Piotr Wyderski
Guest
Mon Nov 29, 2004 10:47 pm
widzialem niedawno urzadzenie (odtwarzacz mp3), ktore
bylo sterowane za pomoca prymitywnego pulpitu dotykowego.
Pulpit ten mial postac kola, po ktorym mozna bylo poruszac
palcem. Jesli krecilo sie w lewa strone, to pozycje menu
przesuwaly sie do gory, a gdy w prawo, to poruszaly sie
w dol. Nie bylo zadnego wykrywania pozycji palca, a tylko
kierunek ruchu. Czy ktos wie moze, w jaki sposob jest
zbudowany taki pulpit? -- nie sadze, by jego dzialanie opieralo
sie na pelnoskalowym wykorzystaniu technologii stosowanych
przy wytwarzaniu "prawdziwych" pulpit dotykowych...
Pozdrawiam
Piotr Wyderski
Maciek C
Guest
Tue Nov 30, 2004 1:09 pm
Piotr Wyderski wrote:
Quote:
widzialem niedawno urzadzenie (odtwarzacz mp3), ktore
bylo sterowane za pomoca prymitywnego pulpitu dotykowego.
Pulpit ten mial postac kola, po ktorym mozna bylo poruszac
palcem. Jesli krecilo sie w lewa strone, to pozycje menu
przesuwaly sie do gory, a gdy w prawo, to poruszaly sie
w dol. Nie bylo zadnego wykrywania pozycji palca, a tylko
kierunek ruchu. Czy ktos wie moze, w jaki sposob jest
zbudowany taki pulpit? -- nie sadze, by jego dzialanie opieralo
sie na pelnoskalowym wykorzystaniu technologii stosowanych
przy wytwarzaniu "prawdziwych" pulpit dotykowych...
Pozdrawiam
Piotr Wyderski
Hmm, na takiej samej zasadzie jak manipulator w każdym notebooku...
--
Pozdrawiam
Maciek C
Piotr Wyderski
Guest
Tue Nov 30, 2004 1:20 pm
Maciek C wrote:
Quote:
Hmm, na takiej samej zasadzie jak manipulator w każdym notebooku...
No wlasnie nie sadze, stopien skomplikowania notebookowego
manipulatora nie przystaje mi do playerka mp3. Wymyslilem, ze
mozna zasymulowac taki sterownik za pomoca plytki drukowanej
z trzema zestawami radialnych sciezek przykrytych guma oporowa
albo ukladem do pomiaru pojemnosci + prosty automat skonczony
do dekodowania kierunku ruchu. Zamierzam troche popracowac
nad tym rodzajem sterowania, bo to by bardzo dobrze zastapilo
enkodery obrotowe i potencjometry w panelach moich urzadzen.
Zanim sie za to zabiore (w weekend), chcialbym poznac tez pomysly
grupowiczow -- sprobuje przetestowac je w praktyce i opisac na grupie.
Pozdrawiam
Piotr Wyderski
Plumpi
Guest
Tue Nov 30, 2004 1:29 pm
Gotowe scalaki obsługujące klawiatury oraz drawbary dotykowe:
http://www.qprox.com/
Albo sposób z wykorzystaniem zwykłych bramek TTL oraz 2 układów
opóźniających RC na dwóch wejściach tej bramki, a przez te układy
opóźniające przechodzi sygnał cyfrowy - np. przebieg o określonej
częstotliwości. Jeden obwód RC jest punktem odniesienia, zaś drugi stanowi
obwód sensora, gdzie C stanowi odpowiedni obwód drukowany w postaci
zazębiającego się grzebienia. Obwód ten znajduje się pod powierzchnią której
dotykamy. Palec w tym przypadku zwiększa pojemność kondensatora i wprowadza
opóźnienie w sygnale cyfrowym. Opóźnienie to można badać porównując z na
zwykłej bramce logicznej z podobnym obwodem opóźniającym znajdującym się w
jedenej z gałęzi wejścia bramki. W drugiej zaś gałezi zaś znajduje się
sensor. Układ porównawczy RC musi być tak dobrany, aby wprowadzał nieco
większe opóźnienie od układu RC z sensorem. Zaś po dotknięciu sensora układ
RC z sensorem musi zwiększyć opóźnienie.
Układ taki teraz można wykonać na procesorze w którym będzie dokonywany
pomiar opóźnienia zastępujący układ opóźniający odniesienia. A jako kółko
należy wykonać zestaw takich sensorów zbliżeniowych RC na obwodzie całego
kółka w równych odstępach. Liczna tych sensorów zależy od rozdzielczości
jaką chcemy uzyskać podczas obracania palcem po obwodzie.
Cały układ takiego kółka może się składać np. 8-10 sensorów stanowiących
pojemności oraz odpowiedniej liczby rezystorów, na które podawany jest
sygnał z jednej z nóżek procesora. Zaś z drugiej strony tego rezystora
sygnały muszą wejść na 8-10 wejść procesora w celu pomiaru opóźnienia
sygnału.
Reszta to odpowiedni program.
Wystawienia sygnału na nóżce zasilającej rezystory, pomiar czasu po którym
pojawi się ten sygnał na wejściach procesora, zdekodowanie sensora, który
został naciśnięty, jeżeli cały czas ten sam sensor jest dotkniety nic się
nie dzieje w układzi, jeżeli został dotknięty inny to teraz określenie,
który ten po prawej czy po lewej od dotkniętego ostatnio, zwiększenie
wartości jakiejś tam zmiennej o 1 na "+" lub "-" w zależności od kierunku
przesuwania palca.
Czyli jak widać układ jest banalnie prosty do wykonania na mikroprocesorze

))
--
Jacek "Plumpi"
plumpixjr@wp.pl
Usuń iksa - zabezpieczenie antyspamowe
Piotr Wyderski
Guest
Tue Nov 30, 2004 2:06 pm
Plumpi wrote:
Quote:
gdzie C stanowi odpowiedni obwód drukowany w postaci zazębiającego
się grzebienia. Obwód ten znajduje się pod powierzchnią której
dotykamy.
Na cos takiego wlasnie wpadlem.

) Tylko zamiast mierzenia pojemnosci
myslalem o badaniu sprzezenia miedzy zebami grzebienia. Generator zasila
jeden zestaw grzebieni, a dwa pozostale sluza za wejscia. W nastepnym
cyklu uklad sie zmienia. Czujnik to "zwinieta" linijka grzebieni ABCABCABC.
Mierzy sie poziom sygnalu na wejsciach. Z zaproponowanym przez Ciebie
mierzeniem pojemnosci sprawa powinna byc prostsza do realizacji, ale
przeczuwam klopoty zwiazane z bardzo mala pojemnoscia sensorow
przy zwiekszaniu rozdzielczosci.
Quote:
Cały układ takiego kółka może się składać np. 8-10 sensorów stanowiących
pojemności oraz odpowiedniej liczby rezystorów, na które podawany jest
sygnał z jednej z nóżek procesora. Zaś z drugiej strony tego rezystora
sygnały muszą wejść na 8-10 wejść procesora w celu pomiaru opóźnienia
sygnału.
To jest za dobre rozwiazanie [

] -- potrafi wykrywac pozycje palca.
Mnie wystarczy kierunek obrotow (i szybkosc, ale to juz jest sprawa
programowa). W mojej propozycji wystarcza tylko trzy linie sterujace,
a "rozdzielczosc" moze byc prawie dowolna -- bede eksperymentowal
z okolo stoma sensorami.
Quote:
Czyli jak widać układ jest banalnie prosty do wykonania na mikroprocesorze
I dlatego sie w tym ukladzie zakochalem od pierwszego wejrzenia.

))
Pozdrawiam
Piotr Wyderski