RTV forum PL | NewsGroups PL

Renowacja maszyny do szycia Łucznik 92 identyfikacja kondensatora z 1959 roku?

Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Renowacja maszyny do szycia Łucznik 92 identyfikacja kondensatora z 1959 roku?

Darek Pełka
Guest

Wed Apr 21, 2010 8:16 pm   



Cześć,

Grupę śledzę na bieżąco, choć elektronik ze mnie słaby. Ostatnio
zabrałem się za renowację starej maszyny do szycia Łucznik 92
wyposażonej w silnik szczotkowy na 220V prądu zmiennego. Na silniku w
niewielkiej puszce znajduje się kondensator, o taki:

http://yfrog.com/j6kondziomj

z następującymi oznaczeniami:

http://yfrog.com/bckondziog

Kondensator ma 4 wyprowadzenia.

Mam kilka pytań, wybaczcie jeżeli banalnych ale jestem amatorem z lutownicą.

1. Silnik i kondensator są obrośnięte brudem i kurzem, bardzo stare, nie
wiem czy działają. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić
kondensator, czy mimo zaawansowanego wieku jest szansa że kondensator
będzie działał przez następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?
Widzę, że jest tam kondensator, ale zapis 0,1 * 2 * 0,05 uF jest dla
mnie mocno enigmatyczny.


Dzięki za zrozumienie i pomoc,

Darek

Guest

Thu Apr 22, 2010 12:29 am   



Quote:
Cześć,

Grupę śledzę na bieżąco, choć elektronik ze mnie słaby. Ostatnio
zabrałem się za renowację starej maszyny do szycia Łucznik 92
wyposażonej w silnik szczotkowy na 220V prądu zmiennego. Na silniku w
niewielkiej puszce znajduje się kondensator, o taki:

http://yfrog.com/j6kondziomj

z następującymi oznaczeniami:

http://yfrog.com/bckondziog

Kondensator ma 4 wyprowadzenia.

Mam kilka pytań, wybaczcie jeżeli banalnych ale jestem amatorem z
lutownicą.

1. Silnik i kondensator są obrośnięte brudem i kurzem, bardzo stare, nie
wiem czy działają. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić
kondensator, czy mimo zaawansowanego wieku jest szansa Ĺźe kondensator
będzie działał przez następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?
Widzę, że jest tam kondensator, ale zapis 0,1 * 2 * 0,05 uF jest dla
mnie mocno enigmatyczny.


Dzięki za zrozumienie i pomoc,

Darek

Ja zas jestem stary radioamator i grupe sledze sporadycznie.

Z tego co pamietam jest to tzw. kondensator przelotowy. Wlasciwie w tym
hermetycznym, zalutowanym blaszanym pudelku sa 3 kondensatory papierowe
zanurzone czy nasycone olejem transformatorowym. Jeden 0.1 uF jest wpiety
pomiedzy przewody a 2 po 0.05 uF wpiete sa pomiedzy kazdy z przewodow a
obudowa czyli masa.
Ich celem jest tylko odklocenie sieci i Twoja maszyna spoko bedzie chodzic
bez niego tyle, ze bedzie siac wiecej zaklocen a kolektor silnika mocniej
iskrzyc.
Taki kondensator na ktorym pisze 220 V~ wytrzymuje na przebicie znacznie
wiecej powiedzmy 600-800 V napiecia stalego. I ew. na takie napiecie przebicia
mozesz ten zintegrowany zastapic ale jak napisalem nie jest to konieczne i
malo prawdopodobne aby on "siadl" ze starosci. Gdzies w chalupie mam podobne
niemieckie pamietajace czasy wojny i one sa w pelni sprawne.
Maszyne nalezy tylko dokladnie oczyscic, umyc np benzyna i czesci ruchome
naoliwic najlepiej olejem parafinowym i powinna chodzic...
Pzdr.
Tornad


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Piotr \"Curious\" Slawins
Guest

Thu Apr 22, 2010 12:41 am   



Darek Pełka wrote:


Quote:
1. Silnik i kondensator są obrośnięte brudem i kurzem, bardzo stare, nie
wiem czy działają. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić
kondensator, czy mimo zaawansowanego wieku jest szansa że kondensator
będzie działał przez następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

kondensator jest zapewne styroflexowy, papierowy badz inny w tym stylu - nie
wyglada na elektrolit.
jego przeznaczeniem jest prawdopodobnie filtrowanie zaklocen - co sugeruje
ze silnik ma komutator...
tak czy siak - zostawic, b. watpliwe zeby byl uszkodzony i popracuje zapewne
jeszcze pareset lat ;)

Quote:
2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?
Widzę, że jest tam kondensator, ale zapis 0,1 * 2 * 0,05 uF jest dla
mnie mocno enigmatyczny.

jesli dobrze rozumiem jest to tzw. kondensator 'przepustowy',
ktory odsprzega zaklocenia zarowno do 'masy' jak i pomiedzy przewodami.
czy maszyna posiada przewod uziemiajacy?

mysle ze ciezko bedzie znalezc 'w detalu' tego typu element, ale mozliwe ze
da sie podobny wyciagnac np. ze starej pralki , ew. innego urzadzenia ktore
generuje sporo zaklocen przy przelaczaniu np. przekaznikow, silnikow, etc.


btw. jak rozumiem nie dziala silnik? Smile
ja bym najpierw sprawdzil czy jego uzwojenia maja przejscie, czy kabel
zasilajacy jest ok, czy wlacznik ma styk...



--

Darek Pełka
Guest

Thu Apr 22, 2010 7:00 am   



W dniu 2010-04-22 02:29, tadeuszwajda@hotmail.com pisze:
[...]

Quote:
Ja zas jestem stary radioamator i grupe sledze sporadycznie.
Z tego co pamietam jest to tzw. kondensator przelotowy. Wlasciwie w tym
hermetycznym, zalutowanym blaszanym pudelku sa 3 kondensatory papierowe
zanurzone czy nasycone olejem transformatorowym. Jeden 0.1 uF jest wpiety
pomiedzy przewody a 2 po 0.05 uF wpiete sa pomiedzy kazdy z przewodow a
obudowa czyli masa.
Ich celem jest tylko odklocenie sieci i Twoja maszyna spoko bedzie chodzic
bez niego tyle, ze bedzie siac wiecej zaklocen a kolektor silnika mocniej
iskrzyc.
Taki kondensator na ktorym pisze 220 V~ wytrzymuje na przebicie znacznie
wiecej powiedzmy 600-800 V napiecia stalego. I ew. na takie napiecie przebicia
mozesz ten zintegrowany zastapic ale jak napisalem nie jest to konieczne i
malo prawdopodobne aby on "siadl" ze starosci. Gdzies w chalupie mam podobne
niemieckie pamietajace czasy wojny i one sa w pelni sprawne.
Maszyne nalezy tylko dokladnie oczyscic, umyc np benzyna i czesci ruchome
naoliwic najlepiej olejem parafinowym i powinna chodzic...
Pzdr.
Tornad



Hej,

Dzięki za informacje, w takim razie zostawię ten kondensator, nie będę
go "na zapas" wymieniał. A co do czyszczenia maszyny to zajmuje ono 90%
procesu renowacji Smile Maszyna jest dosłownie oblepiona zaschniętą oliwą
do maszyn i kurzem. Radzę sobie rozpuszczalnikiem i benzyną, silnik też
będę czyścił z tego syfu. Do czyszczenia elementów ruchomych używam
WD-40, a następnie smaruję oliwą do maszyn.

Dzięki,

Darek (hobby: Rage against the machine Wink

Darek Pełka
Guest

Thu Apr 22, 2010 7:06 am   



W dniu 2010-04-22 02:41, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
[...]

Quote:
btw. jak rozumiem nie dziala silnik? Smile
ja bym najpierw sprawdzil czy jego uzwojenia maja przejscie, czy kabel
zasilajacy jest ok, czy wlacznik ma styk...




Hej,

Nie wiem czy silnik działa. Kiedyś dawno dawno temu działał, a teraz
zacząłem od czyszczenia i przywracania dawnej świetności, rozebrałem
obudowę i czyszczę wnętrzności. Pomyślałem, że skoro mam wszystko na
wierzchu to wymienię kondensator, bo leciwy, ale Wasze odpowiedzi
wskazują, że nie ma takiej potrzeby.

Dziękuję za pomoc,

Darek

J.F.
Guest

Thu Apr 22, 2010 7:40 am   



On Thu, 22 Apr 2010 02:29:24 +0200, tadeuszwajda@hotmail.com wrote:
Quote:
Z tego co pamietam jest to tzw. kondensator przelotowy.
Ich celem jest tylko odklocenie sieci

Tak z ciekawosci napisze ze mi kiedys taki odklocajacy kondensator
wybuchl i zwarcie zrobil. Nie byl stary i byl japonski - w jakims
kserografie.
Wstawilem polski od odkurzacza i tez dzialal.

J.

Waldemar Krzok
Guest

Thu Apr 22, 2010 8:27 am   



Am 22.04.2010 09:06, schrieb Darek Pełka:
Quote:
W dniu 2010-04-22 02:41, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
[...]

btw. jak rozumiem nie dziala silnik? Smile
ja bym najpierw sprawdzil czy jego uzwojenia maja przejscie, czy kabel
zasilajacy jest ok, czy wlacznik ma styk...




Hej,

Nie wiem czy silnik działa. Kiedyś dawno dawno temu działał, a teraz
zacząłem od czyszczenia i przywracania dawnej świetności, rozebrałem
obudowę i czyszczę wnętrzności. Pomyślałem, że skoro mam wszystko na
wierzchu to wymienię kondensator, bo leciwy, ale Wasze odpowiedzi
wskazują, że nie ma takiej potrzeby.

Jak ten kondensator jest w obudowie blaszanej i dobrze zalutowany, to
nie powinien być padnięty. Przy silniku masz na ogół regulator obrotów
na pedale. To siada częściej, bo stare pedały (nie mówię tu o
stetryczałych homoseksualistach) były robione na płytkach węglowych,
które tym pedałem były ściskane. Po kilku(nastu) latach się sypały.

Waldek

entroper
Guest

Thu Apr 22, 2010 12:39 pm   



Użytkownik "Darek Pełka" <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com> napisał w
wiadomości news:hqnme7$70q$1@news.onet.pl...

Quote:
1. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić kondensator, czy
mimo zaawansowanego wieku jest szansa że kondensator będzie działał przez

następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

Można zostawić, aczkolwiek zauważyłem, że wszelkiego rodzaju sieciowe
kondensatory przeciwzakłóceniowe lubią czasem ze starości uszkodzić się na
zwarcie, a ponieważ są to zwykle papierowe badziewia, kończy się to małym
wybuchem ("wypluciem" jednej ścianki) i zadziałaniem bezpiecznika w
urządzeniu lub w instalacji domowej. Dla silnika negatywnych konsekwencji
to nie niesie, chyba że zawartość kondensatora zostanie wciągnięta do
silnika.

Quote:
2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?

Kup typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do sprzętu AGD (np do
odkurzacza) o zgodnej pojemności (2x 0.05uF + 0.1uF to typowy układ) , bez
problemu dostaniesz w każdym porządniejszym sklepie z częściami
zamiennymi. Oczywiście obudowa nie będzie się zgadzać, obecnie takie
kondensatory są mniejsze i mają postać plastikowego zwykle walca z
wystającymi 5-cioma przewodami (piąty - do obudowy silnika).

e.

Darek Pełka
Guest

Thu Apr 22, 2010 6:20 pm   



[...]

Quote:
Jak ten kondensator jest w obudowie blaszanej i dobrze zalutowany, to
nie powinien być padnięty. Przy silniku masz na ogół regulator obrotów
na pedale. To siada częściej, bo stare pedały (nie mówię tu o
stetryczałych homoseksualistach) były robione na płytkach węglowych,
które tym pedałem były ściskane. Po kilku(nastu) latach się sypały.

Waldek


Hej,

Dzięki za wskazówkę, do "starych pedałów" jeszcze nie dotarłem więc nie
wiem co tam zastanę i w jakim stanie, ale już na wszelki wypadek
znalazłem schemat regulatora obrotów do silnika ;)

Darek

Darek Pełka
Guest

Thu Apr 22, 2010 6:22 pm   



[...]

Quote:
Kup typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do sprzętu AGD (np do
odkurzacza) o zgodnej pojemności (2x 0.05uF + 0.1uF to typowy układ) , bez
problemu dostaniesz w każdym porządniejszym sklepie z częściami
zamiennymi. Oczywiście obudowa nie będzie się zgadzać, obecnie takie
kondensatory są mniejsze i mają postać plastikowego zwykle walca z
wystającymi 5-cioma przewodami (piąty - do obudowy silnika).

Dzięki. Najpierw zobaczę czy będzie działać, w razie czego kupię.

Darek

Cezar
Guest

Thu Apr 22, 2010 6:30 pm   



Quote:
Dzięki za wskazówkę, do "starych pedałów" jeszcze nie dotarłem więc nie
wiem co tam zastanę i w jakim stanie...

Na pewno kiedys dotrzesz... łączymy sie w bólu razem z Toba ;)

c.

Marek Lewandowski
Guest

Thu Apr 29, 2010 4:11 pm   



Darek Pełka wrote:

Quote:
Maszyna jest dosłownie oblepiona zaschniętą oliwą
do maszyn i kurzem. Radzę sobie rozpuszczalnikiem i benzyną, silnik też
będę czyścił z tego syfu. Do czyszczenia elementów ruchomych używam
WD-40, a następnie smaruję oliwą do maszyn.

Czyść przede wszystkim benzyną ekstrakcyjną, bo rozpuszczalniki mogą
atakować wykończenie powierzchni, lakeiry itp. A co do smarowania, to
reguła jet taka, że to, co się obraca, się oliwi, a co trze, się
smaruje. Poza tym należy natłuścić i wytrzeć do sucha wszystkie (również
,,niepracujące'') powierzchnie ,,mechaniczne'' tzn. wałki, krzywki
itepe, żeby zabezpieczyć je przed korozją. Jeśli urządzenie ma potem
głównie ,,stać i się kurzyć'', to rozważ smarowanie suche - teflon,
grafit, smary molibdenowe - na powierzchniach trących, mniej będą kleić
kurzu, który je potem będzie obrabiał jak ścierniwo, jak jednak odpalisz
maszynkę.
Powodzenia w restoracji!
Marek
--
Marek Lewandowski

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Renowacja maszyny do szycia Łucznik 92 identyfikacja kondensatora z 1959 roku?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map