RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak analizować pomiary napięcia i prądu przy zatrzymywaniu silnika DC?

sterowanie silnikiem dc

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak analizować pomiary napięcia i prądu przy zatrzymywaniu silnika DC?

Guest

Thu Mar 20, 2008 8:42 pm   



witam,

Mam problem, ktory pewnie w gruncie rzeczy jest banalny, ale dla mnie
jako poczatkujacego troche dziwny. Otoz steruje silnikiem DC z
wykorzystaniem transoptora i tranzystora mocy (http://
img221.imageshack.us/img221/5672/new1lz7.jpg). Wszystko dziala ok,
natomiast dokonuje w trakcie pracy pomiaru napiecia na silniku, oraz
spadku napiecia na oporniku 0,01R, z ktorego obliczam prad plynacy
przez silnik. Problem polega na tym, ze zaobserwawalem, że przy
zatrzymaniu 'na siłę' silnika, prad zamiast rosnac pozostaje
praktycznie bez zmian, natomiast napiecie na silniku spada. Wydaje mi
sie ze tak nie powinno byc i mam w zwiazku z tym wielka prosbe o
wyjasnienie tego faktu (byc moze przespalem jakas lekcje
elektrotechniki:)

Pozdrawiam

T.M.F.
Guest

Thu Mar 20, 2008 9:39 pm   



groovebox1@gmail.com wrote:
Quote:
witam,

Mam problem, ktory pewnie w gruncie rzeczy jest banalny, ale dla mnie
jako poczatkujacego troche dziwny. Otoz steruje silnikiem DC z
wykorzystaniem transoptora i tranzystora mocy (http://
img221.imageshack.us/img221/5672/new1lz7.jpg). Wszystko dziala ok,
natomiast dokonuje w trakcie pracy pomiaru napiecia na silniku, oraz
spadku napiecia na oporniku 0,01R, z ktorego obliczam prad plynacy
przez silnik. Problem polega na tym, ze zaobserwawalem, że przy
zatrzymaniu 'na siłę' silnika, prad zamiast rosnac pozostaje
praktycznie bez zmian, natomiast napiecie na silniku spada. Wydaje mi
sie ze tak nie powinno byc i mam w zwiazku z tym wielka prosbe o
wyjasnienie tego faktu (byc moze przespalem jakas lekcje
elektrotechniki:)

Pozdrawiam

A czym zasilasz ten uklad? Moze zrodlo ma niewystarczajaca wydajnosc
pradowa, albo dziala po prostu ograniczenie pradu? Jak mierzysz napiecie
na tym rezystorze? Bo ze schematu to jasno nie wynika.

--
Inteligentny dom - http://idom.wizzard.one.pl
Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

J.F.
Guest

Thu Mar 20, 2008 9:42 pm   



On Thu, 20 Mar 2008 12:34:01 -0700 (PDT), groovebox1@gmail.com wrote:
Quote:
img221.imageshack.us/img221/5672/new1lz7.jpg). Wszystko dziala ok,
natomiast dokonuje w trakcie pracy pomiaru napiecia na silniku, oraz
spadku napiecia na oporniku 0,01R, z ktorego obliczam prad plynacy
przez silnik. Problem polega na tym, ze zaobserwawalem, że przy
zatrzymaniu 'na siłę' silnika, prad zamiast rosnac pozostaje
praktycznie bez zmian, natomiast napiecie na silniku spada. Wydaje mi
sie ze tak nie powinno byc i mam w zwiazku z tym wielka prosbe o
wyjasnienie tego faktu

Napiecie na silniku komutatorowym z magnesem jest
E=I*R + k*n

n - obroty silnika, a k - jego stala.

Jesli silnik sie nie kreci to napiecie jest niskie.

Oczywiscie w tym celu musi cos ograniczac prad plynacy przez
silnik - i to prawdopodobnie jest transoptor * beta trnazystora.

No chyba ze sterujesz PWM - to jeszcze inna bajka..

J.

J.F.
Guest

Fri Mar 21, 2008 12:22 am   



On Thu, 20 Mar 2008 15:52:09 -0700 (PDT), groovebox1@gmail.com wrote:
Quote:
Jesli chodzi o zasilanie to zasilacz ma spory zapas wydajnosci
pradowej.

Zasilacz tak, ale transoptor nie.
I przez to prad wyjsciowy tranzystora jest ograniczony.

zmierz napiecie na tranzystorze [C-E]. Jesli przy pelnym
wysterowaniu i zahamowaniu jest duze - tranzystor jest za slabo
otwarty.


J.

Guest

Fri Mar 21, 2008 12:42 am   



Jesli chodzi o zasilanie to zasilacz ma spory zapas wydajnosci
pradowej. Napiecie na rezystorze, tzn. miedzy jego wyprowadzeniami,
mierze uzywajac karty akwizycji danych z wejsciem roznicowym
(multimetr daje ten sam efekt).
Sterowanie nie jest PWMem, po prostu steruje napieciem diody
transoptora.



On 20 Mar, 21:47, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
On Thu, 20 Mar 2008 12:34:01 -0700 (PDT), grooveb...@gmail.com wrote:
img221.imageshack.us/img221/5672/new1lz7.jpg). Wszystko dziala ok,
natomiast dokonuje w trakcie pracy pomiaru napiecia na silniku, oraz
spadku napiecia na oporniku 0,01R, z ktorego obliczam prad plynacy
przez silnik. Problem polega na tym, ze zaobserwawalem, że przy
zatrzymaniu 'na siłę' silnika, prad zamiast rosnac pozostaje
praktycznie bez zmian, natomiast napiecie na silniku spada. Wydaje mi
sie ze tak nie powinno byc i mam w zwiazku z tym wielka prosbe o
wyjasnienie tego faktu

Napiecie na silniku komutatorowym z magnesem jest
E=I*R + k*n

n - obroty silnika, a k - jego stala.

Jesli silnik sie nie kreci to napiecie jest niskie.

Oczywiscie w tym celu musi cos ograniczac prad plynacy przez
silnik - i to prawdopodobnie jest transoptor * beta trnazystora.

No chyba ze sterujesz PWM - to jeszcze inna bajka..

J.


EM
Guest

Fri Mar 21, 2008 2:36 pm   



Tak na prawdę przy takim rozwiązniu sterujesz prądem - dlatego jest w miarę
stały bez względu na obciążenie.
--
Pozdr
EM

Guest

Fri Mar 21, 2008 8:42 pm   



wiec w takim ukladzie nie da sie efektywnie mierzyc pradu plynacego
przez silnik (zakladajac ze odpowiednio dobiore punkt pracy
tranzystora)?

co do pomiarow to do konca swiat nie mam dostepu do stanowiska, w
ktorym pracuje, wiec po swietach pomierze i napisze

pozdrawiam
Wesolych Swiat wszystkim :)


EM napisał(a):
Quote:
Tak na prawd? przy takim rozwi?zniu sterujesz pr?dem - dlatego jest w miar?
sta?y bez wzgl?du na obci??enie.
--
Pozdr
EM


J.F.
Guest

Fri Mar 21, 2008 9:24 pm   



On Fri, 21 Mar 2008 12:29:24 -0700 (PDT), groovebox1@gmail.com wrote:
Quote:
wiec w takim ukladzie nie da sie efektywnie mierzyc pradu plynacego
przez silnik (zakladajac ze odpowiednio dobiore punkt pracy
tranzystora)?

Mierzyc to sie da - przeciez mierzysz.
Czy efektywnie .. miernikiem efektywnie, ale jakby chciec
do jakiegos procesora to trzeba wzmacniacz roznicowy.

Po prostu dzialanie sterowania jest troche bardziej skomplikowane niz
ci sie wydaje.

J.

Guest

Thu Mar 27, 2008 9:41 pm   



Racja, tutaj wlasnie tkwi "problem"

dzieki wszystkim za wskazowki :)

pozdrawiam


On 21 Mar, 14:36, "EM" <edim...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Tak na prawdę przy takim rozwiązniu sterujesz prądem - dlatego jest w miarę
stały bez względu na obciążenie.
--
Pozdr
EM


elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak analizować pomiary napięcia i prądu przy zatrzymywaniu silnika DC?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map