BartekK
Guest
Sat Apr 30, 2011 8:57 pm
Mam latarki "szperacz" zrobione z H1 xenon + przetwornica, aku 5Ah 12V,
klasyczna szaro-żółta obudowa...
Mam cały karton przeróżnych przetwornic do ksenonów, typu chińskiego,
typu z allegro, autotuning itd ;)
Niestety prawie wszystkie mają taki objaw, że mają problem ze startem,
zwłaszcza jak aku trochę słabszy - nie chcą wystartować w ogóle przy
spadku napięcia, lub parę razy migną jak stroboskop i wyłączają się.
Kilkukrotne włączenie-wyłączenie zasilania i czasem zaskoczą, a jak
zaskoczą to jeszcze z godzinę świecą (nim aku zejdzie do 9V).
Oczywiście próbowałem dodanie kondensatora typu 4700uF/16V na zasilaniu,
niewiele pomaga.
Aku większego (7-9Ah) nie wsadzę, bo obudowa taka jest i koniec. Co
zrobić? Spotkał ktoś tanie przetwornice startujące nawet przy niższym
napięciu? Lub jakiś projekt własnych przetwornic do palnika xenon 35W,
choćby opierając się na trafo z chińszczyzny?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Waldemar Krzok
Guest
Sat Apr 30, 2011 9:59 pm
BartekK wrote:
Quote:
Mam latarki "szperacz" zrobione z H1 xenon + przetwornica, aku 5Ah 12V,
klasyczna szaro-żółta obudowa...
Mam cały karton przeróżnych przetwornic do ksenonów, typu chińskiego,
typu z allegro, autotuning itd ;)
Niestety prawie wszystkie mają taki objaw, że mają problem ze startem,
zwłaszcza jak aku trochę słabszy - nie chcą wystartować w ogóle przy
spadku napięcia, lub parę razy migną jak stroboskop i wyłączają się.
Kilkukrotne włączenie-wyłączenie zasilania i czasem zaskoczą, a jak
zaskoczą to jeszcze z godzinę świecą (nim aku zejdzie do 9V).
Oczywiście próbowałem dodanie kondensatora typu 4700uF/16V na zasilaniu,
niewiele pomaga.
Aku większego (7-9Ah) nie wsadzę, bo obudowa taka jest i koniec. Co
zrobić? Spotkał ktoś tanie przetwornice startujące nawet przy niższym
napięciu? Lub jakiś projekt własnych przetwornic do palnika xenon 35W,
choćby opierając się na trafo z chińszczyzny?
O ile znam te przetwornice, to potrzebują "twardego" zasilania do startu.
Spróbuj tak na próbę dać trochę większe kondensatory. Tak z 10x większe. Jak
akumulatory słabe, to mają za duży opór wewnętrzny.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
Padre
Guest
Sat Apr 30, 2011 10:13 pm
W dniu 2011-04-30 22:57, BartekK pisze:
Quote:
Mam latarki "szperacz" zrobione z H1 xenon + przetwornica, aku 5Ah 12V,
klasyczna szaro-żółta obudowa...
Mam cały karton przeróżnych przetwornic do ksenonów, typu chińskiego,
typu z allegro, autotuning itd
Skoro to przetwornica to sprawność jest mało zależna od napięcia, ja
dałbym 18v tzn. 5Ah 12V +5Ah 6V, podejrzewam że przetwornice takie
napięcie zniosą bez problemu.
BartekK
Guest
Sat Apr 30, 2011 11:18 pm
W dniu 2011-04-30 23:59, Waldemar Krzok pisze:
Quote:
O ile znam te przetwornice, to potrzebują "twardego" zasilania do startu.
Spróbuj tak na próbę dać trochę większe kondensatory. Tak z 10x większe. Jak
akumulatory słabe, to mają za duży opór wewnętrzny.
no ale 47 000 uF/16V to już dość spory rozmiar, nawet jakby składać z
10x 4700, nie mam jak tego wsadzić ani do obudowy latarki, ani do
przetwornicy (która i tak już jest na zewnątrz latarki). Chyba że
dorobię do przetwornicy nową obudowę, ale obecna w miarę hermetyczna i
solidna, szkoda marnować wielki wkład chińskiej myśli technicznej ;)
Sprawdziłem oscyloskpem - gdy przetwornica robi "chły chły chły" by
wystartować a palnik błyska, w szpilkach napięcie mi spada do 7.5 - 8V.
Podejrzewam bardzo duży pobór prądu, rzędu 15-20A, bo dodanie 4700uF nie
zmienia tych spadków nawet o 0.2v
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Waldemar Krzok
Guest
Sun May 01, 2011 10:07 am
BartekK wrote:
Quote:
W dniu 2011-04-30 23:59, Waldemar Krzok pisze:
O ile znam te przetwornice, to potrzebują "twardego" zasilania do startu.
Spróbuj tak na próbę dać trochę większe kondensatory. Tak z 10x większe.
Jak akumulatory słabe, to mają za duży opór wewnętrzny.
no ale 47 000 uF/16V to już dość spory rozmiar, nawet jakby składać z
10x 4700, nie mam jak tego wsadzić ani do obudowy latarki, ani do
przetwornicy (która i tak już jest na zewnątrz latarki). Chyba że
dorobię do przetwornicy nową obudowę, ale obecna w miarę hermetyczna i
solidna, szkoda marnować wielki wkład chińskiej myśli technicznej ;)
Sprawdziłem oscyloskpem - gdy przetwornica robi "chły chły chły" by
wystartować a palnik błyska, w szpilkach napięcie mi spada do 7.5 - 8V.
Podejrzewam bardzo duży pobór prądu, rzędu 15-20A, bo dodanie 4700uF nie
zmienia tych spadków nawet o 0.2v
Szpile prądu mogą być nawet większe i to dużo. Gdzie masz tego kondziora?
Spróbuj jednak z baterią kondensatorów, jak nie zapali przy 47mF to
przetwornica jest do dupy zrobiona. Jak zapali, to zmierz oscyloskopem
przebieg prądu startowego. Wtedy dobierzesz kondziory. Może wystarczą
mniejsze, ale ich więcej?
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
BartekK
Guest
Sun May 01, 2011 11:06 am
W dniu 2011-05-01 12:07, Waldemar Krzok pisze:
Quote:
Sprawdziłem oscyloskpem - gdy przetwornica robi "chły chły chły" by
wystartować a palnik błyska, w szpilkach napięcie mi spada do 7.5 - 8V.
Podejrzewam bardzo duży pobór prądu, rzędu 15-20A, bo dodanie 4700uF nie
zmienia tych spadków nawet o 0.2v
Szpile prądu mogą być nawet większe i to dużo. Gdzie masz tego kondziora?
Aku > 5cm przewodu 2,5mm^2 > kondensator > switch zasilania > 10cm
~2,5mm^2 przewodu do przetwornicy, powrót 10cm 2,5mm^2 do minusa aku.
Quote:
Spróbuj jednak z baterią kondensatorów, jak nie zapali przy 47mF to
przetwornica jest do dupy zrobiona. Jak zapali, to zmierz oscyloskopem
przebieg prądu startowego. Wtedy dobierzesz kondziory. Może wystarczą
mniejsze, ale ich więcej?
Ponieważ jedna z obudów już (pewnei od miliona otwarć, i rzucania po
aucie) zaczeła pękać, dwie pozostałe pewnei niedługo dołączą - może po
prostu poszukam jakichś na aku 7/9Ah 12v
Niniejszym ogłaszam poszukiwania - "szperacz" z miejscem na aku >7Ah i
sensowną optyką, najchętniej z regulowaną szerokością wiązki (choćby
przez ustawienie żarówki względem lustra), mechanicznie coś jak
https://www.hurt.com.pl/prods/mactronic/szperacze/jml_2940.jpg (ma być
poręczne i dobrze wyważone do niesienia w jednej ręce, więc układ
"skrzynka z aku + reflektor na kablu" odpada)
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
janusz_kk1
Guest
Sun May 01, 2011 4:02 pm
Dnia 01-05-2011 o 13:06:18 BartekK <sibi@nospamdrut.org> napisał(a):
Quote:
W dniu 2011-05-01 12:07, Waldemar Krzok pisze:
Sprawdziłem oscyloskpem - gdy przetwornica robi "chły chły chły" by
wystartować a palnik błyska, w szpilkach napięcie mi spada do 7.5 - 8V.
Podejrzewam bardzo duży pobór prądu, rzędu 15-20A, bo dodanie 4700uF
nie
zmienia tych spadków nawet o 0.2v
Szpile prądu mogą być nawet większe i to dużo. Gdzie masz tego
kondziora?
Aku > 5cm przewodu 2,5mm^2 > kondensator > switch zasilania > 10cm
~2,5mm^2 przewodu do przetwornicy, powrót 10cm 2,5mm^2 do minusa aku.
Masz za długie przewody, dolutuj juz na płytce parę kondsetaorów
ceramicznych 1uF SMD
lub wiekszych, tantale też by nie zaszkodziły. Żadnych 'zwykłych'
elektrolitów,
możesz spróbować dać jakieś low esr do płyt głównych na pajaka już w samej
przetwornicy.
--
Pozdr
JanuszK