RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak dzia³a sterowanie dwu-biegowego wentylatora ch³odnicy w Skodzie Fabia II?

Wentylator ch³odnicy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dzia³a sterowanie dwu-biegowego wentylatora ch³odnicy w Skodzie Fabia II?

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

J.F.
Guest

Tue Feb 22, 2011 2:50 pm   



On Tue, 22 Feb 2011 10:42:23 +0100, qlphon wrote:
Quote:
Je¿eli bardziej niezawodne to rezystor. Mo¿na kupiæ ³adne rezystory du¿ej
mocy o mocowania na radiator.
najtrwalsze s± te stosawane w... motoryzacji
ja mam wiele samochodów, niektóre maj± po kilkanascie lat
ró¿ne rzeczy siê psu³y, ale nigdy rezystor wentylatora...

Oj, mozna by polemizowac.

Nie mylmy tego rezystora ze stowanymi w elektronice.
To moze byc np kilka zwojow drutu fi 1mm na ceramicznej rurce.
znacznie odporniejsze od jakiejs diody.

A jednak i to potrafi zawiesc, i to nawet czesto.

J.

identifikator: 20040501
Guest

Tue Feb 22, 2011 7:06 pm   



Quote:
czymkolwiek mniej zawodnym, choæby szeregiem diod.

odradzam zdecydowanie, chyba, ¿e masz dobry kaloryfer...
przy takich pr±dach diody siê topi± z gor±ca... sprawdzone...

PeJot
Guest

Wed Feb 23, 2011 10:51 am   



W dniu 2011-02-23 10:28, Mirek pisze:

Quote:

THX, mniej wiêcej tak chcia³bym robiæ. Tylko czy 1 om bêdzie w³a¶ciw±
warto¶ci± w tym konkretnym przypadku - zak³adam ¿e oryginalny jest
zwêglony i nie do odczytania.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Desoft
Guest

Wed Feb 23, 2011 11:10 am   



Quote:
THX, mniej wiêcej tak chcia³bym robiæ. Tylko czy 1 om bêdzie w³a¶ciw±
warto¶ci± w tym konkretnym przypadku - zak³adam ¿e oryginalny jest
zwêglony i nie do odczytania.

Jest w³a¶ciw±, bo mo¿e byæ od 0 do 1,5R. (szacujê)
Silnik ma oko³o 1,2-1,5R (tak wynika z tego powy¿szego schematu)
1R daje 6-8V na silnik.
Im mniej tym lepiej dla silnika (spalinowego). Je¿eli pierwszy bieg chodzi
cicho zastanowi³bym siê nad 0R.

--
Desoft

PeJot
Guest

Wed Feb 23, 2011 11:18 am   



W dniu 2011-02-23 11:10, Desoft pisze:

Quote:
Im mniej tym lepiej dla silnika (spalinowego). Je¿eli pierwszy bieg
chodzi cicho zastanowi³bym siê nad 0R.

Mo¿na za³o¿yæ ¿e w tym rozwi±zaniu I bieg obs³uguje wy³±cznie klimatyzacjê.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Mirek
Guest

Wed Feb 23, 2011 11:28 am   



On sob, 19 lut 2011 11:48:39 in article news:<ijo769$dm6$1@news.onet.pl>
PeJot wrote:
Quote:
Czo³em.

Do dwu biegowego wentylatora ch³odnicy w aucie dochodz± 3 przewody. Jak
mo¿e byæ zrobione sterowanie - 2 niezale¿ne wy³±czniki termiczne, czy
sterownik przygl±daj±cy siê gradientowi temperatury cieczy ? Jak mo¿e
byæ zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdech³ I bieg, nie mam pojêcia czy
da siê silnik serwisowaæ, a nowy ma cenê z Ksiê¿yca.

Tu masz rozwi±zanie:
http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20mod/fancircuit.jpg
http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20mod/Repair.html

Desoft
Guest

Wed Feb 23, 2011 12:47 pm   



Quote:
Im mniej tym lepiej dla silnika (spalinowego). Je¿eli pierwszy bieg
chodzi cicho zastanowi³bym siê nad 0R.

Mo¿na za³o¿yæ ¿e w tym rozwi±zaniu I bieg obs³uguje wy³±cznie
klimatyzacjê.

Jaki¶ regulator strumieniowy?

--
Desoft

PeJot
Guest

Fri Feb 25, 2011 7:13 am   



W dniu 2011-02-23 11:10, Desoft pisze:
Quote:
THX, mniej wiêcej tak chcia³bym robiæ. Tylko czy 1 om bêdzie w³a¶ciw±
warto¶ci± w tym konkretnym przypadku - zak³adam ¿e oryginalny jest
zwêglony i nie do odczytania.

Jest w³a¶ciw±, bo mo¿e byæ od 0 do 1,5R. (szacujê)

OK, a zamiast 100 W rezystora nie da³o by siê jakiego¶ PWMa ? Chodzi mi
o gotowe rozwi±zanie w wykonaniu "samochodowym".


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Desoft
Guest

Fri Feb 25, 2011 8:03 am   



Quote:
OK, a zamiast 100 W rezystora nie da³o by siê jakiego¶ PWMa ? Chodzi mi o
gotowe rozwi±zanie w wykonaniu "samochodowym".

S± gotowe. Kojarzê ¿e Polonez mia³ taki modu³. Tylko ¿e to by³o do nawiewu.
Pod³±czenie pod wentylator wymaga³oby za³o¿enia radiatora i byæ mo¿e wymiany
tranzystora koñcowego.
Je¿eli kojarzê, to znaczy ¿e naprawia³em = awaryjno¶æ.
Cenowo chyba nie bêdzie siê op³acaæ.
Wystarczy tutaj 555 z mosfetem na wyj¶ciu.

--
Desoft

PeJot
Guest

Fri Feb 25, 2011 8:25 am   



W dniu 2011-02-25 08:03, Desoft pisze:
Quote:
OK, a zamiast 100 W rezystora nie da³o by siê jakiego¶ PWMa ? Chodzi
mi o gotowe rozwi±zanie w wykonaniu "samochodowym".

S± gotowe. Kojarzê ¿e Polonez mia³ taki modu³. Tylko ¿e to by³o do nawiewu.
Pod³±czenie pod wentylator wymaga³oby za³o¿enia radiatora i byæ mo¿e
wymiany tranzystora koñcowego.
Je¿eli kojarzê, to znaczy ¿e naprawia³em = awaryjno¶æ.
Cenowo chyba nie bêdzie siê op³acaæ.
Wystarczy tutaj 555 z mosfetem na wyj¶ciu.

Cena to jedno, drugie to to, ¿e pod mask± jest ciasno i nie bardzo mam
koncepcjê gdzie upchaæ taki 100 W rezystorek z akuratnym dla niego
radiatorem. Trzecia sprawa, to nie jestem przekonany ¿e na przyk³ad
takie co¶

http://pl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1001r0j/opornik-100w-5-1r/dp/1174282

przez parê lat dzielnie bêdzie znosiæ drgania. S± te¿ rezystory w
obudowach "tranzystorowych", na przyk³ad:

http://pl.farnell.com/vishay-sfernice/lto100f1r000jte3/opornik-100w-1r-5/dp/9567291

i te chyba lepiej znios± wibracje.

Je¶li szukam tzw. kwadratowych jaj, proszê o wyrozumia³o¶æ. To auto ma
jeszcze parê lat u mnie poje¼dziæ, a nie mam ochoty wracaæ do tematu za
jaki¶ czas.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Desoft
Guest

Fri Feb 25, 2011 9:02 am   



Quote:
Cena to jedno, drugie to to, ¿e pod mask± jest ciasno i nie bardzo mam
koncepcjê gdzie upchaæ taki 100 W rezystorek z akuratnym dla niego
radiatorem.

Blachy w samochodzie nie brakuje.

Trzecia sprawa, to nie jestem przekonany ¿e na przyk³ad
Quote:

Wydaj± mi siê solidne - u¿ywa³em.

Quote:
przez parê lat dzielnie bêdzie znosiæ drgania. S± te¿ rezystory w
obudowach "tranzystorowych", na przyk³ad:

http://pl.farnell.com/vishay-sfernice/lto100f1r000jte3/opornik-100w-1r-5/dp/9567291

i te chyba lepiej znios± wibracje.

Obawiam siê ¿e mo¿e byæ odwrotnie.
Wszystko kwestia wykonania mechaniki (mocowania), ale ¼le zamocowany
tranzystor czêsto traci nó¿ki.

--
Desoft

PeJot
Guest

Fri Feb 25, 2011 9:12 am   



W dniu 2011-02-25 09:02, Desoft pisze:
Quote:
Cena to jedno, drugie to to, ¿e pod mask± jest ciasno i nie bardzo mam
koncepcjê gdzie upchaæ taki 100 W rezystorek z akuratnym dla niego
radiatorem.

Blachy w samochodzie nie brakuje.

Sugerujesz ¿e przykrêcenie tego na pa¶cie do blach w komorze silnika
starczy za radiator ? Nie jestem ca³kiem przekonany, nie mam pojêcia jak
wygl±da przedmuch w komorze silnika. Wydawa³o mi siê ¿e powietrze zza
ch³odnicy wylatuje nadkolami, ew. spodem.




--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

J.F.
Guest

Fri Feb 25, 2011 10:34 am   



On Fri, 25 Feb 2011 07:13:32 +0100, PeJot wrote:
Quote:
OK, a zamiast 100 W rezystora nie da³o by siê jakiego¶ PWMa ? Chodzi mi
o gotowe rozwi±zanie w wykonaniu "samochodowym".

Nawiew wewnetrzny w Peugeot 406 - tez bezstopniowy.

Niby by sie dalo, ale jak kiedys popatrzylem u siebie to naprawilem
tamten opornik. Z tym ze u mnie tez wewnetrzny - wsadzac jakies
niesprawdzone rozwiazania do silnika ktory wymaga godziny demontazu to
nie jest rozsadne. A przy przelaczniku w kabinie brak masy, zeby to
zrobic zgodnie z regulami sztuki.

Przy chlodnicy z kolei okolo 90 stopni.

J.

Desoft
Guest

Fri Feb 25, 2011 11:09 am   



Quote:
Blachy w samochodzie nie brakuje.

Sugerujesz ¿e przykrêcenie tego na pa¶cie do blach w komorze silnika
starczy za radiator ?

Je¿eli znajdziesz kawa³ek p³askiej powierzchni, to tak.
Albo kawa³ek blachy z dobrym stykiem do karoserii - taki przed³u¿acz ciep³a.

Nie jestem ca³kiem przekonany, nie mam pojêcia jak
Quote:
wygl±da przedmuch w komorze silnika. Wydawa³o mi siê ¿e powietrze zza
ch³odnicy wylatuje nadkolami, ew. spodem.

¦ci±gnij pdfa. Przeanalizuj. Stuwatowy daje radê bez radiatora chyba do 50W.
Zobacz te¿ chwilowe przeci±¿enia.

--
Desoft

PeJot
Guest

Fri Feb 25, 2011 2:07 pm   



W dniu 2011-02-25 11:09, Desoft pisze:

Quote:
¦ci±gnij pdfa. Przeanalizuj. Stuwatowy daje radê bez radiatora chyba do
50W.

Jest tak jak mówisz, wiêc radiator nie musi byæ bardzo bogaty.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dzia³a sterowanie dwu-biegowego wentylatora ch³odnicy w Skodzie Fabia II?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map