RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak dobrać moduł zapłonowy do silnika 2-suwowego Trabanta z EBZA?

Moduł zapłonowy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dobrać moduł zapłonowy do silnika 2-suwowego Trabanta z EBZA?

Maru
Guest

Fri Jul 17, 2009 9:07 am   



Niestety je jestem elektronikiem i mam taką małą zagwózdkę z doborem
odpowiedniego modułu.
Sprawa wygląda następująco: silnik 2-suwowy, 2-cyl. (trabant) z zapłonem
elektronicznym EBZA. Niestety moduł już miał swoje lata i padł
tranzystor, dobrałem w to miejsce inny i w sumie było OK. Pewnie by i
działało, ale został pod napięciem na kilka minut (bez pracy) i znów się
zjarał. Płytka już jest lekko rozwarstwiona i nie chcę reanimować tego
ustrojstwa. Pomyślałem, że może jakiś moduł od silnika 4-cyl. 4-suwowego
mógłby spasować. Niby były moduły do Poloneza, ale nie mam schematów
modułów, które znalazłem: GL-118, GL-200, H-161.
Może ktoś się z tym spotkał i doradzi mi, który mógłby być odpowiedni.
Zasada działania ma być taka: impulsator daje sygnał do modułu co pełny
obrót wału, moduł zaś steruje na przemian cewkami co 180 st.

qlphon
Guest

Fri Jul 17, 2009 11:03 am   



Quote:
Zasada działania ma być taka: impulsator daje sygnał do modułu co pełny
obrót wału, moduł zaś steruje na przemian cewkami co 180 st.

a jesteś pewien, że te cewki nie pacowały razem , tak jak w maluchach?

Maru
Guest

Fri Jul 17, 2009 11:26 am   



qlphon pisze:
Quote:
Zasada działania ma być taka: impulsator daje sygnał do modułu co
pełny obrót wału, moduł zaś steruje na przemian cewkami co 180 st.

a jesteś pewien, że te cewki nie pacowały razem , tak jak w maluchach?

Właśnie w tym problem, że w maluchu zapłon występuje co 360 st.

równocześnie na dwóch cylindrach (jeden na sprężaniu, drugi na wydechu),
tłoki są tak samo ustawione. Tutaj jest 2-suw i tłoki są przestawione
o 180 st. (tak jak. np. Jawa, CZ tylko, że tam było chyba wyjście na dwa
moduły), zapłon na tym samym cylindrze w dwusuwie musi być co obrót, a
nie co dwa jak w 4-suwie.
Problem w tym, że impulsator ma tylko jedno wyjście na moduł, a nie dwa,
wtedy nie byłoby problemu bo założyłbym dwa osobne moduły, np. od
malucha (bodajże GL-100).
Jeżeli teraz bym to zrobił to będę miał jednoczesny zapłon na sprężaniu
w 1 cyl. i na ssaniu (poł. dolne) na 2 cyl.
Jak nie znajdę odpowiedniego modułu to trzeba będzie szukać całego
kompletu od Jawy, a to już dodatkowe koszty.

J.F.
Guest

Fri Jul 17, 2009 11:38 am   



Użytkownik "Maru" <m.grucel@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:h3pjtq$kch$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
Właśnie w tym problem, że w maluchu zapłon występuje co 360 st.
równocześnie na dwóch cylindrach (jeden na sprężaniu, drugi na
wydechu), tłoki są tak samo ustawione. Tutaj jest 2-suw i tłoki
są przestawione o 180 st. (tak jak. np. Jawa, CZ tylko, że tam
było chyba wyjście na dwa moduły), zapłon na tym samym cylindrze
w dwusuwie musi być co obrót, a nie co dwa jak w 4-suwie.
Problem w tym, że impulsator ma tylko jedno wyjście na moduł, a
nie dwa, Jeżeli teraz bym to zrobił to będę miał jednoczesny
zapłon na sprężaniu w 1 cyl. i na ssaniu (poł. dolne) na 2 cyl.

Skoro impulsator ma tylko jedno wyjscie .. to moze w trabancie sa
podwojne iskry ?
A jak wyglada kolo zamachowe ?

W 4 cyl 4 suw jest moze byc wiecej naciec z jednej strony i tak
modul rozroznia polobroty.
Jesli masz tak samo to moze nie jest glupie zastowac cos od 4 cyl z
dwiema podwojnymi cewkami.

J.

Jd.
Guest

Sat Jul 18, 2009 1:40 pm   



Użytkownik "Maru" <m.grucel@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:h3pbq3$255$1@atlantis.news.neostrada.pl...

Quote:
Pomyślałem, że może jakiś moduł od silnika 4-cyl. 4-suwowego mógłby
spasować. Niby były moduły do Poloneza, ale nie mam schematów modułów,
które znalazłem: GL-118, GL-200, H-161.
Może ktoś się z tym spotkał i doradzi mi, który mógłby być odpowiedni.
Zasada działania ma być taka: impulsator daje sygnał do modułu co pełny
obrót wału, moduł zaś steruje na przemian cewkami co 180 st.

W/g
http://www.trabant-forum.de/messages/38/112.html
impulsatorem jest czujnik Halla który daje impulsy o wypełnieniu 50% -
zapłon dla jednego cylindra wyzwala zbocze rosnące, dla drugiego opadające.
Jesli chcesz ten oryginalny układ zastapić czymsik innym to zadbaj o
odpowiednie przekształcenie impulsów...
--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski@interia.pl
==========###-###-###-###==============

Maru
Guest

Sat Jul 18, 2009 6:41 pm   



Jd. pisze:
Quote:
Użytkownik "Maru" <m.grucel@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:h3pbq3$255$1@atlantis.news.neostrada.pl...

Pomyślałem, że może jakiś moduł od silnika 4-cyl. 4-suwowego mógłby
spasować. Niby były moduły do Poloneza, ale nie mam schematów modułów,
które znalazłem: GL-118, GL-200, H-161.
Może ktoś się z tym spotkał i doradzi mi, który mógłby być odpowiedni.
Zasada działania ma być taka: impulsator daje sygnał do modułu co pełny
obrót wału, moduł zaś steruje na przemian cewkami co 180 st.

W/g
http://www.trabant-forum.de/messages/38/112.html
impulsatorem jest czujnik Halla który daje impulsy o wypełnieniu 50% -
zapłon dla jednego cylindra wyzwala zbocze rosnące, dla drugiego opadające.
Jesli chcesz ten oryginalny układ zastapić czymsik innym to zadbaj o
odpowiednie przekształcenie impulsów...

Dzięki, oj chyba bez słownika Smile i oryginału się nie obejdzie, ale teraz
przynajmniej lepiej wiem jakiego modułu szukać.

Jd.
Guest

Sat Jul 18, 2009 6:59 pm   



Użytkownik "Maru" <m.grucel@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:h3t245$5qh$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:
W/g
http://www.trabant-forum.de/messages/38/112.html
impulsatorem jest czujnik Halla który daje impulsy o wypełnieniu 50% -
zapłon dla jednego cylindra wyzwala zbocze rosnące, dla drugiego
opadające.
Jesli chcesz ten oryginalny układ zastapić czymsik innym to zadbaj o
odpowiednie przekształcenie impulsów...

Dzięki, oj chyba bez słownika Smile i oryginału się nie obejdzie, ale teraz
przynajmniej lepiej wiem jakiego modułu szukać.

Ja bym radził odtworzyć oryginał tyle że montując tranzystory końcowe na
większym radiatorze.
--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski@interia.pl
==========###-###-###-###==============

Maru
Guest

Sun Jul 19, 2009 10:41 am   



Jd. pisze:
Quote:
Użytkownik "Maru" <m.grucel@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:h3t245$5qh$1@nemesis.news.neostrada.pl...
W/g
http://www.trabant-forum.de/messages/38/112.html
impulsatorem jest czujnik Halla który daje impulsy o wypełnieniu 50% -
zapłon dla jednego cylindra wyzwala zbocze rosnące, dla drugiego
opadające.
Jesli chcesz ten oryginalny układ zastapić czymsik innym to zadbaj o
odpowiednie przekształcenie impulsów...
Dzięki, oj chyba bez słownika Smile i oryginału się nie obejdzie, ale teraz
przynajmniej lepiej wiem jakiego modułu szukać.

Ja bym radził odtworzyć oryginał tyle że montując tranzystory końcowe na
większym radiatorze.

Też się nad tym zastanawiałem, trochę z radiatorem będzie drobny kłopot.
Oryginalnie nie ma tam radiatora, a całość jest zamknięta w plastikowym
pudełku.
Do tego powierzchnia tranzystorów jest lekko kolista, więc całkowicie płaska
powierzchnia odpada. Może coś mi się uda wymyślić, coś w stylu adapterka
do powierzchni do tego jakiś radiatorek z wentylatorkiem od starej karty
graficznej albo procka;))

BartekK
Guest

Sun Jul 19, 2009 1:45 pm   



Maru pisze:
Quote:
Ja bym radził odtworzyć oryginał tyle że montując tranzystory końcowe
na większym radiatorze.
Oryginalnie nie ma tam radiatora, a całość jest zamknięta w plastikowym
pudełku.
Do tego powierzchnia tranzystorów jest lekko kolista
Tam tranzystor jest w obudowie "jajowatej"? to problem jest żaden, do

takich też są radiatory dostępne:
http://obrazki.elektroda.net/62_1203620169.jpg i podobne. Możesz dać
podkładkę izolacyjną pod tranzystor (i śrubki) i radiator bez obaw
przykręcać do karoserii. Tego typu (i podobne) radiatory dostaniesz w
sklepie elektronicznym za grosze, bo to już "wymierający gataunek"
Wg twojego opisu (stał na załączonym zapłonie i padł) to uszkodzenie
jest wybitnie termiczne. Jak nie chcesz kombiniwać Znajdz coś
zastępczego w obudowie TO-220 lub podobnej (większej?) i przykręć do
dowolnego posiadanego radiatora. Stosowanie wentylatorków uważam za
bezsensowne w warunkach samochodowych, skoro nie ogranicza cię rozmiar...


--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Maru
Guest

Mon Jul 20, 2009 7:03 am   



BartekK pisze:
Quote:
Maru pisze:
Ja bym radził odtworzyć oryginał tyle że montując tranzystory końcowe
na większym radiatorze.
Oryginalnie nie ma tam radiatora, a całość jest zamknięta w
plastikowym pudełku.
Do tego powierzchnia tranzystorów jest lekko kolista
Tam tranzystor jest w obudowie "jajowatej"? to problem jest żaden, do
takich też są radiatory dostępne:
http://obrazki.elektroda.net/62_1203620169.jpg i podobne. Możesz dać
podkładkę izolacyjną pod tranzystor (i śrubki) i radiator bez obaw
przykręcać do karoserii. Tego typu (i podobne) radiatory dostaniesz w
sklepie elektronicznym za grosze, bo to już "wymierający gataunek"
Wg twojego opisu (stał na załączonym zapłonie i padł) to uszkodzenie
jest wybitnie termiczne. Jak nie chcesz kombiniwać Znajdz coś
zastępczego w obudowie TO-220 lub podobnej (większej?) i przykręć do
dowolnego posiadanego radiatora. Stosowanie wentylatorków uważam za
bezsensowne w warunkach samochodowych, skoro nie ogranicza cię rozmiar...


Faktycznie tak, też można zamontować. Nie wiem czemu sugerowałem się

montowaniem radiatora na górnej powierzchni. Dzięki za linka.

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dobrać moduł zapłonowy do silnika 2-suwowego Trabanta z EBZA?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map