RTV forum PL | NewsGroups PL

IGBT jak prawidłowo podłączyć i sterować tranzystorem do dużych prądów?

Tranzystor IGBT

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - IGBT jak prawidłowo podłączyć i sterować tranzystorem do dużych prądów?

Goto page 1, 2  Next

Konrad Rokicki
Guest

Mon Sep 20, 2004 7:56 pm   



Musze przrłaczyc w impulsie duzy prąd, moze nawet kilkadziesiąt A,
dowiedzialem sie ze najlepiej do tych celów nadaje sie tranzystor IGBT,
tylko nie moze w necie nic znaleść jak sie go podłancza, słyszałem ze one
maja duza pojemnośc i tzreba je szybko załączyć i najlepiej uzywac do tego
trugiego tranzystora ( dawać napięcie na bramkę)....

czy dobrze syszałem, a może zle to zrobumiałem... moze mi ktos to bardzoe
łopatologicznie wytłumaczyć jak mam postepowac ..

bede bradzo wdzięczny ..

pozdrawiam

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Sep 20, 2004 8:42 pm   



Hello Konrad,

Monday, September 20, 2004, 10:56:03 PM, you wrote:

Quote:
Musze przrłaczyc w impulsie duzy prąd, moze nawet kilkadziesiąt A,

A jakie napięcia występują w układzie? Może wystarczą po prostu
MOSFETy.

Quote:
dowiedzialem sie ze najlepiej do tych celów nadaje sie tranzystor IGBT,
tylko nie moze w necie nic znaleść jak sie go podłancza, słyszałem ze one
maja duza pojemnośc i tzreba je szybko załączyć i najlepiej uzywac do tego
trugiego tranzystora ( dawać napięcie na bramkę)....

Na ile krytyczny jest czas przełączania?

Quote:
czy dobrze syszałem, a może zle to zrobumiałem... moze mi ktos to bardzoe
łopatologicznie wytłumaczyć jak mam postepowac ..

Potrzeba trochę więcej informacji.


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Konrad Rokicki
Guest

Mon Sep 20, 2004 8:45 pm   



Quote:
A jakie napięcia występują w układzie? Może wystarczą po prostu
MOSFETy.

napiecia to jakies 300-350V
to bedzie rozładowanie przez rezystor ok 5 ohm kondensatora ok 500-1000uF
(czyli praktycznie zwarcie)


Quote:
Na ile krytyczny jest czas przełączania?

tzn ??

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Sep 20, 2004 8:48 pm   



Hello Konrad,

Monday, September 20, 2004, 11:45:14 PM, you wrote:

Quote:
A jakie napięcia występują w układzie? Może wystarczą po prostu
MOSFETy.
napiecia to jakies 300-350V
to bedzie rozładowanie przez rezystor ok 5 ohm kondensatora ok 500-1000uF
(czyli praktycznie zwarcie)

Znowu strzelba Gaussa? :-(

Quote:
Na ile krytyczny jest czas przełączania?
tzn ??

To było proste pytanie.


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Konrad Rokicki
Guest

Mon Sep 20, 2004 9:22 pm   



Quote:
Znowu strzelba Gaussa? Sad
heh nie to bedzie co innego Smile zadna strzelba .







Quote:
Na ile krytyczny jest czas przełączania?
tzn ??

To było proste pytanie.
no a podłaczenie i tranzystora to nie jest proste?? no a mimo to potzrebuje

pomocy, chociazby po to zeby nie spalić wiaderka tranzystorów zanim dojde do
oczywistych wniosków samemu.

powie mi ktoś jak to tzreba podłączyć? czy tzreba stosować ( kiedy)
dodatkowy tranzystor do sterowania tranzystora głównego ?? i na co jeszcze
powinienem zwrocic uwage ...

Tomasz
Guest

Tue Sep 21, 2004 4:20 am   



Quote:
dodatkowy tranzystor do sterowania tranzystora głównego ?? i na co jeszcze
powinienem zwrocic uwage ...

Najpierw dobierz sobie odpowiedniego mosfeta, potem zastosuj gotowy driver
do niego np ir2110. Większość mosfetów (hexfet) ma w strukturze diodę
zwrotną więc jakieś dziwne tematy masz rozwiązane ewentualnie odpuść ją i
zastosuj szybką schottky'ego tez firmy ir (jakoś ją lubię). Włączanie
będziesz mial ttl'em a driver załatwi odpowiednie włączanie.
No i chyba tyle
Tomek

tomkar
Guest

Tue Sep 21, 2004 5:10 am   



Quote:
...napiecia to jakies 300-350V
to bedzie rozładowanie przez rezystor ok 5 ohm kondensatora ok 500-1000uF
(czyli praktycznie zwarcie)...

Tranzystory IGBT są stosowane np: w lokomotywach (prądy setki amperów). Do
rozładowania tego kondensatora nie musisz używać "armaty". Pamiętam że IGBT
nie wymagają do sterowania dużych sygnałów.

Leszek W
Guest

Tue Sep 21, 2004 5:38 am   



Quote:
Tranzystory IGBT są stosowane np: w lokomotywach (prądy setki amperów).

No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy Wink
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
??? - pociąg (może ktoś wie?)

Leszek

Bartosz Sarama
Guest

Tue Sep 21, 2004 6:50 am   



Leszek W napisał(a):
Quote:
Tranzystory IGBT są stosowane np: w lokomotywach (prądy setki amperów).


No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy Wink
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
??? - pociąg (może ktoś wie?)

Troszkę przesadzasz z tymi prądami. Jeżdżę tramwajami i zaglądam czasem
z zainteresowaniem przez ramię motorniczym na amperomierz. Pokazuje ok
150..250A przy ruszaniu i hamowaniu i 50..75A przy normalej jeździe.
Zasilanie trakcji to 600VDC, więc moc silnika wychodzi na jakieś 150kW.

Co do lomomotywy to te małe, które jeżdżą po polskich torach mają zwykle
ok 2MW przy zasilaniu 3kVDC, czyli prądy w granicach < 700A. Te duże,
nowoczesne, full wypas, które PKP zamówiło we Wrocławiu, ale nie miało
$, żeby odebrać, więc pojechały do Włoch Smile - to wiem prosto od
producenta - mają 6MW mocy, czyli ciągną sobie do 2kA prądu

--
Pozdrawiam
Bartosz Sarama

Tomasz Piasecki
Guest

Tue Sep 21, 2004 7:09 am   



Bartosz Sarama wrote:

Quote:
Co do lomomotywy to te małe, które jeżdżą po polskich torach mają zwykle
ok 2MW przy zasilaniu 3kVDC, czyli prądy w granicach < 700A.
Ja trochę jeżdżę Maszyną (polski symulator) i tam na jeden zespół

silników idzie do 600A. Potem wywala nadmiarowy. W ET22 są 3 zespoły
silników mogących pracować równolegle. Czyli te 3000A dla tramwaju to
trochę przesada ;)

TP.

--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ @poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |

Łukasz Sokół
Guest

Tue Sep 21, 2004 8:32 am   



Użytkownik Bartosz Sarama napisał:

Quote:
Czyli te 3000A dla tramwaju to trochę przesada Wink
Musiałby mieć 1,8MW mocy Smile Wyrywałby przy tym szyny z torowiska i zęby
pasażerom, giąłby asfalt na drogach i smażył kierowców w samochodach na
skrzyżowaniu na czerwonym Very Happy

Hehe leci do sygnaturek Smile))))

eL eS

--
| W T F |
| O M F G |
| I HATE 1337 |
|speak so damn|
|much it hurts|

tomkar
Guest

Tue Sep 21, 2004 8:50 am   



Quote:

Czyli te 3000A dla tramwaju to trochę przesada ;)


Tak kolega się zagalopował. Poza tym gdy pojazd (lokomotywa) pobiera
całkowity prąd 1kA to nie znaczy że w tranzystorze (w falowniku lub
czoperze) IGBT płynie skuteczny prąd 1kA. Zwykle jest to przynajmniej 3 i
więcej razy mniej.

Marek Dzwonnik
Guest

Tue Sep 21, 2004 9:04 am   



Użytkownik "Leszek W" <leszek @poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:cioi9o$rk4$1@atlantis.news.tpi.pl

Quote:
No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy Wink
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy

3000A - tramwaj

Raczej max. max. rozruchowe < 1000A. ( @ 600Vdc) . Niektóre nowe składy
tramwajów niskopodłogowych mają w kabinie motorniczego wyświetlacz napięcia
sieci trakcyjnej i pobieranego prądu. Wprawdzie piszę to z pamięci, ale nie
przypominam sobie, żebym kiedykolwiek zobaczył wskazania prądu większe niż
jakieś 500..600A (lub bodajże -300...-400A przy hamowaniu z odzyskiem).
Fajnie natomiast wyglądają zmiany napięcia sieci trakcyjnej potrafiącej,
przy ostrym hamowaniu, przekroczyć 700V ;-)

Quote:
??? - pociąg (może ktoś wie?)

Wcale nie takie duże Wink
Przy obowiązującym na PKP zasilaniu 3kVdc, moce lokomotyw wynoszą np.:

* "żółtek" EN57:
moc ciągła: 4 x 145kW = 580kW

* Popularna EU07:
moc ciągła: 4x500kW = 2000kW
moc godzinna: 2080kW

* EU09:
4 silniki o mocy 730kW sterowane indywidualnie
łączna moc ciągła: 2920kW

* towarowa ET22
moc ciągła: 6x500kW = 3000kW

* Chyba największa na PKP, towarowa ET42:
8 x 560kW = 4480kW

Ponieważ zasadniczym ograniczeniem max. mocy są parametry sieci trakcyjnej,
na liniach TGV zastosowano napięcie zasilania 25kV / 50Hz. Do tego w TGV
istnieją ostre wymagania ograniczające nacisk do 17t/oś co wymusza
stosowanie lżejszych silników AC. W przypadku TGV Eurostar kursującego pod
kanałem LaManche podstawowe dane są następujące:
- zasilanie trójsystemowe: 25kVac/50Hz, 3kVdc, 750Vdc (z trzeciej szyny)
- 6 silników asynchronicznych (po jednym na każdy wózek napędowy, po 3 na
każdym końcu pociągu). W innych wersjach TGV stosuje się też 3faz. silniki
synchroniczne
- zasilanie za pośrednictwem przekształtników i falowników tyrystorowych
(GTO)

Osiągi:
Na terenie Francji przy zasilaniu 25kV/50Hz:
moc maksymalna: 12.2MW
prędkość maksymalna: 300km/h

Na terenie Belgii przy zasilaniu 3kVdc:
moc maksymalna: 5.7MW
prędkość maksymalna: 140km/h (to ogr. wynika chyba z param. linii)

Po stronie brytyjskiej (do Londynu - choć te dane nie są ścisłe)
- zasilanie 750Vdc z trzeciej szyny:
moc maksymalna: 3.4MW
prędkość maksymalna: 160km/h

Prądy możecie policzyć sami. Chociaż wcale nie są takie wielkie. ;-)

Ciekawostka: Rekord prędkości 515.3km/h (18.05.1990) ustanowiony przez TGV
Atlantique (moc. max. 8.8MW) został osiągnięty w nieco "poprawionych
warunkach". Tzn. użyto skróconego składu o nieco powiększonej średnicy
zestawów kołowych (920->1090mm), a ponadto "podrasowano" napięcie w sieci
trakcyjnej z nominalnych 25 do 29.5kV.


Żródła:
http://eu07532.w.interia.pl/ - EU07
http://www.cmbydgoszcz.kolej.szczecin.pl/index1.htm -
Strona Pawła Telegi - dane techniczne i krótki opisy lokomotyw z seri EU.
http://www.kolejarz.gsi.pl
"Pociągi dużych prędkości TGV" Emi-Press, Łódź 1996

--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)

"pl.misc.elektronika" podlega zasadom usenetu i Netykiety:
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Nie zmieniaj tematu. CYTUJ (ale OSZCZĘDNIE). Pisz POD cytatem!

badworm
Guest

Tue Sep 21, 2004 5:25 pm   



Dnia 2004-09-21 08:38, Użytkownik Leszek W napisał:

Quote:
No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy Wink
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
??? - pociąg (może ktoś wie?)

I jeszcze na dokładkę - była niedawno mowa o tym, że chyba powyżej 1kA

to odbieraki zaczynają się przyklejać do sieci trakcyjnej.

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!

tomkar
Guest

Wed Sep 22, 2004 5:01 am   



Quote:

I jeszcze na dokładkę - była niedawno mowa o tym, że chyba powyżej 1kA
to odbieraki zaczynają się przyklejać do sieci trakcyjnej.


Również dlatego ET42 ma chyba 2 pantografy.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - IGBT jak prawidłowo podłączyć i sterować tranzystorem do dużych prądów?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map