TomT
Guest
Thu Oct 22, 2009 9:42 am
Witam
Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego przez
ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i zadziałanie
krańcówki.
TomT
BartekK
Guest
Thu Oct 22, 2009 3:56 pm
TomT pisze:
Quote:
Witam
Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego
przez ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i
zadziałanie krańcówki.
A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
mierzyć jego temperaturę

Albo mała żarówka (z bocznikiem do ustalenia
jasności) i pomiar jej jasności fotorezystorem. Miałbyś od razu izolację
galwaniczną.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Mario
Guest
Thu Oct 22, 2009 9:19 pm
TomT pisze:
Quote:
Witam
Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego
przez ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i
zadziałanie krańcówki.
TomT
Zastosuj lub zrób sobie przekładnik prądowy np o przekładni 100/1.
Następnie konwersja I/U (czyli rezystor o niewielkiej oporności np 10
Ohm), wzmacniacz i za nim aktywny prostownik. Wystarczy jakiś podwójny
wzmacniacz Rail to Rail np LMC6482 (jeśli masz tylko +5V na pokładzie),
kilka rezystorów, dwa kondensatorki i dwie diody 1N4148.
--
Pozdrawiam
MD
TomT
Guest
Fri Oct 23, 2009 7:32 am
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości
news:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:
A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
mierzyć jego temperaturę

Albo mała żarówka (z bocznikiem do ustalenia
jasności) i pomiar jej jasności fotorezystorem. Miałbyś od razu izolację
galwaniczną.
Potrzebuję dwa pomiary na sekundę. Myślałem o takim rozwiązaniu: rezystor
szeregowy, prostownik z filtrem i transoptor. Rezystor tak dobrany aby przy
prądzie nominalnym było około 4 V, a rezystor do diody transoptora ustawiony
na połowę nominalnego prądu diody. Mierząc napięcie na tranzystorze
transoptora będę widział zmiany prądu silnika lub jego brak w przypadku
zadziałania krańcówki. Czy dobrze kombinuję.
TomT
TomT
Guest
Fri Oct 23, 2009 7:37 am
Użytkownik "Mario" <mardyb@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:hbqep1$r27$1@news.onet.pl...
Zastosuj lub zrób sobie przekładnik prądowy np o przekładni 100/1.
Następnie konwersja I/U (czyli rezystor o niewielkiej oporności np 10
Ohm), wzmacniacz i za nim aktywny prostownik. Wystarczy jakiś podwójny
wzmacniacz Rail to Rail np LMC6482 (jeśli masz tylko +5V na pokładzie),
kilka rezystorów, dwa kondensatorki i dwie diody 1N4148.
Myślałem o prostszym rozwiązaniu, bo raczej potrzebuję oszacować wartość
prądu niż ją mierzyć dokładnie.
Potrzebuję wykrywać stany: praca normalna silnika - prąd nominalny, blokada
ruchu - wzrost prądu, koniec zakresu - brak prądu.
TomT
TomT
Guest
Fri Oct 23, 2009 9:43 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:b0bc5ae5-cf39-4481-8d02-b1a4bcc88b50@b18g2000vbl.googlegroups.com...
On Oct 23, 8:32 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "BartekK" <s...@NOSPAMdrut.org> napisał w
wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.pl...> A jak szybki ten
pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
led w opto potrzeba raptem 1mA.
Marek
OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
TomT
Marek Lewandowski
Guest
Fri Oct 23, 2009 9:47 am
On Oct 23, 8:32 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "BartekK" <s...@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.pl...> A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
Potrzebuję dwa pomiary na sekundę. Myślałem o takim rozwiązaniu: rezystor
szeregowy, prostownik z filtrem i transoptor. Rezystor tak dobrany aby przy
prądzie nominalnym było około 4 V
Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
led w opto potrzeba raptem 1mA.
Marek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Oct 23, 2009 9:55 am
Hello TomT,
Friday, October 23, 2009, 10:43:07 AM, you wrote:
Quote:
wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.pl...> A jak szybki ten
pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
led w opto potrzeba raptem 1mA.
OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
Feryster robi małe przekładniki na rdzeniu ferrytowym o średnicy
zewnętrznej 16mm. Ale nie mam pojęcia, jak to się zachowa przy 50Hz -
raczej są przewidziane do szybszych przebiegów...
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Oct 23, 2009 10:12 am
Hello Marek,
Friday, October 23, 2009, 11:07:37 AM, you wrote:
Quote:
OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
1. Zajrzyj tam, gdzie RoMan polecił
2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
prowizoryczny przekładnik.
Straszne partaczenie - toroidy dławików, to rdzenie o małej
przenikalności - sprzężenie będzie jeszcze gorsze niż na
przekładnikach z Ferystera. Tak gdzieś ze 200 razy.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
TomT
Guest
Fri Oct 23, 2009 10:15 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:b7db05c4-a878-43d1-b5af-d279785b341e@l31g2000vbp.googlegroups.com...
On Oct 23, 10:43 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
1. Zajrzyj tam, gdzie RoMan polecił
2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
prowizoryczny przekładnik.
Dzięki wszystkim za sugestie.
Znalazłem też przekładniki Talemy w TME. Myślę, że się nadadzą. Ale zacznę
od tej prowizorki i jak znam życie to będzie najlepsze rozwiązanie.
TomT
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Oct 23, 2009 11:02 am
Hello Jarosław,
Friday, October 23, 2009, 11:35:10 AM, you wrote:
Quote:
2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
prowizoryczny przekładnik.
3. Jeszcze można spróbować nawinąć sobie cewkę Rogowskiego.
Jasne. Ale to wymaga dokładnie dobranego integratora z wejściem
prądowym.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Oct 23, 2009 11:03 am
Hello Marek,
Friday, October 23, 2009, 11:47:00 AM, you wrote:
Quote:
Straszne partaczenie - toroidy dławików, to rdzenie o małej
przenikalności - sprzężenie będzie jeszcze gorsze niż na
przekładnikach z Ferystera. Tak gdzieś ze 200 razy.
Wiem, ale on nie chce prądu tyle mierzyć, co wykrywać. Może mu to
wystarczyć. Nie wiem, co on ma w szufladzie, ja taki toroid miałbym od
ręki a na przekładnik prawdziwy to musiałbym czekać.
Poza tym ta partanina może być sensowna - słabe sprzężenie może
wystarczyć jako zabezpieczenie przed zniszczeniem układu w przypadku
zwarcia po stronie silnika
Bez przesady - ile tam może popłynąć? 100A? I zaraz wywalą
bezpieczniki.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Marek Lewandowski
Guest
Fri Oct 23, 2009 12:07 pm
On Oct 23, 10:43 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
Quote:
OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
1. Zajrzyj tam, gdzie RoMan polecił
2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
prowizoryczny przekładnik.
Marek
Jarosław Sokołowski
Guest
Fri Oct 23, 2009 12:35 pm
Pan Marek Lewandowski napisał:
Quote:
2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
prowizoryczny przekładnik.
3. Jeszcze można spróbować nawinąć sobie cewkę Rogowskiego.
--
Jarek
Marek Lewandowski
Guest
Fri Oct 23, 2009 12:47 pm
On Oct 23, 11:12 am, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:
Quote:
Straszne partaczenie - toroidy dławików, to rdzenie o małej
przenikalności - sprzężenie będzie jeszcze gorsze niż na
przekładnikach z Ferystera. Tak gdzieś ze 200 razy.
Wiem, ale on nie chce prądu tyle mierzyć, co wykrywać. Może mu to
wystarczyć. Nie wiem, co on ma w szufladzie, ja taki toroid miałbym od
ręki a na przekładnik prawdziwy to musiałbym czekać.
Poza tym ta partanina może być sensowna - słabe sprzężenie może
wystarczyć jako zabezpieczenie przed zniszczeniem układu w przypadku
zwarcia po stronie silnika
Marek