RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak dobrać silnik spalinowy 50 kW do prądnicy 40-70 kW przy 1500 obrotach?

Dobór silnika i prądnicy do agregatu

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dobrać silnik spalinowy 50 kW do prądnicy 40-70 kW przy 1500 obrotach?

CRAY
Guest

Mon Oct 01, 2007 2:27 pm   



Witam,



W jaki sposób dobrać silnik spalinowy do agregatu? Konkretnie chodzi mi o
moc, jaka można uzyskać z danego silnika przy określonych obrotach.
Założenie - silnik spalinowy przy 1500 obrotów daje moc np. 50 KW czy
prądnica może mieć moc max np. 70 KW i po prostu nie będzie pracować na
maksymalnym obciążeniu? Czy należy dobierać prądnice do mocy silnika przy
określonych obrotach? Druga kwestia, zakładając tak jak poprzednio 50 KW
mocy przy 1500 obrotów/min, czy warto zastosować wtedy słabszą prądnice np.
40 KW tzn., aby tyle mocy było pobierane, ze względu na trwałość silnika?



Pozdrawiam

Marek Lewandowski
Guest

Mon Oct 01, 2007 6:07 pm   



On Oct 1, 3:27 pm, "CRAY" <cra...@o2.pl> wrote:

Quote:
W jaki sposób dobrać silnik spalinowy do agregatu? Konkretnie chodzi mi o
moc, jaka można uzyskać z danego silnika przy określonych obrotach.
Założenie - silnik spalinowy przy 1500 obrotów daje moc np. 50 KW czy

daje MAKSYMALNA moc 50kW

Quote:
prądnica może mieć moc max np. 70 KW i po prostu nie będzie pracować na

czyli przetwarza MAKSYMALNIE 70kW na prad.
Czyli jak obciazysz pradnice maksymalnie, to zgasi/przeciazy silnik
spalinowy, a sama sie nie spali.

Quote:
określonych obrotach? Druga kwestia, zakładając tak jak poprzednio 50 KW
mocy przy 1500 obrotów/min, czy warto zastosować wtedy słabszą prądnice np.
40 KW tzn., aby tyle mocy było pobierane, ze względu na trwałość silnika?

W ten sposob zapewnisz, ze maksymalnie obciazona pradnica nie
przeciazy silnika spalinowego.
Jest to uklad korzystniejszy z dwoch powodow:
1) Silniki/pradnice elektryczne pradu zmiennego mozna dosc bezkarnie
krotkotrwale przeciazac, moc znamionowa jest ograniczona przede
wszystkim termicznie - przeciazony silnik zacznie sie przegrzewac,
natomiast racej nic mu sie nie urwie ani sie nie zatrze. Jesli
bedziesz pilnowal temperatury (np. bezpiecznikiem termicznym) to
jestes po bezpiecznej stronie mocy. 40kW mozesz spokojnie krotkotrwale
przeciazyc do 50kW (chyba, ze to takie `PMPO' 40kW)
2) przy braku obciazenia generator mniejszej mocy bedzie mniej
obciazal silnik, wiec calosc bedzie mniej palic na luzie.
Prawdopodobnie nie bedzie to duza roznica, ale zawsze.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

CRAY
Guest

Fri Oct 05, 2007 10:53 pm   



Witam,


Dzięki za odpowiedz.



Problem który chciałbym jeszcze poruszyć trochę odbiega od tematyki grupy,
ale może ktoś będzie się orientował:)



Interesuje mnie jeszcze kwestia obrotów silnika spalinowego. Zakładając ze
prądnica musi mieć ok. 1500 obr/min należałoby albo "ustawić" tyle na
silniku ew zastosować przekładnie. W pierwszym przypadku - 1500 obr - wydaje
mi się ze jest to za mało jak na silnik benzynowy - co innego diesel, ale
zakładamy benzynę. Czysto teoretycznie zakładając ze moc prądnicy jest stała
i wynosi np. 25 KW, czy lepiej jest przygotować silnik i przekładnię, aby
pracował, np. z prędkością 3000 obrotów (zakładamy ze jego moc maksymalna
wyniesie wtedy np 50 KW) czy np. 2000 obrotów i moc max 35 KW? Wiadomo ze
biorąc pod uwagę żywotność silnika lepiej ustawić wyższe obroty, ale
interesuje mnie tez kwestia spalania. Czy może, znając wykres, dobrać obroty
w okolicach maksymalnego momentu obrotowego? Może ktoś się orientuje jak
wygląda zużycie paliwa przy niezmieniającym się obciążeniu a zwiększanych
obrotach? Zdaje sobie sprawę nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na te
pytania, ale chodzi generalnie o sprawność przemiany paliwa na moc na
zaciskach prądnicy.



Pozdrawiam

Marek Lewandowski
Guest

Sat Oct 06, 2007 10:05 pm   



On Oct 5, 11:53 pm, "CRAY" <cra...@o2.pl> wrote:

Quote:
Interesuje mnie jeszcze kwestia obrotów silnika spalinowego. Zakładając ze
prądnica musi mieć ok. 1500 obr/min należałoby albo "ustawić" tyle na
silniku ew zastosować przekładnie.

Ustawic, to ale na regulatorze silnika. Bez regulatora
synchronizowanego na generator nie razbieriosz...

Quote:
Czysto teoretycznie zakładając ze moc prądnicy jest stała
i wynosi np. 25 KW, czy lepiej jest przygotować silnik i przekładnię, aby
pracował, np. z prędkością 3000 obrotów (zakładamy ze jego moc maksymalna
wyniesie wtedy np 50 KW) czy np. 2000 obrotów i moc max 35 KW?

Skad wziales te liczby dotyczace mocy? Bo wesze rybe...

Quote:
Czy może, znając wykres, dobrać obroty
w okolicach maksymalnego momentu obrotowego?

Moment obrotowy nie ma dla Ciebie znaczenia. Interesuje Cie moc.
Poniewaz Ty decydujesz o przekladni, to momentem sobie nie masz co
zawracac glowy.

Quote:
Może ktoś się orientuje jak
wygląda zużycie paliwa przy niezmieniającym się obciążeniu a zwiększanych
obrotach?

Najpierw spada, potem znowu wzrasta. Minimum ma - zalezy od silnika -
w okolicy 2500 - 3500rpm (dla 4-suw samochodowego).

Quote:
Zdaje sobie sprawę nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na te
pytania, ale chodzi generalnie o sprawność przemiany paliwa na moc na
zaciskach prądnicy.

Musisz ustalic najpierw, w jakim rezimie pradnica ma pracowac.
Jesli ma chodzic na luzie i raz na 4h dostac po dupie, to interesuje
Cie przede wszystkim zuzycie paliwa na biegu jalowym, natomiast jak ma
pracowac caly czas pod pelnym , lub niemal pelnym obciazeniem, to
silnik powinien pracowac z maksymalna sprawnoscia.

Teraz tytulem rozumienia silnika:
Dla idealnego, ale realnego wolnossacego silnika spalinowego,
pracujacego bez osprzetu, maksymalna moc dysponowana jest liniowo
zalezna od obrotow. Wynika to z prostego warunku, ze nie da sie spalic
wiecej benzyny, niz ma sie tlenu. Tlen przychodzi z powietrza, ilosc
powietrza przepakowywana w jednym obrocie silnika jest proporcjonalna
do jego pojemnosci skokowej, a ta jest dana. W praktyce opory ruchu
wymagaja, zeby obroty jalowe byly rzedu 500-800rpm, bo zgasnie,
natomiast od gory silnik zaczyna tracic moc, bo paliwo nie zdaza sie
czysto spalic, straty mechaniczne rosna i gdzies przy 5000 - 8000 jest
szlus (dla samochodowego). Moc znamionowa jest podawana dla
konkretnych obrotow (!) i to nie sa obroty najwyzszej sprawnosci (!!)
- np. silnik w moim samochodzie ma oficjalnie 44kW, ale to przy
5500rpm. Najwyzsza sprawnosc ma przy ca. 3000rpm, ale przy tych
obrotach dysponuje raptem ca. 30kW!!!

Slowem: jesli zalezy Ci na sprawnosci, prawdopodobnie bedziesz
potrzebowal wiekszego silnika, niz wynika to wprost z zapotrzebowania
na moc.

--
Marek Lewandowski

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Oct 06, 2007 10:57 pm   



Hello Marek,

Saturday, October 6, 2007, 11:05:00 PM, you wrote:

[...]

Quote:
Czy może, znając wykres, dobrać obroty
w okolicach maksymalnego momentu obrotowego?
Moment obrotowy nie ma dla Ciebie znaczenia. Interesuje Cie moc.
Poniewaz Ty decydujesz o przekladni, to momentem sobie nie masz co
zawracac glowy.

Niedokładnie. Zazwyczaj silniki spalinowe mają najwyższą sprawność
przy maksymalnym obciążeniu właśnie w zakresie maksymalnego momentu
obrotowego. Dla wolnossącego diesla będzie to w okolicach 1500 rpm i
nie będzie wymagał przekładni.
Oczywiście należy sprawdzic, czy przy tych obrotach silnik ma
wystarczająca moc - zgodnie ze wzorem:

P [W] = M [Nm] * n [rad/s] = M [Nm] * n [1/min] * 2 * pi / 60

Oczywoście należy jeszcze uwzględnić sprawność prądnicy i zapas na
przeciążalność.

Quote:
Może ktoś się orientuje jak wygląda zużycie paliwa przy
niezmieniającym się obciążeniu a zwiększanych obrotach?
Najpierw spada, potem znowu wzrasta. Minimum ma - zalezy od silnika -
w okolicy 2500 - 3500rpm (dla 4-suw samochodowego).

Dla benzynowego...

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Spam (rdzenie ferrytowe do przetwornic i nie tylko): http://www.allegro.pl/my_page.php?uid=7416823 Smile

Marek Lewandowski
Guest

Sat Oct 06, 2007 11:16 pm   



On Oct 6, 11:57 pm, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:

Quote:
Moment obrotowy nie ma dla Ciebie znaczenia. Interesuje Cie moc.
Poniewaz Ty decydujesz o przekladni, to momentem sobie nie masz co
zawracac glowy.

Niedokładnie. Zazwyczaj silniki spalinowe mają najwyższą sprawność
przy maksymalnym obciążeniu właśnie w zakresie maksymalnego momentu
obrotowego.

Owszem, ale opieranie sie o moment nie daje w tym wypadku nic.

Quote:
Dla wolnossącego diesla będzie to w okolicach 1500 rpm i
nie będzie wymagał przekładni.

Ale pytajacy pisze wyraznie, ze chce benzyne.

Quote:
Najpierw spada, potem znowu wzrasta. Minimum ma - zalezy od silnika -
w okolicy 2500 - 3500rpm (dla 4-suw samochodowego).

Dla benzynowego...

Ale pytajacy pisze wyraznie, ze chce benzyne!!!!!!!

--
Marek Lewandowski

J.F.
Guest

Sat Oct 06, 2007 11:23 pm   



On Sat, 06 Oct 2007 15:16:36 -0700, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
Dla wolnossącego diesla będzie to w okolicach 1500 rpm i
nie będzie wymagał przekładni.
Ale pytajacy pisze wyraznie, ze chce benzyne.

Najpierw spada, potem znowu wzrasta. Minimum ma - zalezy od silnika -
w okolicy 2500 - 3500rpm (dla 4-suw samochodowego).
Dla benzynowego...

Ale pytajacy pisze wyraznie, ze chce benzyne!!!!!!!

Chce oszczednie, to chce diesla !

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Oct 06, 2007 11:32 pm   



Hello Marek,

Sunday, October 7, 2007, 12:16:36 AM, you wrote:

Quote:
Moment obrotowy nie ma dla Ciebie znaczenia. Interesuje Cie moc.
Poniewaz Ty decydujesz o przekladni, to momentem sobie nie masz co
zawracac glowy.
Niedokładnie. Zazwyczaj silniki spalinowe mają najwyższą sprawność
przy maksymalnym obciążeniu właśnie w zakresie maksymalnego momentu
obrotowego.
Owszem, ale opieranie sie o moment nie daje w tym wypadku nic.

Ależ daje bardzo dużo - znając moment obrotowy i obroty wyliczamy moc
dla tych właśnie obrotów - nie potrzebujemy wykresu.

Quote:
Dla wolnossącego diesla będzie to w okolicach 1500 rpm i
nie będzie wymagał przekładni.
Ale pytajacy pisze wyraznie, ze chce benzyne.

Ale on jeszcze nawet nie wie, że rozpaczliwie pragnie diesla.

[...]

Quote:
Ale pytajacy pisze wyraznie, ze chce benzyne!!!!!!!

Marku, spokojnie - to tylko robocza dyskusja. Jak sobie policzy, ile
będzie go kosztowało paliwo, to szybko dojdzie do wniosku, ze olej
opałowy + mixol to tańsze rozwiązanie :)

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Spam (rdzenie ferrytowe do przetwornic i nie tylko): http://www.allegro.pl/my_page.php?uid=7416823 Smile

Marek Lewandowski
Guest

Sat Oct 06, 2007 11:41 pm   



RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Owszem, ale opieranie sie o moment nie daje w tym wypadku nic.

Ależ daje bardzo dużo - znając moment obrotowy i obroty wyliczamy moc
dla tych właśnie obrotów - nie potrzebujemy wykresu.

Ale RoManie! Toz tedy trzeba wykres momentu...
A latwiej chyba o wykres mocy, ktory zreszta interesuje nas
bardziej...
Ale to nic, bo przeciez chodzilo o to, zeby nie ustawiac silnika na
punkt maksymalnego momentu, bo ten punkt nie ma znaczenia dla tego
trybu pracy. Wazniejszy jest punkt maksymalnej sprawnosci (ktory moze,
ale nie musi byc obog punktu maks. momentu...)

Quote:
Ale on jeszcze nawet nie wie, że rozpaczliwie pragnie diesla.

Ale nie zbawiajmy go na sile...

--
Marek Lewandowski

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak dobrać silnik spalinowy 50 kW do prądnicy 40-70 kW przy 1500 obrotach?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map