:32 pm
z tego co ja slyszalem to w automatach takich w jakis spoób badana
jest predkosć wrzucanej monety
Franc
Guest
Sat Dec 29, 2007 8:30 am
Quote:
Ja czasami wciaz cos naprawiam. Mam wciaz grubo ponad setke pcb. A takze
wiekszosc dostepnych schematow i manuali ( glownei w wersji
elektronicznej,
ale troche papierow tez sie znajdzie). Sporo ludzi kolekcjonuje taki
sprzet
lub uzywa do grania.
Mozna prosic o maila do ciebie? Chetnie bym podpytal o pare spraw na priv.
Quote:
Czasami majace niewiele wspolnego
(pod wzgledem hardware) z oryginalem.
Byly jakies "skroty myslowe" stosowane w tych wloskich hardwarach? Na czym
polegaly glowne roznice?
Quote:
Qubert (taka kolorowa piramidka - na 8088 4,77MHz - pewnie uproszczony
PC)
Bynajmniej. Akurat pc byly wtedy zbyt drogie.
Nim PC stanialy, to z ogolnie dostepnego sprzetu uzywano zwykle hw
bazujacego
na konsolach do gier czy sporadycznie - 8/16 bitowych komputerach.
Nawet Amiga miala swoje epizody (jesli ktos pamieta "oszalamiajace"
gry na LD (laserdiskach) robione przez American laser games (czyli
Mad Dog McCree 1/2, Crime Patrol ), to tam wlasnie amiga siedziala).
Dla mnie najlepsze arcade to te z lat 80

WLasnie przez prostote grafiki
(i konstrukcji)
Quote:
Co do monaco gp - nie grzebalem nigdy w bezprocesorowych grach. Wtedy
jeszcze
stosowano unikalne rozwiazania w (prawie) kazdej grze.
Spojrz na schemat. Strona 25, 3 przerzutniki D po lewej stronie i okolice.
Moze sie okazac, ze kiedys bedziesz mogl, gdy mi padnie ktoras z plyt :-)
Pozdrawiam
Franc
Franc
Guest
Sat Dec 29, 2007 10:16 am
Quote:
Pierwsza jaka dostalem do naprawy byl Moon Patrol - nawet sie ucieszylem,
bo
jakis czas wczesniej widzialem taki automat i spodobaly mi sie te koleczka
dokladnie odwzorujace nierownosci podloza. Chyba nawet jest na ebayu
identyczna wersja - dwie plytki, jedna wieksza (video) druga mniejsza
(audio). Z takich fajniejszych Karnov (M68K), 1942. Zawsze najfajniej bylo
sprawdzac po naprawie czy juz wszystko chodzi OK

))
MoonPatrol - super zabawa i dosc znany tytul. Czesto gram w to na emulatorze
MAME na samodzielnie zrobionym uniwersalnym panelu:
http://www.francmuz.webd.pl/panel/final1.JPG .
Quote:
odpowiedzialnych za poszczegolne systemy (sterownie , grafika, dzwiek).
Cytat: "The game does not use a main processor. Supposedly it is
entirely logic gates. "
(http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8733)
To bylo to - walniety byl o ile dobrze pamietam multiplekser 74157
(te scalaki byly dosc czesto wymieniane).
W razie czego bede wiedzial do kogo sie zwrocic o pomoc jak padnie mi sprzet
:-)
Quote:
Ta gre pamietam szczegolnie, bo zwykle dostawalem same plytki -
podlaczalem do mojego domowego zestawu naprawczego (zasilacz, monitor,
glosniki, zestaw przyciskow robiacy na peryferia (joystick, monety,
itp). Ta dostalem w calosci - cala szafe. Bo nie dalo sie tego
przerobic na nasz standard, pobor mocy itp.
Pamietam ze gra wypisuje zdobyte miejsce w HiScore az do kilkuset,
co mnie mocno zdziwilo, bo niby gdzie jakies TTL-e moga trzymac
tyle danych (wyswietla tylko kilka pierwszych).
Az w koncu znalazlem kostki RAM.
Byla to robota specjalna - nikt tego nie chcial naprawiac,
wiec i wynagrodzenie bylo extra - chyba 10USD.
Jak o tworzylem tyl samej gry, to rzeczywiscie budzi respekt - osobne plytki
drukowane, kazda wielkosci przynajmniej kartki A4 lub nawet wieksze.
No i samo to, ze wyniki pojawiaja sie na osobnych wyswietlaczach, a nie na
ekranie.
Quote:
Ja to robilem w czasie studiow, w ramach dorabiania sobie. Firme
prowadzil moj dawny instruktor z kolka elektronicznego z czasow
liceum. Nie traktowalem tego jako jakiejs regularnej pracy.
Po studiach poszedlem do normalnej pracy i juz nie bawilem sie w gry.
Kilkukrotnie odwiedzalem jeszcze tamta firme - stopniowo przeszli na
zabawy z CB (instruktor byl krotkofalowcem) itp.
Po prostu gry do lat 80-tych byly budowane na ogolnie dostepnych
scalakach,
jakies Z80, M68000, 6502 plus troche RAMow (w kilku blokach), wiecej
EPROMOW i mnostwo TTLi.
Dawalo sie to naprawiac. Nowsze gry mialy coraz wiecej
specjalizowanych scalakow i mozliwosci naprawy byly coraz mniejsze.
Quote:
Poszukalem troche i chyba juz niestety nic nie mam. Kilka gruntownych
sprzatan to przetrwalo, ale w koncu nastapil timeout i poszlo do smieci.
Razem z zasilaczem (taki wielki transformatorowy, dawal +5, -5 i +12V,
razem
moze ze 100W - strasznie buczal), monitorem (gole chassis z kineskopem
(cz-b z naklejona bursztynowa folia, transformator odchylania mial
uszkodzony rdzen i obraz byl wyraznie nieliniowy), dwoma plytkami -
Qubert (taka kolorowa piramidka - na 8088 4,77MHz - pewnie uproszczony
PC) i jeszcze cos na trzech Z80.
Tak wiec sorki, ale nie mam juz nic. To bylo jakies 20 lat temu,
nawet tego co napisalem wyzej nie jestem tam do konca pewny.
Jasna sprawa. 20 lat to kupa czasu. Szkoda, ze w dobie Xboxow , PSP3 i Wii
mlodzi ludzie nie maja wiecej szacunku do starych prekursorow gier, gdzie
elektronika robila robote a nie system operacyjny i oprogramowanie ;-)
Pozdrawiam
Franc
analog
Guest
Sat Dec 29, 2007 1:26 pm
damianhor@gmail.com pisze:
Quote:
z tego co ja slyszalem to w automatach takich w jakis spoób badana
jest predkosć wrzucanej monety
Zwykle wrzutniki bazuja na wadze/wielkosci monety.
Caly "proces" jest niewidoczny dla gry. Zwykle plyta z gra
ma dwa wejscia coin, z ktorych zlicza impulsy (ewentualnie blokuje
gre gdy impuls na wejsciu jest za dlugi) plus czesto dodatkowe wejscie
test/service coin.
--
TS
Goto page 1, 2 Next