Goto page Previous 1, 2, 3
PAndy
Guest
Sun Sep 17, 2006 2:09 am
"Franciszek Sosnowski" <news@fran.pl> wrote in message
news:6b171w9qhjru.t4l4bqhpfwt9$.dlg@40tude.net...
Quote:
Dnia Sat, 16 Sep 2006 21:14:15 +0000 (UTC), Tomasz Szcześniak tak
nawijal:
Tak, po angielsku 'chrmoa key'. W dziedzinie cyfrowej realziuje się
go
bardzo prosto (jak wszystko, co wymaga prostych przeliczeń), ale
życzę
powodzenia w jego realizacji układowej - np. w mikserze.
Nie przejmuj sie - jak Panda z polobrotu mikser wezmie,
to mikser zacznie bezposrednio z dysku x-vid'y czytac.
Hm... niewiedza nie jest powodem do dumy...
PAndy
Guest
Sun Sep 17, 2006 2:38 am
"Tomasz Szcześniak" <tszczesn@pay.com.pl> wrote in message
news:slrnegoq94.61e.tszczesn@tomek.dom...
Quote:
Dnia Sat, 16 Sep 2006 21:53:28 +0200 na fali pl.misc.elektronika
stacja PAndy <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> nadała:
W domowych warunkahc można tak twierdzić, ale obróbka sygnału RGB
jest
niewygidna i prościej ją przeprowadzić konwertując cygnał na YUV.
Co jest niewgodne w obrobce sygnalu RGB?, YPbPr(YCbCr) a nie YUV (bo
YUV
nie istnieje w postacji jawnej w wiekszosci urzadzen wizyjnych - to
wewntrzny sygnal kodera/dekodera PAL)
Mniej wygodnie operuje się robiąc wszystkie możliwe operacje -
miskowanie, kluczowanie, regulacja nasycenia itp. operacje?
Kluczowanie robisz tak samo, miksowanie tez, nasycenie - no tu wygodniej
zrobic to w YCbCr
Quote:
Tak naprawde wszytsko praktycznie od początku telewizji kolorowej
pracuje
w komponencie (YUV lub YPrPb) a nie RGB. Nawet systemy kompozytowe
Tak naprawde to wlascwie wszystko pracuje na sygnale RGB, jest on
zamieniany do postaci roznicowej do obrobki w studio TV.
Z kamer (a dokładnie z CCU) wychodzi zazwyczaj YPbPr. Cała obróbka
jest
na tych sygnałach robiona, magnetowidy tak zapisują, tak jest
nadawane.
Tak naprawdę RGB istnieje tylko na samym wejściu (przetworniki w
kamerze) i wyjściu (kineskop). Nie spotkałem się jeszcze z żadnym
systemem edycyjnym który by pracowal inaczej niż w komponencie.
Cyfrowe systemy mieszaja - neiktore efekty wygodniej robic na sygnale
RGB inne na YPbPr
Quote:
(kiedyś) wewnętrzne obrabiały komponent. Tak samo wszystkie sygnały
Kompozyt to CVBS - NTSC, PAL, SECAM a komponent to RGB lub YPbPr.
Co do idei tak, ale w praktyce RGB nie jest nazywane komponentem, jest
to ręcz traktowane jako wprowadzanie w błąd. Na czym się zrseztą
zdarzyło mi raz przejechać.
Nie wiem gdzie i kto uskutecznia takie klasyfikacje - RGB jest
podstawowym sygnalem komponentowym, YPbPr jest wtorny w stosunku do
RGB - dla drukarza pewnie podstawowy bedzie CMYK.
Quote:
cyfrowe to sprópbkowany komponent, bo jest on poprostu wygodniejszy
w
obróbce. Życzę powodzenia np. w stworzeniu (zwłaszcza układowym)
klucza
kolorowego RGB.
Co to znaczy klucz kolorowy RGB? - czy to chroma key??? - jesli tak
to
bez klopotu realizuje sie go w dziedzinie cyfrowej...
Tak, po angielsku 'chrmoa key'. W dziedzinie cyfrowej realziuje się go
bardzo prosto (jak wszystko, co wymaga prostych przeliczeń), ale życzę
powodzenia w jego realizacji układowej - np. w mikserze.
W czym klopot? dwa komparatory magnitude + uklad decyzyjny, ustawiasz
zakres dolu i gory i w tym zakresie przepuszcza lub blokuje mikser... i
powtarzam niektore operacje na obrazie wygodniej jest robic operujac na
RGB niz na YCbCr (uzywam wymiennie YPbPr z YCbCr - jeden jest w
dziedzinie analogwoej a drugi cyfrowej)
Franciszek Sosnowski
Guest
Sun Sep 17, 2006 3:16 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 01:38:45 +0200, J.F. tak nawijal:
Quote:
Widac taka tracycja. Co nie znaczy ze latwiej/lepiej ..
Oj, tak samo tradycja jest VHS i zdecydowanie nie znaczy lepiej.
Niemniej jesli przyjeto jakis standard, to konwersja w te i na zad
kosztuje spadkiem jakosci. Ot i cala filozofia.
Quote:
Hm, jakos moja inzynierska intuicja mowi ze w RGB byloby najlatwiej
Grzebac w sygnale moze i tak, ale kodowanie wg roznicowych, takie jak
jest w PALu, jest bardziej odporne na stale zaklocenia w postaci
zawezonego pasma i glupich stalych skladowych, dlatego mozesz w zasadzie
bez wiekszej straty zapisac to na gownianym VHS we w miare znosnej
jakosci.
--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sun Sep 17, 2006 4:33 pm
Hello Tomasz,
Sunday, September 17, 2006, 6:19:50 PM, you wrote:
[...]
Quote:
Tak, po angielsku 'chrmoa key'.
a po polsku bluebox ?
Nie - 'klucz kolorowy' albo 'klucz chrominacyjny'. BlueBox to metoda
realizacji programów z wykorzystaniem klucza kolorowego - dajesz
niebieskie tłoktóre potem wycinasz kluczem i podajesz nowy sygnał tła.
Biebieski kolor jest z przyczyn historycznych, normalnie w sygnale jest
go najmniej i najprościej jest go wykluczować.
Dokładniej: kolor skóry prawie nie zawiera składowej niebieskiej...
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
J.F.
Guest
Sun Sep 17, 2006 5:01 pm
On Sun, 17 Sep 2006 16:19:50 +0000 (UTC), Tomasz Szcześniak wrote:
Quote:
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> nadała:
Mniej wygodnie operuje się robiąc wszystkie możliwe operacje -
miskowanie, kluczowanie, regulacja nasycenia itp. operacje?
Ale na czym ta mniejsza wygoda mialaby polegac - ze trzeba dwa klucze
zamiast jednego czy dwoch, czy ze nie ma do tego gotowych ukladow ?
Układy mnożące (na których realizuje się miksowanie sygnałów) i tak
muszą być trzy - dla luminacji i każdej różnicowej. Jak mnie skleroza
nie myli przy półmiksach realizowanych w RGB dostaniesz niewłaściwe
kolory, ale tu mnie może skleroza mylić.
Hm, jak juz mowimy o nasyceniu to kolory sie maja zmienic :-)
Quote:
A np taka regulacja nasycenia na sygnale 4:2:2 ?
Sprowadzanie sygnałów RGB do jednego poziomu (R=G=B = szary), ale
jednego w górę, jednego w dół, i to z różnymi prędkościami, tak aby
poziom luminaci był stały. W przypadku sygnału komponentowego (nie tylko
cyfrowego 4:2:2) jest to bardzo proste - tak samo sterowanymi tłumikami
zmniejszamy amplitudę sygnałów różnicowych aż do zera.
Pamietam taki sprytne ukladziki AD ktore to robily juz na sygnale
przeplecionym. Ale czy to bylo "latwiej" ?
Quote:
Nie spotkałem się jeszcze z żadnym
systemem edycyjnym który by pracowal inaczej niż w komponencie.
Widac taka tracycja. Co nie znaczy ze latwiej/lepiej ..
Lepeij - po prostu znacznie prościej jest realizowac układowo
poszczególne operacje na sygnale komponentowym a nie na RGB.
Mam nadal watpliwosci. Te sygnaly roznicowe to sa bezwzgledne czy
wzgledne ? Znaczy sie R-(R+G+B) czy R-(R+G+B)/(R+G+B).
Quote:
W przypasku sygnałów cyfrowych już nie jest to takie istotne,
Owszem, podobne trzeba.
Quote:
Tak, po angielsku 'chrmoa key'.
a po polsku bluebox ?
Nie - 'klucz kolorowy' albo 'klucz chrominacyjny'. BlueBox to metoda
realizacji programów z wykorzystaniem klucza kolorowego [..]
Ale rozumiem ze o to samo chodzi - przelaczac dwa sygnaly kolorem
trzeciego [drugiego] sygnalu ?
Quote:
Hm, jakos moja inzynierska intuicja mowi ze w RGB byloby najlatwiej
:-)
Niestety nie jest.
A w czym problem ? Trzy komparatory, bramka AND i juz mamy
sygnal gdy blue jest jasny a R i G ciemne ..
J.
Tomasz Szcześniak
Guest
Sun Sep 17, 2006 5:40 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 04:38:30 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja
PAndy <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> nadała:
Quote:
Mniej wygodnie operuje się robiąc wszystkie możliwe operacje -
miskowanie, kluczowanie, regulacja nasycenia itp. operacje?
Kluczowanie robisz tak samo, miksowanie tez, nasycenie - no tu wygodniej
zrobic to w YCbCr
Kluczowanie to jeszcze uzysakanie sygnału klucza.
Quote:
na tych sygnałach robiona, magnetowidy tak zapisują, tak jest
nadawane.
Tak naprawdę RGB istnieje tylko na samym wejściu (przetworniki w
kamerze) i wyjściu (kineskop). Nie spotkałem się jeszcze z żadnym
systemem edycyjnym który by pracowal inaczej niż w komponencie.
Cyfrowe systemy mieszaja - neiktore efekty wygodniej robic na sygnale
RGB inne na YPbPr
Nie wiem gdzie i kto uskutecznia takie klasyfikacje - RGB jest
podstawowym sygnalem komponentowym, YPbPr jest wtorny w stosunku do
RGB - dla drukarza pewnie podstawowy bedzie CMYK.
Uzywane jest tam gdzie jest stosowane - w części technicznej ośroków
telewizyjnych (w części nietechnicznej dobrze jest jak rozróżniają wizję
od fonii

. A drukarstwo zostawy w spokoju, to trochę inna branża.
Quote:
Tak, po angielsku 'chrmoa key'. W dziedzinie cyfrowej realziuje się go
bardzo prosto (jak wszystko, co wymaga prostych przeliczeń), ale życzę
powodzenia w jego realizacji układowej - np. w mikserze.
W czym klopot? dwa komparatory magnitude + uklad decyzyjny, ustawiasz
zakres dolu i gory i w tym zakresie przepuszcza lub blokuje mikser... i
powtarzam niektore operacje na obrazie wygodniej jest robic operujac na
RGB niz na YCbCr (uzywam wymiennie YPbPr z YCbCr - jeden jest w
dziedzinie analogwoej a drugi cyfrowej)
Dwa? Interesuje ciw wzajemny stosunek amplitud trzech niezależnych
sygnałów, tudzieś ich amplituda jako taka. A jak jeszcze chcesz miec
miękką maskę to sprawa się jeszcze komplikuje.
--
Tomasz Szczesniak
tszczesn@pay.com.pl
FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
http://www.pay.com.pl/oldradio
Tomasz Szcześniak
Guest
Sun Sep 17, 2006 5:40 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 01:38:45 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> nadała:
Quote:
Mniej wygodnie operuje się robiąc wszystkie możliwe operacje -
miskowanie, kluczowanie, regulacja nasycenia itp. operacje?
Ale na czym ta mniejsza wygoda mialaby polegac - ze trzeba dwa klucze
zamiast jednego czy dwoch, czy ze nie ma do tego gotowych ukladow ?
Układy mnożące (na których realizuje się miksowanie sygnałów) i tak
muszą być trzy - dla luminacji i każdej różnicowej. Jak mnie skleroza
nie myli przy półmiksach realizowanych w RGB dostaniesz niewłaściwe
kolory, ale tu mnie może skleroza mylić. Z kolei rezlicaja klucza
luminacyjnego w komponencie jest bardz prosta - masz jeden sygnał
luminacji na którym wybierzasz poziom kluczowania komparatorem (lub
dwoma i wzmacniaczem jak potrzebujesz klucz z miękką maską). Klucz
kolorowy (chrominancyjny) tez jest prościej realizować na sygnałach
różnicowych niosących pełną informację o kolorze (kolor - stosunek tych
wartości, nasycenie - amplituda) niż RGB.
Quote:
A np taka regulacja nasycenia na sygnale 4:2:2 ?
Sprowadzanie sygnałów RGB do jednego poziomu (R=G=B = szary), ale
jednego w górę, jednego w dół, i to z różnymi prędkościami, tak aby
poziom luminaci był stały. W przypadku sygnału komponentowego (nie tylko
cyfrowego 4:2:2) jest to bardzo proste - tak samo sterowanymi tłumikami
zmniejszamy amplitudę sygnałów różnicowych aż do zera.
Quote:
Z kamer (a dokładnie z CCU) wychodzi zazwyczaj YPbPr. Cała obróbka jest
na tych sygnałach robiona, magnetowidy tak zapisują, tak jest nadawane.
Tak naprawdę RGB istnieje tylko na samym wejściu (przetworniki w
kamerze) i wyjściu (kineskop). Nie spotkałem się jeszcze z żadnym
systemem edycyjnym który by pracowal inaczej niż w komponencie.
Widac taka tracycja. Co nie znaczy ze latwiej/lepiej ..
Lepeij - po prostu znacznie prościej jest realizowac układowo
poszczególne operacje na sygnale komponentowym a nie na RGB. W przypasku
sygnałów cyfrowych już nie jest to takie istotne, bo niezbędnych
przeliczeń mozna sobie w każdej chwili dokonać, choć kompresja znacznie
lepiej działa na układzie podzielonym na luminacja + różnicowe niż na
RGB.
Quote:
Tak, po angielsku 'chrmoa key'.
a po polsku bluebox ?
Nie - 'klucz kolorowy' albo 'klucz chrominacyjny'. BlueBox to metoda
realizacji programów z wykorzystaniem klucza kolorowego - dajesz
niebieskie tłoktóre potem wycinasz kluczem i podajesz nowy sygnał tła.
Biebieski kolor jest z przyczyn historycznych, normalnie w sygnale jest
go najmniej i najprościej jest go wykluczować. Dzisiaj, gdy klucze są
już dokładniejsze (nie wspominając o cyfrowych) może to być dowolny
kolor,
Quote:
bardzo prosto (jak wszystko, co wymaga prostych przeliczeń), ale życzę
powodzenia w jego realizacji układowej - np. w mikserze.
Hm, jakos moja inzynierska intuicja mowi ze w RGB byloby najlatwiej
Niestety nie jest.
--
Tomasz Szczesniak
tszczesn@pay.com.pl
FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
http://www.pay.com.pl/oldradio
Franciszek Sosnowski
Guest
Sun Sep 17, 2006 7:37 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 19:01:33 +0200, J.F. tak nawijal:
Quote:
Układy mnożące (na których realizuje się miksowanie sygnałów) i tak
muszą być trzy - dla luminacji i każdej różnicowej. Jak mnie skleroza
nie myli przy półmiksach realizowanych w RGB dostaniesz niewłaściwe
kolory, ale tu mnie może skleroza mylić.
Hm, jak juz mowimy o nasyceniu to kolory sie maja zmienic
No i tu jest problem, bo w modelu RGB nasycenie to nie jest proste
x*wspolczynnik. Kazdy z kolorow ma jednak inna 'gamme'.
Quote:
Lepeij - po prostu znacznie prościej jest realizowac układowo
poszczególne operacje na sygnale komponentowym a nie na RGB.
Mam nadal watpliwosci. Te sygnaly roznicowe to sa bezwzgledne czy
wzgledne ? Znaczy sie R-(R+G+B) czy R-(R+G+B)/(R+G+B).
R-RGB.
--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.
Franciszek Sosnowski
Guest
Sun Sep 17, 2006 7:42 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 18:33:37 +0200, RoMan Mandziejewicz tak nawijal:
Quote:
Biebieski kolor jest z przyczyn historycznych, normalnie w sygnale jest
go najmniej i najprościej jest go wykluczować.
Dokładniej: kolor skóry prawie nie zawiera składowej niebieskiej...
Do jeszcze uslislijmy: mocno ostwietlonej skory (zaiste, w studiu
takie warunki panuja).
Bo w normalnych warunkach to dosc porownywalnie z R i G. :)
--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.
J.F.
Guest
Sun Sep 17, 2006 8:28 pm
On Sun, 17 Sep 2006 19:57:33 +0000 (UTC), Tomasz Szcześniak wrote:
Quote:
Lepeij - po prostu znacznie prościej jest realizowac układowo
poszczególne operacje na sygnale komponentowym a nie na RGB.
Mam nadal watpliwosci. Te sygnaly roznicowe to sa bezwzgledne czy
wzgledne ? Znaczy sie R-(R+G+B) czy R-(R+G+B)/(R+G+B).
Są bezwględne.
No to juz naprawde nie widze wiekszej roznicy. Konwersja
to jest uklad sumacyjny/odejmujacy, czyli prosty.
Quote:
Hm, jakos moja inzynierska intuicja mowi ze w RGB byloby najlatwiej
Niestety nie jest.
A w czym problem ? Trzy komparatory, bramka AND i juz mamy
sygnal gdy blue jest jasny a R i G ciemne ..
W przypadku BlueBoxa owszem, zresztą dlatego zistał ten kolor wybrany,
przy odpowiednim doborze rekwizytów i odzieży aktorów do kluczowania
można po prostu użyć składowej niebieskiej. Ale gdy chcesz ustawić
filtr na dowolnie wybrany kolor to już tak prosto nie jest.
regulowane odniesienie do komparatorow i negatory.
A w YUV [bo o tym chyba mowa] niby latwiej ? Bo mi wychodzi ze
dokladnie tak samo trudno.
J.
Tomasz Szcześniak
Guest
Sun Sep 17, 2006 9:40 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 19:01:33 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> nadała:
Quote:
Układy mnożące (na których realizuje się miksowanie sygnałów) i tak
muszą być trzy - dla luminacji i każdej różnicowej. Jak mnie skleroza
nie myli przy półmiksach realizowanych w RGB dostaniesz niewłaściwe
kolory, ale tu mnie może skleroza mylić.
Hm, jak juz mowimy o nasyceniu to kolory sie maja zmienic
Ktoś w naszym serwisie mi kiedyś mówił, że przy płynnym przejściu z
jednego obrazu w drugi za pomocą sygnałów RGB momenty pośrednie (gdzie
widać miks obu sygnałów) mają 'dziwne' kolory. ALe wyszło to przy innej
dyskusji i mogę źle pamiętać, a liczyć czy sprawdzac mi się nie chce :)
Quote:
Nie spotkałem się jeszcze z żadnym
systemem edycyjnym który by pracowal inaczej niż w komponencie.
Widac taka tracycja. Co nie znaczy ze latwiej/lepiej ..
Lepeij - po prostu znacznie prościej jest realizowac układowo
poszczególne operacje na sygnale komponentowym a nie na RGB.
Mam nadal watpliwosci. Te sygnaly roznicowe to sa bezwzgledne czy
wzgledne ? Znaczy sie R-(R+G+B) czy R-(R+G+B)/(R+G+B).
Są bezwględne. Ze względnymi szlag by cię trafił jakbyś miał wyregulowac
jakikolwiek tor sygnałowy. A tak musisz tylko zapewnić odpowiednie
poziomy na wyjściu gdy na wejściu masz sygnał wzorcowy (np. 75% pasy
kolorowe(.
Quote:
Nie - 'klucz kolorowy' albo 'klucz chrominacyjny'. BlueBox to metoda
realizacji programów z wykorzystaniem klucza kolorowego [..]
Ale rozumiem ze o to samo chodzi - przelaczac dwa sygnaly kolorem
trzeciego [drugiego] sygnalu ?
Hm, jakos moja inzynierska intuicja mowi ze w RGB byloby najlatwiej
Niestety nie jest.
A w czym problem ? Trzy komparatory, bramka AND i juz mamy
sygnal gdy blue jest jasny a R i G ciemne ..
W przypadku BlueBoxa owszem, zresztą dlatego zistał ten kolor wybrany,
przy odpowiednim doborze rekwizytów i odzieży aktorów do kluczowania
można po prostu użyć składowej niebieskiej. Ale gdy chcesz ustawić
filtr na dowolnie wybrany kolor to już tak prosto nie jest.
--
Tomasz Szczesniak
tszczesn@pay.com.pl
FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
http://www.pay.com.pl/oldradio
Tomasz Szcześniak
Guest
Sun Sep 17, 2006 10:40 pm
Dnia Sun, 17 Sep 2006 22:28:38 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> nadała:
Quote:
Są bezwględne.
No to juz naprawde nie widze wiekszej roznicy. Konwersja
to jest uklad sumacyjny/odejmujacy, czyli prosty.
I daltego jest zrobiona zaraz na samym początku (w kamerze albo CCU),
anie przed każdym modułem miksera z osobna :)
Quote:
W przypadku BlueBoxa owszem, zresztą dlatego zistał ten kolor wybrany,
przy odpowiednim doborze rekwizytów i odzieży aktorów do kluczowania
można po prostu użyć składowej niebieskiej. Ale gdy chcesz ustawić
filtr na dowolnie wybrany kolor to już tak prosto nie jest.
regulowane odniesienie do komparatorow i negatory.
A w YUV [bo o tym chyba mowa] niby latwiej ? Bo mi wychodzi ze
dokladnie tak samo trudno.
Łatwiej. Po pierwsze masz dwa komparatory (tylko do U i V), po drugie
wybór koloru jest bardziej intuicyjny - masz dwa przetorniki pracujące w
zakresie -1 do +1V, których wyjście jednoznacznie ci określa kolor i
jego położenie na kole kolorów. Zresztą jak chcesz mogę pokazć schemat
prawdziwego klucza chrominancyjnego z jakieś miksera, o ile tylko nie
używa on złośliwie jakichś hybryd do tego celu (popularne rozwiąznie).
--
Tomasz Szczesniak
tszczesn@pay.com.pl
FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
http://www.pay.com.pl/oldradio
PAndy
Guest
Mon Sep 18, 2006 8:33 am
"Tomasz Szcześniak" <tszczesn@pay.com.pl> wrote in message
news:slrnegqtd3.61e.tszczesn@tomek.dom...
Quote:
Dnia Sun, 17 Sep 2006 04:38:30 +0200 na fali pl.misc.elektronika
stacja
PAndy <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> nadała:
Nie wiem gdzie i kto uskutecznia takie klasyfikacje - RGB jest
podstawowym sygnalem komponentowym, YPbPr jest wtorny w stosunku do
RGB - dla drukarza pewnie podstawowy bedzie CMYK.
Uzywane jest tam gdzie jest stosowane - w części technicznej ośroków
telewizyjnych (w części nietechnicznej dobrze jest jak rozróżniają
wizję
od fonii

. A drukarstwo zostawy w spokoju, to trochę inna branża.
Ech tak myslalem - branza - pewnie dlatego branza nadaje 3 klatki B na
TV Polonia...
Quote:
Tak, po angielsku 'chrmoa key'. W dziedzinie cyfrowej realziuje się
go
bardzo prosto (jak wszystko, co wymaga prostych przeliczeń), ale
życzę
powodzenia w jego realizacji układowej - np. w mikserze.
W czym klopot? dwa komparatory magnitude + uklad decyzyjny, ustawiasz
zakres dolu i gory i w tym zakresie przepuszcza lub blokuje mikser...
i
powtarzam niektore operacje na obrazie wygodniej jest robic operujac
na
RGB niz na YCbCr (uzywam wymiennie YPbPr z YCbCr - jeden jest w
dziedzinie analogwoej a drugi cyfrowej)
Dwa? Interesuje ciw wzajemny stosunek amplitud trzech niezależnych
sygnałów, tudzieś ich amplituda jako taka. A jak jeszcze chcesz miec
miękką maskę to sprawa się jeszcze komplikuje.
Dwa na kanal - okreslajace zakres gorny i dolny - przy trzech kanalach
daje nam to 6 komparatorow - do tego dochodzi uklad decyzyjny - ten moze
byc twardo lub miekko decyzyjny - tzn dawac miekka lub twarda maske -
poza tym naprawde nie twierdze ze kazda operacje na obrazie trzeba robic
w RGB - po prostu sa sytuacje kiedy operowania na RGB moze i jest
wygodniejsze - stad np w wielu ukladach czesto kilkukrotnie przechodzi
sie miedzy przestrzeniami RGB i YCbCr - przy tym pamietac trzeba ze
YCbCr by przeniesc zakrs dynamiczny RGB potrzebuje cos kolo 2 bitow
wiecej wiec przy RGB 10 biowym daje nam to co najmniej 12 bitow na
YCbCr - w praktyce i tak sprzet studyjny pracuje wewnatrz ukladu
zazwyczaj na 14 - 16 bitach - inna sprawa to sygnaly patologiczne
YCbCr - bez klopotu mozna wygenerowac ukaldy nie majace w przestrzeni
RGB swoich odpowiednikow.
Pamietac trzeba jednak ze model roznicowy stosowany w studiach TV (601
czy 709) nie jest jedynym - sa modele HSL, YCoCg i pewnie z tuzin
innych...
Goto page Previous 1, 2, 3