RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zautomatyzować ręczną regulację temperatury w aucie z pokrętłem?

Automatyczna regulacja ręcznego regulatora

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zautomatyzować ręczną regulację temperatury w aucie z pokrętłem?

Adam
Guest

Fri Mar 04, 2011 11:02 pm   



Witajcie.

Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.

Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.

Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
wykonawczego".

Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

Spotkał się ktoś z czymś takim?

Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić Wink
Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
przy słabym "naciągu" tegoż.

Jakieś pomysły?
Może są jakieś gotowe patenty?

--
Pozdrawiam.

Adam.

Adam Dybkowski
Guest

Sat Mar 05, 2011 2:42 am   



W dniu 2011-03-04 23:02 Adam napisał(a):

Quote:
Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.

Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.

Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
wykonawczego".

Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

Silnik / serwo do sterowania właściwą mechaniką (ośką, na której
wcześniej było osadzone pokrętło). A oryginalne pokrętło odczepić od osi
(może być zamocowane osiowo ale aby nie obracało osi) i odczytywać przez
elektronikę jako enkoder obrotowy. Będzie i sterowanie w pełni
elektroniczne, i ręczne a'la "fly-by-wire".

--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/

Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.

waldek
Guest

Sat Mar 05, 2011 6:42 am   



Quote:
Witajcie.

Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza w
aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.

Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.

Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
wykonawczego".

Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

Spotkał się ktoś z czymś takim?

Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić Wink
Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
przy słabym "naciągu" tegoż.

Jakieś pomysły?
Może są jakieś gotowe patenty?
Witam!

Najprościej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. Są gotowe konstrukcje
(do kupienia) potencjometr z silnikiem. Są tak skonstruowane że można kręcić
ręcznie, i może to robić silnik. Jedno nie koliduje z drugim. Tylko trzeba
dobrać aby potencjometr był o takiej wartości jak w "ręcznej regulacji"
teraz.
Pozdrawiam - Waldek

Adam
Guest

Sat Mar 05, 2011 12:36 pm   



W dniu 2011-03-05 06:42, waldek pisze:
Quote:
Witajcie.

Tak sobie myl zaprzc jaki "automat" do regulacji temperatury wntrza w
aucie, które ma tylko rczn regulacj za pomoc pokrta.

Piszc "automat", mam na myli elektronik (to nie problem, termostatów
rónych jest jak mrówków) oraz ukad wykonawczy.

Pytanie dotyczy wycznie czci elektro-mechanicznej - "ukadu
wykonawczego".

Tene ukad wykonawczy nie powinien kolidowa z moliwoci rcznej
regulacji. Znaczy to, e pokrta powinny da si rcznie porusza.

Spotka si kto z czym takim?

Niektóre pomysy, to dwa "popychacze zbatkowe" - jeden pcha pokrto w
lewo, drugi w prawo. Jeli tylko rdze si cofnie, pokrto nie jest
blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczy si kóci Wink
Inna moliwo - sprzgo tarciowe - ale wtedy do rcznego pokrcenia
wymagana byaby wiksza sia, co moe powodowa uszkodzenia przy zbyt
silnym rczym pokrcaniu, lub lizganie si sprzga i brak sterowania
przy sabym "nacigu" tego.

Jakie pomysy?
Moe s jakie gotowe patenty?
Witam!
Najprociej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. S gotowe konstrukcje
(do kupienia) potencjometr z silnikiem. S tak skonstruowane e mona krci
rcznie, i moe to robi silnik. Jedno nie koliduje z drugim. Tylko trzeba
dobra aby potencjometr by o takiej wartoci jak w "rcznej regulacji"
teraz.
Pozdrawiam - Waldek

Za słabe. Nie pociągnie linek od klap nagrzewu :(

--
Pozdrawiam.

Adam.

Adam
Guest

Sat Mar 05, 2011 12:42 pm   



W dniu 2011-03-05 02:42, Adam Dybkowski pisze:
Quote:
W dniu 2011-03-04 23:02 Adam napisał(a):

Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.

Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.

Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
wykonawczego".

Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

Silnik / serwo do sterowania właściwą mechaniką (ośką, na której
wcześniej było osadzone pokrętło). A oryginalne pokrętło odczepić od osi
(może być zamocowane osiowo ale aby nie obracało osi) i odczytywać przez
elektronikę jako enkoder obrotowy. Będzie i sterowanie w pełni
elektroniczne, i ręczne a'la "fly-by-wire".

Można i tak. Są choćby serwa modelarskie.
Ale ja z reguły przyjmuję założenie, aby jak najmniej ingerować w
istniejący ustrój, więc chcę zostawić regulację ręczną, bez pośrednictwa
elektroniki.

Regulator będzie sterowany z dużą histerezą, odczyty temperatury pewnie
co kilkanaście sekund, zaś jeśli potrzeba korekty, to o jeden "krok" -
więc moim zdaniem wystarczy "krańcówka" na pokrętle wyłączająca serwo.

Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie.

--
Pozdrawiam.

Adam.

J.F.
Guest

Sat Mar 05, 2011 3:31 pm   



On Sat, 05 Mar 2011 12:36:48 +0100, Adam wrote:
Quote:
Najprociej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. S gotowe konstrukcje
(do kupienia) potencjometr z silnikiem.
Za słabe. Nie pociągnie linek od klap nagrzewu Sad

No to elektryczne wspomaganie kierownicy.
Zaraz bedziesz narzekal ze za mocne :-P

Ale zasade podejrzec mozna - przekladnia planetarna. Tu co prawda
trzeba bedzie to inaczej rozwiazac.

Albo podobnie jak w niektorych magnetofonach naped szpul - do osi
silnika przylozona rolka. Ale jej os zamocowana blaszkami tez do osi
silnika. Jak sie silnik kreci, to najpierw rolka leci w jedna strone,
dotyka talerzyka szpuli i obraca. a potem przestaje dotykac.
Mozna tez wypilowac w kole zebatym troche zebow.

Tak czy inaczej problemem tu bedzie chyba sila i miejsce. Najlepszy
bylby mechanizm zapadkowy z dwoma elektromagnesami - ale znow - sila.


J.

Grzegorz Krukowski
Guest

Sat Mar 05, 2011 4:14 pm   



On Sat, 05 Mar 2011 12:42:54 +0100, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155161911>Można i
tak. Są choćby serwa modelarskie.
Quote:
Ale ja z reguły przyjmuję założenie, aby jak najmniej ingerować w
istniejący ustrój, więc chcę zostawić regulację ręczną, bez pośrednictwa
elektroniki.

To np. kółko zębate, które będzie przekazywało sterowanie z silnika
krokowego na oś pokrętła powinno mieć możliwość poślizgu na osi.
Zobacz sobie jak to jest zrobione w budziku (ale mechanicznym).
--
Grzegorz Krukowski

kogutek
Guest

Sat Mar 05, 2011 5:27 pm   



Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał(a):

Quote:
Witajcie.

Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.

Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.

Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
wykonawczego".

Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

Spotkał się ktoś z czymś takim?

Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić Wink
Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
przy słabym "naciągu" tegoż.

Jakieś pomysły?
Może są jakieś gotowe patenty?

Jeśli nie ma czegoś takiego zakladanego do droższych modelu samochodu jaki

masz i zrobionego przez fabryke to jesteś bez szans. Jeśli sie pytasz tutaj
jak coś zrobić to znaczy ze nie masz zielonego pojęcia o tym co chcesz zrobić.
A te wszystkie rady jakie dostaleś to takie pierdu pierdu ludzi co mają takie
samo pojęcie jak Ty. Przykre to ale prawdziwe.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

BartekK
Guest

Sat Mar 05, 2011 7:59 pm   



W dniu 2011-03-04 23:02, Adam pisze:
Quote:
Jakieś pomysły?
Może są jakieś gotowe patenty?
Tak, szukać gotowego "climatronic" do takiego auta, jeśli było

produkowane, i przemontować odpowiedni zestaw elementów...

A jak nie było - to nie skupiać się na gałce jako elemencie "zadawczym"
tylko zobaczyć czym ta gałka steruje. Przeważnie albo są to cięgna do
klapek/klapki, albo jest to sterowanie zaworem wody gorącej do
nagrzewnicy. Jedno i drugie zostawić w spokoju, i zrobić równoległe
sterowanie własne:
- jeśli to regulacja wody - to dać trójniki i drugi (elektro)zawór
równolegle do pierwszego, dajesz wtedy temperature na minimum i
regulujesz elektroniką, albo odcinasz/wyłączasz elektronikę i możesz
sobie ręcznie pokręcić
- jeśli to regulacja klapkami przepływu powietrza - dodać do ciegieł np
siłowniki od zamka centralnego... i wymuszać otwarcie/zamknięcie po
stronie klapki, a nie mocować się z gałką.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

zapinio
Guest

Mon Mar 07, 2011 2:57 pm   



Proponowałbym wymienić samochód.
Będzie taniej, prościej ,pewniej.
Zaoszczędzony czas przeznaczyć na zarabianie pieniędzy, naukę lub
wypoczynek.
10 letnie Audi A6 ze wszystkimi bajerami to koszt ok. 12-15 tys. złotych.

Adam
Guest

Tue Mar 08, 2011 7:39 pm   



W dniu 2011-03-07 14:57, zapinio pisze:
Quote:
Proponowabym wymieni samochód.
Bdzie taniej, prociej ,pewniej.
Zaoszczdzony czas przeznaczy na zarabianie pienidzy, nauk lub
wypoczynek.
10 letnie Audi A6 ze wszystkimi bajerami to koszt ok. 12-15 tys. zotych.


Tia, jeszcze 3 lata kredytu ...

Ale autko poza tym jest zacne :)

--
Pozdrawiam.

Adam.

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zautomatyzować ręczną regulację temperatury w aucie z pokrętłem?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map