Jacek Politowski
Guest
Thu May 26, 2011 5:06 pm
Mam kilka dłuższy czas nieużywanych akumulatorków NiMH GP 2500mAh - w
nieustalonym stanie.
Póki były używane, działały bardzo dobrze. Po tej przerwie jednak
ładowarka 2A (PowerBank Smart 2) niektóre ogniwa (czasem jedno, czasem
np. trzy) uznaje za uszkodzone i nie chce ładować. Po przekładaniu
między komorami, wielokrotnych próbach itp. udało mi się je naładować
tą ładowarką.
Wrzuciłem je teraz w ładowarkę BC-700 (pierwszy raz mam z nią
styczność), która rozładowała je prądem 100mA i teraz ładuje 200mA
(funkcja "discharge", na razie nie "refresh").
Trzy ogniwa rozładowywała ok. 12 godzin, jedno ok. 16.
Dwa akumulatorki już naładowała (zgromadzony ładunek to 2,29Ah i
2,24Ah), dwa jeszcze się ładują, z czego jedno ma już zgromadzony
ładunek 3Ah, a jedno - to, które najdłużej się rozładowywało - 2,38Ah.
Właśnie to, które zgromadziło 3Ah mnie zastanawia. Czy taka ilość jest
jeszcze normalna, czy raczej należy uznać, że ładowarka nie wykryła
końca ładowania i teraz przeładowuje?
--
Jacek Politowski
Jacek Politowski
Guest
Thu May 26, 2011 5:15 pm
In article <slrnitt250.217.sorry@nie.istnieje>
Jacek Politowski <sorry@nie.istnieje> wrote:
(...)
Quote:
Dwa akumulatorki (...)
jeszcze się ładują, z czego jedno ma już zgromadzony
ładunek 3Ah (...)
Właśnie to, które zgromadziło 3Ah mnie zastanawia. Czy taka ilość jest
jeszcze normalna, czy raczej należy uznać, że ładowarka nie wykryła
końca ładowania i teraz przeładowuje?
Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
(2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.
--
Jacek Politowski
Jacek Politowski
Guest
Thu May 26, 2011 5:37 pm
In article <slrnitt2m7.2ef.sorry@nie.istnieje>
Jacek Politowski <sorry@nie.istnieje> wrote:
Quote:
Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
(2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.
I jeszcze poprowadzę dialog sam ze sobą. ;-)
Znalazłem w domu drugi komplet, identycznych GP 2500 i odczytałem
parametry - nominalna pojemność ("typowa") to 2450mAh, standardowe
ładowanie to 16h 240mA - co daje 3840mAh.
Czyli raczej nie powinienem przejmować się wynikiem 3Ah, tylko
bardziej tymi po 2,4Ah. Zobaczymy co z nimi zrobi "refresh".
--
Jacek Politowski
J.F.
Guest
Thu May 26, 2011 6:52 pm
Użytkownik "Jacek Politowski" <sorry@nie.istnieje> napisał w
Quote:
Znalazłem w domu drugi komplet, identycznych GP 2500 i odczytałem
parametry - nominalna pojemność ("typowa") to 2450mAh,
standardowe
ładowanie to 16h 240mA - co daje 3840mAh.
Czyli raczej nie powinienem przejmować się wynikiem 3Ah, tylko
bardziej tymi po 2,4Ah. Zobaczymy co z nimi zrobi "refresh".
No - nowe eneloopy ta ladowarka laduje do pojemnosci bliskiej
nominalnej.
IMO - te 14-16h to raczej dla urzadzen nieinteligentnych, gdzie
trzeba troche przeladowac.
No ale ja laduje przy 500-700mA, to moze wykryc koniec.
Dodatkowo akumulatorki sie tak starzeja ze im rezystancja
wewnetrzna rosnie, co tez moze ladowarke oglupic.
Na przyszlosc radzilbym uwazac na tego jednego.
J.
Marek S
Guest
Sat May 28, 2011 6:42 am
akurat pakujesz do akumulatorka 1,4 pojemności reszta niestety idzie na
straty, jeśli chcesz wiedzieć więcej o tych akumulatorach poczytaj forum
modelarskie , tam praktycznie wszystko opisane na ten temat.
Marek S
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:irm7gf$a1u$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "Jacek Politowski" <sorry@nie.istnieje> napisał w
Znalazłem w domu drugi komplet, identycznych GP 2500 i odczytałem
parametry - nominalna pojemność ("typowa") to 2450mAh, standardowe
ładowanie to 16h 240mA - co daje 3840mAh.
Czyli raczej nie powinienem przejmować się wynikiem 3Ah, tylko
bardziej tymi po 2,4Ah. Zobaczymy co z nimi zrobi "refresh".
No - nowe eneloopy ta ladowarka laduje do pojemnosci bliskiej nominalnej.
IMO - te 14-16h to raczej dla urzadzen nieinteligentnych, gdzie trzeba
troche przeladowac.
No ale ja laduje przy 500-700mA, to moze wykryc koniec.
Dodatkowo akumulatorki sie tak starzeja ze im rezystancja wewnetrzna
rosnie, co tez moze ladowarke oglupic.
Na przyszlosc radzilbym uwazac na tego jednego.
J.
Jacek Politowski
Guest
Sat May 28, 2011 10:04 am
In article <irqbmj$dlt$1@news.onet.pl>
Marek S <samochodzik2@op.pl> wrote:
Quote:
akurat pakujesz do akumulatorka 1,4 pojemności reszta niestety idzie na
straty, jeśli chcesz wiedzieć więcej o tych akumulatorach poczytaj forum
modelarskie , tam praktycznie wszystko opisane na ten temat.
Jakie forum modelarskie?
--
Jacek Politowski
Feromon
Guest
Mon May 30, 2011 6:00 pm
Użytkownik "Jacek Politowski" <sorry@nie.istnieje> napisał w wiadomości
news:slrnitt3u5.2sf.sorry@nie.istnieje...
Quote:
In article <slrnitt2m7.2ef.sorry@nie.istnieje
Jacek Politowski <sorry@nie.istnieje> wrote:
Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
(2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.
Wydaje mi się, że pomiar ROZŁADOWANIA pokaże poprawniej pojemność.
Przy ładowaniu może część się zamienia na ciepło? Albo automat nie kończy
ładowania
w odpowiednim momncie. Ważne, żeby w urządzeniu użyć na raz dwóch podobnych
ogniw, żeby słabsze ogniwo nie zepsuło czasu pracy zespołu

)
Czasem BC700 odmawia ładowania starego aku. Wtedy daję to aku na głupią
ładowarkę na chwilę.
Jak już trochę odżyje, to na BC700.
Pozdrawiam
Feromon
Jacek Politowski
Guest
Mon May 30, 2011 6:38 pm
In article <4de3db86$0$2437$65785112@news.neostrada.pl>
Feromon <fer0m0n@wp.pl> wrote:
Quote:
In article <slrnitt2m7.2ef.sorry@nie.istnieje
Jacek Politowski <sorry@nie.istnieje> wrote:
Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
(2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.
Wydaje mi się, że pomiar ROZŁADOWANIA pokaże poprawniej pojemność.
Tu nie chodzi o pomiar pojemności...
To normalne, że akumulator o rzeczywistej pojemności 1Ah nie zostanie
naładowany (z "zera" do maksimum) ładunkiem 1Ah, tylko musi "przyjąć"
większy. Ładowanie nie jest procesem odbywającym się bez strat (choćby
wydzielanie ciepła, o którym wspominasz, jest świadectwem tych strat).
Moje pytanie było o to, ile bezpiecznie można w akumulator "władować",
a przy jakim ładunku należy uznać, że to najprawdopodobniej już
ładowarka zgłupiała i nie wykryła faktycznego końca ładowania.
(takie manualne zabezpieczenie przed wybuchem

)
--
Jacek Politowski
J.F.
Guest
Mon May 30, 2011 9:21 pm
On 30 May 2011 18:38:44 GMT, Jacek Politowski wrote:
Quote:
Tu nie chodzi o pomiar pojemności...
To normalne, że akumulator o rzeczywistej pojemności 1Ah nie zostanie
naładowany (z "zera" do maksimum) ładunkiem 1Ah, tylko musi "przyjąć"
większy. Ładowanie nie jest procesem odbywającym się bez strat (choćby
wydzielanie ciepła, o którym wspominasz, jest świadectwem tych strat).
Kiedy IMO to nie tak. Ladujesz .. i prawa elektrolizy sa zachowane.
Ile ladunku wplynelo, tyle materialu sie wydzielilo i potem moze
zamienic z powrotem. Moga byc straty na pradzie uplywu .. ale ten jest
przeciez relatywnie maly. Moze byc na elektrolizie wody .. ale
paluszki sa szczelne. Moze byc na napieciu - i jest.
No i efekt taki ze one na w czasie ladowania wcale sie tak mocno nie
grzeja.
Jesli chodzi o NiCd to w miare wiadomo - jest nierowna ilosc
materialow, po przeladowaniu najpier wydziela sie tlen, dyfunduje do
katody, tam sie laczy z kadmem (?)- no i wtedy sie grzeje.
NiMH chyba podobnie.
Przy pradzie C/10 akumulator o jeszcze znosi, przynajmniej przez te
4h. Czy to zalecenie ladowania przez 14h nie jest na stare ladowarki
stalopradowe ?
Quote:
Moje pytanie było o to, ile bezpiecznie można w akumulator "władować",
a przy jakim ładunku należy uznać, że to najprawdopodobniej już
ładowarka zgłupiała i nie wykryła faktycznego końca ładowania.
(takie manualne zabezpieczenie przed wybuchem

)
One na szczescie mocne sa i tak latwo nie wybuchaja
Za to grzeja sie dosc mocno.
J.