RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak obliczyć różnicę ciśnienia w systemie z zwężką Venturiego 50/40mm dla kompresora?

Pomiar przeplywu powietrza - zwezka Venturiego.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak obliczyć różnicę ciśnienia w systemie z zwężką Venturiego 50/40mm dla kompresora?

Guest

Thu Mar 20, 2008 11:41 am   



Witam.

Pytalem juz na pl.sci.inzynieria ale nikt nie pomogl :-/
Temat a pogranicza elektroniki i pneumatyki.

Mam do zrobienia prosty (tak wydawaloby sie) uklad pomiarowy
wykrywajacy przeplyw powietrza w rurze fi 50mm. Rura ta podaje
powietrze do kompresora do napelniania butli nurkowych. Wydajnosc
kompresora ok. 400l/min przy sprezaniu do 200 atm.

Czasami robi sie mieszanki EAN X czyli o zwiekszonej zawarosci tlenu
( 22 - 40%). Uklad mieszalnika jest gotowy. Moj czujnik ma wykrywac
fakt braku przeplywu powietrza (awaria) i odciac doplyw tlenu.

Bardziej jestem elektronikiem niz specjalista od przeplywow - czy ktos
moze mi podpowiedziec, jakich roznic cisnienia mam sie spodziewac,
jesli w rure dolotowa wstawie zwezke Venturiego 50/40mm ?
Jakies wzory w podrecznikach udalo mi sie wyszukac, ale nic sensownego
mi nie wychodzi :(

Chcialbym zastosowac czujnik roznicowy - najmniejszy zakres jaki
znalazlem to 10kPa. Czy tylko taka zwezka da wystarczajaca roznice
cisnienia zezby cos zarejestrowac takim czujnikiem ?

Idealnie by bylo, gdybym mogl mierzyc przeplyw ciagle - w
ostatecznosci wystarczy mi informacja np. przeplyw mniejszy niz 100l/
min.

Cisnienie panujace w rurze doprowadzajacej powietrze - atmosferyczne.

W archiwum znalazlem rozwazania na podobny temat o mierzeniu szybkosci
modeli samolotow - grzalka i 2 termistory omywane przez powietrze.
Tylko ze jakos nie usmiecha mi sie wstawianie grzalek do rury, do
ktorej drugiego konca podawany jest 100% tlen. Wiem, ze do czerwonosci
ich nie bede grzal Smile.


Pozdrawiam,
Marcin

J.F.
Guest

Thu Mar 20, 2008 11:41 am   



On Thu, 20 Mar 2008 03:13:57 -0700 (PDT), mbawolski@o2.pl wrote:
Quote:
Pytalem juz na pl.sci.inzynieria ale nikt nie pomogl :-/

Ale masz odpowiedz na fizyce :-)

Quote:
Chcialbym zastosowac czujnik roznicowy - najmniejszy zakres jaki
znalazlem to 10kPa. Czy tylko taka zwezka da wystarczajaca roznice
cisnienia zezby cos zarejestrowac takim czujnikiem ?

Oprocz tego masz cala mase przeplywomierzy w autach,
dolny zakres na wolnych obrotach jest chyba odpowiedni.

Quote:
W archiwum znalazlem rozwazania na podobny temat o mierzeniu szybkosci
modeli samolotow - grzalka i 2 termistory omywane przez powietrze.
Tylko ze jakos nie usmiecha mi sie wstawianie grzalek do rury, do
ktorej drugiego konca podawany jest 100% tlen. Wiem, ze do czerwonosci
ich nie bede grzal Smile.

Sam tlen sie nie pali. Epoksydowy lakier termistora tez musi byc mocno
podgrzany.

J.

John Smith
Guest

Thu Mar 20, 2008 11:52 am   



[...]
Quote:
Mam do zrobienia prosty (tak wydawaloby sie) uklad pomiarowy
wykrywajacy przeplyw powietrza w rurze fi 50mm.
[...]


Można to zrobić na dwóch LM335 przez które przepływa prąd o różnych
wartościach. Na stronie 12:
http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM135.pdf
masz przykład.
Zamiast komparatora można dać pomiar różnicowy, choć nie
dam głowy, że z całości z tego miernik wyjdzie. Raczej wskaźnik przepływu.
K.

Piotr Pitucha
Guest

Thu Mar 20, 2008 12:41 pm   



Użytkownik <mbawolski@o2.pl> napisał w wiadomości
news:062133de-d2f2-4008-8e2a-e7f2a0a34888@h11g2000prf.googlegroups.com...


Quote:
Chcialbym zastosowac czujnik roznicowy - najmniejszy zakres jaki
znalazlem to 10kPa. Czy tylko taka zwezka da wystarczajaca roznice
cisnienia zezby cos zarejestrowac takim czujnikiem ?
Są czulsze, sam montowałem Honywella na 1kPa, cena koło 800zł


Quote:
Cisnienie panujace w rurze doprowadzajacej powietrze - atmosferyczne.
Impulsowy czujnik przepływu, kiedyś kupowałem w Elfie, cena koło 360zł

tylko musisz zadbać by do czujnika nie dostawały się piki ciśnienia przy
otwieraniu zaworów, pik około 5 atm. potrafi zniszczyć przepływomierz

Quote:
W archiwum znalazlem rozwazania na podobny temat o mierzeniu szybkosci
modeli samolotow - grzalka i 2 termistory omywane przez powietrze.
Jesli przy małych przepływach się sprawdzi to najpewniejsze rozwiązanie.


Piotr

bratPit[pr]
Guest

Thu Mar 20, 2008 1:38 pm   



Quote:
Chcialbym zastosowac czujnik roznicowy - najmniejszy zakres jaki
znalazlem to 10kPa. Czy tylko taka zwezka da wystarczajaca roznice
cisnienia zezby cos zarejestrowac takim czujnikiem ?

Oprocz tego masz cala mase przeplywomierzy w autach,
dolny zakres na wolnych obrotach jest chyba odpowiedni.

Czy mam racje ze dla silnika 1.6L przy 850obr/min to bedzie 1360 l/
min ? jednak to 3x wiecej niz moje 400l/min. A przeplywomierze musi
wytrzymac i 7000obr/min, czyli dokladnoisc bedzie taka sobie :-/
Pogooglam jeszcze.

dokladnosc przeplywomierzy samochodowych jest ponizej 1%,
brat

Guest

Thu Mar 20, 2008 1:43 pm   



On Mar 20, 10:46 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
On Thu, 20 Mar 2008 03:13:57 -0700 (PDT),  mbawol...@o2.pl wrote:
Pytalem juz na pl.sci.inzynieria ale nikt nie pomogl  :-/

Ale masz odpowiedz na fizyce :-)

Chcialbym zastosowac czujnik roznicowy - najmniejszy zakres jaki
znalazlem to 10kPa. Czy tylko taka zwezka da wystarczajaca roznice
cisnienia zezby cos zarejestrowac takim czujnikiem ?

Oprocz tego masz cala mase przeplywomierzy w autach,
dolny zakres na wolnych obrotach jest chyba odpowiedni.

Czy mam racje ze dla silnika 1.6L przy 850obr/min to bedzie 1360 l/
min ? jednak to 3x wiecej niz moje 400l/min. A przeplywomierze musi
wytrzymac i 7000obr/min, czyli dokladnoisc bedzie taka sobie :-/
Pogooglam jeszcze.



Quote:
Sam tlen sie nie pali. Epoksydowy lakier termistora tez musi byc mocno
podgrzany.
Tak, tyle ze przy czystym tlenie wszyscy zaczynaja byc ostrozniejsi.

Nawet dla stezezn powyzej 40% O2 nie mozna stosowac standardowych
automatow nurkowych ( inne smary i uszczelnienia). Wole dmuchac na
zimne......


Piotr z postu ponizej proponuje czujnik 1kPa - tyle ze dalej nie wiem,
jaka roznica cisnien bede dysponowal.
To z Elfy wygladalo by interesujaco - pikow cisnienia bym sie nie
spodziewal, ma byc zamontowane na dolocie, ktory jest bezposrednio na
powietrzu. Kompresor startuje przy otwartych zaworach wylotowych -
nie udalo by sie uruchomic recznie silnika spalinowego, jesli bylyby
zamkniete.
Jedyne co na szybko znalazlem, to mierniki przyeplywu powietrza z 5mm
zakonczeniami - tych 400l/min nie widze przez taka slomke :)

Pewnie skonczy sie na eksperymentach z podgrzewanymi czujnikami
temperatury ( TMP36, AD595 analoga).

Dziekuje za pomoc,
Marcin

Tomasz Myrta
Guest

Thu Mar 20, 2008 2:02 pm   



bratPit[pr] napisal 2008-03-20 13:38:

Quote:
Czy mam racje ze dla silnika 1.6L przy 850obr/min to bedzie 1360 l/
min ?

* 0,5

TM

J.F.
Guest

Thu Mar 20, 2008 2:35 pm   



On Thu, 20 Mar 2008 13:38:49 +0100, bratPit[pr] wrote:
Quote:
Oprocz tego masz cala mase przeplywomierzy w autach,
dolny zakres na wolnych obrotach jest chyba odpowiedni.

Czy mam racje ze dla silnika 1.6L przy 850obr/min to bedzie 1360 l/
min ? jednak to 3x wiecej niz moje 400l/min.

Jest 4-ro suwowy, wiec polowa z tego, czyli tylko 1.5x wiecej ..
ale to przy pelnym otwarciu przepustnicy. A na jalowych obrotach
ona jest minimalnie uchylona.

J.

J.F.
Guest

Thu Mar 20, 2008 2:38 pm   



On Thu, 20 Mar 2008 05:32:14 -0700 (PDT), mbawolski@o2.pl wrote:
Quote:
Jedyne co na szybko znalazlem, to mierniki przyeplywu powietrza z 5mm
zakonczeniami - tych 400l/min nie widze przez taka slomke Smile

Wiatraczek od komputera wstaw, tylko trzeba bedzie cewki odlaczyc :-)

J.

Piotrek SP5FCI
Guest

Thu Mar 20, 2008 3:05 pm   



mbawolski@o2.pl pisze:
Quote:
Witam.

Pytalem juz na pl.sci.inzynieria ale nikt nie pomogl :-/
Temat a pogranicza elektroniki i pneumatyki.

Mam do zrobienia prosty (tak wydawaloby sie) uklad pomiarowy
wykrywajacy przeplyw powietrza w rurze fi 50mm. Rura ta podaje
powietrze do kompresora do napelniania butli nurkowych. Wydajnosc
kompresora ok. 400l/min przy sprezaniu do 200 atm.

Czasami robi sie mieszanki EAN X czyli o zwiekszonej zawarosci tlenu
( 22 - 40%). Uklad mieszalnika jest gotowy. Moj czujnik ma wykrywac
fakt braku przeplywu powietrza (awaria) i odciac doplyw tlenu.

Bardziej jestem elektronikiem niz specjalista od przeplywow - czy ktos
moze mi podpowiedziec, jakich roznic cisnienia mam sie spodziewac,
jesli w rure dolotowa wstawie zwezke Venturiego 50/40mm ?
Jakies wzory w podrecznikach udalo mi sie wyszukac, ale nic sensownego
mi nie wychodzi :(

Chcialbym zastosowac czujnik roznicowy - najmniejszy zakres jaki
znalazlem to 10kPa. Czy tylko taka zwezka da wystarczajaca roznice
cisnienia zezby cos zarejestrowac takim czujnikiem ?

Ja bym zastanawiał się nad założeniem presostatu, zakres bez problemu
50...400 Pa, różnica ciśnień powodująca jego zadziałanie to poniżej 0,3mbar
od razu masz tam 2 zestyki no i nz ktorymi mozesz sobie cos wysterowac

http://www.ztch.pl/pdf/JC_sygn_rozn_cisn_P233.pdf




--
Piotrek SP5FCI

Piotrek SP5FCI
Guest

Thu Mar 20, 2008 3:08 pm   



mbawolski@o2.pl pisze:
Quote:
Witam.

cena okolo 130 netto


--
Piotrek SP5FCI

P_ablo
Guest

Sat Mar 22, 2008 6:03 pm   



Użytkownik <mbawolski@o2.pl> napisał w wiadomości
news:062133de-d2f2-4008-8e2a-e7f2a0a34888@h11g2000prf.googlegroups.com...

Quote:
Mam do zrobienia prosty (tak wydawaloby sie) uklad pomiarowy
wykrywajacy przeplyw powietrza w rurze fi 50mm. Rura ta podaje
powietrze do kompresora do napelniania butli nurkowych.

Czy to nie przypadkiem trident?
Jesli tak to gdzie tam fi50?
Zastosuj jakis mikser od lpg - jesli potrafi wysterowac reduktor to
wysteruje Ci tez czujnik cisnienia np motorolla MPX.

Picasso

P_ablo
Guest

Sat Mar 22, 2008 6:42 pm   



Użytkownik "P_ablo" <misiaczek@pysiaczek.pl> napisał w wiadomości
news:fs3ehl$6n3$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:

Zastosuj jakis mikser od lpg - jesli potrafi wysterowac reduktor to
wysteruje Ci tez czujnik cisnienia np motorolla MPX.


A moze juz sam spadek na filtrze wystarczy dla ktoregos z tych czujnikow i
obejdzie sie bez zwezki.
Mozna sprobowac podlaczyc go przy odpowietrzeniu skrzyni korbowej za
zaworkiem zwrotnym jesli takowy jest zamontowany.

Picasso

Guest

Tue Mar 25, 2008 1:42 pm   



On Mar 22, 5:03 pm, "P_ablo" <misiac...@pysiaczek.pl> wrote:
Quote:
Czy to nie przypadkiem trident?
Jesli tak to gdzie tam fi50?
Zastosuj jakis mikser od lpg - jesli potrafi wysterowac reduktor to
wysteruje Ci tez czujnik cisnienia np motorolla MPX.

Picasso

Witam,

Kompresor to Bauer Mariner 320 - powietrze jest zasysane przez
elastyczna, plastikowa rure wzmocniona stalowa "spirala" i to ma okolo
50mm srednicy.
instrukcja http://www.aughinishdivingclub.com/equipment/m320-0604e.pdf
, wersja z silnikiem spalinowym.

Chyba najszybciej dowiem sie, czy MPX zadzialaja, jak takiego jednego
podlacze i przetestuje :)

Dziekuje wszystkim za pomysly,
Marcin

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak obliczyć różnicę ciśnienia w systemie z zwężką Venturiego 50/40mm dla kompresora?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map