WOJO
Guest
Mon Jul 07, 2014 7:05 am
Witam.
Mam światło cofania zrealizowane na diodach białych, a światło przeciwmgłowe
na diodach czerwonych.
Zapalają się oczywiście asymetrycznie.
Wpadł mi do głowy głupi pomysł.
Zastanawia mnie czy występują w przyrodzie diody o świetle białym lub
czerwonym, czy tylko RGB?
Trochę zabawy i światła byłyby symetryczne...
Pozdrawiam.
WOJO
BartekK
Guest
Mon Jul 07, 2014 8:25 am
W dniu 2014-07-07 09:05, WOJO pisze:
Quote:
Mam światło cofania zrealizowane na diodach białych, a światło
przeciwmgłowe na diodach czerwonych.
Zapalają się oczywiście asymetrycznie.
Zastanawia mnie czy występują w przyrodzie diody o świetle białym lub
czerwonym, czy tylko RGB?
Nie spotkałem się.
A w przypadku diod RGB musisz wziąć poprawkę, że świecą one _znacznie_
ciemniej niż ich odpowiednik jednokolorowy. Np. dioda biała 5050 ma
wewnątrz 3 struktury białe, o wysokiej sprawności. Taka sama dioda 5050
rgb ma 3 struktury, ale o ile niebieska jeszcze może ma dużą
sprawność/wydajność, to z pozostałymi kolorami jest dużo słabiej, w
efekcie nawet tak samo zasilana - RGB z sterowaniem 100% R 100% G 100% B
świeci słabiej na biało (już nie mówiąc o odcieniu tej bieli, bo białe
przeważnie nie występuje przy 1:1:1), niż to samo 3x biała.
Dodatkowo - gdy chcesz świecić na czerwono - świeci tylko 1/3 diody -
tylko ta jedna struktura czerwona, więc też jest ciemniej, niż w
diodzie jednokolorowej (gdzie są 3 struktury czerwone).
Jeśli by mieć diody RGB ale z odpowiednio wysokim zapasem mocy...
musiałbyś liczyć tak z 3x większą moc na każdym kolorze, by efekt był
taki sam. A to jest samochód, więc światła powinny mieć pewne parametry,
jak już nie czepiamy się homologacji itd, to przynajmniej jasność
odpowiednią - przeciwmgielne tylne ma mieć jasność pi-razy-drzwi taką
jak stopy... A to niemało.
No i ile razy w życiu tego przeciwmgielnego tylnego używasz, by warto go
modyfikować? Cofania - to jeszcze rozumiem, bo fajniej jest mieć jasno z
tyłu jak się cofa... ale to 90% sukcesu w samych lampach, które niestety
w wielu autach służą nie oświetleniu drogi za autem, a "sygnalizowaniu
cofania", i tutaj też nic nie poprawisz samymi diodami. Tak że cała
mecyja ma jedynie wymiar estetyczny?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
WOJO
Guest
Mon Jul 07, 2014 10:22 am
Quote:
No i ile razy w życiu tego przeciwmgielnego tylnego używasz, by warto go
modyfikować? Cofania - to jeszcze rozumiem, bo fajniej jest mieć jasno z
tyłu jak się cofa... ale to 90% sukcesu w samych lampach, które niestety w
wielu autach służą nie oświetleniu drogi za autem, a "sygnalizowaniu
cofania", i tutaj też nic nie poprawisz samymi diodami. Tak że cała mecyja
ma jedynie wymiar estetyczny?
Raczej zabawowy.
Ale zapominałem wspomnieć, ze faktycznie zależy mi na zrobieniu
symetrycznych cofania.
O ile mnie pamięć nie myli, to przeciwmgłowe ma być asymetryczne.
Mógłbym wymienić przeciwmgłowe na cofania z anglika (odwrotne położenie
lampek),
ale stracę przeciwmgłowe, a ostatnio na przeglądzie tylko tego się
czepiali...
Stąd pomysł na dwukolorowe diody.
Dzięki za informację o diodach - trochę zostałem ostudzony.
Pozdrawiam.
WOJO
J.F.
Guest
Mon Jul 07, 2014 11:14 am
Dnia Mon, 7 Jul 2014 09:05:02 +0200, WOJO napisał(a):
Quote:
Mam światło cofania zrealizowane na diodach białych, a światło przeciwmgłowe
na diodach czerwonych.
Zapalają się oczywiście asymetrycznie.
Wpadł mi do głowy głupi pomysł.
Zastanawia mnie czy występują w przyrodzie diody o świetle białym lub
czerwonym, czy tylko RGB?
bialo czerwonych nie kojarze ... ale zielono-czerwone byly.
Jak sie zapali oba, wychodzi zolte ... ale moze sie mylic z migaczami.
RGB jak zapalisz calosc wyjdzie biale.
Tylko te wielokolorowe chyba kiepsko swieca.
Quote:
Trochę zabawy i światła byłyby symetryczne...
W fabrycznej lampie chcesz zmieniac ? Moze byc trudno.
Raczej doklej jakas lampke dzienna do cofania.
J.
Maciek
Guest
Mon Jul 07, 2014 1:54 pm
Użytkownik J.F. napisał:
Quote:
W fabrycznej lampie chcesz zmieniac ? Moze byc trudno.
Raczej doklej jakas lampke dzienna do cofania.
J.
Właśnie to chciałem napisać - nie wolno modyfikować fabrycznych świateł
zewnętrznych samochodu. Tzn. można ale tylko na zasadzie wymiany na
reflektor homologowany do konkretnego typu auta. Żadne podmiany diod,
żadne zamiany żarówek na diody itp.
W razie durnej stłuczki, gdy tylko zostanie stwierdzone, że kierowca
miał nielegalnie (tzn. bez homologacji) światła, natychmiast wina
znajdzie sie po stronie modyfikującego. Nawet jeżeli to jest absurdalne,
to zawsze się okaże, że te zmodyfikowane światła wyglądały jakoś
inaczej, oślepiły i dlatego wjechał w kufer itp.
Jedyne co jest na razie w dużej dowolności, to tzw. światła dzienne. Tu
jest wolna amerykanka. Nawet w miejskich autobusach w moim mieście
wstawili takie malutkie lampki. Niejedna osobówka ma większe i wszystko
jest OK a świateł prawie nie widać na tle wielkiej ściany przedniej
autobusu. Ale tylko to jest na razie dopuszczalne i legalnie robione po
swojemu.
Maciek
Jakub Rakus
Guest
Mon Jul 07, 2014 8:23 pm
On 07.07.2014 15:54, Maciek wrote:
Quote:
Jedyne co jest na razie w dużej dowolności, to tzw. światła dzienne. Tu
jest wolna amerykanka. Nawet w miejskich autobusach w moim mieście
wstawili takie malutkie lampki. Niejedna osobówka ma większe i wszystko
jest OK a świateł prawie nie widać na tle wielkiej ściany przedniej
autobusu. Ale tylko to jest na razie dopuszczalne i legalnie robione po
swojemu.
Maciek
Heh, ostatnio widziałem jak ktoś sobie dokleił takie ledowe paski do
malucha, ale tutaj efekt był znakomity - każde chińskie ledy będą sto
razy bardziej widoczne niż oryginalne oświetlenie boba.
--
Pozdrawiam
Jakub Rakus