RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie sygnały taktujące akceptuje procesor RP2A03 w konsoli Pegasus?

Generator sygnału zegarowego z Pegasusa

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie sygnały taktujące akceptuje procesor RP2A03 w konsoli Pegasus?

Atlantis
Guest

Sun Mar 29, 2020 12:39 pm   



Z ciekawości rzuciłem ostatnio okiem na schemat popularnego
kilkadziesiąt lat temu Pegasusa (biorąc pod uwagę możliwość, że być może
za jakiś czas spróbuję naprawić mój egzemplarz, który przestał działać
lata temu).

W konsoli pracował procesor 6527, będący klonem układu RP2A03,
wykorzystywanego w oryginalnym NES-ie. Procesor ten był oparty na 6502,
ale nie był z nim zgodny pinowo. Jedną z różnic było zastosowanie innego
układu taktującego z wewnętrznym dzielnikiem częstotliwości - procesor
przyjmował sygnał taktujący 21.47727 MHz (NTSC) lub 6.6017 MHz (PAL).

https://wiki.nesdev.com/w/index.php/CPU_pin_out_and_signal_description

Rzuciłem okiem na schemat znaleziony w sieci:

https://obrazki.elektroda.pl/9553877400_1482056620.jpg

Moją uwagę zwrócił układ generatora na dwóch tranzystorach. Nie wygląda
to mi na coś, co mogłoby generować sygnał prostokątny o napięciu
mieszczącym się w przedziale wymaganym przez elementy TTL. A właśnie
takiego sygnału z tego co pamiętam wymagał oryginalny 6502.
Tutaj będziemy mieć do czynienia z sinusoidalnym sygnałem przemiennym o
amplitudzie paru woltów.

Rozumiem, że RP2A03 akceptował taki analogowy sygnał taktujący?

J.F.
Guest

Sun Mar 29, 2020 5:19 pm   



Dnia Sun, 29 Mar 2020 14:39:30 +0200, Atlantis napisał(a):
Quote:
W konsoli pracował procesor 6527, będący klonem układu RP2A03,
wykorzystywanego w oryginalnym NES-ie. Procesor ten był oparty na 6502,
ale nie był z nim zgodny pinowo. Jedną z różnic było zastosowanie innego
układu taktującego z wewnętrznym dzielnikiem częstotliwości - procesor
przyjmował sygnał taktujący 21.47727 MHz (NTSC) lub 6.6017 MHz (PAL).

https://wiki.nesdev.com/w/index.php/CPU_pin_out_and_signal_description

Rzuciłem okiem na schemat znaleziony w sieci:

https://obrazki.elektroda.pl/9553877400_1482056620.jpg

Moją uwagę zwrócił układ generatora na dwóch tranzystorach.

W zasadzie to nawet na jednym'

Quote:
Nie wygląda
to mi na coś, co mogłoby generować sygnał prostokątny o napięciu
mieszczącym się w przedziale wymaganym przez elementy TTL. A właśnie
takiego sygnału z tego co pamiętam wymagał oryginalny 6502.

Moze nie musial - pozniejsze procki/uC z generatorem na pokladzie tez
mialy jedno wejscie czule, bo wszak z kwarcu nie wychodzil sygnal TTL.


J.

Atlantis
Guest

Sat Apr 04, 2020 3:51 pm   



Wygląda na to, że faktycznie działa, po złożeniu na płytce prototypowej. Smile
Swją drogą jeszcze jedna ciekawostka na tym schemacie. Dlaczego jedno z
wyjść dekodera adresów (pin 4 U3) jest podłączone do wejścia CS pamięci
RAM (pin 18 U1) poprzez filtr złożony z diody, rezystora 1,2k oraz
kondensatora 68pF? Przecież to spowoduje znaczne zmniejszenie stromości
jednego ze zboczy sygnału aktywującego pamięć (kondensator będzie się
szybko ładował przez diodę, ale wolno rozładowywał przez rezystor). Czy
przypadkiem w elektronice cyfrowej nie chodzi o to, żeby zbocza były jak
najbardziej strome, a czasy w których linie przebywają w stanach
nieustalonych jak najkrótsze? Smile

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie sygnały taktujące akceptuje procesor RP2A03 w konsoli Pegasus?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map