jędrek
Guest
Tue Apr 29, 2014 12:19 pm
Jest sobie pompa
http://i4.minus.com/ibod7bd6Bq3Zpe.jpg
"IB Pump 25-60 180" insbud.net
Jest to pompa zdemontowana przez ekipę hydraulików (więc wyjęta ze złomu w
celach naukowych

).
Wynika z tego, że była zatarta część "hydrauliczna"
A sam silnik jako komponent elektryczny po wstępnych oględzinach wygląda na
sprawny, ośka pięknie, lekko się obraca, spaliła się tylko ścieżka na
płytce.
Jednak mam obawy czy schemat połączeń jaki rozrysowałem z płytki jest
prawidłowy.
Dotychczas miałem do czynienia z silnikami jednobiegowymi (o stałej
prędkości) 230V~ gdzie były tylko 2 uzwojenia: główne i pomocnicze.
Pomocnicze zapięte standardowo przez szeregowy kondensator do przesunięcia
fazy i ustaleniu zawsze tego samego kierunku wirowania wirnika.
Natomiast nie wiem jak to jest ze wskazanym silnikiem 3 biegowym, gdzie
możemy sobie ustalać 3 prędkości.
Które w końcu jest tutaj uzwojeniem pomocniczym?
Jedne źródła podają, że pomocnicze ma większą rezystancję od uzwojenia
roboczego. Dziwnym trafem te które miałem w ręce jednobiegowe miały dwa
uzwojenia o takiej samej rezystancji... Tutaj przy 3-biegowym pierw
myślałem, że pomocnicze to te 155 Ohm i że jest ono na stałe zapięte przez
szeregowy kondensator 3uF i prędkości zmieniam operując kombinacją
szeregową i pojedynczym wyborem pozostałych dwóch uzwojeń: 75 ohm 72,5 Ohm
(?). Ale patrząc na schemat jaki rozrysowałem zwątpiłem, a mam podejrzenia,
że ktoś coś tu wcześniej poprzepinał, bo przewody wychodzące z silnika
(5szt) dziwnie są zakończone w stylu "nóż-zdjęta izolacja" bez jakiś tam
eleganckich konektorków, które dopiero wpinamy do kostki i zakręcamy.
Tu podobny schemat
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/ups_25-60_-_ideowy.jpg,
zwątpiłem, bo tutaj w jednym położeniu wszystkie 3 uzwojenia pracują w
szeregu...
Proszę więc o schemat jak to mam na stole połączyć w układ 3 biegowy mój
silnik.
Które główne uzwojenia, które pomocnicze?
Zachariasz Dorożyński
Guest
Tue Apr 29, 2014 4:45 pm
W dniu wtorek, 29 kwietnia 2014 14:19:20 UTC+2 użytkownik jędrek napisał:
Quote:
Jest sobie pompa
http://i4.minus.com/ibod7bd6Bq3Zpe.jpg
"IB Pump 25-60 180" insbud.net
Jest to pompa zdemontowana przez ekip� hydraulik�w (wi�c wyj�ta ze z�omu w
celach naukowych

).
Wynika z tego, �e by�a zatarta cz�� "hydrauliczna"
A sam silnik jako komponent elektryczny po wst�pnych ogl�dzinach wygl�da na
sprawny, o�ka pi�knie, lekko si� obraca, spali�a si� tylko �cie�ka na
p�ytce.
Jednak mam obawy czy schemat po��cze� jaki rozrysowa�em z p�ytki jest
prawid�owy.
Dotychczas mia�em do czynienia z silnikami jednobiegowymi (o sta�ej
pr�dko�ci) 230V~ gdzie by�y tylko 2 uzwojenia: g��wne i pomocnicze.
Pomocnicze zapi�te standardowo przez szeregowy kondensator do przesuni�cia
fazy i ustaleniu zawsze tego samego kierunku wirowania wirnika.
Natomiast nie wiem jak to jest ze wskazanym silnikiem 3 biegowym, gdzie
mo�emy sobie ustala� 3 pr�dko�ci.
Kt�re w ko�cu jest tutaj uzwojeniem pomocniczym?
Jedne �r�d�a podaj�, �e pomocnicze ma wi�ksz� rezystancj� od uzwojenia
roboczego. Dziwnym trafem te kt�re mia�em w r�ce jednobiegowe mia�y dwa
uzwojenia o takiej samej rezystancji... Tutaj przy 3-biegowym pierw
my�la�em, �e pomocnicze to te 155 Ohm i �e jest ono na sta�e zapi�te przez
szeregowy kondensator 3uF i pr�dko�ci zmieniam operuj�c kombinacj�
szeregow� i pojedynczym wyborem pozosta�ych dw�ch uzwoje�: 75 ohm 72,5 Ohm
(?). Ale patrz�c na schemat jaki rozrysowa�em zw�tpi�em, a mam podejrzenia,
�e kto� co� tu wcze�niej poprzepina�, bo przewody wychodz�ce z silnika
(5szt) dziwnie s� zako�czone w stylu "n�-zdj�ta izolacja" bez jaki� tam
eleganckich konektork�w, kt�re dopiero wpinamy do kostki i zakr�camy.
Tu podobny schemat
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/ups_25-60_-_ideowy.jpg,
zw�tpi�em, bo tutaj w jednym po�o�eniu wszystkie 3 uzwojenia pracuj� w
szeregu...
Prosz� wi�c o schemat jak to mam na stole po��czy� w uk�ad 3 biegowy m�j
silnik.
Kt�re g��wne uzwojenia, kt�re pomocnicze?
Bez obciążenia to ten Twój ma jedną prędkość obrotową. Sprawdzone na silniku od wentylatora. Więcej drutu = mniejsza moc i większy poślizg. To samo można zrobić autotransformatorem.
jędrek
Guest
Wed Apr 30, 2014 9:49 am
"Zachariasz Dorożyński"
[WIELKIE CIACH]
Tnij waść cytaty!
Quote:
Bez obciążenia to ten Twój ma jedną prędkość obrotową.
Pytanie było o podłączenie, a nie o to czy ma różne prędkości...
Sprawdzone na silniku od wentylatora. Więcej drutu = mniejsza moc i większy
poślizg. To samo można zrobić autotransformatorem.
J.F.
Guest
Thu May 01, 2014 2:40 pm
Dnia Tue, 29 Apr 2014 14:19:20 +0200, jędrek napisał(a):
Quote:
Jest sobie pompa
http://i4.minus.com/ibod7bd6Bq3Zpe.jpg
Dotychczas miałem do czynienia z silnikami jednobiegowymi (o stałej
prędkości) 230V~ gdzie były tylko 2 uzwojenia: główne i pomocnicze.
Pomocnicze zapięte standardowo przez szeregowy kondensator do przesunięcia
fazy i ustaleniu zawsze tego samego kierunku wirowania wirnika.
Natomiast nie wiem jak to jest ze wskazanym silnikiem 3 biegowym, gdzie
możemy sobie ustalać 3 prędkości.
Tak samo.
Quote:
Które w końcu jest tutaj uzwojeniem pomocniczym?
Ja tam nie wiem czy ktores zasluguje na taka nazwe. Sa dwa uzwojenia,
prady w nich musza byc przesuniete.
Wielkoscia pradow sie reguluje obroty (niby niefachowo).
Stad dziwne polaczenia - w trojkat, w gwiazde, z odczepami.
Chetnie bym zajrzal do silnika - czy to uzwojenie z odczepem to
naprawde odczep, czy dwa uzwojenia inaczej rozlozone w przestrzeni -
moze ktos wpadl na sprytny pomysl jak zoptymalizowac polozenie
biegunow na roznych biegach.
Quote:
w szeregu, ale jedno wtedy zwarte kondensatorem. Wystarczy do zmiany
fazy w jednym biegunie.
To jest dokladnie ten sam schemat.
L podlaczony do cewki z odczepem (7-6-5-4), ktorej drugi koniec jest
podlaczony do N.
Druga cewka podlaczona do N, a przelacznik wybiera drugi koniec:
L, odczep, kondensator.
Quote:
Proszę więc o schemat jak to mam na stole połączyć w układ 3 biegowy mój
silnik.
Ale na ktorym biegu ?
Bo podlaczyc tak jak w oryginale :-)
J.
jędrek
Guest
Sun May 04, 2014 8:24 pm
"J.F." news:a5g22kkgwvz9$.1ey3dtjrmznbm$.dlg@40tude.net
Quote:
Ale na ktorym biegu ?
Bo podlaczyc tak jak w oryginale
Który to oryginał?
Ten z mojego rysunku?
Ma śmigać na każdym biegu, żeby potem afery nie było, że się jakaś dymarka z
silnika zrobiła...
Pytam bo chcę żeby to było podłączone jak należy, a nie jakieś moje wymysły
cyrkowe metodą prób i błędów

Może jakieś sprytne opracowanie o takich
silnikach jest żeby się zapoznać, a nie traktować te wielouzwojeniowe silnik
jak czarną skrzynkę z wejściem do podłączenia zasilania i wyjściem w postaci
ośki
Póki co jedyny dla mnie zrozumiały silnik to taki na prąd stały z
komutatorem

i stojanem w postaci magnesu.
A te na prądy zmienne to takie rozumowanie na czuja "na razie działa nie
zmieniaj nic". Nie natknąłem się na dobrą literaturę. Przejrzałem kilka
książek pana Zembrzuskiego o silnikach, ale to bardziej takie poradniki dla
kogoś kto czuje silniki i chce sobie coś tam przypomnieć w temacie.
Brakuje mi tu takiej książki jak "Elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz"
pana Nuhrmann-a, czy "Sztuka elektroniki" tylko, że piszącej o silnikach
prądu zmiennego od podstaw praktycznym językiem.