RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak działa system CAN bus w samochodzie? Zrozumienie szyny danych i czujników

can bus - samochodowka, jak to dziala?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak działa system CAN bus w samochodzie? Zrozumienie szyny danych i czujników

Michał Trych
Guest

Mon Jul 02, 2007 12:24 am   



witam,
moze ktos siedzi w temacie - kupilem samochod z ta szyna i sie zastanawiam
jak to wszstko dziala;)
rozumiem, ze jest szyna danych ( dwa przewody?? ) do niej sa podpiete
wszystkie urzadzenia? jak jest z czujnikami w drzwiach, maja jakies adresy,
jakas elektronike, czy poprostu sa podpiete do jakiegos sterownika i stad
wiadomo co i jak?
pozdrawiam
michal

xymax
Guest

Mon Jul 02, 2007 6:03 am   



Użytkownik "Michał Trych" napisał w wiadomości
Quote:
witam,
moze ktos siedzi w temacie - kupilem samochod z ta szyna i sie zastanawiam
jak to wszstko dziala;)
rozumiem, ze jest szyna danych ( dwa przewody?? ) do niej sa podpiete
wszystkie urzadzenia? jak jest z czujnikami w drzwiach, maja jakies
adresy, jakas elektronike, czy poprostu sa podpiete do jakiegos sterownika
i stad wiadomo co i jak?

Pierwszy link w google.
http://www.elektronik.zst.edu.pl/index.php?go=can

--
MS

William
Guest

Mon Jul 02, 2007 7:59 am   



"Micha" napisał(a):
Quote:
witam,
moze ktos siedzi w temacie - kupilem samochod z ta szyna i sie zastanawiam
jak to wszstko dziala;)
rozumiem, ze jest szyna danych ( dwa przewody?? ) do niej sa podpiete
wszystkie urzadzenia? jak jest z czujnikami w drzwiach, maja jakies adresy,
jakas elektronike, czy poprostu sa podpiete do jakiegos sterownika i stad
wiadomo co i jak?
pozdrawiam
michal


To bardzo zależy od samochodu. Generalnie CAN producent daje do

sterownika silnika (ECU), poduszki powietrznej, ABS, zestawu wskaźników,
kontrolera zasilania (tzw. "body comp"). Ten ostatni jest już
tradycyjnie połączony z wyłącznikami, żarówkami itd. To jest na dziś
takie optimum ekonomiczne. Czasem jednak producent zaszaleje i daje np.
oddzielny sterownik do środka drzwi (lusterka, centralny zamek, szyby)
albo do tylnych świateł.

Greg(G.Kasprowicz)
Guest

Mon Jul 02, 2007 8:49 am   



Quote:

To bardzo zależy od samochodu. Generalnie CAN producent daje do sterownika
silnika (ECU), poduszki powietrznej, ABS, zestawu wskaźników, kontrolera
zasilania (tzw. "body comp"). Ten ostatni jest już tradycyjnie połączony z
wyłącznikami, żarówkami itd. To jest na dziś takie optimum ekonomiczne.
Czasem jednak producent zaszaleje i daje np. oddzielny sterownik do środka
drzwi (lusterka, centralny zamek, szyby) albo do tylnych świateł.

no wlasnie..
chcialem w swoim wykorzystac do immobilisera wylacznik otwarcia drzwi ktory
normalnie powinien sterowac zarowka..
rozbebeszylem instalacje, patrze, a do drzwi idzie w sumie z 6 przewodow..
w tym 2 do glosnika, 2 zasilanie i 2 do CANa..
i wez tu sie podlacz Smile
w sumie logiczne rozwiazanie - oszczedza duzo miedzi...gdyby od kazdego
przycisku (a jest ich w drzwiach kilkanascie) , silniczkow lusterek,
centralnego zamka ciagnac oddzielny kabel, zrobilaby sie iezla platanina..

Michał Trych
Guest

Mon Jul 02, 2007 11:43 am   



Quote:

Dzieki ale gogle znam dobrze jesli nie bardzo dobrze;)

Problem w tym, ze nie wiem jak dokladnie dziala to w samochodzie... chce
zalozyc centralny, elektryczne szyby itp. z tego co wiem, to np wlaczniki w
drzwiach sa na canie, ale jak sa podpiete ?
przeciez nie ma w kazdych drzwiach sterownika, chyba ze jest jeden np na
bok?
rozumiem ,ze moze byc tak, ze do kazdych drzwi jest sterownik, ktory ma
wyjscie na centralny, szyby i np stycznik w drzwiach?
Co z hakiem, podobno nawet instalacja do haka musi byc wpieta w magistrale i
zarejestrowana w komputerze...

takie rzeczy mnie nurtuja:)
pozdrawiam
michal trych

Greg(G.Kasprowicz)
Guest

Mon Jul 02, 2007 12:45 pm   



Quote:

Problem w tym, ze nie wiem jak dokladnie dziala to w samochodzie... chce
zalozyc centralny, elektryczne szyby itp. z tego co wiem, to np wlaczniki
w drzwiach sa na canie, ale jak sa podpiete ?
przeciez nie ma w kazdych drzwiach sterownika, chyba ze jest jeden np na
bok?
rozumiem ,ze moze byc tak, ze do kazdych drzwi jest sterownik, ktory ma
wyjscie na centralny, szyby i np stycznik w drzwiach?
Co z hakiem, podobno nawet instalacja do haka musi byc wpieta w magistrale
i zarejestrowana w komputerze...

nie wiem jak w innych autach, ale o ile dobrze kojarze, w VW zamontowanie

wyposazenia dodatkowego jest automatycznie wykrywane przez procesor.
Np przy zamontowaniu dzwigienki od regulatora predkosci jazdy, proc glowny
sam aktywuje te opcje, nie trzeba nic ustawiac.

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak działa system CAN bus w samochodzie? Zrozumienie szyny danych i czujników

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map