RTV forum PL | NewsGroups PL

Dlaczego przetwornica 12VDC->240VAC nie zasila laptopa? Diagnostyka usterek

przetwornice samochodowe 12VDC->240VAC

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Dlaczego przetwornica 12VDC->240VAC nie zasila laptopa? Diagnostyka usterek

Janni
Guest

Sat Jul 12, 2008 2:02 pm   



Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
Ładowarka powoduje włączenie sie wentylatora w przetwornicy (400/800W),
a zasilacz laptopi próbkowanie napięcia na wyjściu (dioda w ładowarce
telefonu mruga sobie z częstotliwością herca, może dwóch.
Trafiło mnie, co może paść w praktycznie nieużywanej przetwornicy
jeżdżącej jedynie w aucie? kondensatory nie wyglądają na wybrzuszone,
mogły wyschnąć/czy wymiana nie spowoduje konieczności strojenia
przetwornicy? Jak sie za to zabrać żeby nie zrobić krzywdy
sobie/urządzeniu? Układy impulsowe w praktyce niestety już mnie ominęły..

Pytanie dodatkowe - mam gdzieś poprzednie przetwornice które zabiłem
parę lat temu podłączając laptopa - zabezpieczeń widocznie nie miały.
Jaki jest algorytm sprawdzania uszkodzeń w takim urządzeniu? Szkoda mi
tego wyrzucić, do mniejszych obciążeń niż laptop się nadawały.


Pozdrawiam,
Janek

Piotr Curious Gluszenia S
Guest

Sun Jul 13, 2008 4:01 am   



Janni wrote:

Quote:
Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
podaj wacpan chociaz model albo fotki plytki i elementow.


klasyczne przetwornice sa na mosfetach i nie maja nic z techniki impulsowej
w zasadzie, na wyjscie daja trapez po prostu wygladzany kondensatorkami.

procesorowe przetwornice impulsowe robia ladny pwm o wysokiej czestotliwosci
tak zeby 'stworzyc' ladny sinus, ew. wlaczaja po kolei fazy o roznym
przelozeniu transformatora wyjsciowego - sinusoida jest wtedy troche
kwadratowa ale taka przetwornica mniej sie grzeje (chociaz jest ciut
wieksza).

tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice ? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.

inna opcja to dobity akumulator albo kondensator filtrujacy w aucie - jesli
napiecie spada ponizej 10.5V to przetwornica moze sie wylaczac (taki efekt
moze tez dac zardzewiala instalacja w aucie) - rozrusznik za to bedzie
dzialal ok, bo 'nie patrzy' na napiecie.

sprawdz moze wiec na poczatek napiecie na wejsciu przetwornicy , najlepiej
'szybkim' miernikiem wychylowym/oscyloskopem/dodaj tam kondensator (np.
22000uF)
--

HaMMeR
Guest

Sun Jul 13, 2008 8:35 am   



Janni pisze:
Quote:
Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
Ładowarka powoduje włączenie sie wentylatora w przetwornicy (400/800W),
a zasilacz laptopi próbkowanie napięcia na wyjściu (dioda w ładowarce
telefonu mruga sobie z częstotliwością herca, może dwóch.
Trafiło mnie, co może paść w praktycznie nieużywanej przetwornicy
jeżdżącej jedynie w aucie? kondensatory nie wyglądają na wybrzuszone,
mogły wyschnąć/czy wymiana nie spowoduje konieczności strojenia
przetwornicy? Jak sie za to zabrać żeby nie zrobić krzywdy
sobie/urządzeniu? Układy impulsowe w praktyce niestety już mnie ominęły..

Pytanie dodatkowe - mam gdzieś poprzednie przetwornice które zabiłem
parę lat temu podłączając laptopa - zabezpieczeń widocznie nie miały.
Jaki jest algorytm sprawdzania uszkodzeń w takim urządzeniu? Szkoda mi
tego wyrzucić, do mniejszych obciążeń niż laptop się nadawały.


Pozdrawiam,
Janek

Sprawdz polaczenie bezpiecznika we wtyczce zapalniczkowej dokladnie!!
Jest tam zazwyczaj sprezyna stalowa, ktora z czasem (korozja, temperatura
przy wiekszych obciazeniach), albo traci polaczenie z bezpiecznikiem,
albo staje sie rezystorem powodujacym znaczne spadki napiecia przy wiekszych
obciazeniach.

K

Janni
Guest

Wed Jul 16, 2008 12:57 am   



HaMMeR pisze:

Quote:
Sprawdz polaczenie bezpiecznika we wtyczce zapalniczkowej dokladnie!!
Jest tam zazwyczaj sprezyna stalowa, ktora z czasem (korozja, temperatura
przy wiekszych obciazeniach), albo traci polaczenie z bezpiecznikiem,
albo staje sie rezystorem powodujacym znaczne spadki napiecia przy
wiekszych obciazeniach.

K
W tej wtyczce nie ma bezpiecznika, bezpiecznik jest na przetwornicy. We

wtyczce linki kabla zasilajacego sa solidnie przylutowane bezposrednio
do stykow wtyczki.
Pozdr, J.

Janni
Guest

Fri Jul 18, 2008 2:10 pm   



Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:
Quote:
Janni wrote:

Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
podaj wacpan chociaz model albo fotki plytki i elementow.
Profitexx PI-400 400W/800W


Quote:
klasyczne przetwornice sa na mosfetach i nie maja nic z techniki impulsowej
w zasadzie, na wyjscie daja trapez po prostu wygladzany kondensatorkami.

procesorowe przetwornice impulsowe robia ladny pwm o wysokiej czestotliwosci
tak zeby 'stworzyc' ladny sinus, ew. wlaczaja po kolei fazy o roznym
przelozeniu transformatora wyjsciowego - sinusoida jest wtedy troche
kwadratowa ale taka przetwornica mniej sie grzeje (chociaz jest ciut
wieksza).

tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice ? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
Kable zmienilem na kable od miernika, maja teoretycznie 20A wytrzymac,

nic sie nie zmienia.
Czerwona lampka jak sie swiecila tak sie swieci zamiast zielonej.

Quote:
inna opcja to dobity akumulator albo kondensator filtrujacy w aucie - jesli
napiecie spada ponizej 10.5V to przetwornica moze sie wylaczac (taki efekt
moze tez dac zardzewiala instalacja w aucie) - rozrusznik za to bedzie
dzialal ok, bo 'nie patrzy' na napiecie.
Na akumulatorze innym sprawdzalem - to samo Sad


Pozdr, Janek

BartekK
Guest

Fri Jul 18, 2008 2:23 pm   



Janni pisze:
Quote:
tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice
? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo
bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
Kable zmienilem na kable od miernika, maja teoretycznie 20A wytrzymac,
nic sie nie zmienia.
Weź, kable od miernika "mają 20A wytrzymać" - tzn nie roztopić się

podczas 15sekundowego pomiaru. Ale nigdzie nie jest napisane jaki spadek
napięcia przy 20A na nich wystąpi. Jak chcesz ciągnąć te kilkaset W z
12v - a przy rozruchu taka przetwornica trochę ciągnie, to musisz mieć
kable grube z 4-6mm2 _co_najmniej_, i to miedzi a nie gumowej izolacji
(a w środku kilka cienkich włosków przewodzących)


--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Jul 18, 2008 2:33 pm   



Hello Janni,

Friday, July 18, 2008, 3:10:55 PM, you wrote:

[...]

Quote:
tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice ? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
Kable zmienilem na kable od miernika, maja teoretycznie 20A wytrzymac,
nic sie nie zmienia.

Przewody od miernika mają po 0.1 oma. Przy 20A na każdym z nich masz
2V spadku napięcia.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack Smile

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Dlaczego przetwornica 12VDC->240VAC nie zasila laptopa? Diagnostyka usterek

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map