Goto page Previous 1, 2
Guest
Tue Feb 19, 2008 9:00 pm
Quote:
No to w końcu nie dałeś diod kluczujących??? Żadnych przepięć nie ma
prawa być. Transili sie nie daje do tych celów. Zenerkę dużej mocy masz
w tranzystorze - ona jest jak transil. Ale nigdy się nie powinna
włączać. A już z pewnością nigdy przy sterowaniu PWM.
Oj, cos mi się zdaje że nie wiesz jak działa cewka...
W mostku H tez się daje diody, tylko 4 zamiast jednej. Zobacz schemat
jakiegoś mostkowego drivera scalonego do silników.
Mam diodę gaszącą zapiętą równolegle do silnika jest to jakaś Recovery Diode na
150A, nie pamiętam dokładnie nazwy, a mimo to ... no chyba że jest uszkodzona
Quote:
Przy pojedynczych impulsach o szerokości 100uS możesz przełączać
maksymalnie 4kW.
Przy długich impulsach możesz kluczowac co najwyżej 7A. Czyli moc
przełączana maksymalnie 280W. Np będzie to żarówka z masywnym włóknem na
40V, która w stanie zimnym ma opór 6 omów. 7A ze 170A-mperowego
tranzystora - niezłe co?

Innymi słowy szacuję, że możesz bez ryzyka
sterować żarówką 40V 200W jeśli będzie miała bardzo szybkie włókno albo
żarówką 100W z włóknem masywnym.
Oczywiście silnik to zupełnie co innego.
wow... no to ładnie czyli wcale to nie są takie wspaniałe tranzystory co pewnie
odzwierciedla cena
Quote:
Twój silnik mieści się w granicach możliwości tranzystora, ale z niezbyt
dużym zapasem, jeśli ten silnik będzie pobierał 2kW.
Zależnie od indukcyjnosci uzwojeń musisz też dobrać odpowiednio dużą
częstotliwość PWM, żeby się nie okazało że na starcie silnika kluczujesz
kawałek grubego miedzianego drutu

))) Skutki będą wiadome... jeśli
zasilacz odpowiednio twardy.
Dla odmiany szybszy PWM to większe straty na przełączanie, czyli nie
przesadź z tym szybkim kluczowaniem.
Ten mój silnik to silnik z melexa, narazie połączyłem 12 tranzystorów IRFP260
sterowanych driverem TC429. Zasilanie z akumulatorów 40V prąd w niektórych
momentach dochodzi do 350A przy spadku napięcia do 36V. PWM mam ok 2kHz, trochę
słychać ale przynajmniej wiem że działa... tranzystory w ogóle się nie grzeją.
Niestety żeby zrobić mostek H z tych trazystorów to musiałbym troszkę uzbierać
kasy i miejsca... dlatego myślałem o IRF1405 - powiedzmy 5szt równolegle na
gałąź mostka ale te przepięcia... chyba coś poknociłem z tą diodą, a w sumie mam
dobre kondensatory do zrobienia gasika.
Dzięki za pomoc
pozdrawiam
Mick
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Jerry1111
Guest
Tue Feb 19, 2008 9:12 pm
mi15WYTNIJTO@poczta.onet.pl wrote:
Quote:
a moze gasik RC, albo lepiej LC, ale to juz więcej zabawy, jakiej mocy dales
transile ? moze dołozy kilka transili, i moze zrobic drabinkę na kilka
napięc..
Dałem chyba 4szt 1.5ke51 spaliły się szybko, teraz mam na 90V i nawet się nie
grzeją. Właśnie trzeba będzie pomyśleć o jakimś gasiku.
Nie.
Zwiekszyc czas wolny - dac diodom zrobic porzadek z tym napieciem.
--
Jerry1111
Jerry1111
Guest
Tue Feb 19, 2008 9:14 pm
A. Grodecki wrote:
Quote:
Zabezpieczenie pzepięciowe ma wbudowany każdy praktycznie tranzystor. W
sterowaniu PWM ta dioda służy nie tyle jako zabezpieczenie (efekt
dodatkowy) ale do kluczowania prądu cewki.
Niektore tranzystory maja diode _pelnowartosciowa_ a 'technologiczna'.
A o czym jeszcze pamietac? Ze masa drivera moze sobie o kilka V skakac
podczas przelaczania.
Quote:
Nawet gdyby wewnętrzna dioda zenera była w stanie wytrzymac moc impulsów
zwrotnych, to układ bez diody na zasilaniu i tak nie będzie dobrze działał.
A oprócz tego wszystkiego jest coś takiego jak obszar bezpiecznej pracy
który silnie zalezy od częstotliwości kluczowania, szerokości impulsów,
amplitudy i czasu narastania napięcia bramki... Jest to najważniejszy
wykres w danych tranzystora, jeśli chcemy z niego wyciskać dużo.
Ladnie wytlumaczone bylo w grubej ksiazce Mitsubishi. Czytalem daaawno
temu (ze 6 lat). Byla to super ksiazka do zrozumienia tajnikow
imulsowych IGBT.
Quote:
I to właśnie napisałem na poczatku. Mądrej głowie dość dwie słowie, a
jeśli nie, to i tak nic nie pomoże
;-)
--
Jerry1111
A. Grodecki
Guest
Tue Feb 19, 2008 10:08 pm
mi15WYTNIJTO@poczta.onet.pl napisał(a):
Quote:
Niestety żeby zrobić mostek H z tych trazystorów to musiałbym troszkę uzbierać
kasy i miejsca... dlatego myślałem o IRF1405 - powiedzmy 5szt równolegle na
gałąź mostka ale te przepięcia... chyba coś poknociłem z tą diodą, a w sumie mam
dobre kondensatory do zrobienia gasika.
Ostrożnie z gasikami, żeby nie obciążyć zanadto tranzystorów
pojemnością. Silnik komutatorowy i tak będzie iskrzył z racji
konstrukcji. Natomiast dioda zwrotna powinna zamykać prąd na uzwojeniu
aktualnie zwartym do szczotek i nic nie ma prawa się "przepinać". Jeśli
ta dioda jest niesprawna (od razu na oscyloskopie widać) to moment
silnika bardzo spada przy częściowym wysterowaniu a tranzystory będą się
nadmiernie grzały.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
A. Grodecki
Guest
Tue Feb 19, 2008 10:13 pm
Jerry1111 napisał(a):
Quote:
Niektore tranzystory maja diode _pelnowartosciowa_ a 'technologiczna'.
Jak najbardziej pełnowartościową, ale może być użyteczna w mostku H a
nie w jednotranzystorowym kluczu. Chyba że rozwiązanie low cost i
sterowanie elektromagnesem a nie silnikiem.
Quote:
A o czym jeszcze pamietac? Ze masa drivera moze sobie o kilka V skakac
podczas przelaczania.
Masa z definicji nie skacze, bo jest to poziom odniesienia.
Jesli skacze, to nie jest masa tylko COŚ

Zwykle zła konstrukcja
elektromechaniczna.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
Jerry1111
Guest
Tue Feb 19, 2008 10:42 pm
A. Grodecki wrote:
Quote:
Jerry1111 napisał(a):
Niektore tranzystory maja diode _pelnowartosciowa_ a 'technologiczna'.
Jak najbardziej pełnowartościową, ale może być użyteczna w mostku H a
nie w jednotranzystorowym kluczu. Chyba że rozwiązanie low cost i
sterowanie elektromagnesem a nie silnikiem.
Grrr... zapomnialem ze OP mial na mysli jeden tranzystor (i mostek H
jako wersja lux).
Quote:
A o czym jeszcze pamietac? Ze masa drivera moze sobie o kilka V skakac
podczas przelaczania.
Masa z definicji nie skacze, bo jest to poziom odniesienia.
Jesli skacze, to nie jest masa tylko COŚ

Zwykle zła konstrukcja
elektromechaniczna.
Mozna to i tak nazwac ;-)
--
Jerry1111
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Feb 19, 2008 10:54 pm
Hello A.,
Tuesday, February 19, 2008, 10:13:21 PM, you wrote:
[...]
Quote:
A o czym jeszcze pamietac? Ze masa drivera moze sobie o kilka V skakac
podczas przelaczania.
Masa z definicji nie skacze, bo jest to poziom odniesienia.
Jesli skacze, to nie jest masa tylko COŚ

Zwykle zła konstrukcja
elektromechaniczna.
Skacze jak głupie. Kilka centymetrów szerokiej ścieżki potrafi niezłe
napięcia wyindukować.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
A. Grodecki
Guest
Wed Feb 20, 2008 3:31 am
RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Quote:
Masa z definicji nie skacze, bo jest to poziom odniesienia.
Jesli skacze, to nie jest masa tylko COŚ

Zwykle zła konstrukcja
elektromechaniczna.
Skacze jak głupie. Kilka centymetrów szerokiej ścieżki potrafi niezłe
napięcia wyindukować.
J.w.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
Jerry1111
Guest
Wed Feb 20, 2008 7:52 pm
A. Grodecki wrote:
Quote:
RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Masa z definicji nie skacze, bo jest to poziom odniesienia.
Jesli skacze, to nie jest masa tylko COŚ

Zwykle zła konstrukcja
elektromechaniczna.
Skacze jak głupie. Kilka centymetrów szerokiej ścieżki potrafi niezłe
napięcia wyindukować.
J.w.
Z drugiej strony to nie takie proste: nie kazdy (bez doswiadczenia)
pomierzy to poprawnie. A i odroznic zaklocenia od sygnalu przy
impulsowce bez doswiadczenia nie jest latwo, wiec nie takie proste
"j.w." ;-)
IMHO lepiej o tym jasno przypomniec (nawet jak 'wtajemniczeni' wiedza,
to niech reszta czyta), niz przemilczec. Ani to sekret, ani to
opatentowane, ani nic. Mi sprzedazy nie zwiekszy - bo w dzisiejszych
czasach raczej nie jest problemem cos zrobic... rzeklbym ze mniejszy
problem zrobic i wiekszy problem sprzedac (z zyskiem).
--
Jerry1111
A. Grodecki
Guest
Wed Feb 20, 2008 11:39 pm
Jerry1111 napisał(a):
Quote:
Z drugiej strony to nie takie proste: nie kazdy (bez doswiadczenia)
pomierzy to poprawnie. A i odroznic zaklocenia od sygnalu przy
impulsowce bez doswiadczenia nie jest latwo, wiec nie takie proste
"j.w."
A ktoś sugerował że to wszystko jest proste? Z umiejętnościami jest tak,
że im więcej wiesz tym bardziej zdajesz sobie sprawę jak wiele nadal nie
wiesz.
Quote:
IMHO lepiej o tym jasno przypomniec (nawet jak 'wtajemniczeni' wiedza,
to niech reszta czyta), niz przemilczec. Ani to sekret, ani to
opatentowane, ani nic. Mi sprzedazy nie zwiekszy - bo w dzisiejszych
czasach raczej nie jest problemem cos zrobic... rzeklbym ze mniejszy
problem zrobic i wiekszy problem sprzedac (z zyskiem).
NIe da się wspomnieć o wszystkim. Dlatego tak chętnie odsyłam do
książek. Co oczywiście budzi nerwowość leniuchów, oczekujących "złotych
recept".
Wcale mi nie żal tych, którym nie wychodzi, bo im się uczyć nie chce.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
Tomotron
Guest
Fri Feb 29, 2008 10:12 am
Quote:
Bo za chwilę będzie pisał z płaczem że mu się tranzystory spaliły.
Jeśli przeczyta PDF-a od deski do deski, to przynajmniej będzie wiedział
na co uwazać (że coś mu grozi o czym wcześniej nie wiedział) i o co pytać.
Napiszesz mu że jest dobrze nie wiedząc jakie jest obciążenie, jaka
wydajność i charakterystyka drivera, jaka prędkość zbocza? A sam wiesz o
co chodzi?
Wiem że czasy sa takie, że każdy chce miec wszystko szybko i za darmo a
przede wszystkim BEZ WYSIŁKU. Ale tak nie ma w solidnej robocie.
Układ zbudowałem, przetestowałem, z dymem nie puściłem żadnego mosfeta
(irf1405) jako sterownik zastosowałem TC427 diody zabezpieczające to
dwie schottky 40A/50V, PWM ok 120Hz. Testowałem to na silniku 500W +
100W żarówka, temperatura przy pełnym obciążeniu ok 70 stopni przy
zastosowaniu niewielkiego radiatora (od zasilacza ATX).
Jestem tylko hobbystą więc chleba nikomu nie zabiorę, a pytanie
kierowałem do "znawców tematu" którzy pomogli oszczędzić problemów. Nie
szukałem gotowego rozwiązania, żebym chciał iść na łatwiznę to bym kupił
sterownik za parę groszy i głowy nie zawracał sobie i Wam. Oczekiwałem
wyłącznie kilku uwag, które mi oczywiście udzielono.
Przejechałem się tylko na jednej rzeczy, nie zastosowałem
"stabilizatora" na 555 i układ wariował przy większym obciążeniu. Po
dodaniu rezystora i diody zenera, tak aby napięcie na 555 było w
granicach 7V sterownik działa jak marzenie.
Goto page Previous 1, 2