Goto page 1, 2 Next
szumek
Guest
Sun Apr 09, 2006 10:43 am
Witam
kto mi wytłumaczy co ta takiego do jakiego silnika jest to podobne jak to
się steruje
pozdr
Virus_7
Guest
Sun Apr 09, 2006 11:17 am
szumek napisał(a):
Quote:
kto mi wytłumaczy co ta takiego do jakiego silnika jest to podobne jak to
się steruje
Podobne minimalnie do silnika krokowego. Sterujesz tym też podobnie, ale
masz więcej cewek do wysterowania.
--
__ ___ * Pozdrawiam * ____
\ \ / (_)_ _ _ _ ___ |__ |
mailto://rot13.ivehf_7@b2.cy/
\ V /| | '_| || (_-< ___ / /
http://www.b3d.pl/
\_/ |_|_| \_,_/__/|___|/_/
gg://2812776/
szumek
Guest
Sun Apr 09, 2006 11:20 am
Użytkownik "Virus_7" <rot13.ivehf_7@b2.cy> napisał w wiadomości
news:e1aq90$imd$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
szumek napisał(a):
kto mi wytłumaczy co ta takiego do jakiego silnika jest to podobne jak
to
się steruje
Podobne minimalnie do silnika krokowego. Sterujesz tym też podobnie, ale
masz więcej cewek do wysterowania.
więcej czyli ile ???
jeśli sa podobne do krokowców to dlaczego ich moc jest dużo wyższa
i jakim napęciem jest sterowana pojedyńcza cewka ?
tak jak w krokowcu?
pozdr
Virus_7
Guest
Sun Apr 09, 2006 11:44 am
szumek napisał(a):
Quote:
więcej czyli ile???
Zależy od serwa.
Quote:
jeśli sa podobne do krokowców to dlaczego ich moc jest dużo wyższa
i jakim napęciem jest sterowana pojedyńcza cewka?
Bo masz więcej cewek. Zależy od serwa
--
__ ___ * Pozdrawiam * ____
\ \ / (_)_ _ _ _ ___ |__ |
mailto://rot13.ivehf_7@b2.cy/
\ V /| | '_| || (_-< ___ / /
http://www.b3d.pl/
\_/ |_|_| \_,_/__/|___|/_/
gg://2812776/
badworm
Guest
Sun Apr 09, 2006 11:54 am
Virus_7 napisał(a):
Quote:
Podobne minimalnie do silnika krokowego. Sterujesz tym też podobnie, ale
masz więcej cewek do wysterowania.
Serwonapęd jak sama nazwa wskazuje jest układem napędowym czyli składa
się z silnika i układu sterującego nim. Serwonapędy wykorzystywane są
tam, gdzie chcemy mieć kontrolę przede wszystkim nad przemieszczeniem
wału silnika i jego prędkością. Układ sterujący posiada zazwyczaj
element kontrolujący położenie wału(rezolwer, enkoder) i na tej
podstawie steruje silnikiem. Bardziej złożone sterowniki posiadają
możliwość wykonywania programów sterowania przygotowanych wcześniej na
komputerze(np. obróć wał o 180st., poczekaj 0,5 sekundy, wykonaj 5
obrotów w lewo z prędkością 20obr/min, zatrzymaj). W serwonapędach
stosuje się praktycznie każdy typ silników jednak najbardziej popularne
są chyba silniki z magnesami trwałymi(BLDC i PMSM) oraz silniki skokowe.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://photobucket.com/albums/b252/badworm/
http://www.firefox.pl/ - I Ty miej swojego liska!
kim
Guest
Sun Apr 09, 2006 12:27 pm
Użytkownik badworm napisał:
Quote:
Serwonapęd jak sama nazwa wskazuje jest układem napędowym czyli składa
się z silnika i układu sterującego nim. Serwonapędy wykorzystywane są
tam, gdzie chcemy mieć kontrolę przede wszystkim nad przemieszczeniem
wału silnika i jego prędkością. Układ sterujący posiada zazwyczaj
element kontrolujący położenie wału(rezolwer, enkoder) i na tej
podstawie steruje silnikiem. Bardziej złożone sterowniki posiadają
możliwość wykonywania programów sterowania przygotowanych wcześniej na
komputerze(np. obróć wał o 180st., poczekaj 0,5 sekundy, wykonaj 5
obrotów w lewo z prędkością 20obr/min, zatrzymaj). W serwonapędach
stosuje się praktycznie każdy typ silników jednak najbardziej popularne
są chyba silniki z magnesami trwałymi(BLDC i PMSM) oraz silniki skokowe.
Dodałbym jeszcze że "większe" posiadają hamulec mechaniczny.. w
mniejszych hamowanie jest raelizowane na uzwojeniach..
Pozdrawiam
kim
kim
Guest
Sun Apr 09, 2006 12:28 pm
Użytkownik kim napisał:
Quote:
Dodałbym jeszcze że "większe" posiadają hamulec mechaniczny.. w
mniejszych hamowanie jest raelizowane na uzwojeniach..
Pozdrawiam
kim
Troche nie do końca prawde napisałem.. w każdym (które spotkałem ->
Allane Bradley) hamowanie było zrealizowane na uzwojeniach.. ale te
większe miały dodatkowy hamulec mechaniczny..o teraz jest to co chciałem
napisać.
kim
insane
Guest
Sun Apr 09, 2006 2:13 pm
Użytkownik "szumek" <kszumek@interia.pl> napisał w wiadomoci
news:e1aogp$j4m$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Witam
kto mi wytłumaczy co ta takiego do jakiego silnika jest to podobne jak to
się steruje
Serwonaped w zasadzie nie jest podobny do zadnego typu silnika. Serwonaped
to zamkniety uklad regulacji - znaczy to, ze posiada sprzezenie zwrotne. W
sklad serwonapedu wchodzi:
1. urzadzenie wykonawcze np. silnik - mozna stosowac silniki dowolnego typu,
2. regulator/sterownik - realizujacy okreslony algorytm np. PID i/lub jego
mutacje,
3. element sluzacy do odczytu aktualnej pozycji elementu wykonawczego - w
przypadku silnika moze to byc np. enkoder, rezolwer, czy nawet potencjometr.
Zadaniem sterownika/regulatora jest tak wysterowac silnikiem, na podstawie
danych z enkodera, zeby uzyskac wymagany efekt - np. przemieszczenie walu
silnika o konkretny kat. Tym sposobem silnik (np.pradu stalego) w ukladzie
serwonapedu, moze zachowywac sie jak silnik krokowy, mimo ze nim nie jest.
Dodatkowo, w zaleznosci od zastosowanej metody/algorytmu regulacji, silnik
moze utrzymywac zadana pozycje lub predkosc obrotowa niezaleznie od zaklocen
tj. np. obciazenia walu momentem.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Serwomechanizm
pozdro!
--
insane
szumek
Guest
Sun Apr 09, 2006 2:54 pm
Użytkownik "insane" <prv@prv.prv> napisał w wiadomoci
news:e1b4pp$ukc$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "szumek" <kszumek@interia.pl> napisał w wiadomoci
news:e1aogp$j4m$1@atlantis.news.tpi.pl...
Witam
kto mi wytłumaczy co ta takiego do jakiego silnika jest to podobne jak
to
się steruje
Serwonaped w zasadzie nie jest podobny do zadnego typu silnika. Serwonaped
to zamkniety uklad regulacji - znaczy to, ze posiada sprzezenie zwrotne. W
sklad serwonapedu wchodzi:
1. urzadzenie wykonawcze np. silnik - mozna stosowac silniki dowolnego
typu,
2. regulator/sterownik - realizujacy okreslony algorytm np. PID i/lub jego
mutacje,
3. element sluzacy do odczytu aktualnej pozycji elementu wykonawczego - w
przypadku silnika moze to byc np. enkoder, rezolwer, czy nawet
potencjometr.
Zadaniem sterownika/regulatora jest tak wysterowac silnikiem, na podstawie
danych z enkodera, zeby uzyskac wymagany efekt - np. przemieszczenie walu
silnika o konkretny kat. Tym sposobem silnik (np.pradu stalego) w ukladzie
serwonapedu, moze zachowywac sie jak silnik krokowy, mimo ze nim nie jest.
Dodatkowo, w zaleznosci od zastosowanej metody/algorytmu regulacji, silnik
moze utrzymywac zadana pozycje lub predkosc obrotowa niezaleznie od
zaklocen
tj. np. obciazenia walu momentem.
okej
co chodzi mi o porównanie samego serwomotoru i silnika krokowego
a dokładniej w jaki sposób ustalana jest pozycja wału serwomotoru przez
sterownik
bo np w silniku krokowym zeby obrócic wał o 1,8* wiadomo trzeba zwiększyć
kroczek o 1 przy silniu z kštem 1,8*
a jak to sie odbywa w serwomotorze??? zminiamy pršd uzwojeń czy tak samo
badworm
Guest
Sun Apr 09, 2006 3:53 pm
szumek napisał(a):
Quote:
okej
co chodzi mi o porównanie samego serwomotoru i silnika krokowego
a dokładniej w jaki sposób ustalana jest pozycja wału serwomotoru przez
sterownik
bo np w silniku krokowym zeby obrócic wał o 1,8* wiadomo trzeba zwiększyć
kroczek o 1 przy silniu z kštem 1,8*
a jak to sie odbywa w serwomotorze??? zminiamy pršd uzwojeń czy tak samo
Wszystko zależy od typu silnika i użytego sposobu sterowania nim.
Możliwości jest sporo.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://photobucket.com/albums/b252/badworm/
http://www.firefox.pl/ - I Ty miej swojego liska!
Stolat
Guest
Mon Apr 10, 2006 12:33 am
Użytkownik "szumek" <kszumek@interia.pl> napisał w wiadomości
news:e1aogp$j4m$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Witam
kto mi wytłumaczy co ta takiego do jakiego silnika jest to podobne jak to
się steruje
Ja jeszcze dodam ze istota serwo-napedu jest reduktor

. Redukacja
przełożen realizowana jest przez przekadleni falista ( i= nawet 100 ) .
Hamowanie serwosilnikiem odbywa sie przy udziele sily eletkromotorycznych a
hamulce mechanoczny sluzy do utrzymawani zadanego połozeni po zatrzyamniu
ukladu( nie słuzy do zwlaniania ) . Wyposarzone sa w enkodery.
NO mysle ze wkoncu moje lata spedzone na uczelni na cos sie przydadza

.
Pozdrawiam
Michał
Stolat
Guest
Mon Apr 10, 2006 6:06 am
Quote:
Ja jeszcze dodam ze istota serwo-napedu jest reduktor

. Redukacja
przełożen realizowana jest przez przekadleni falista ( i= nawet 100 ) .
Hamowanie serwosilnikiem odbywa sie przy udziele sily eletkromotorycznych
a hamulce mechanoczny sluzy do utrzymawani zadanego połozeni po
zatrzyamniu ukladu( nie słuzy do zwlaniania ) . Wyposarzone sa w enkodery.
NO mysle ze wkoncu moje lata spedzone na uczelni na cos sie przydadza

.
NO i silnik sterowany jest w ukladzien zamknietym
Stolat
Guest
Mon Apr 10, 2006 10:26 am
Quote:
Jest albo i nie jest, bo jak potrzebujesz np obracac lusterko
do efektow laserowych, albo szybko przestawiac glowice w dysku
twardym to przekladni nie ma.
TO to nie jest wtedy serwonaped

J.F.
Guest
Mon Apr 10, 2006 10:27 am
On Sun, 09 Apr 2006 17:53:08 +0200, badworm wrote:
Quote:
szumek napisał(a):
a dokładniej w jaki sposób ustalana jest pozycja wału serwomotoru przez
sterownik
bo np w silniku krokowym zeby obrócic wał o 1,8* wiadomo trzeba zwiększyć
kroczek o 1 przy silniu z kštem 1,8*
a jak to sie odbywa w serwomotorze??? zminiamy pršd uzwojeń czy tak samo
Wszystko zależy od typu silnika i użytego sposobu sterowania nim.
Możliwości jest sporo.
Tym niemniej w wielu przypadkach tak wlasnie bedzie - trzeba zwiekszyc
prad. Czesto na chwile - bo potem sie silnik przekreci i uklad
sprzezenia zwrotnego znow go zmniejszy.
J.
J.F.
Guest
Mon Apr 10, 2006 10:27 am
On Mon, 10 Apr 2006 02:33:35 +0200, Stolat wrote:
Quote:
Ja jeszcze dodam ze istota serwo-napedu jest reduktor

. Redukacja
przełożen realizowana jest przez przekadleni falista ( i= nawet 100 ).
Jest albo i nie jest, bo jak potrzebujesz np obracac lusterko
do efektow laserowych, albo szybko przestawiac glowice w dysku
twardym to przekladni nie ma.
J.
Goto page 1, 2 Next