RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak skonstruować układ ładowania akumulatora samochodowego z zasilacza 18V?

ladowarka akumulatora z zasilacza stabilizowanego

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skonstruować układ ładowania akumulatora samochodowego z zasilacza 18V?

Guest

Mon Mar 11, 2013 10:05 am   



Witam,

przed zadaniem pytania - prosba o niedyskutowanie na temat celowosci,
kosztow, ze mozna sobie kupic ladowarke/prostownik za 50 zl....

Jest sobie zasilacz stabilizowany np. 18V i o maksymalnym pradzie np
4A. Jaki to musialby byc uklad kontroli ladowania, aby sprawnie i
bezpiecznie naladowac akumulator samochodowy?

W typowych ladowarkach prad ladowania na poczatku jest duzy i przy
okazji powoduje to spade napiecia....W raz ze stopniem naladowania
prad maleje ale wrasta napiecie. I powiedzmy, ze po przekroczeniu
jakiejs granicy uznaje sie, ze akumulator jest naladowany i proces
ladowania zostaje przerwany. Tak jest w przypadku, gdy korzystamy z
zasilacza, ktory nie ma stabilizacji napiecia (a ew. ma tylko
ograniczenie pradu).

Co by to musialby byc za uklad podlaczony do zasilacza stabilizowanego
np.18V aby dalo sie w podobny sposob kontrolowac proces ladowania.
Powiedzmy, ze do tego cely bysmy zastosowali zasilacz od notebooka i
pomiedzy zasilacz a akumulator wlaczyli maly uklad kontroli ladowania.

Ukaniu
Guest

Mon Mar 11, 2013 10:13 am   



Uzytkownik <ktos@z.pl> napisal w wiadomosci
news:817rj8pafrc9h6klcbrtmdqii5qul44fhq@4ax.com...
Quote:
Co by to musialby byc za uklad podlaczony do zasilacza stabilizowanego

Trzeba zmodyfikowac zasilacz tak (zmiana 1 opornika) aby ograniczyc mu
napiecie do np. 15,5V
Dolozyc amperomierz i kiedy prad ladowania spadnie do np 500mA wylaczyc
ladowanie.
Uklad zewnetrzny albo bedzie tracil moc albo bedzie skomplikowany daleko
bardziej niz 1 opornik.

--
Pozdrawiam
Lukasz

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Mar 11, 2013 10:26 am   



Dnia Mon, 11 Mar 2013 10:05:54 +0100, ktos@z.pl napisał(a):

Quote:
Jest sobie zasilacz stabilizowany np. 18V i o maksymalnym pradzie np
4A. Jaki to musialby byc uklad kontroli ladowania, aby sprawnie i
bezpiecznie naladowac akumulator samochodowy?

Skoro masz już ograniczenie prądu to wystarczy przestawić napięcie
wyjściowe na takie jakie cechuje twój aku przy pełnym naładowaniu i danym
prądzie ładowania. Czyli jakieś 13,5 V.
--
Jacek

Desoft
Guest

Mon Mar 11, 2013 12:51 pm   



Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomości
news:42tvwqch0kyv.g1ci20ryn5qd.dlg@40tude.net...

Quote:
Skoro masz już ograniczenie prądu to wystarczy przestawić napięcie
wyjściowe na takie jakie cechuje twój aku przy pełnym naładowaniu i danym
prądzie ładowania. Czyli jakieś 13,5 V.

Jak dobrze zrozumiałem, to on chce naładować akumulator, a nie trzymać go w
buforze, więc 14,4-14,5V
Z tym, że dając napięcie 14,5V prąd pod koniec ładowania maleje, przez co
cały cykl trwa dłużej.
Lepiej ładować stałym prądem i odcinać po uzyskaniu napięcia.

--
Desoft

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Mar 11, 2013 1:05 pm   



Dnia Mon, 11 Mar 2013 12:51:34 +0100, Desoft napisał(a):

Quote:
Jak dobrze zrozumiałem, to on chce naładować akumulator, a nie trzymać go w
buforze, więc 14,4-14,5V

IMO przy 4 A ładowania może nie sięgnąć 14,5 V a 13,5 V to już jest całkiem
wystarczający stopień naładowania. Trochę też zależy od sposobu wykonania
tego ograniczenia prądowego Smile
--
Jacek

Ukaniu
Guest

Mon Mar 11, 2013 1:19 pm   



Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomości
news:dil2oo4w2iy2$.l0nodld8km3q.dlg@40tude.net...
Quote:
IMO przy 4 A ładowania może nie sięgnąć 14,5 V a 13,5 V to już jest
całkiem
wystarczający stopień naładowania. Trochę też zależy od sposobu wykonania
tego ograniczenia prądowego Smile

Dobry aku tak do 100Ah przy 500mA prądu powinien powoli dojść do 15,5V bez
najmniejszego problemu. Może i więcej ale to już zależy.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Mar 11, 2013 4:41 pm   



Dnia Mon, 11 Mar 2013 13:19:59 +0100, Ukaniu napisał(a):

Quote:
Dobry aku tak do 100Ah przy 500mA prądu powinien powoli dojść do 15,5V bez
najmniejszego problemu.

No może i tak, ale przy takim poziomie napięcia jest całkiem spory prąd
nazwijmy go prądem podtrzymania (prąd nie dąży do zera), który tylko
elektrolizuje wodę i grzeje aku. Strata czasu i atłasu. Jestem zwolennikiem
kończenia ładowania wcześniej.
--
Jacek

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skonstruować układ ładowania akumulatora samochodowego z zasilacza 18V?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map