Janni
Guest
Sat Jul 12, 2008 2:02 pm
Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
Ładowarka powoduje włączenie sie wentylatora w przetwornicy (400/800W),
a zasilacz laptopi próbkowanie napięcia na wyjściu (dioda w ładowarce
telefonu mruga sobie z częstotliwością herca, może dwóch.
Trafiło mnie, co może paść w praktycznie nieużywanej przetwornicy
jeżdżącej jedynie w aucie? kondensatory nie wyglądają na wybrzuszone,
mogły wyschnąć/czy wymiana nie spowoduje konieczności strojenia
przetwornicy? Jak sie za to zabrać żeby nie zrobić krzywdy
sobie/urządzeniu? Układy impulsowe w praktyce niestety już mnie ominęły..
Pytanie dodatkowe - mam gdzieś poprzednie przetwornice które zabiłem
parę lat temu podłączając laptopa - zabezpieczeń widocznie nie miały.
Jaki jest algorytm sprawdzania uszkodzeń w takim urządzeniu? Szkoda mi
tego wyrzucić, do mniejszych obciążeń niż laptop się nadawały.
Pozdrawiam,
Janek
Piotr Curious Gluszenia S
Guest
Sun Jul 13, 2008 4:01 am
Janni wrote:
Quote:
Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
podaj wacpan chociaz model albo fotki plytki i elementow.
klasyczne przetwornice sa na mosfetach i nie maja nic z techniki impulsowej
w zasadzie, na wyjscie daja trapez po prostu wygladzany kondensatorkami.
procesorowe przetwornice impulsowe robia ladny pwm o wysokiej czestotliwosci
tak zeby 'stworzyc' ladny sinus, ew. wlaczaja po kolei fazy o roznym
przelozeniu transformatora wyjsciowego - sinusoida jest wtedy troche
kwadratowa ale taka przetwornica mniej sie grzeje (chociaz jest ciut
wieksza).
tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice ? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
inna opcja to dobity akumulator albo kondensator filtrujacy w aucie - jesli
napiecie spada ponizej 10.5V to przetwornica moze sie wylaczac (taki efekt
moze tez dac zardzewiala instalacja w aucie) - rozrusznik za to bedzie
dzialal ok, bo 'nie patrzy' na napiecie.
sprawdz moze wiec na poczatek napiecie na wejsciu przetwornicy , najlepiej
'szybkim' miernikiem wychylowym/oscyloskopem/dodaj tam kondensator (np.
22000uF)
--
HaMMeR
Guest
Sun Jul 13, 2008 8:35 am
Janni pisze:
Quote:
Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
Ładowarka powoduje włączenie sie wentylatora w przetwornicy (400/800W),
a zasilacz laptopi próbkowanie napięcia na wyjściu (dioda w ładowarce
telefonu mruga sobie z częstotliwością herca, może dwóch.
Trafiło mnie, co może paść w praktycznie nieużywanej przetwornicy
jeżdżącej jedynie w aucie? kondensatory nie wyglądają na wybrzuszone,
mogły wyschnąć/czy wymiana nie spowoduje konieczności strojenia
przetwornicy? Jak sie za to zabrać żeby nie zrobić krzywdy
sobie/urządzeniu? Układy impulsowe w praktyce niestety już mnie ominęły..
Pytanie dodatkowe - mam gdzieś poprzednie przetwornice które zabiłem
parę lat temu podłączając laptopa - zabezpieczeń widocznie nie miały.
Jaki jest algorytm sprawdzania uszkodzeń w takim urządzeniu? Szkoda mi
tego wyrzucić, do mniejszych obciążeń niż laptop się nadawały.
Pozdrawiam,
Janek
Sprawdz polaczenie bezpiecznika we wtyczce zapalniczkowej dokladnie!!
Jest tam zazwyczaj sprezyna stalowa, ktora z czasem (korozja, temperatura
przy wiekszych obciazeniach), albo traci polaczenie z bezpiecznikiem,
albo staje sie rezystorem powodujacym znaczne spadki napiecia przy wiekszych
obciazeniach.
K
Janni
Guest
Wed Jul 16, 2008 12:57 am
HaMMeR pisze:
Quote:
Sprawdz polaczenie bezpiecznika we wtyczce zapalniczkowej dokladnie!!
Jest tam zazwyczaj sprezyna stalowa, ktora z czasem (korozja, temperatura
przy wiekszych obciazeniach), albo traci polaczenie z bezpiecznikiem,
albo staje sie rezystorem powodujacym znaczne spadki napiecia przy
wiekszych obciazeniach.
K
W tej wtyczce nie ma bezpiecznika, bezpiecznik jest na przetwornicy. We
wtyczce linki kabla zasilajacego sa solidnie przylutowane bezposrednio
do stykow wtyczki.
Pozdr, J.
Janni
Guest
Fri Jul 18, 2008 2:10 pm
Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:
Quote:
Janni wrote:
Witajcie.
Przetwornica samochodowa po czasie dłuższym "straciła" moc. Jest w
stanie zasilać ładowarkę do telefonu, po podłączeniu zasilacza
laptopowego nie startuje.
podaj wacpan chociaz model albo fotki plytki i elementow.
Profitexx PI-400 400W/800W
Quote:
klasyczne przetwornice sa na mosfetach i nie maja nic z techniki impulsowej
w zasadzie, na wyjscie daja trapez po prostu wygladzany kondensatorkami.
procesorowe przetwornice impulsowe robia ladny pwm o wysokiej czestotliwosci
tak zeby 'stworzyc' ladny sinus, ew. wlaczaja po kolei fazy o roznym
przelozeniu transformatora wyjsciowego - sinusoida jest wtedy troche
kwadratowa ale taka przetwornica mniej sie grzeje (chociaz jest ciut
wieksza).
tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice ? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
Kable zmienilem na kable od miernika, maja teoretycznie 20A wytrzymac,
nic sie nie zmienia.
Czerwona lampka jak sie swiecila tak sie swieci zamiast zielonej.
Quote:
inna opcja to dobity akumulator albo kondensator filtrujacy w aucie - jesli
napiecie spada ponizej 10.5V to przetwornica moze sie wylaczac (taki efekt
moze tez dac zardzewiala instalacja w aucie) - rozrusznik za to bedzie
dzialal ok, bo 'nie patrzy' na napiecie.
Na akumulatorze innym sprawdzalem - to samo

Pozdr, Janek
BartekK
Guest
Fri Jul 18, 2008 2:23 pm
Janni pisze:
Quote:
tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice
? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo
bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
Kable zmienilem na kable od miernika, maja teoretycznie 20A wytrzymac,
nic sie nie zmienia.
Weź, kable od miernika "mają 20A wytrzymać" - tzn nie roztopić się
podczas 15sekundowego pomiaru. Ale nigdzie nie jest napisane jaki spadek
napięcia przy 20A na nich wystąpi. Jak chcesz ciągnąć te kilkaset W z
12v - a przy rozruchu taka przetwornica trochę ciągnie, to musisz mieć
kable grube z 4-6mm2 _co_najmniej_, i to miedzi a nie gumowej izolacji
(a w środku kilka cienkich włosków przewodzących)
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Jul 18, 2008 2:33 pm
Hello Janni,
Friday, July 18, 2008, 3:10:55 PM, you wrote:
[...]
Quote:
tez nie mam pojecia co sie moglo tam zepsuc... moze problemem nie jest
przetwornica, a np. zasniedziale styki kabla zasilajacego przetwornice ? bo
plynie tam solidny prad - jesli np. wtyczka zapalniczki albo bezpiecznik ma
za duza rezystancje, kabel sie przetarl i popekalo troche zylek w lince ,
to moga sie takie cuda dziac.
Kable zmienilem na kable od miernika, maja teoretycznie 20A wytrzymac,
nic sie nie zmienia.
Przewody od miernika mają po 0.1 oma. Przy 20A na każdym z nich masz
2V spadku napięcia.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack